2 §
Soveltamisala
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tätä lakia ei kuitenkaan sovelleta sellaiseen tukeen
tai korvaukseen, joka myönnetään maataloutta
harjoittavalle maatalouden tuotantotoimintaan, toiminnasta luopumiseen
tai maatalouden rakenteen parantamiseen taikka ympäristötukena,
luonnonhaittakorvauksena tai niitä vastaavana tukena tai
korvauksena. Porotalous luetaan tällöin maataloudeksi.
Lakia ei sovelleta Euroopan maatalouden tukirahaston (maataloustukirahaston),
Euroopan meri- ja kalatalousrahaston tai hallinnointilain 3 §:n
2 kohdassa tarkoitetussa yleisasetuksessa säädetyistä muista
Euroopan unionin rahastoista kuin maaseuturahastosta taikka muista
Euroopan unionin rahoitusvälineistä rahoitettavaan
tukeen. Tätä lakia ei myöskään
sovelleta alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden
rahoittamisesta annetussa laissa (8/2014) tarkoitettuihin
maaseudun kehittämistä koskeviin valtakunnallisiin maaseudun
tutkimus- ja kehittämishankkeisiin tai muihin hankkeisiin
eikä maa- ja elintarviketalouden sekä maaseudun
tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoituksesta annetussa
laissa (1413/2011) tarkoitettuihin hankkeisiin, jotka rahoitetaan
kokonaan kansallisista varoista ja jotka eivät perustu
hallinnointilain 3 §:n 1 momentissa tarkoitettuun
ohjelmaan, eikä sellaiseen koltta-alueen palvelujen kehittämiseen, josta
säädetään kolttalain (253/1995)
13 §:ssä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4) muulla kansallisella julkisella rahoituksella muuta
kuin 3 kohdassa tarkoitettua valtion, kunnan tai muun julkisoikeudellisen
yhteisön rahoitusta sekä etuutta tai
suoritusta, jonka arvo on rahana määritettävissä;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11) vähämerkityksisellä tuella Euroopan unionin
toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta
vähämerkityksiseen tukeen annetussa komission
asetuksessa (EU) N:o 1407/2013 tarkoitettua Euroopan unionin
jäsenvaltion myöntämää tukea,
rahoitusta ja muuta etuutta;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
25) viljelijän perheenjäsenellä 24
kohdassa mainitun lain 2 §:n 15 kohdassa tarkoitettua puolisoa
sekä mainitun pykälän 16 kohdassa tarkoitettua
henkilöä;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12 §
Tuen määrää koskevat edellytykset
Tuki myönnetään prosentuaalisena
osuutena tuettavan toimenpiteen hyväksyttävistä kustannuksista.
Euroopan unionin lainsäädännön
mukaisesti tuki voidaan kuitenkin maksaa kertakorvauksena. Jos tuki
ei kata kokonaan toimenpiteen hyväksyttäviä kustannuksia,
hakijalta edellytetään selvitystä kustannusten
kattamisesta muulla julkisella rahoituksella tai yksityisellä rahoituksella.
Tukea ei voida myöntää siltä osin
kuin julkisen rahoituksen osuus tuettavan toimenpiteen hyväksyttävistä kustannuksista
ylittää Euroopan unionin lainsäädännössä säädetyn
tuettuun toimenpiteeseen myönnettävän
julkisen rahoituksen enimmäismäärän.
Jos kysymys on ohjelmaan perustuvasta tuesta, tukeen sisältyvän
julkisen rahoituksen määrä ei saa ylittää ohjelmassa
määriteltyä julkisen rahoituksen enimmäismäärää.
Valtiontukena myönnettävä rahoitus yhdessä hakijan
hankkeen toteuttamiseen käyttämän muun
julkisen rahoituksen kanssa ei saa ylittää valtiontuen
enimmäismäärää.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
eri toimenpiteisiin myönnettävän tuen
tasosta ja enimmäismäärästä Euroopan
unionin lainsäädännön ja 7 §:ssä tarkoitettujen
varojen asettamissa rajoissa sekä tuen vähimmäismääristä.
