6 luku
Yhtiökokous
Yleiset säännökset
1 §
Osakkeenomistajien päätöksenteko
Osakkeenomistajat käyttävät päätösvaltaansa yhtiökokouksessa,
jollei päätösvaltaa laissa tai yhtiöjärjestyksessä ole
uskottu yhtiön hallitukselle.
Osakkeenomistajat voivat kuitenkin päättää myös
yhtiökokousta pitämättä sille
kuuluvasta asiasta silloin, kun he ovat yksimielisiä. Tällainen
päätös on kirjattava, päivättävä,
numeroitava ja allekirjoitettava. Jos yhtiössä on
useampia kuin yksi osakkeenomistaja, vähintään
kahden heistä on allekirjoitettava päätös.
Kirjattuun päätökseen sovelletaan muuten,
mitä yhtiökokouksen pöytäkirjasta
säädetään.
2 §
Toimivalta
Yhtiökokous päättää asioista,
jotka sille tämän lain nojalla kuuluvat. Yhtiöjärjestyksessä voidaan
määrätä, että yhtiökokous
päättää sellaisesta hallituksen
ja isännöitsijän toimivaltaan kuuluvasta
asiasta, josta ei muualla tässä laissa erikseen
säädetä.
Jäljempänä 7 luvun 7 §:ssä säädetään
yhtiön hallituksen ja isännöitsijän
toimivaltaan kuuluvan asian saattamisesta yhtiökokouksen
päätettäväksi. Jos osakkeenomistajat
ovat yksimielisiä, he voivat päättää asiasta,
jonka hallitus voi siirtää yhtiökokouksen
päätettäväksi.
3 §
Varsinainen yhtiökokous
Varsinainen yhtiökokous on pidettävä kuuden
kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Yhtiöjärjestyksessä ei voida määrätä muusta määräajasta.
Kokouksessa on esitettävä:
1) tilinpäätös, toimintakertomus,
tilintarkastuskertomus ja toiminnantarkastuskertomus;
2) hallituksen kirjallinen selvitys tarpeesta sellaiseen yhtiön
rakennusten ja kiinteistöjen kunnossapitoon yhtiökokousta
seuraavan viiden vuoden aikana, joka vaikuttaa olennaisesti osakehuoneiston
käyttämiseen, yhtiövastikkeeseen tai
muihin osakehuoneiston käytöstä aiheutuviin
kustannuksiin; sekä
3) hallituksen kirjallinen selvitys yhtiössä suoritetuista
huomattavista kunnossapito- ja muutostöistä ja
niiden tekoajankohdat.
Kokouksessa on päätettävä:
1) tilinpäätöksen vahvistamisesta;
2) taseen osoittaman voiton käyttämisestä;
3) vastuuvapaudesta hallituksen jäsenille ja isännöitsijälle;
4) talousarviosta ja yhtiövastikkeen määrästä,
jos tämä kuuluu yhtiökokoukselle;
5) hallituksen jäsenten, tilintarkastajan ja toiminnantarkastajan
valinnasta, jollei tässä laissa säädetä tai
yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin näiden
toimikaudesta tai valinnasta; sekä
6) muista yhtiöjärjestyksen mukaan varsinaisessa
yhtiökokouksessa käsiteltävistä asioista.
Jos yhtiö on konsernin emoyhtiö, kokouksessa
on esitettävä myös konsernitilinpäätös
ja -toimintakertomus. Kokouksen on päätettävä myös konsernitilinpäätöksen
vahvistamisesta.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä,
että yhtiössä pidetään
tilikauden aikana useampia varsinaisia yhtiökokouksia.
Tällöin 3 momentin 4—6 kohdassa tarkoitetusta
asiasta voidaan päättää yhtiökokouksessa,
joka pidetään yli kuuden kuukauden kuluttua edellisen
tilikauden päättymisestä.
4 §
Ylimääräinen yhtiökokous
Ylimääräinen yhtiökokous
on pidettävä, jos:
1) yhtiöjärjestyksessä niin määrätään;
2) yhtiökokous tai hallitus katsoo siihen olevan aihetta;
taikka
3) osakkeenomistaja, tilintarkastaja tai toiminnantarkastaja
vaatii sitä 5 §:n mukaisesti.
5 §
Oikeus vaatia ylimääräistä yhtiökokousta
Ylimääräinen yhtiökokous
on pidettävä, jos sitä vaativat tilintarkastaja,
toiminnantarkastaja tai osakkeenomistajat, joilla on yhteensä kymmenesosa
tai yhtiöjärjestyksessä määrätty
pienempi osa kaikista osakkeista. Vaatimuksen on oltava kirjallinen
ja kokouksen pitämistä on vaadittava tietyn asian
käsittelemistä varten.
Kokouskutsu on toimitettava kahden viikon kuluessa vaatimuksen
saapumisesta.
6 §
Oikeus saada asia käsiteltäväksi
Osakkeenomistajalla on oikeus saada yhtiökokoukselle
tämän lain nojalla kuuluva asia yhtiökokouksen
käsiteltäväksi, jos hän vaatii
sitä kirjallisesti hallitukselta niin hyvissä ajoin,
että asia voidaan sisällyttää kokouskutsuun.
Yhtiökokoukseen osallistuminen
7 §
Osakkeenomistajien osallistuminen
Jokaisella osakkeenomistajalla on oikeus osallistua yhtiökokoukseen.
Osallistumisen edellytyksenä on 2 luvun 2 §:n 1
momentin mukaisesti, että osakkeenomistaja on merkittynä osakeluetteloon
tai hän on ilmoittanut yhtiölle osakkeiden omistusoikeuden
siirtymisestä itselleen ja esittänyt siitä luotettavan selvityksen.
8 §
Valtuutettu ja avustaja
Osakkeenomistaja saa käyttää oikeuttaan
yhtiökokouksessa valtuutetun välityksellä.
Valtuutetun on esitettävä päivätty
valtakirja tai hänen on muutoin luotettavalla tavalla osoitettava
olevansa oikeutettu edustamaan osakkeenomistajaa. Valtuutus koskee
yhtä kokousta, jollei valtuutuksesta muuta ilmene.
Osakkeenomistajalla ja valtuutetulla saa olla kokouksessa avustaja.
9 §
Yhtiön omat osakkeet
Yhtiölle tai sen tytäryhteisölle
kuuluvalla osakkeella ei voi osallistua yhtiökokoukseen. Tällaista
osaketta ei myöskään oteta lukuun, kun pätevän
päätöksen syntymiseen tai tietyn oikeuden
käyttämiseen vaaditaan kaikkien osakkeenomistajien
suostumus tai suostumus osakkeenomistajilta, joilla on määräosa
yhtiön osakkeista.
10 §
Muiden osallistuminen
Hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on
oikeus olla läsnä yhtiökokouksessa, jollei
yhtiökokous yksittäistapauksessa päätä toisin.
Hallituksen ja isännöitsijän on huolehdittava
siitä, että osakkeenomistajan 25 §:ssä tarkoitettu
kyselyoikeus voi toteutua. Tilintarkastajan läsnäolosta yhtiökokouksessa
säädetään tilintarkastuslaissa (459/2007)
ja toiminnantarkastajan läsnäolosta tämän
lain 9 luvussa. Yhtiökokous voi sallia myös muiden
henkilöiden läsnäolon yhtiökokouksessa.
11 §
Asukkaiden osallistumisoikeus
Jos yhtiöissä on vähintään
viisi osakehuoneistoa, joilla on eri omistajat, yhtiön
rakennuksessa vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteen nojalla
asuvilla asukkailla on oikeus osallistua sellaiseen yhtiökokoukseen,
jossa käsitellään:
1) yhtiössä noudatettavia järjestyssääntöjä;
2) yhtiön yhteisten tilojen käyttöä;
taikka
3) sellaista kunnossapitoa tai uudistamista, joka vaikuttaa
olennaisesti vuokralaisen tai asukkaan huoneiston taikka yhteisten
tilojen käyttöön.
Asukkaalla on 1 momentissa tarkoitetussa asiassa oikeus käyttää kokouksessa
puhevaltaa. Jos huoneistossa asuu useita henkilöitä,
he saavat osallistua kokoukseen yhden valitsemansa henkilön
edustamina. Asukkaalla on oikeus käyttää 8 §:ssä tarkoitettua
valtuutettua tai avustajaa sekä 6 §:n mukainen
oikeus saada tämän pykälän 1
momentissa tarkoitettu asia käsiteltäväksi
yhtiökokouksessa.
Jos yhtiökokouksessa käsitellään
1 momentissa tarkoitettua asiaa, on tätä koskeva
ilmoitus viimeistään kahta viikkoa ennen kokousta
asetettava nähtäville yhtiön rakennuksissa
yleisesti käytettäville ilmoitustauluille tai
toimitettava jokaiseen huoneistoon, jossa asuu vuokralainen tai
1 momentissa tarkoitettu muu asukas.
Yhtiökokouksesta laadittavaan pöytäkirjaan on
otettava maininta 1 momentissa tarkoitettujen asukkaiden osallistumisesta
kokoukseen. Asukkaalla on samanlainen oikeus kuin osakkeenomistajalla
saada tällaisesta kokouksesta laadittu pöytäkirja
nähtäväkseen ja jäljennös
siitä.
Yleistä päätöksenteosta
12 §
Päätettävät asiat
Yhtiökokouksessa saadaan päättää vain
asiasta, joka on mainittu kokouskutsussa tai joka yhtiöjärjestyksen
mukaan on käsiteltävä kokouksessa. Varsinaisessa
yhtiökokouksessa on kuitenkin aina päätettävä 3 §:n
3 ja 4 momentissa tarkoitetuista asioista, jollei 3 §:n
5 momentista muuta johdu. Lisäksi varsinaisessa yhtiökokouksessa
voidaan päättää 9 luvun 5 §:ssä tarkoitetusta
tilintarkastajan valinnasta ja 9 luvun 6 §:ssä tarkoitetusta
toiminnantarkastajan valinnasta sekä käsitellä ehdotusta
9 luvun 13 §:ssä tarkoitetusta erityisen
tarkastuksen määräämisestä.
Yhtiökokous voi myös aina päättää uuden
kokouksen koolle kutsumisesta tai asian siirtämisestä jatkokokoukseen.
13 §
Äänimäärä
Osake tuottaa yhden äänen kaikissa yhtiökokouksessa
käsiteltävissä asioissa. Yhtiöjärjestyksessä voidaan
kuitenkin määrätä, että jokainen
osakeryhmä tuottaa yhden äänen.
Yhtiökokouksessa järjestettävässä äänestyksessä yhden
osakkeenomistajan äänimäärä on enintään
viidesosa kokouksessa edustettujen osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä,
jollei yhtiöjärjestyksessä toisin
määrätä.
14 §
Yhdenvertaisuusperiaate
Yhtiökokouksessa ei saa tehdä 1 luvun 10 §:ssä tarkoitetun
yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista päätöstä.
