1 §
Valtiosopimuksen voimaansaattaminen
Talous- ja rahaliiton vakaudesta, yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta
ja hallinnasta Belgian kuningaskunnan, Bulgarian tasavallan, Tanskan
kuningaskunnan, Saksan liittotasavallan, Viron tasavallan, Irlannin,
Helleenien tasavallan, Espanjan kuningaskunnan, Ranskan tasavallan,
Italian tasavallan, Kyproksen tasavallan, Latvian tasavallan, Liettuan
tasavallan, Luxemburgin suurherttuakunnan, Unkarin, Maltan, Alankomaiden
kuningaskunnan, Itävallan tasavallan, Puolan tasavallan,
Portugalin tasavallan, Romanian, Slovenian tasavallan, Slovakian
tasavallan, Suomen tasavallan ja Ruotsin kuningaskunnan välillä Brysselissä 2
päivänä maaliskuuta 2012 tehdyn sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvat
määräykset ovat lakina voimassa sellaisina
kuin Suomi on niihin sitoutunut.
2 §
Rakenteellista rahoitusasemaa koskeva tavoite
Valtioneuvosto asettaa julkisen talouden rakenteellista rahoitusasemaa
koskevan keskipitkän aikavälin tavoitteen 1 §:ssä mainitun
sopimuksen mukaisesti.
3 §
Korjausmekanismi
Valtioneuvosto ryhtyy tarpeellisiksi katsomiinsa julkisen
talouden vakautta ja kestävyyttä korjaaviin toimenpiteisiin,
jos julkisen talouden rakenteellisessa rahoitusasemassa sen arvion
mukaan on keskipitkän aikavälin tavoitteen saavuttamista
vaarantava merkittävä poikkeama. Valtioneuvosto
arvioi asiaa julkisen talouden tilaa koskevan seurannan ja kokonaisarvioinnin
yhteydessä tai Euroopan unionin neuvoston kiinnitettyä asiaan
huomiota Suomen vakausohjelmasta antamassaan lausunnossa.
Jos neuvosto antaa Suomelle julkisyhteisöjen rahoitusaseman
valvonnan sekä talouspolitiikan valvonnan ja yhteensovittamisen
tehostamisesta annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1466/97 6
artiklan 2 kohdan toisessa alakohdassa tarkoitetun suosituksen tarvittaviksi
toimiksi, valtioneuvoston tulee arvioida, onko asiasta perusteltua
antaa eduskunnalle perustuslain 44 §:ssä säädetty
valtioneuvoston selonteko. Selonteon tulee sisältää arvio
rakenteellisen rahoitusaseman poikkeaman määrästä verrattuna
keskipitkän aikavälin tavoitteeseen tai siihen
johtavaan sopeuttamisuraan sekä selostus tarvittavista
lainsäädäntö- ja muista toimenpiteistä,
joilla poikkeama korjataan viimeistään seuraavan
kalenterivuoden loppuun mennessä.
Jos neuvosto antaa 2 momentissa mainitun asetuksen 6 artiklan
2 kohdan neljännessä tai viidennessä alakohdassa
tarkoitetun päätöksen, jossa vahvistetaan,
että Suomi ei ole toteuttanut tuloksellisia toimia, valtioneuvosto
antaa ilman aiheetonta viivytystä eduskunnalle perustuslain 44 §:ssä säädetyn
tiedonannon. Tiedonannon tulee sisältää arvio
rakenteellisen rahoitusaseman poikkeaman määrästä verrattuna
keskipitkän aikavälin tavoitteeseen tai siihen
johtavaan sopeuttamisuraan sekä selostus tarvittavista
lainsäädäntö- ja muista toimenpiteistä,
joilla poikkeama korjataan viimeistään seuraavan
kalenterivuoden loppuun mennessä.
4 §
Poikkeukselliset olosuhteet
Edellä 3 §:ssä säädetyistä rakenteellisen
rahoitusaseman korjaamista koskevista toimenpiteistä voidaan
pidättäytyä, jos neuvosto on nimenomaisesti
todennut, että Suomessa vallitsee 1 §:ssä mainitun
sopimuksen 3 artiklan 3 kohdan b alakohdassa tarkoitettu poikkeuksellinen olosuhde.
5 §
Toimenpiteet poikkeuksellisten olosuhteiden päätyttyä
Jos neuvosto on nimenomaisesti todennut, että Suomessa
eivät enää vallitse 4 §:ssä tarkoitetut
poikkeukselliset olosuhteet, valtioneuvosto päättää samana
tai viimeistään seuraavana kalenterivuonna toteutettaviksi
tarkoitetuista toimenpiteistä, joilla julkisen talouden
rakenteellista rahoitusasemaa parannetaan vähintään 0,5 prosenttiyksikköä.
Valtiontalouden tarkastusvirasto antaa lausunnon toimenpiteiden
riittävyydestä.
6 §
Asetuksenantovaltuus
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää valtioneuvoston
tekemässä julkisen talouden monivuotisessa suunnittelussa
käytettävien julkisen talouden ja sen alasektoreiden
tuloja, menoja, alijäämää, velkaa
ja muita vastaavia seikkoja koskevien finanssipoliittisten tavoitteiden asettamisesta,
tavoitteiden asettamisessa ja niiden saavuttamisen arvioinnissa
käytettävistä ennuste-, tilasto- ja muista
tiedoista sekä tavoitteiden saavuttamiseksi tarpeellisten
valtioneuvoston toimenpiteiden suunnittelusta.
7 §
Lain noudattamisen valvonta
Valtiontalouden tarkastusvirasto valvoo osana valtiontalouden
hoidon tarkastamista tämän lain ja sen nojalla
annettujen säännösten noudattamista.
Valtiontalouden tarkastusvirasto ilmoittaa valvonnan perusteella
tekemistään johtopäätöksistä valtioneuvostolle.
Valtioneuvosto antaa tarvittaessa johtopäätöksiä koskevan
julkisen kannanoton.
8 §
Voimaantulo
Sopimuksen muiden määräysten voimaansaattamisesta
ja tämän lain voimaantulosta säädetään
valtioneuvoston asetuksella. Lain 6 § tulee voimaan
päivänä
kuuta
2013.