15 §
Tuen siirtäminen toiselle tuettavan toimenpiteen toteuttamista
varten
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kehittämishanketta koskevasta tuesta on siirron jälkeenkin
jäätävä hakijan omaan käyttöön merkittävä osa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
19 §
Yritystuella tuettavat toimenpiteet
Yritystukea voidaan myöntää uuden
yrityksen perustamiseen sekä toimivan yrityksen laajentamiseen
tai sen toiminnan olennaiseen muuttamiseen. Tukea voidaan myöntää myös
toimenpiteeseen, joka vahvistaa yrityksen toimintaedellytyksiä.
Maatalousyritykselle uuden yrityksen perustamiseen myönnettävä tuki
ja 17 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulle
muulle yritystoiminnalle myönnettävä tuki
voivat koskea vain maaseutualueella toteutettavaa toimenpidettä.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tukikelpoisista toimenpiteistä sekä tuen muodosta
ja enimmäismäärästä.
24 §
Kehittämishankkeeseen sisältyvät
toimenpiteet
Tuettava kehittämishanke voi sisältää:
1) toimenpiteitä tuen kohteena olevan alueen asukkaiden
elinolojen ja viihtyvyyden parantamiseksi;
2) toimenpiteitä alueen elinkeinotoiminnan yleiseksi
edistämiseksi;
3) toimenpiteitä alueen yritysten perustamisen
ja toimintaedellytysten selvittämiseksi ja helpottamiseksi;
4) tiedonvälityksen sekä muun koulutuksen kuin
tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen suunnittelua ja järjestämistä;
5) toimenpiteitä yhteistyön lisäämiseksi
maatalousalan, ruokaketjun ja metsätalouden toimijoiden
sekä muiden maaseudun kehittämisen tavoitteiden
saavuttamiseksi jo toimivien ja toimintaa aloittavien tahojen välillä;
6) 1 ja 2 kohdassa tarkoitettujen toimenpiteiden tavoitteita
palvelevia yleishyödyllisiä investointeja.
Muuta kuin 1 momentin 4 tai 5 kohdassa tarkoitettua toimintaa
sisältävään kehittämishankkeeseen
ei voi sisältyä investointeja lukuun ottamatta
6 kohdassa tarkoitettuja yleishyödyllisiä investointeja.
Investointina ei pidetä pienhankintaa. Yleishyödyllisenä ei
pidetä investointia, jonka hyöty suoraan kohdistuu
kilpailtuun elinkeinoalaan.
Kehittämishanketuen määrää vähentävänä tekijänä otetaan
huomioon tuettavasta toimenpiteestä aiheutuneet tulot.
Tuloina ei pidetä kehittämishankkeessa tuen lisäksi
käytettävää muuta julkista ja
yksityistä rahoitusta, joka on ilmoitettu kehittämishanketta
koskevassa suunnitelmassa.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tuettavasta toiminnasta sekä tuen enimmäismäärästä.