15 §
Esteellisyys
Osakkeenomistaja tai hänen valtuutettunsa
ei saa äänestää asiassa, joka
koskee:
1) osakkeenomistajan itsensä ja yhtiön välistä sopimusta
tai muuta oikeustointa;
2) vastuuvapauden myöntämistä osakkeenomistajalle
itselleen, kannetta osakkeenomistajaa itseään
vastaan taikka hänen vapauttamistaan vahingonkorvausvelvollisuudesta
tai muusta velvoitteesta yhtiötä kohtaan;
3) sellaista osakkeenomistajan osakehuoneiston uudistusta tai
muuta kuin välttämätöntä kunnossapitoa,
joka poikkeaa muiden osakkeenomistajien hallinnassa olevien huoneistojen kunnossapidosta
tai uudistamisesta; taikka
4) osakkeenomistajan osakehuoneiston ottamista yhtiön
hallintaan.
Osakkeenomistaja tai hänen valtuutettunsa ei myöskään
saa äänestää yhtiön
ja kolmannen välisestä 1 momentissa tarkoitetusta
asiasta, jos hänellä on odotettavissa siitä olennaista
etua, joka saattaa olla ristiriidassa yhtiön edun kanssa.
Tätä pykälää sovelletaan
myös, kun päätetään
yhtiön puhevallan käyttämisestä oikeudenkäynnissä tai
muussa asiassa.
Tätä pykälää ei
sovelleta, jos yhtiön kaikki osakkeenomistajat ovat esteellisiä.
16 §
Muotovaatimusten sivuuttaminen
Asiassa, jonka käsittelyssä ei ole noudatettu menettelyä koskevia
tämän lain säännöksiä tai yhtiöjärjestyksen
määräyksiä, saa tehdä päätöksen
vain, jos ne osakkeenomistajat, joita laiminlyönti koskee,
antavat siihen suostumuksensa.
Kokousmenettely
17 §
Kokouspaikka ja osallistuminen kokouspaikan ulkopuolelta
Yhtiökokous on pidettävä yhtiön
kotipaikassa, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisesta paikkakunnasta.
Kokous voidaan erittäin painavasta syystä pitää muullakin
paikkakunnalla.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä,
että kokoukseen voidaan osallistua myös kokouspaikan
ulkopuolelta postin välityksellä tai teknisen välineen
avulla. Myös hallitus voi tehdä tästä päätöksen,
jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Edellytyksenä menettelyn käyttämiselle
on, että osallistumisoikeus ja ääntenlaskennan
oikeellisuus voidaan selvittää tavallisessa yhtiökokouksessa
noudatettaviin menettelyihin verrattavalla tavalla. Mahdollisuudesta
osallistua kokoukseen postin välityksellä tai
teknisen välineen avulla on mainittava yhtiökokouskutsussa. Kokouskutsusta
on käytävä ilmi, jos osallistuminen kokoukseen
teknisen välineen avulla rajoittaa näin osallistuvan
osakkeenomistajan puhevaltaa.
18 §
Koolle kutsuminen
Hallitus kutsuu yhtiökokouksen koolle. Hallituksen
jäsenellä on oikeus kutsua yhtiökokous koolle,
jos hänellä on syytä olettaa, ettei hallituksessa
ole enää muita jäseniä.
Jos yhtiökokousta ei kutsuta koolle, vaikka kutsu tulisi
lain, yhtiöjärjestyksen tai yhtiökokouksen
päätöksen mukaan toimittaa, tai jos kokouskutsusta
voimassa olevia säännöksiä tai määräyksiä on
olennaisesti rikottu, aluehallintoviraston tulee hallituksen jäsenen,
isännöitsijän, tilintarkastajan, toiminnantarkastajan
tai osakkeenomistajan hakemuksesta oikeuttaa hakija kutsumaan kokous
koolle yhtiön kustannuksella. Aluehallintoviraston päätös
voidaan panna täytäntöön lainvoimaa
vailla olevana.
19 §
Kokouskutsun sisältö
Kokouskutsussa on mainittava yhtiön nimi, koollekutsuja,
kokousaika ja -paikka ja kokouksessa käsiteltävät
asiat sekä, missä ja milloin 22 §:ssä tarkoitetut
kokousasiakirjat ovat osakkeenomistajien nähtävänä.
Jos kokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksen
muuttamista, kutsussa on mainittava muutoksen pääasiallinen
sisältö.
Kokouskutsun sisältöä koskevia
erityisiä säännöksiä on:
1) postin tai teknisen välineen käyttämistä koskevassa
17 §:n 2 momentissa;
2) jälkimmäistä kokousta koskevassa
20 §:n 3 momentissa;
3) suunnattua osakeantia koskevassa 13 luvun 4 §:ssä;
sekä
4) suunnattua omien osakkeiden hankkimista ja lunastamista koskevassa
18 luvun 4 §:n 4 momentissa.
20 §
Kutsuaika
Kokouskutsu on toimitettava aikaisintaan kahta kuukautta ja
viimeistään kahta viikkoa ennen yhtiökokousta.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan pidentää lyhyempää määräaikaa
ja lyhentää pidempää määräaikaa.
Kutsuaikaa koskevia erityisiä säännöksiä on jatkokokousta
koskevassa 24 §:n 2 momentissa.
Jos yhtiöjärjestyksen mukaan päätöksen
pätevyyden edellytyksenä on päätöksen
tekeminen kahdessa yhtiökokouksessa, kutsua jälkimmäiseen
kokoukseen ei saa toimittaa ennen kuin ensimmäinen kokous
on pidetty. Kutsussa on mainittava edellisessä kokouksessa
tehty päätös.
21 §
Kutsutapa
Kirjallinen kokouskutsu on toimitettava jokaiselle osakkeenomistajalle,
jonka postiosoite on yhtiön tiedossa tai joka
on ilmoittanut yhtiölle sähköpostiosoitteen
tai muun tietoliikenneyhteyden kutsun toimittamista varten.
22 §
Kokousasiakirjat, niiden nähtävänä pitäminen ja
lähettäminen
Hallituksen päätösehdotukset sekä viimeinen tilinpäätös,
toimintakertomus, tilintarkastuskertomus ja toiminnantarkastuskertomus
on vähintään kahden viikon ajan ennen
kokousta pidettävä osakkeenomistajien nähtävänä kokouskutsussa
ilmoitetussa paikassa. Nämä asiakirjat on myös
viivytyksettä lähetettävä osakkeenomistajalle,
joka niitä pyytää. Lähettämisestä saa
periä hallituksen vahvistaman kohtuullisen maksun. Asiakirjat
on lisäksi asetettava nähtäväksi
yhtiökokouksessa.
Jos päätös koskee osakeantia, optio-oikeuksien
tai muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista,
osakepääoman rahastokorotusta, osingon tai vapaan
oman pääoman rahaston jakamista, osakepääoman
alentamista, omien osakkeiden hankkimista tai lunastamista, 1 momentissa
säädetty koskee myös viimeisen tilikauden
päättymisen jälkeen mahdollisesti tehtyä varojen
jakoa koskevaa päätöstä ja hallituksen
selostusta tilinpäätöksen laatimisen jälkeisistä yhtiön
asemaan olennaisesti vaikuttavista tapahtumista.
23 §
Puheenjohtaja, ääniluettelo ja pöytäkirja
Yhtiökokouksen avaa kokouksen koollekutsujan nimeämä henkilö.
Yhtiökokous valitsee kokouksen puheenjohtajan, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä
toisin.
Jos yhtiöjärjestyksessä määrätään
puheenjohtajasta, tämä myös avaa kokouksen.
Puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että läsnä olevista
osakkeenomistajista, valtuutetuista ja avustajista laaditaan luettelo,
johon merkitään kunkin osakkeenomistajan osakkeiden
lukumäärä ja äänimäärä (ääniluettelo).
Osakeluettelon on oltava nähtävänä kokouksessa.
Puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että kokouksesta
laaditaan pöytäkirja. Pöytäkirjaan merkitään
tehdyt päätökset sekä äänestysten
tulokset. Lisäksi pöytäkirjaan on otettava
ehdotukset yhtiöjärjestyksen muuttamiseksi. Puheenjohtajan
ja yhden pöytäkirjan tarkastajaksi valitun on
allekirjoitettava pöytäkirja. Ääniluettelo
otetaan tai liitetään kokouksen pöytäkirjaan.
Pöytäkirjat on numeroitava juoksevasti ja säilytettävä luotettavalla
tavalla.
Pöytäkirja on viimeistään
neljän viikon kuluttua kokouksesta pidettävä yhtiön
isännöitsijän tai hallituksen puheenjohtajan
luona osakkeenomistajien nähtävänä,
ja siitä on toimitettava jäljennös sitä pyytävälle
osakkeenomistajalle. Osakkeenomistajalla on oikeus saada jäljennös myös
pöytäkirjan liitteistä. Pöytäkirjan
ja liitteiden lähettämisestä saadaan
periä hallituksen vahvistama kohtuullinen maksu.
24 §
Jatkokokous
Yhtiökokous voi päättää,
että asian käsittely siirretään
jatkokokoukseen.
Jatkokokoukseen on toimitettava eri kutsu, jos se pidetään
yli neljän viikon kuluttua yhtiökokouksesta. Kutsu
jatkokokoukseen voidaan aina toimittaa viimeistään
neljä viikkoa ennen kokousta, vaikka yhtiöjärjestyksessä määrättäisiin
pidemmästä kutsuajasta.
25 §
Kyselyoikeus
Hallituksen ja isännöitsijän on yhtiökokouksessa
osakkeenomistajan pyynnöstä annettava tarkempia
tietoja seikoista, jotka voivat vaikuttaa kokouksessa käsiteltävän
asian arviointiin. Jos kokouksessa käsitellään
tilinpäätöstä, velvollisuus
koskee myös yhtiön taloudellista asemaa yleisemmin.
Tietoja ei kuitenkaan saa antaa, jos niiden antaminen tuottaisi
yhtiölle olennaista haittaa.
Jos osakkeenomistajan kysymykseen voidaan vastata vain sellaisten
tietojen perusteella, jotka eivät ole kokouksessa käytettävissä,
vastaus on annettava kahden viikon kuluessa kirjallisesti. Vastaus
on toimitettava kysymyksen esittäneelle osakkeenomistajalle
ja muulle osakkeenomistajalle, joka sitä pyytää.
Jos hallitus katsoo, ettei pyydettyä tietoa voida antaa
osakkeenomistajalle aiheuttamatta tiedon antamisella olennaista
haittaa yhtiölle, hallituksen on kahden viikon kuluessa
yhtiökokouksesta annettava pyydetty tieto yhtiön
tilintarkastajille ja toiminnantarkastajille. Tilintarkastajien
on kuukauden kuluessa yhtiökokouksesta annettava hallitukselle
kirjallinen lausunto tiedon vaikutuksesta tilintarkastuskertomukseen
tai muuhun tilintarkastajien yhtiökokoukselle antamaan
lausuntoon. Toiminnantarkastajan on annettava vastaavalla tavalla
lausunto tiedon vaikutuksesta toiminnantarkastajan kertomukseen. Lausunnon
nähtävänä pitämiseen
ja antamiseen sovelletaan, mitä 23 §:n 4 momentissa
säädetään pöytäkirjasta.
Lausunto on viipymättä lähetettävä kysymyksen
esittäneelle osakkeenomistajalle.
Yleiset päätöksentekovaatimukset
26 §
Enemmistöpäätös
Yhtiökokouksen päätökseksi
tulee ehdotus, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä, jollei
tässä laissa säädetä toisin.
Vaalissa tulee valituksi eniten ääniä saanut.
Yhtiökokous voi ennen vaalia päättää,
että valitaan se, joka saa yli puolet annetuista äänistä. Äänten
mennessä tasan vaali ratkaistaan arvalla ja muu äänestys
puheenjohtajan äänellä, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Yhtiöjärjestyksen määräyksellä enemmistövaatimusta
voidaan lieventää vain vaalien osalta.
27 §
Määräenemmistöpäätös
Jos päätös on tehtävä määräenemmistöllä,
yhtiökokouksen päätökseksi tulee
ehdotus, jota on kannattanut vähintään
kaksi kolmasosaa annetuista äänistä ja
kokouksessa edustetuista osakkeista.
Määräenemmistöllä tehtäviä päätöksiä ovat, jollei
28, 34, 35 tai 37 §:ssä säädetä tai
yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin:
1) yhtiöjärjestyksen muuttaminen;
2) suunnattu osakeanti;
3) optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten
oikeuksien antaminen; sekä
4) suunnattu omien osakkeiden hankkiminen.
Määräenemmistövaatimusta
ei voi lieventää yhtiöjärjestyksen
määräyksellä.
28 §
Suostumus yhdenvertaisuusperiaatteesta poikkeamiseen
Yhtiökokous ei saa tehdä 1 luvun 10 §:ssä tarkoitetun
yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista päätöstä ilman
sen osakkeenomistajan suostumusta, jonka kustannuksella epäoikeutettua
etua annetaan.
Jos osakkeenomistaja on hyväksynyt päätöksen
yhtiökokouksessa, hänen katsotaan suostuneen siihen.
Osakkeenomistaja voi suostua päätökseen
myös ennen yhtiökokousta tai sen jälkeen.
29 §
Päätöksen moittiminen
Yhtiökokouksen päätöksen
moittimisesta säädetään 23 luvussa.
Kunnossapitoa tai uudistuksia koskevat päätöksentekovaatimukset
30 §
Päätös kunnossapidosta
Yhtiökokous päättää kunnossapidosta,
joka on laajakantoinen taikka vaikuttaa olennaisesti asumiseen tai
asumiskustannuksiin.
Yhtiökokous päättää kunnossapidosta 26 §:ssä tarkoitetulla
enemmistöllä.
31 §
Päätös kaikkien osakkeenomistajien
rahoittamasta uudistuksesta
Yhtiökokous päättää uudistuksesta,
joka on laajakantoinen taikka vaikuttaa olennaisesti asumiseen tai
asumiskustannuksiin.
Yhtiökokous päättää uudistuksesta
26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä,
jos osakkeenomistajan maksuvelvollisuus ei muodostu kohtuuttoman
ankaraksi ja:
1) kiinteistö tai rakennus saatetaan vastaamaan kunkin
ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia;
2) kiinteistön tai rakennuksen käyttämiseen liittyvän
hyödykkeen vastikerahoitteinen yhteishankinta on tavanmukaista;
3) toimenpiteestä määrätään
yhtiöjärjestyksessä; tai
4) toimenpide on muuten yhtiöjärjestyksessä määrätyn
toiminnan mukainen.
32 §
Maksuvelvollisuuden muuttaminen kunnossapidon ja uudistuksen
osalta
Yhtiökokous päättää 26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä uudistusta
varten osakkeenomistajalta perittävän yhtiövastikkeen
alentamisesta, jos osakkeenomistajan huoneistossa aiemmin tehty
työ vähentää yhtiölle
aiheutuvia kustannuksia. Sama koskee kunnossapitoa varten perittävän
yhtiövastikkeen alentamista, jos osakkeenomistajan aiemmin
tekemä työ vähentää yhtiölle
aiheutuvia kustannuksia. Alennusta laskettaessa otetaan huomioon
yhtiölle tuleva säästö ja osakkeenomistajan
yhtiövastikeperusteen mukainen maksuvelvollisuus. Alennuksen
enimmäismäärä on pienempi näistä.
Yhtiökokous voi päättää 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä kunnossapidosta
ja uudistuksesta aiheutuvien kulujen jakamisesta tasan osakkeenomistajien
kesken, jos toimenpide kohdistuu osakehuoneistoihin ja kunnossapidosta tai
uudistuksesta kullekin osakehuoneistolle tuleva etu ja kunkin huoneiston
osalta aiheutuva kustannus ovat yhtä suuret.
Yhtiökokous päättää 26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä hissin
jälkiasennuksesta aiheutuvien kustannusten jakamisesta
siten, että kustannusten jakoperusteena on yhtiövastikeperuste kerrottuna
osakehuoneiston kerroksella, joka määräytyy
porrashuoneen sisäänkäynnin perusteella.
Osakehuoneiston kerros on huoneiston sisäänkäyntiä lähinnä oleva
hissin saapumistason kerros. Porrashuoneen sisäänkäynnin
kerros on pääsisäänkäyntiä lähinnä oleva
hissin lähtötason kerros. Osakehuoneiston kerros
määritellään puolen kerroksen
tarkkuudella. Jos osakehuoneiston kerros on samalla etäisyydellä hissin eri
saapumistasoista, osakehuoneiston kerroksena pidetään
ylempänä olevaa saapumistasoa.
Yhtiökokous päättää 26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä hissin
jälkiasennuksesta vain osaan porrashuoneista. Tällaiseen
päätökseen vaaditaan lisäksi
enemmistö niiden osakkeenomistajien annetuista äänistä,
joiden osakehuoneistoihin uudistus liittyy. Kulut jaetaan tällöin 3
momentissa tarkoitetulla tavalla näiden osakkeenomistajien
kesken. Sama koskee hissin asentamista kerrostalon porrashuoneeseen
yhtiössä, jossa on myös sellaisia rivitaloja
tai muita rakennuksia, joissa on osakehuoneistoja.
Yhtiökokous päättää 26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä siitä,
että tiettyihin osakehuoneistoihin kohdistuvaa vain näille
huoneistoille etua tuottavaa uudistusta varten ei peritä vastiketta muilta
osakkeenomistajilta. Lisäksi päätökseen vaaditaan
enemmistö niiden osakkeenomistajien annetuista äänistä,
joiden osakehuoneistoihin uudistus liittyy.
33 §
Päätös muusta uudistuksesta
Yhtiökokous voi päättää 26 §:ssä tarkoitetulla
enemmistöllä sellaisesta ajankohdan tavanomaisen
tason ylittävästä uudistuksesta, josta
ei määrätä yhtiöjärjestyksessä.
Yhtiökokous voi myös sallia 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä yhtiön
hallinnassa olevien tilojen käyttämisen uudistukseen,
joka hyödyttää vain osaa osakkeenomistajista,
jos se voi tapahtua loukkaamatta 1 luvun 10 §:ssä tarkoitettua
yhdenvertaisuusperiaatetta.
Edellä 1 tai 2 momentissa tarkoitetusta toimenpiteestä yhtiölle
aiheutuvien kulujen kattamiseksi peritään yhtiövastiketta
vain siihen suostuneilta osakkeenomistajilta ja heidän
osakkeidensa uusilta omistajilta. Kulut jaetaan näiden
kesken yhtiöjärjestyksessä määrättyjen
vastikeperusteiden mukaisesti.
Yhtiöjärjestyksen muuttamista, yhtiörakenteen muuttamista
ja omaisuuden luovuttamista koskevat päätöksentekovaatimukset
34 §
Yhtiöjärjestyksen muuttaminen
Yhtiöjärjestyksen muuttamisesta päättää yhtiökokous.
Päätös on tehtävä 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä.
Yhtiökokous voi kuitenkin päättää yhtiöjärjestyksen
vastikeperusteen muuttamisesta 26 §:ssä tarkoitetulla
enemmistöllä, jos yhtiöjärjestyksen
vastikeperustetta muutetaan siten, että vastikkeen perusteeksi
otetaan muun perusteen tilalle luotettavasti mitattavissa oleva
veden todellinen kulutus.
Yhtiökokous voi päättää yhtiöjärjestyksen muuttamisesta
siten, että siinä varaudutaan 31—33 §:ssä tarkoitetun
uudistuksen toteuttamiseen myöhemmin. Tällaiseen
päätökseen sovelletaan, mitä 31—33 §:ssä säädetään
päätöksen sisällöstä.
Yhtiöjärjestyksen muuttamista koskeva päätös
on viivytyksettä ilmoitettava rekisteröitäväksi,
eikä sitä saa panna täytäntöön
ennen kuin se on rekisteröity. Jos yhtiöjärjestyksen
muutos edellyttää sellaisia täytäntöönpanotoimia,
joista tehdään merkintä rekisteriin,
muutos on kuitenkin ilmoitettava rekisteröitäväksi
ja rekisteröitävä samanaikaisesti täytäntöönpanotoimien
kanssa.
Jos osakkeen tuottama oikeus määräytyy osakkeen
nimellisarvon perusteella, nimellisarvosta luopuminen ei vaikuta
tähän oikeuteen, ellei toisin päätetä.
35 §
Suostumus yhtiöjärjestyksen muuttamiseen
Yhtiöjärjestyksen muuttamiseen
on saatava 27 §:ssä tarkoitetun määräenemmistön
lisäksi osakkeenomistajan suostumus, kun:
1) muutetaan hänen osakkeidensa tuottamaa oikeutta
hallita huoneistoa;
2) muutetaan hänen huoneistonsa käyttötarkoitus
toiseksi;
3) rajoitetaan oikeutta hänen osakkeensa luovuttamiseen
ottamalla yhtiöjärjestykseen 2 luvun 5 §:ssä tarkoitettu
lunastuslauseke tai ennestään olevaa lunastuslauseketta
laajennetaan;
4) lisätään hänen maksuvelvollisuuttaan
yhtiötä kohtaan siten, että muutetaan
vastike- tai muuta maksuperustetta taikka lisätään
tai poistetaan maksuperuste;
5) hänen oikeuttaan yhtiön voittoon tai netto-omaisuuteen
vähennetään yhtiöjärjestyksen määräyksellä;
tai
6) yhtiöjärjestykseen otetaan määräys,
jolla sallitaan isännöitsijän valinta
hallituksen puheenjohtajaksi 7 luvun 8 §:ssä tarkoitetulla
tavalla.
Osakkeenomistajan suostumusta ei kuitenkaan tarvita, kun vastikeperustetta
muutetaan siten, että vastikkeen perusteeksi otetaan muun perusteen
tilalle luotettavasti mitattavissa tai arvioitavissa oleva hyödykkeen
todellinen kulutus.
Jos osakkeenomistaja on hyväksynyt päätöksen
yhtiökokouksessa, hänen katsotaan suostuneen siihen.
Osakkeenomistaja voi suostua päätökseen
myös ennen yhtiökokousta tai sen jälkeen.
36 §
Yhtiöjärjestyksen kohtuullistaminen
Jos yhtiöjärjestykseen sisältyy kohtuuttomuuteen
johtava määräys, hallituksella ja osakkeenomistajalla
on oikeus nostaa yhtiön kotipaikan alioikeudessa kanne
yhtiöjärjestyksen muuttamiseksi. Hallitus saa
panna kanteen vireille vain, jos ehdotusta yhtiökokouksessa
kannattaneilla osakkeenomistajilla oli yli puolet annetuista äänistä.