26 §
Teemahanke
Tukea teemahankkeeseen voidaan myöntää paikalliselle
toimintaryhmälle 9 §:n 1 momentin 5—7
kohdassa tarkoitettuun toimintaan. Tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että paikallinen toimintaryhmä laatii
hankkeen yhteisen aihepiirin mukaisesti suunnitelman, jota se toteuttaa yhdessä hankkeeseen
osallistuvien muiden toimijoiden kanssa. Toimintaryhmä kokoaa
avoimen valintamenettelyn kautta yhteen alueellaan toteutettavia,
24 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja kehittämishankkeita
tai mainitussa lainkohdassa tarkoitettuja tavoitteita palvelevia yleishyödyllisiä
investointeja,
joiden avulla teemaa koskevaa suunnitelmaa toteutetaan, sekä sovittaa
yhteen niiden toteuttamisen. Sen estämättä,
mitä 15 §:ssä tuen siirtämisen
edellytyksistä säädetään,
teemahankkeen tuki voidaan siirtää kokonaan. Muilta
osin teemahankkeen tukemiseen sovelletaan, mitä kehittämishankkeen tukemisesta
säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
28 §
Hankesuunnitelma
Kehittämishankkeen suunnitelmasta on 11 §:ssä säädetyn
lisäksi käytävä ilmi hankkeen toteutustapa,
toteuttaja, kustannusten eritelmät, tuen osuus kokonaisrahoituksesta,
tukimuoto, tuen lisäksi vaadittavan muun rahoituksen toteutustapa
ja yhteys siihen ohjelmaan, josta hanke on tarkoitettu rahoitettavaksi,
hankkeen vaikutukset ja tulokset sekä muut hakemuksen ratkaisemiseksi
tarpeelliset seikat. Jos tuen lisäksi vaadittavaan muuhun
rahoitukseen sisältyy yksityistä rahoitusta, sen
osuus on eriteltävä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
30 §
Toimenpiteen toteutusaika
Yritystuella tuettava toimenpide on kokonaisuudessaan toteutettava
kahden vuoden kuluessa tuen myöntämisestä lukuun
ottamatta uuden yrityksen perustamista, joka on toteutettava kolmen
vuoden kuluessa tuen myöntämisestä. Tuettavan
toimenpiteen toteuttamiselle voidaan kuitenkin asettaa lyhyempi
määräaika, jos tämä on toimenpiteen
toteutustavan tai yritystoiminnan luonteen kannalta perusteltua
taikka jos tuen myöntämiseen käytettävät
Euroopan unionin tai valtion rahoitusta koskevat rajoitukset sitä edellyttävät.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
31 §
Tuen käyttöä koskevat ehdot
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 4 momentissa tarkoitettuna luovutuksena ei pidetä tuetun
investoinnin kohteen tai tuen kohteena olevan yritystoiminnan siirtymistä perintönä
tai
sukupolvenvaihdoksen kautta. Jos kyseessä on luonnollisena
henkilönä harjoitetun toiminnan yhtiöittäminen
tai tuensaajayhteisön yhteisömuodon muuttaminen,
voidaan 4 momentissa ja 15 §:ssä säädetystä poiketen myös
kokonaan maksamatta oleva tuki siirtää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
34 §
Hakuaika ja hakumahdollisuudesta tiedottaminen
Tuen hakemiselle voidaan asettaa hakuaika. Jos hakuaikaa ei
aseteta, tukihakemukset on ratkaistava tukijaksoittain lukuun ottamatta
hakemuksia, jotka koskevat paikallisen toimintaryhmän rahoituskiintiöstä myönnettävää
tukea.
Tukiehdot täyttävät hakemukset ratkaistaan
valintaperusteiden mukaisessa järjestyksessä hallinnointilain
3 §:n 4 kohdassa tarkoitetussa asetuksessa säädetyllä tavalla.
Valintaperusteet vahvistaa ennen haun alkamista maa-
ja metsätalousministeriö ohjelman seurantakomiteaa
kuultuaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
48 §
Maksujen hyväksyminen ja suorittaminen
Tuki maksetaan vuosittain enintään neljässä erässä.