Kanteen nostamisen edellytyksenä on, että:
1) yhtiökokous on hylännyt ehdotuksen määräyksen
muuttamisesta siten, että kohtuuttomuus poistuu; taikka
2) päätöstä 1 kohdassa tarkoitetusta
yhtiöjärjestyksen muuttamisesta ei ole tehty tai
muuttamiseen tarvittavaa osakkeenomistajan suostumusta ei ole saatu
kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ehdotusta olisi pitänyt
käsitellä yhtiökokouksessa.
Yhtiökokouksen pöytäkirjaan on merkittävä niiden
osakkeenomistajien nimet, jotka äänestyksessä vastustavat
yhtiöjärjestyksen muuttamista.
Kanne on pantava vireille kolmen kuukauden kuluessa 2 momentissa
tarkoitetusta yhtiökokouksesta tai momentissa tarkoitetun
määräajan päättymisestä.
Kanne on nostettava niitä osakkeenomistajia vastaan,
jotka kokouksessa ovat vastustaneet yhtiöjärjestyksen
muuttamista tai eivät ole antaneet muutokseen tarvittavaa
suostumusta. Tuomioistuimen on varattava yhtiölle tilaisuus
tulla kuulluksi.
Tuomioistuin voi muuttaa yhtiöjärjestystä, jos
yhtiöjärjestyksen määräys
johtaa kohtuuttomuuteen siten, että se tuottaa osakkeenomistajalle
merkittävää etua toisten osakkeenomistajien
kustannuksella tai aiheuttaa tälle huomattavaa rasitusta
verrattuna toisiin osakkeenomistajiin. Kohtuuttomuutta arvioitaessa
on otettava huomioon yhtiöjärjestyksen koko sisältö,
yhtiöjärjestystä laadittaessa ja sen
jälkeen vallinneet olosuhteet sekä muut seikat.
37 §
Suostumus toiminnan tai yhtiömuodon muuttamiseen tai
lopettamiseen tai omaisuuden luovuttamiseen
Yhtiökokouksen yksimielisen päätöksen
lisäksi on saatava suostumus myös muilta osakkeenomistajilta,
kun päätös koskee:
1) yhtiömuodon muuttamista;
2) selvitystilaan asettamista tai selvitystilan lopettamista;
3) sulautumista toiseen yhtiöön;
4) jakautumista; taikka
5) yhtiön hallitseman kiinteistön tai rakennuksen
tai niiden käyttöoikeuden luovuttamista.
Yhtiökokous voi kuitenkin päättää 1
momentin 5 kohdassa tarkoitetusta luovuttamisesta 26 §:ssä tarkoitetulla
enemmistöpäätöksellä,
jos luovutus koskee vain sellaista kiinteistön ja rakennuksen
osaa tai rakennusta, jossa ei ole osakkeenomistajien hallinnassa
olevia tiloja eikä luovutus vaikuta olennaisesti osakkeenomistajien
huoneistojen käyttämiseen tai huoneiston käytöstä aiheutuviin
kustannuksiin.
Yhtiökokous voi kuitenkin päättää 1
momentin 2, 3 tai 5 kohdassa tarkoitetusta asiasta, jos yhtiön
toiminnan jatkaminen tuottaisi osakkeenomistajille huomattavaa vahinkoa
ja osakkeenomistajat, joilla on vähintään
neljä viidesosaa kaikista yhtiön osakkeista, suostuvat
päätökseen.
Tuomioistuin voi oikeuttaa yhtiön toteuttamaan sulautumisen,
jos osakkeenomistajat, joilla on vähintään
neljä viidesosaa kaikista yhtiön osakkeista, suostuvat
siihen ja jos sulautumisen toteuttamatta jättäminen
olisi kohtuutonta, kun otetaan huomioon sitä vastustaville
osakkeenomistajille aiheutuvan haitan määrä ja
kaikille osakkeenomistajille koituva hyöty.
Jos osakkeenomistaja on hyväksynyt päätöksen
yhtiökokouksessa, hänen katsotaan suostuneen siihen.
Osakkeenomistaja voi suostua päätökseen
myös ennen yhtiökokousta tai sen jälkeen.
7 luku
Asunto-osakeyhtiön johto ja edustaminen
Yhtiön johto
1 §
Hallitus ja isännöitsijä
Yhtiöllä on oltava hallitus. Sillä voi
olla myös isännöitsijä, jos
yhtiöjärjestyksessä niin määrätään
tai yhtiökokous niin päättää.
Edellä säädetään
1 luvun 10 §:ssä kiellosta tehdä yhdenvertaisuusperiaatteen
vastaisia päätöksiä, 1 luvun
11 §:ssä huolellisuusvelvollisuudesta ja 24 luvussa
vahingonkorvausvastuusta.
Yhtiön edustamisesta säädetään
22—26 §:ssä.
Hallituksen tehtävät ja päätöksenteko
2 §
Hallituksen yleiset tehtävät
Hallitus huolehtii yhtiön hallinnosta sekä kiinteistön
ja rakennusten pidon ja muun toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä.
Hallitus vastaa siitä, että yhtiön kirjanpidon
ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty.
Hallitus tarvitsee yhtiökokouksen päätöksen toimiin,
jotka:
1) yhtiön koko ja toiminta huomioon ottaen ovat epätavallisia
tai laajakantoisia;
2) vaikuttavat olennaisesti osakkeenomistajan hallinnassa olevan
osakehuoneiston käyttämiseen; taikka
3) vaikuttavat olennaisesti osakkeenomistajan velvollisuuteen
maksaa yhtiövastiketta tai muihin osakkeenomistajan hallinnassa
olevan osakehuoneiston käyttämisestä aiheutuviin
kustannuksiin.
Hallitus saa kuitenkin ryhtyä 2 momentissa tarkoitettuun
toimeen, jos yhtiökokouksen päätöstä ei
voida odottaa aiheuttamatta yhtiön toiminnalle olennaista
haittaa. Tällaisista toimista on mahdollisimman pian ilmoitettava
osakkeenomistajille kirjallisesti osoitteeseen, joka on ilmoitettu
yhtiölle, tai samalla tavalla kuin kutsu yhtiökokoukseen
toimitetaan.
Hallitus tai hallituksen jäsen ei saa noudattaa yhtiökokouksen
tai hallituksen tekemää päätöstä,
joka on tämän lain tai yhtiöjärjestyksen
vastainen ja siksi pätemätön.
3 §
Hallituksen päätöksenteko
Hallituksen päätökseksi tulee enemmistön mielipide,
jollei yhtiöjärjestyksessä edellytetä määräenemmistöä.
Jos äänet menevät tasan, ratkaisee puheenjohtajan ääni.
Jos äänet menevät puheenjohtajan vaalissa
tasan, eikä hallitusta valittaessa tai yhtiöjärjestyksessä ole
määrätty muuta, vaali ratkaistaan arvalla.
Hallitus on päätösvaltainen, kun
paikalla on yli puolet jäsenistä, jollei yhtiöjärjestyksessä edellytetä suurempaa
määrää. Määrä lasketaan valituista
hallituksen jäsenistä. Määrää laskettaessa
esteellisten jäsenten ei katsota olevan paikalla. Päätöstä ei
saa tehdä, ellei kaikille hallituksen jäsenille
ole mahdollisuuksien mukaan varattu tilaisuutta osallistua asian
käsittelyyn. Jos hallituksen jäsen on estynyt,
tilaisuus on varattava varajäsenelle. Jos päätös
tehdään pitämättä kokousta,
päätös on kirjattava, allekirjoitettava,
numeroitava ja säilytettävä, kuten hallituksen
kokouspöytäkirjasta 6 §:ssä säädetään.
4 §
Hallituksen jäsenen esteellisyys
Hallituksen jäsen ei saa osallistua sellaisen asian
käsittelyyn, joka koskee:
1) hänen ja yhtiön välistä sopimusta
tai muuta oikeustointa;
2) sellaista hänen hallinnassaan olevan osakehuoneiston
uudistusta tai muuta kuin välttämätöntä kunnossapitoa,
joka poikkeaa muiden osakkeenomistajien hallinnassa olevien osakehuoneistojen
kunnossapidosta tai uudistamisesta; taikka
3) hänen osakehuoneistonsa ottamista yhtiön hallintaan.
Hallituksen jäsen ei myöskään
saa ottaa osaa yhtiön ja kolmannen välisen 1 momentissa
tarkoitetun asian käsittelyyn, jos hänellä on
odotettavissa siitä olennaista etua, joka saattaa olla
ristiriidassa yhtiön edun kanssa.
Edellä tässä pykälässä säädettyä sovelletaan myös,
kun päätetään yhtiön
puhevallan käyttämisestä oikeudenkäynnissä tai
muuten.
5 §
Hallituksen kokoontuminen
Hallituksen puheenjohtaja vastaa siitä, että hallitus
kokoontuu tarvittaessa. Kokous on kutsuttava koolle, jos hallituksen
jäsen tai isännöitsijä sitä vaatii.
Jollei hallituksen puheenjohtaja vaatimuksesta huolimatta kutsu
kokousta koolle, kutsun voi toimittaa hallituksen jäsen,
jos vähintään puolet hallituksen jäsenistä hyväksyy koolle
kutsumisen, tai isännöitsijä myös
yksinään. Jollei puheenjohtajaa ole valittu tai
hän on estynyt, voi hallituksen jäsen tai isännöitsijä toimittaa
kutsun.
Hallitus voi päättää, että muukin
kuin hallituksen jäsen saa olla läsnä kokouksessa.
Isännöitsijän oikeudesta osallistua kokoukseen
säädetään 18 §:ssä.
Oikeudesta olla läsnä voidaan määrätä myös
yhtiöjärjestyksessä.
6 §
Hallituksen pöytäkirja
Hallituksen kokouksesta on laadittava pöytäkirja,
jonka allekirjoittaa kokouksen puheenjohtaja ja, jos hallitukseen
kuuluu useita jäseniä, vähintään
yksi hallituksen siihen valitsema jäsen tai kokouksessa
läsnä ollut isännöitsijä.
Hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on
oikeus saada eriävä mielipiteensä merkityksi
pöytäkirjaan. Pöytäkirjat on
numeroitava juoksevasti ja säilytettävä luotettavalla
tavalla.
Osakkeenomistajalla on oikeus saada tieto sellaisesta hallituksen
päätöksestä, joka koskee hänen
omistamiinsa yhtiön osakkeisiin perustuvaa oikeutta tai
velvollisuutta suhteessa yhtiöön tai toiseen osakkeenomistajaan.
Osakkeenomistajan pyynnöstä tieto on annettava
kirjallisesti.
7 §
Tehtävien siirtäminen
Hallitus voi yksittäisessä tapauksessa tai
yhtiöjärjestyksen määräyksen
nojalla tehdä päätöksen isännöitsijän
yleisiin tehtäviin kuuluvassa asiassa silloinkin, kun yhtiöllä on
isännöitsijä.
Hallitus voi saattaa hallituksen tai isännöitsijän
yleisiin tehtäviin kuuluvan asian yhtiökokouksen
päätettäväksi.
Hallituksen jäsenet sekä jäsenyyden
alkaminen ja päättyminen
8 §
Hallituksen jäsenet, varajäsenet ja puheenjohtaja
Hallitukseen on valittava kolmesta viiteen varsinaista jäsentä,
jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Jos hallitukseen kuuluu vähemmän kuin kolme
jäsentä, hallituksessa on oltava ainakin yksi varajäsen.
Mitä tässä laissa säädetään
jäsenestä, sovelletaan myös varajäseneen.
Jos hallituksessa on useita jäseniä, sille
on valittava puheenjohtaja. Puheenjohtajan valitsee hallitus, jos
hallitusta valittaessa ei ole päätetty toisin
tai yhtiöjärjestyksessä ei määrätä toisin. Isännöitsijä saa
olla hallituksen puheenjohtajana vain, jos yhtiöjärjestyksessä niin
määrätään tai kaikki
osakkeenomistajat siihen suostuvat.
9 §
Hallituksen jäsenten valinta
Yhtiökokous valitsee hallituksen jäsenet.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä,
että vähemmän kuin puolet hallituksen
jäsenistä valitaan muussa järjestyksessä.
Jos jäsentä ei kuitenkaan ole valittu muulla tavalla,
yhtiökokous voi valita jäsenen, jollei yhtiöjärjestyksestä johdu muuta.
10 §
Hallituksen jäsenen kelpoisuus
Hallituksen jäsenenä ei voi olla oikeushenkilö eikä alaikäinen
tai se, jolle on määrätty edunvalvoja,
jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai joka on konkurssissa.
Liiketoimintakiellon vaikutuksesta kelpoisuuteen säädetään
liiketoimintakiellosta annetussa laissa (1059/1985).
Vähintään yhdellä hallituksen
jäsenellä on oltava asuinpaikka Euroopan talousalueella,
jollei rekisteriviranomainen myönnä yhtiölle
lupaa poiketa tästä.
11 §
Hallituksen jäsenen toimikausi
Hallituksen jäsenen toimikausi päättyy
valintaa seuraavan valinnasta päättävän
varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä muusta
määräaikaisesta tai toistaiseksi jatkuvasta
toimikaudesta. Toimikausi päättyy ja uuden jäsenen
toimikausi alkaa uuden jäsenen valinnasta päättävän
yhtiökokouksen päättyessä, jollei
yhtiöjärjestyksessä määrätä tai
uutta jäsentä valittaessa päätetä toisin.
Toimikauden päättymisestä huolimatta
entisellä hallituksen jäsenellä on oikeus
kutsua yhtiökokous koolle valitsemaan uutta hallitusta, jos
hänellä on syytä olettaa, että yhtiöllä ei
enää ole muita hallituksen jäseniä.
12 §
Hallituksen jäsenen eroaminen
Hallituksen jäsen voi erota tehtävästään
ennen toimikauden päättymistä.
Eroaminen tulee voimaan aikaisintaan, kun siitä on
ilmoitettu hallitukselle. Jos hallituksen jäsenen on valinnut
muu kuin yhtiökokous, eroamisesta on ilmoitettava myös
valitsijalle.
Jos hallituksen jäsenellä on erotessaan syytä olettaa,
että yhtiöllä ei enää ole
muita hallituksen jäseniä, hänen on huolehdittava
siitä, että yhtiökokous kutsutaan koolle
valitsemaan uutta hallitusta.
13 §
Hallituksen jäsenen erottaminen
Hallituksen jäsenen voi ennen toimikauden päättymistä erottaa
se, joka on hänet valinnut. Muun kuin yhtiökokouksen
valitseman jäsenen voi kuitenkin erottaa yhtiökokous,
jos yhtiöjärjestystä on muutettu siten,
ettei valintaoikeutta enää ole.
Erotetun jäsenen toimikausi päättyy
erottamisesta päättävän yhtiökokouksen
päättyessä, jollei yhtiökokous
päätä muusta ajankohdasta. Muun kuin
yhtiökokouksen erottaman jäsenen toimikausi päättyy
välittömästi, jollei jäsenen valitsija
ole erottamisen yhteydessä päättänyt toisin.
14 §
Hallituksen täydentäminen
Jos hallituksen jäsenen tehtävä tulee
kesken toimikauden avoimeksi tai jos jäsen menettää 10 §:ssä tarkoitetun
kelpoisuutensa, jäsenen sijalle tulee varajäsen
sen mukaan kuin yhtiöjärjestyksessä määrätään
tai varajäsentä valittaessa on päätetty.
Jos varajäsentä ei ole, hallituksen muiden jäsenten
on huolehdittava siitä, että uusi jäsen
valitaan jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Jos
kuitenkin valinta kuuluu yhtiökokoukselle ja hallitus on
varajäsenineen päätösvaltainen,
valinta voidaan jättää seuraavaan yhtiökokoukseen.
Hallitusta koskevat muut säännökset
15 §
Konsernisuhde
Jos yhtiöstä on tullut emoyhtiö tai
se on lakannut olemasta emoyhtiö, hallituksen on viivytyksettä ilmoitettava
siitä tytäryhteisön hallitukselle tai
vastaavalle toimielimelle. Tytäryhteisön hallituksen
tai vastaavan toimielimen on annettava emoyhtiön hallitukselle
konsernin aseman arvioimiseksi ja sen toiminnan tuloksen laskemiseksi
tarvittavat tiedot.
16 §
Sopimus ainoan osakkeenomistajan kanssa
Sellainen yhtiön ja sen ainoan osakkeenomistajan välinen
sopimus tai sitoumus, joka ei kuulu yhtiön tavanomaiseen
liiketoimintaan, on merkittävä tai liitettävä hallituksen
kokouksen pöytäkirjaan.
Isännöitsijä
17 §
Isännöitsijän yleiset tehtävät
Isännöitsijä huolehtii kiinteistön
ja rakennusten pidosta ja hoitaa yhtiön muuta päivittäistä hallintoa
hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten
mukaisesti. Isännöitsijä vastaa siitä,
että yhtiön kirjanpito on lain mukainen ja varainhoito
luotettavalla tavalla järjestetty. Isännöitsijän on
annettava hallitukselle ja sen jäsenelle tiedot, jotka
ovat tarpeen hallituksen tehtävien hoitamiseksi.
Isännöitsijä saa ryhtyä 2 §:n
2 momentissa tarkoitettuihin toimiin vain hallituksen valtuutuksen
perusteella tai jos hallituksen päätöstä ei voida
odottaa aiheuttamatta yhtiön toiminnalle olennaista haittaa.
Viimeksi mainitussa tapauksessa hallitukselle on mahdollisimman
pian annettava tieto toimista.
18 §
Isännöitsijän läsnäolo
hallituksen kokouksessa
Isännöitsijällä on oikeus
olla läsnä hallituksen kokouksessa ja käyttää siellä puhevaltaa, vaikka
hän ei olisikaan hallituksen jäsen, jollei hallitus
päätä toisin.
19 §
Isännöitsijään sovellettavat
säännökset
Isännöitsijään sovelletaan
lisäksi, mitä hallituksen jäsenestä säädetään
pätemättömiä päätöksiä koskevassa
2 §:n 4 momentissa, esteellisyyttä koskevassa
4 §:ssä ja kelpoisuutta koskevassa 10 §:ssä.
Isännöitsijän asuinpaikan tai, jos isännöitsijä on
yhteisö, kotipaikan on kuitenkin aina oltava Euroopan talousalueella,
jollei rekisteriviranomainen myönnä yhtiölle
lupaa poiketa tästä.
20 §
Isännöitsijän valinta, eroaminen
ja erottaminen
Hallitus valitsee isännöitsijän.
Isännöitsijän on oltava luonnollinen
henkilö tai rekisteröity yhteisö.
Isännöitsijällä on oikeus
erota tehtävästään. Eroaminen
tulee voimaan aikaisintaan, kun siitä on ilmoitettu hallitukselle.
Hallitus voi erottaa isännöitsijän
tehtävästään. Erottaminen tulee
voimaan välittömästi, jollei hallitus
päätä myöhemmästä ajankohdasta.
21 §
Isännöintiyhteisön päävastuullinen
isännöitsijä
Jos isännöitsijäksi on valittu yhteisö,
tämän on ilmoitettava yhtiölle, kenellä on
päävastuu isännöinnistä.
Päävastuullisen isännöitsijän
on oltava isännöintiyhteisön hallituksen
tai vastaavan johtoelimen jäsen, toimitusjohtaja tai yhteisön
palveluksessa, jollei asunto-osakeyhtiön ja isännöintiyhteisön
kesken toisin sovita.
Jos isännöitsijäksi on valittu yhteisö,
tämän lain ja muun lain säännöksiä isännöitsijästä sovelletaan
päävastuulliseen isännöitsijään.
Edustaminen
22 §
Hallitus ja isännöitsijä edustajina
Hallitus edustaa yhtiötä ja kirjoittaa sen
toiminimen.
Isännöitsijä voi edustaa yhtiötä asiassa,
joka 17 §:n nojalla kuuluu hänen tehtäviinsä.
23 §
Muut edustajat
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä,
että hallituksen jäsenellä tai isännöitsijällä on
oikeus edustaa yhtiötä tai että hallitus
voi antaa oikeuden jäsenelleen, isännöitsijälle
tai muulle nimetylle henkilölle. Hallitus voi milloin tahansa
peruuttaa oikeuden yhtiön edustamiseen.
24 §
Edustamisoikeuden rajoitukset
Kaupparekisteriin voidaan merkitä ainoastaan sellainen
rajoitus oikeuteen edustaa yhtiötä, jonka mukaan
kahdella tai useammalla henkilöllä on tämä oikeus
vain yhdessä.
25 §
Edustajan toimien sitovuus
Yhtiön tässä laissa tarkoitetun
edustajan yhtiön puolesta tekemä oikeustoimi ei
sido yhtiötä, jos:
1) edustaja on toiminut vastoin tässä laissa säädettyä kelpoisuuden
rajoitusta;
2) edustaja on toiminut vastoin 24 §:ssä tarkoitettua
rajoitusta; taikka
3) edustaja on ylittänyt toimivaltansa ja se, johon
oikeustoimi kohdistui, tiesi tai hänen olisi pitänyt
tietää toimivallan ylityksestä.
Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa
riittävänä osoituksena siitä,
että oikeustoimen kohteena ollut tiesi tai että hänen olisi
pitänyt tietää toimivallan ylityksestä,
ei voida pitää pelkästään
sitä, että toimivaltaa koskevat rajoitukset on
rekisteröity.
26 §
Tiedoksiannot yhtiölle
Haaste, tässä laissa tarkoitettu ilmoitus
ja muu tiedoksianto katsotaan toimitetuksi yhtiölle, kun
se on annettu tiedoksi hallituksen jäsenelle, isännöitsijälle
tai muulle henkilölle, jolla on yksin tai yhdessä toisen
kanssa oikeus tämän lain nojalla edustaa yhtiötä.
Jollei ketään 1 momentissa tarkoitetuista
yhtiön edustajista ole merkitty kaupparekisteriin, tiedoksianto
voidaan toimittaa luovuttamalla asiakirjat yhtiön palveluksessa
olevalle henkilölle tai, jos tällaista henkilöä ei
tavata, yhtiön kotipaikan poliisiviranomaiselle noudattaen
lisäksi, mitä oikeudenkäymiskaaren 11
luvun 7 §:n 2—4 momentissa säädetään.