Kehittämishanketukea voidaan maksaa ennakkoon, jos tämä on
tuen saajan aseman ja tuettavan toimenpiteen toteutuksen kannalta
perusteltua. Kehittämishanketuen maksua on haettava vähintään
kerran vuodessa. Euroopan unionin lainsäädännön
salliessa maksua voi kuitenkin hakea ja tuen maksaa harvemmin, jos
hankkeen kesto on enintään 24 kuukautta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
52 §
Tarkastusoikeus
Maa- ja metsätalousministeriö ja Maaseutuvirasto
voivat suorittaa tuen myöntämiseen, maksamiseen
ja käyttöön liittyvien edellytysten ja
ehtojen noudattamisen valvomiseksi tuen myöntäjiin
ja saajiin kohdistuvia tarkastuksia. Vastaava oikeus on tuen saajien
osalta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla
sekä hallinnointilain 13 §:ssä tarkoitetulla
todentamisviranomaisella siltä osin kuin hallinnointilain 3 §:n
3 kohdassa tarkoitetussa horisontaaliasetuksessa tai sen
nojalla säädetään. Jos tukea
on tämän lain 15 §:ssä tarkoitetulla
tavalla siirretty muulle taholle, on edellä mainituilla
viranomaisilla ja todentamisviranomaisella oikeus tarkastaa myös
tämän taloutta ja toimintaa tuen myöntämiseen,
maksamiseen ja käyttöön liittyvien edellytysten
ja ehtojen noudattamisen valvomiseksi. Jos tuen kohteena oleva toiminta
tai tuetun investoinnin kohde on luovutettu 31 §:n 4 momentissa
tarkoitetulla luvalla ilman, että tukea on samalla siirtynyt,
mainituilla viranomaisilla ja todentamisviranomaisella on oikeus
tarkastaa luovutettu toiminta tai kohde luovutuksensaajan luona.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
57 §
Viivästyskorko
Jos takaisin perittävää määrää ei
makseta viimeistään 60 §:n 1
momentissa tarkoitettuna eräpäivänä,
sille on suoritettava vuotuista viivästyskorkoa Euroopan
unionin lainsäädännössä säädetyn
korkokannan mukaan tai, jollei mainitussa lainsäädännössä asiasta
säädetä, korkolain (633/1982)
4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan.
60 §
Takaisinperintää ja maksamisen keskeyttämistä koskeva
päätös
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on
tehtävä takaisinperinnästä ja
tuen maksamisen keskeyttämisestä päätös.
Päätöksessä määrätään
takaisinperittävä määrä ja
ilmoitetaan sen suorittamisen eräpäivä,
joka on 60 päivän kuluttua takaisinperintäpäätöksen
tekopäivästä tai, jos kyseinen päivä on
pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä,
vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai,
tätä edeltävä arkipäivä.
Takaisinperintää koskeva päätös
on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä sen
jälkeen, kun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
sai tiedon 55 §:ssä säädetystä perusteesta,
ja viimeistään kymmenen vuoden kuluttua tuen viimeisen erän
maksamisesta.
64 §
Tietojensaantioikeus ja tietojen luovuttaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Maaseutuvirastolla ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella
on oikeus korvauksetta saada Verohallinnolta 1 momentissa tarkoitettuun
tehtävään liittyvät tuen hakijaa
ja saajaa koskevat viimeksi vahvistettua verotusta koskevat tiedot
Verohallinnon rekisteristä.
Edellä 1—4 momentissa tarkoitetut tiedot voidaan
luovuttaa teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin
sähköisesti. Ennen teknisen käyttöyhteyden
avaamista tietoa pyytävän on esitettävä selvitys
luovutettavien tietojen asianmukaisesta suojaamisesta. Saatuja tietoja
ei saa käyttää muuhun kuin siihen tarkoitukseen,
johon niitä on pyydetty.
65 §
Tekninen apu
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Maaseutuvirasto valmistelee teknisen avun käyttösuunnitelman,
seuraa sen kokonaiskäyttöä sekä laatii
teknistä apua koskevat selvitykset. Maa- ja metsätalousministeriö vahvistaa käyttösuunnitelman.
Teknisen avun maksaa hakemuksesta Maaseutuvirasto, joka myös
päättää sen takaisinperinnästä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
66 §
Toimintaryhmän toimintaraha
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Toimintarahan myöntämisestä, maksamisesta ja
takaisinperinnästä päättää Maaseutuvirasto. Toimintarahan
hakemiseen ja maksamiseen, sen käytön seurantaan
ja tarkastuksiin sekä takaisinperintään
sovelletaan muutoin, mitä niistä tuen osalta säädetään
tässä laissa tai sen nojalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.