Isännöitsijäntodistus sekä kunnossapito-
ja muutostyöilmoitusten säilyttäminen
27 §
Isännöitsijäntodistus
Isännöitsijän on pyynnöstä annettava
osakehuoneistoa koskeva isännöitsijäntodistus.
Jollei yhtiöllä ole isännöitsijää tai
tämä on esteellinen, velvollisuus antaa todistus
on hallituksen puheenjohtajalla. Todistuksen voivat saada:
1) osakehuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistaja;
2) osakkeita panttauksen nojalla hallussaan pitävä;
sekä
3) välitysliike, jolla on voimassa oleva osakkeiden
välitystä koskeva myyntitoimeksianto tai osakehuoneiston
vuokralle antamista koskeva toimeksianto.
Todistuksesta on käytävä ilmi:
1) yhtiön taloudellinen tila;
2) tiedot yhtiön rakennuksista ja niiden kuntoon liittyvistä yhtiön
tiedossa olevista seikoista;
3) maa-alueen omistussuhteet;
4) onko yhtiöjärjestyksessä lunastuslauseke;
5) tiedot osakehuoneistosta ja sen kuntoon liittyvistä yhtiön
tiedossa olevista seikoista;
6) osakeryhmän osakeluetteloon merkityn omistajan nimi;
7) osakeluetteloon merkitty osakkeisiin tai osakehuoneiston
hallintaan kohdistuva käyttö- tai luovutusrajoitus;
8) päätös osakehuoneiston ottamisesta
yhtiön hallintaan ja hallinnan kestoaika;
9) osakkeenomistajan erääntyneet, maksamatta
olevat yhtiövastikkeet;
10) selvitys lainavastuista, jos vastuu yhtiön lainoista
kohdistuu eri tavoin eri osakkeenomistajiin;
11) yhtiötä vastaan vireille pantu 6 luvun 36 §:ssä tarkoitettu
kanne ja yhtiöjärjestyksen kohta, jota kanne koskee;
12) 13 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu voimassa
oleva osakeantivaltuutus ja 14 luvun 2 §:n
2 momentissa tarkoitettu voimassa oleva valtuutus optio-oikeuksien
tai muiden osakkeisiin tarkoittavien oikeuksien antamisesta; sekä
13) muun lain nojalla todistukseen merkittävät
tiedot.
Todistuksesta voidaan periä hallituksen hyväksymä kohtuullinen
maksu.
Tarkempia säännöksiä isännöitsijäntodistuksen
sisällöstä ja siihen liitettävistä asiakirjoista voidaan
antaa valtioneuvoston asetuksella.
28 §
Kunnossapitoa tai muutostyötä koskevien ilmoitusten
säilyttäminen
Hallituksen on ylläpidettävä luetteloa
yhtiölle toimitetuista kunnossapitoa ja muutostöitä koskevista
ilmoituksista, joista säädetään 4 luvun
7 §:ssä ja 5 luvun 4 §:ssä.
Ilmoitukset on säilytettävä luotettavalla
tavalla osakehuoneistokohtaisesti.
Osakkeenomistajalla on oikeus saada jäljennös
osakehuoneistoaan koskevista ilmoituksista. Sama oikeus on välitysliikkeellä,
jolla on voimassa oleva osakkeiden välitystä koskeva myyntitoimeksianto
tai osakehuoneiston vuokralle antamista koskeva toimeksianto. Jäljennöksistä saa
periä yhtiön hallituksen hyväksymät kohtuulliset
kulut.
8 luku
Pääsy osakehuoneistoon ja osakehuoneiston ottaminen
yhtiön hallintaan
1 §
Pääsy osakehuoneistoon
Yhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä sekä hallituksen
tai isännöitsijän valtuuttamalla on oikeus
päästä osakehuoneistoon, kun se on tarpeellista
osakehuoneiston kunnon ja hoidon valvomista tai osakehuoneistossa
suoritettavaa kunnossapito- tai muutostyötä taikka
niiden valvomista varten.
Käynti osakehuoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle
ja osakehuoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn
kiireellisyys tai laatu sitä estä.
Jos pääsy kielletään, hallituksen
jäsenellä ja isännöitsijällä on
oikeus saada poliisilta virka-apua.
2 §
Osakehuoneiston ottaminen yhtiön hallintaan
Yhtiökokous voi päättää,
että osakkeenomistajan hallinnassa oleva osakehuoneisto
on enintään kolmen vuoden ajaksi otettava yhtiön
hallintaan, jos:
1) osakkeenomistaja ei maksa erääntynyttä yhtiövastiketta
tai 3 §:n 4 momentissa tarkoitettuja kuluja;
2) osakehuoneistoa hoidetaan niin huonosti, että yhtiölle
tai toiselle osakkeenomistajalle aiheutuu siitä haittaa;
3) osakehuoneistoa käytetään oleellisesti
vastoin yhtiöjärjestyksestä ilmenevää käyttötarkoitusta
tai muuta yhtiöjärjestyksen määräystä taikka,
jos osakehuoneiston käyttötarkoituksesta ei määrätä yhtiöjärjestyksessä,
vastoin yhtiön hyväksymää tai
muuten vakiintunutta käyttötarkoitusta;
4) osakehuoneistossa vietetään häiritsevää elämää;
tai
5) osakkeenomistaja tai muu osakehuoneistossa asuva ei noudata,
mitä järjestyksen säilymiseksi yhtiön
tiloissa on tarpeen.
Osakehuoneistoa ei saa ottaa yhtiön hallintaan, jos
rikkomuksella on vain vähäinen merkitys.
Päätöksessä on mainittava
hallintaan ottamisen peruste, kestoaika ja kohteena olevat tilat.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu kolmen vuoden määräaika
lasketaan siitä, kun yhtiö on saanut osakehuoneiston
hallintaansa, jollei yhtiökokous päätä aikaisemmasta
ajankohdasta.
3 §
Varoituksen antaminen
Hallituksen on annettava osakkeenomistajalle kirjallinen varoitus
ennen kuin päätös osakehuoneiston ottamisesta
yhtiön hallintaan voidaan tehdä. Jos osakkeenomistaja
on vuokrannut osakehuoneiston tai sen osan taikka muutoin luovuttanut
osakehuoneiston toisen käytettäväksi,
varoitus on annettava tiedoksi myös vuokralaiselle tai
osakehuoneistossa asuvalle muulle käyttöoikeuden
saaneelle. Varoituksessa on ilmoitettava sen antamisen peruste sekä mainittava
mahdollisuudesta ottaa osakehuoneisto yhtiön hallintaan.
Varoitus on annettava tiedoksi siten kuin haasteen tiedoksi
antamisesta säädetään tai muuten
todistettavalla tavalla. Jos osakkeenomistajaa tai vuokralaista
tai osakehuoneistossa asuvaa muuta käyttöoikeuden
saanutta ei yrityksistä huolimatta ole tavoitettu, varoitus
voidaan toimittaa tälle kirjatulla kirjeellä,
jonka katsotaan tulleen tietoon seitsemäntenä päivänä siitä,
kun kirje on annettu postin kuljetettavaksi.
Jos ei tiedetä, kuka osakkeenomistaja tai vuokralainen
tai muu käyttöoikeuden saanut on, varoitus voidaan
antaa osakkeenomistajalle, vuokralaiselle tai muulle käyttöoikeuden
saaneelle tiedoksi julkaisemalla se virallisessa lehdessä tai
paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä lehdessä ja
lisäksi toimittamalla tieto siitä osakehuoneistoon,
jonka ottamisesta yhtiön hallintaan varoitetaan. Varoituksen
katsotaan tällöin tulleen osakkeenomistajan, vuokralaisen
tai muun käyttöoikeuden saaneen tietoon lehden
ilmestymispäivänä.
Jos osakkeenomistaja varoituksen johdosta viivytyksettä täyttää velvollisuutensa
tai oikaisu muuten tapahtuu, yhtiöllä ei ole oikeutta
ottaa osakehuoneistoa hallintaansa. Tällöin osakkeenomistajan
on kuitenkin korvattava varoituksen antamisesta ja yhtiökokouksen
koolle kutsumisesta yhtiölle jo aiheutuneet kustannukset.
4 §
Päätöksen tiedoksianto
Yhtiökokouksen päätös osakehuoneiston
ottamisesta yhtiön hallintaan on annettava osakkeenomistajalle,
vuokralaiselle ja osakehuoneistossa asuvalle muulle käyttöoikeuden
saaneelle tiedoksi 60 päivän kuluessa päätöksen
tekemisestä samalla tavalla kuin 3 §:ssä säädetään
varoituksen tiedoksi antamisesta. Muuten päätös on
tehoton.
5 §
Päätöksen moittiminen ja täytäntöönpano
Osakkeenomistaja tai vuokralainen tai osakehuoneistossa asuva
muu käyttöoikeuden saanut voi saattaa tuomioistuimen
tutkittavaksi sen, onko osakehuoneiston ottamiselle yhtiön
hallintaan 2 §:ssä säädetty
peruste. Tämä moitekanne yhtiökokouksen
päätöksen julistamisesta pätemättömäksi
2 §:n vastaisena on pantava vireille yhtiötä vastaan
30 päivän kuluessa siitä, kun päätös
hallintaan ottamisesta on 4 §:ssä säädetyllä tavalla
annettu tiedoksi.
Jos tuomioistuin hylkää 1 momentissa tarkoitetun
yhtiökokouksen päätöstä koskevan
kanteen, tällainen tuomioistuimen päätös
saadaan panna täytäntöön niin
kuin vuokralaiseen kohdistunut häätötuomio.
Jos osakehuoneiston yhtiön hallintaan ottaminen perustuu
2 §:n 1 momentin 1 kohtaan, ei vuokralaista tai osakehuoneistossa
asuvaa muuta käyttöoikeuden saanutta saa häätää,
ellei tälle ole annettu tiedoksi yhtiön päätöstä osakehuoneiston
hallintaan ottamisesta.
6 §
Yhtiön hallintaan otetun osakehuoneiston vuokraaminen
Kun osakehuoneisto on otettu yhtiön hallintaan, hallituksen
on viipymättä vuokrattava se käyvästä vuokrasta
sopivalle vuokralaiselle hallinnassaolon ajaksi. Jollei hallintaanotto
johdu osakehuoneistossa asuvan vuokralaisen tai muun asukkaan tai
käyttöoikeuden saaneen menettelystä,
yhtiön on ensisijaisesti tehtävä vuokrasopimus
hallinnassaoloajaksi tämän kanssa. Jos osakehuoneisto
ei ole vuokraamista varten asianmukaisessa kunnossa, siinä on
ensin tehtävä tarpeelliset korjaukset osakkeenomistajan
lukuun. Vuokralaisen oikeus pitää osakehuoneistoa
hallinnassaan päättyy ilman irtisanomista viimeistään
silloin, kun osakehuoneiston yhtiön hallintaanottoaika
päättyy, riippumatta siitä, mitä vuokrasuhteen
kestosta on sovittu.
Yhtiöllä on oikeus periä vuokrasta
hallintaan ottamisesta aiheutuneet kustannukset, osakehuoneiston
korjaamisesta yhtiölle aiheutuneet kustannukset ja maksamatta
olevat yhtiövastikkeet sekä ne vastike-erät,
jotka erääntyvät osakkeenomistajan maksettaviksi
hallinnassaolon aikana. Yli jäävä osa
on viivytyksettä tilitettävä osakkeenomistajalle.
7 §
Uuden omistajan oikeus saada osakehuoneisto hallintaansa
Jos osakkeet siirtyvät uudelle omistajalle sen jälkeen,
kun päätös osakehuoneiston ottamisesta
yhtiön hallintaan on tehty, uusi omistaja saa osakehuoneiston
hallintaansa maksettuaan ne erääntyneet erät,
joihin osakehuoneistosta saatavaa vuokraa voitaisiin 6 §:n
2 momentin mukaan käyttää. Jos osakehuoneisto
on 6 §:n 1 momentin mukaisesti annettu vuokralle, vuokraoikeuden
sitovuus uutta omistajaa kohtaan määräytyy
asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain (481/1995) tai
liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain (482/1995) mukaan.
Vuokralaisen oikeus pitää osakehuoneistoa hallinnassaan päättyy
kuitenkin ilman irtisanomisaikaa viimeistään silloin,
kun osakehuoneiston yhtiön hallintaanottoaika päättyy,
riippumatta siitä, mitä vuokrasuhteen kestosta
on sovittu.
9 luku
Tilintarkastus, toiminnantarkastus ja erityinen tarkastus
Tilintarkastus
1 §
Sovellettava laki
Asunto-osakeyhtiön tilintarkastuksesta on voimassa,
mitä tässä luvussa ja tilintarkastuslaissa
säädetään.
2 §
Tilintarkastajan valinta
Tilintarkastusvelvollisuudesta säädetään
tilintarkastuslain 2 luvussa ja tämän luvun 5 §:ssä.
Yhtiön tilintarkastajan valitsee yhtiökokous. Jos
tilintarkastajia on valittava useita, yhtiöjärjestyksessä voidaan
määrätä, että joku
tai jotkut heistä, ei kuitenkaan kaikkia, valitaan muussa järjestyksessä.
3 §
Varatilintarkastaja
Jos yhtiöön valitaan vain yksi tilintarkastaja, joka
ei ole tilintarkastuslaissa tarkoitettu tilintarkastusyhteisö,
on valittava ainakin yksi varatilintarkastaja. Yhtiökokous
voi valita varatilintarkastajan myös yhtiössä,
jossa siihen ei ole velvollisuutta. Jos osa tilintarkastajista valitaan muussa
järjestyksessä, yhtiöjärjestyksessä voidaan
myös määrätä, että myös
tällaisen tilintarkastajan varatilintarkastaja valitaan
muussa järjestyksessä.
Mitä tässä laissa ja tilintarkastuslaissa
säädetään tilintarkastajasta,
koskee myös varatilintarkastajaa.
4 §
Tilintarkastajan toimikausi
Tilintarkastajan toimikausi päättyy ja uuden tilintarkastajan
toimikausi alkaa uuden tilintarkastajan valinnasta päättävän
varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä,
jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä tai
uutta tilintarkastajaa valittaessa päätetä toisin.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä muusta määräaikaisesta
tai toistaiseksi jatkuvasta toimikaudesta.
5 §
Velvollisuus valita tilintarkastaja
Asunto-osakeyhtiössä on oltava
yhtiökokouksen valitsema tilintarkastaja, jos:
1) yhtiön rakennuksessa tai rakennuksissa on vähintään
30 osakkeenomistajien hallinnassa olevaa huoneistoa;
2) tilintarkastaja on valittava tilintarkastuslain 4—6 §:n
tai muun lain perusteella; taikka
3) osakkeenomistajat, joilla on vähintään
yksi kymmenesosa kaikista osakkeista tai yksi kolmasosa kokouksessa
edustetuista osakkeista, vaativat sitä varsinaisessa yhtiökokouksessa
tai yhtiökokouksessa, jossa asiaa kokouskutsun mukaan on
käsiteltävä.
Jos yhtiökokous ei valitse 1 momentin 3 kohdassa
tarkoitetussa tilanteessa tilintarkastajaa, aluehallintovirasto
määrää tilintarkastajan tilintarkastuslain
9 §:n 1 ja 4 momentissa säädetyssä järjestyksessä,
jos osakkeenomistaja hakee määräämistä kuukauden
kuluessa yhtiökokouksesta. Tilintarkastajan määräämisestä aluehallintoviraston
päätöksellä silloin, kun yhtiökokous
ei valitse tilintarkastajaa 1 momentin 1 tai 2 kohdassa
tarkoitetussa tilanteessa, säädetään tilintarkastuslain
9 §:ssä.
Toiminnantarkastus
6 §
Toiminnantarkastajan valinta ja toimikausi
Yhtiössä on oltava yhtiökokouksen
valitsema toiminnantarkastaja, jos yhtiössä ei
ole tilintarkastajaa ja yhtiöjärjestyksessä ei
määrätä toisin.
Toiminnantarkastaja on kuitenkin aina valittava, jos yhtiössä ei
ole tilintarkastajaa ja osakkeenomistajat, joilla on vähintään
yksi kymmenesosa kaikista osakkeista tai yksi kolmasosa kokouksessa
edustetuista osakkeista, vaativat sitä varsinaisessa yhtiökokouksessa
tai yhtiökokouksessa, jossa asiaa on kokouskutsun mukaan käsiteltävä.
Toiminnantarkastajan valitsee yhtiökokous. Jos yhtiössä on
tilintarkastaja, yhtiökokous voi päättää toiminnantarkastajan
valinnasta 6 luvun 26 §:ssä tarkoitetulla
enemmistöllä. Jos toiminnantarkastajia on valittava
useita, yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä,
että joku tai jotkut heistä, ei kuitenkaan kaikkia,
valitaan muussa järjestyksessä.
Jos toiminnantarkastajaa ei ole valittu tämän lain
tai yhtiöjärjestyksen mukaisesti, aluehallintovirasto
määrää toiminnantarkastajan
siten kuin 5 §:n 2 momentissa säädetään
tilintarkastajan määräämisestä.
Toiminnantarkastajan toimikauteen sovelletaan 4 §:n
säännöksiä tilintarkastajan
toimikaudesta.
7 §
Toiminnantarkastajan sijainen
Jos valitaan vain yksi toiminnantarkastaja, lisäksi
on valittava ainakin yksi toiminnantarkastajan sijainen, johon sovelletaan,
mitä toiminnantarkastajasta säädetään.
8 §
Toiminnantarkastajan kelpoisuus ja riippumattomuus
Toiminnantarkastajana ei voi olla:
1) oikeushenkilö eikä alaikäinen
tai se, jolle on määrätty edunvalvoja,
jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai joka on konkurssissa
tai liiketoimintakiellossa;
2) yhtiön hallituksen jäsen taikka isännöitsijä tai
vastaavassa asemassa samaan konserniin kuuluvassa muussa yhteisössä oleva
henkilö;
3) se, jonka tehtävänä on yhtiön
kirjanpidon tai varojen hoito taikka varojen hoidon valvonta;
4) se, joka on palvelussuhteessa yhtiöön taikka
2 tai 3 kohdassa tarkoitettuun henkilöön;
5) se, jolla on rahalaina, vakuus tai muu vastaava etuus yhtiöltä tai
sen johtoon kuuluvalta henkilöltä taikka joka
on antanut mainitulle taholle tällaisen etuuden; taikka
6) se, joka on 2 tai 3 kohdassa tarkoitetun henkilön
puoliso, veli, sisar taikka tällaiseen henkilöön
suoraan ylenevässä tai alenevassa sukulaisuussuhteessa.
Toiminnantarkastajalla on oltava sellainen taloudellisten ja
oikeudellisten asioiden tuntemus ja kokemus kuin yhtiön
toiminnan laatuun ja laajuuteen nähden on tarpeen tehtävän
hoitamiseksi.
Toiminnantarkastajan on oltava riippumaton toiminnantarkastusta
suorittaessaan. Jos edellytykset riippumattomaan toimintaan olennaiselta osin
puuttuvat, toiminnantarkastajan on kieltäydyttävä vastaanottamasta
tehtävää tai luovuttava siitä.
9 §
Toiminnantarkastuksen sisältö
Toiminnantarkastus sisältää yhtiön
talouden ja hallinnon tarkastuksen yhtiön toiminnan laadun
ja laajuuden kannalta riittävällä tavalla.
10 §
Toiminnantarkastuskertomus
Toiminnantarkastajan on annettava kultakin tilikaudelta päivätty
ja allekirjoitettu toiminnantarkastuskertomus. Toiminnantarkastuskertomuksessa
on yksilöitävä sen kohteena oleva tilinpäätös.
Toiminnantarkastuskertomuksessa on oltava lausunto
siitä, sisältääkö:
1) tilinpäätös olennaisilta osin
yhtiön tuotot, kulut, varat, oman pääoman,
velat ja yhtiön antamat vakuudet; sekä
2) toimintakertomus olennaisilta osin tiedot 10 luvun 5—7 §:ssä tarkoitetuista
seikoista.
Jos toiminnantarkastaja ei voi antaa lausuntoa, toiminnantarkastajan
on ilmoitettava tästä toiminnantarkastuskertomuksessa.
Toiminnantarkastuskertomuksessa voidaan antaa tarpeellisia
lisätietoja.
Toiminnantarkastajan on huomautettava toiminnantarkastuskertomuksessa,
jos tarkastuksessa on ilmennyt, että yhtiön hallituksen
jäsen, puheenjohtaja, varapuheenjohtaja taikka isännöitsijä on:
1) syyllistynyt tekoon tai laiminlyöntiin, josta saattaa
seurata vahingonkorvausvelvollisuus yhtiötä kohtaan;
tai
2) rikkonut tätä lakia tai yhtiöjärjestystä.
Toiminnantarkastuskertomus on luovutettava yhtiön hallitukselle
viimeistään kaksi viikkoa ennen sitä yhtiökokousta,
jossa tilinpäätös on esitettävä vahvistettavaksi.
11 §
Palkkio ja muut kustannukset
Toiminnantarkastajalla on oikeus saada yhtiöltä palkkio.
Yhtiö vastaa myös muista toiminnantarkastuksesta
aiheutuvista kuluista.
12 §
Toiminnantarkastajan tietojensaantioikeus, tietojenantovelvollisuus
ja salassapitovelvollisuus
Yhtiön hallituksen ja isännöitsijän
on varattava toiminnantarkastajalle tilaisuus toimittaa tarkastus
siinä laajuudessa kuin tämä katsoo sen tarpeelliseksi
sekä annettava sellaista selvitystä ja apua, jota
toiminnantarkastaja pyytää. Tytäryrityksen
vastaavalla toimielimellä on sama velvollisuus emoyhtiön
toiminnantarkastajaa kohtaan.
Toiminnantarkastajalla on oikeus olla läsnä ja käyttää puhevaltaa
sellaisessa hallituksen kokouksessa ja yhtiökokouksessa,
jossa käsitellään hänen tehtäviinsä liittyviä asioita.
Toiminnantarkastajan on oltava kokouksessa läsnä,
jos käsiteltävät asiat ovat sellaisia,
että hänen läsnäolonsa on tarpeen.
Toiminnantarkastajan on yhtiökokouksen pyynnöstä annettava
tarkempia tietoja seikoista, jotka voivat vaikuttaa kokouksessa
käsiteltävän asian arviointiin. Tietoja
ei kuitenkaan saa antaa, jos niiden antaminen aiheuttaisi yhtiölle olennaista
haittaa.
Toiminnantarkastajan on annettava osakkeenomistajan
pyynnöstä yhtiökokoukselle kaikki yhtiötä koskevat
tiedot, jos siitä ei aiheudu yhtiölle olennaista
haittaa. Toiminnantarkastaja saa muutoin ilmaista tehtäväänsä suorittaessaan
tietoonsa saamansa seikan:
1) josta toiminnantarkastajan on ilmoitettava tai lausuttava
lain nojalla;
2) jonka viranomainen, tuomioistuin tai muu henkilö on
lain perusteella oikeutettu saamaan tietoonsa;
3) jonka ilmaisemiseen yhtiö on antanut suostumuksensa;
4) joka on tullut yleiseen tietoon; tai
5) jos siitä ei aiheudu yhtiölle haittaa.
Toiminnantarkastajan vahingonkorvausvastuusta säädetään
24 luvussa.
Erityinen tarkastus
13 §
Erityisen tarkastuksen määrääminen
Osakkeenomistaja voi hakea yhtiön kotipaikan aluehallintovirastolta
erityisen tarkastuksen toimittamista yhtiön hallinnosta
ja kirjanpidosta tietyltä päättyneeltä ajanjaksolta
taikka tietyistä toimenpiteistä tai seikoista.
Edellytyksenä on, että ehdotusta on yhtiökokouksessa
käsitelty ja kannatettu 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Hakemus
aluehallintovirastolle on tehtävä kuukauden kuluessa
yhtiökokouksesta.
Ehdotus tarkastuksen toimittamisesta on tehtävä varsinaisessa
yhtiökokouksessa tai siinä yhtiökokouksessa,
jossa asiaa kokouskutsun mukaisesti on käsiteltävä.
Hakemus voidaan tehdä, jos osakkeenomistajat, joilla on
vähintään yksi kymmenesosa kaikista osakkeista
tai yksi kolmasosa kokouksessa edustetuista osakkeista, ovat ehdotusta
kannattaneet.
Aluehallintoviraston on kuultava yhtiön hallitusta
ja, jos tarkastus hakemuksen mukaan koskee tietyn henkilön
toimenpiteitä, tätä henkilöä. Hakemukseen
on suostuttava, jos tarkastuksen toimittamiseen katsotaan olevan
painavia syitä. Aluehallintovirasto voi määrätä yhden
tai useamman erityisen tarkastajan. Määräys
voidaan panna täytäntöön lainvoimaa
vailla olevana.
14 §
Erityinen tarkastaja
Erityisen tarkastajan on oltava luonnollinen henkilö tai
tilintarkastusyhteisö. Erityisellä tarkastajalla
on oltava sellainen taloudellisten ja oikeudellisten asioiden tuntemus
ja kokemus kuin tarkastustehtävän laatuun ja laajuuteen
katsoen on tarpeen tehtävän hoitamiseksi. Mitä tilintarkastajasta
säädetään 24 luvun 8—11 §:ssä ja
26 luvun 3 §:ssä sekä tilintarkastuslain
8, 18, 19 24—26 ja 51 §:ssä, sovelletaan
erityiseen tarkastajaan.
15 §
Tarkastuslausunto
Erityisestä tarkastuksesta on annettava lausunto yhtiökokoukselle.
Lausunto on vähintään kahden viikon ajan
ennen yhtiökokousta pidettävä osakkeenomistajien
nähtävänä kokouskutsussa ilmoitetussa
paikassa. Lausunto on myös viivytyksettä lähetettävä osakkeenomistajalle,
joka sitä pyytää. Lausunto on lisäksi
asetettava nähtäväksi yhtiökokouksessa.
16 §
Palkkio ja muut kustannukset
Erityisellä tarkastajalla on oikeus saada yhtiöltä palkkio.
Yhtiö vastaa myös muista erityisestä tarkastuksesta
aiheutuvista kuluista. Tuomioistuin voi kuitenkin erityisistä syistä velvoittaa
tarkastusta hakeneen osakkeenomistajan kokonaan tai osittain korvaamaan
yhtiölle sen kulut.
10 luku
Oma pääoma, tilinpäätös,
toimintakertomus ja konserni
Oma pääoma
1 §
Oman pääoman lajit ja käyttö
Yhtiön oma pääoma jakautuu sidottuun omaan
pääomaan ja vapaaseen omaan pääomaan.
Sidottua omaa pääomaa ovat:
1) osakepääoma;
2) rakennusrahasto; sekä
3) kirjanpitolain (1336/1997) mukainen arvonkorotusrahasto,
käyvän arvon rahasto ja uudelleenarvostusrahasto.
Muut rahastot sekä tilikauden ja edellisten tilikausien
voitto ovat vapaata omaa pääomaa.
Ennen tammikuun 1 päivää 1992 syntynyt
vararahasto on esitettävä asunto-osakeyhtiön omassa
pääomassa sen ehtoja vastaavalla tavalla.
Oman pääoman jakamisesta ja muusta käyttämisestä säädetään
tämän luvun lisäksi 11, 15, 17 ja 18
luvussa.
2 §
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon merkitään
se osa osakkeiden merkintähinnasta, jota perustamissopimuksen
tai osakeantipäätöksen mukaan ei merkitä osakepääomaan
tai rakennusrahastoon ja jota ei kirjanpitolain mukaan merkitä vieraaseen
pääomaan, sekä sellainen muu oman pääoman
sijoitus, jota ei merkitä muuhun rahastoon. Rahastoon merkitään
myös se määrä, jolla osakepääomaa
alennetaan ja jota ei käytetä tappion kattamiseen
tai varojen jakamiseen.
Tilinpäätös ja toimintakertomus
3 §
Kirjanpitolain soveltaminen
Tilinpäätös ja toimintakertomus on
laadittava kirjanpitolain ja tämän luvun säännösten
mukaisesti.
4 §
Tilikausi
Yhtiön tilikaudesta määrätään
perustamissopimuksessa tai yhtiöjärjestyksessä.
Silloinkin, kun tilikaudesta määrätään
perustamissopimuksessa, sen muuttamisesta päättää yhtiökokous. Muutos
tulee voimaan, kun se on rekisteröity.
5 §
Toimintakertomus
Asunto-osakeyhtiössä on aina laadittava toimintakertomus,
jossa on ilmoitettava tässä laissa edellytetyt
tiedot.
Toimintakertomuksessa on oltava:
1) tiedot yhtiövastikkeen käytöstä,
jos vastike voidaan periä eri tarkoituksiin eri perustein;
2) pääomalainoista pääasialliset
lainaehdot ja lainoille kertynyt kuluksi kirjaamaton korko;
3) tiedot yhtiön omaisuuteen kohdistuvista pysyvistä rasitteista
ja kiinnityksistä sekä siitä, missä panttikirjat
ovat;
4) tiedot olennaisista tapahtumista tilikaudella ja sen päättymisen
jälkeen;
5) tiedot talousarvion toteutumisesta sekä riittävä selvitys
olennaisista poikkeamista talousarvioon nähden;
6) arvio todennäköisesti tulevasta kehityksestä;
sekä
7) hallituksen esitys yhtiön voittoa koskeviksi toimenpiteiksi
sekä esitys mahdollisesta muun vapaan oman pääoman
jakamisesta.
6 §
Toimintakertomuksen tiedot rakenne- ja rahoitusjärjestelyistä
Toimintakertomuksessa on annettava selostus:
1) jos yhtiöstä on tullut emoyhtiö,
se on ollut vastaanottavana yhtiönä sulautumisessa
tai jakautumisessa taikka se on jakautunut;
2) 13 luvun 5 tai 16 §:ssä tarkoitetun osakeantipäätöksen
pääasiallisesta sisällöstä;
3) 14 luvun 3 §:ssä tarkoitetun optio-oikeuksien
ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista
koskevan päätöksen pääasiallisesta
sisällöstä;
4) yhtiön aikaisemmin antamiin optio-oikeuksiin
ja muihin osakkeisiin oikeuttaviin erityisiin oikeuksiin perustuvan
osakemerkinnän pääasiallisista ehdoista;
sekä
5) hallituksen voimassa olevista osakeantia sekä optio-oikeuksien
ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista
koskevista valtuutuksista.
7 §
Toimintakertomuksen tiedot omista osakkeista
Toimintakertomuksessa on ilmoitettava yhtiön
ja sen tytäryhteisöjen:
1) hallussa ja panttina olevien yhtiön ja emoyhtiön
osakkeiden kokonaismäärät sekä suhteelliset
osuudet kaikista osakkeista ja osakkeiden tuottamista äänistä ja
huoneistot, joiden hallintaan osakkeet oikeuttavat; sekä
2) tilikauden aikana yhtiölle tulleet ja pantiksi otetut
omat ja emoyhtiön osakkeet sekä niiden luovuttaminen
ja mitätöiminen.
Toimintakertomuksessa on annettava seuraavat tiedot
tilikauden aikana yhtiölle tulleista, pantiksi otetuista,
luovutetuista ja mitätöidyistä omista
ja emoyhtiön osakkeista:
1) miten osakkeet ovat tulleet yhtiölle tai miten ne
on luovutettu;
2) osakkeiden lukumäärä ja
suhteellinen osuus kaikista osakkeista; sekä
3) maksettu vastike.
Hallussa ja panttina olevat osakkeet on ilmoitettava erikseen.
Jos osakkeita on tullut yhtiön lähipiiriin kuuluvalta
tai niitä on luovutettu lähipiiriin kuuluvalle,
lähipiiriin kuuluva on mainittava nimeltä.
8 §
Konsernitilinpäätös
Konsernitilinpäätöksen laatimisessa
on, sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään,
noudatettava tämän luvun säännöksiä.
Emoyhtiön on aina laadittava konsernitilinpäätös,
jos se jakaa varoja osakkeenomistajille.
9 §
Kirjanpitolautakunnan ohjeet ja lausunnot
Kirjanpitolautakunta voi kirjanpitolain 8 luvun 2 §:ssä säädetyllä tavalla
antaa ohjeita ja lausuntoja tämän lain tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten soveltamisesta.
Konserni
10 §
Konserni
Jos asunto-osakeyhtiöllä on kirjanpitolain 1 luvun
5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta
toisessa kotimaisessa tai ulkomaisessa yhteisössä tai
säätiössä, asunto-osakeyhtiö on
emoyhtiö ja määräysvallassa
oleva on tytäryhteisö. Emoyhtiö tytäryhteisöineen
muodostaa konsernin.
Asunto-osakeyhtiöllä on määräysvalta
toisessa yhteisössä tai säätiössä myös
silloin, kun osakeyhtiöllä yhdessä yhden
tai useamman tytäryhteisönsä kanssa taikka
tytäryhteisöllä yksin tai yhdessä muiden
tytäryhteisöjen kanssa on kirjanpitolain 1 luvun
5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta
siinä.
Mitä kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä säädetään kirjanpitovelvollisesta,
sovelletaan edellä tarkoitettuun asunto-osakeyhtiöön,
ja mitä mainitussa pykälässä säädetään
kohdeyrityksestä, sovelletaan edellä tarkoitettuun
toiseen kotimaiseen tai ulkomaiseen yhteisöön
tai säätiöön.