sellaisina kuin niistä ovat 3, 6 a, 6 b, 8, 17, 19
            ja 21 a § laissa 232/2005, 5 § laissa
            206/1995, 7 § laissa 369/2009 sekä 15,
            20 ja 21 § laissa 1023/2008, sekä
         
         
         
            
            
               
               1 §
               
               Lain tarkoitus
               
               Tämän lain tarkoituksena on estää sukupuoleen
                  perustuva syrjintä ja edistää naisten
                  ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa
                  naisten asemaa erityisesti työelämässä. Lain
                  tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin
                  tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä. 
               
               
             
            
            
            
               
               3 §
               
               Määritelmiä
               
               
                  Työntekijällä tarkoitetaan
                  tässä laissa henkilöä, joka
                  sopimuksessa sitoutuu tekemään toiselle (työnantaja)
                  työtä tämän johdon ja valvonnan alaisena
                  palkkaa tai muuta vastiketta vastaan taikka on virkasuhteessa tai
                  muussa siihen verrattavassa palvelussuhteessa valtioon, kuntaan tai
                  muuhun julkisyhteisöön (viranomainen). Mitä tässä laissa
                  säädetään työntekijästä,
                  sovelletaan soveltuvin osin myös muussa palvelussuhteeseen
                  rinnastettavassa oikeussuhteessa työskentelevään.
               
               
               
                  Työnantajalla tarkoitetaan tässä laissa
                  1 momentissa tarkoitettua työnantajaa ja julkisyhteisöä.
                  Mitä tässä laissa säädetään
                  työnantajasta, sovelletaan vastaavasti työvoimaa
                  toiselta työnantajalta vuokraavaan yritykseen (käyttäjäyritys)
                  sen käyttäessä työnantajalle
                  kuuluvaa määräysvaltaa työsopimuslain
                  (55/2001) mukaisesti.
               
               
               Työnantajaa koskevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin
                  osin myös muun palvelussuhteeseen rinnastettavan oikeussuhteen
                  toimeksiantajaan.
               
               
               
                  Koulutuksen järjestäjällä tarkoitetaan
                  tässä laissa sitä, joka järjestää lakiin
                  perustuvaa opetusta tai koulutusta.
               
               
               
                  Sukupuoli-identiteetillä tarkoitetaan tässä laissa
                  henkilön kokemusta omasta sukupuolestaan.
               
               
               
                  Sukupuolen ilmaisulla tarkoitetaan tässä laissa
                  sukupuolen tuomista esiin pukeutumisella, käytöksellä tai
                  muulla vastaavalla tavalla.
               
               
               Mitä tässä laissa säädetään
                  sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvasta syrjinnästä,
                  sovelletaan vastaavasti syrjintään, joka perustuu
                  siihen, että henkilön fyysiset sukupuolta määrittävät
                  ominaisuudet eivät ole yksiselitteisesti naisen tai miehen.
               
               
             
            
            
               
               5 § 
               
               Tasa-arvon toteuttaminen koulutuksessa ja opetuksessa
               
               Viranomaisten ja koulutuksen järjestäjien sekä muiden
                  koulutusta tai opetusta järjestävien yhteisöjen
                  on huolehdittava siitä, että tytöillä ja pojilla
                  sekä naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet
                  koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen sekä että opetus,
                  tutkimus ja oppiaineisto tukevat tämän lain tarkoituksen
                  toteutumista. Tasa-arvoa edistetään koulutuksessa
                  ja opetuksessa lasten ikä ja kehitys huomioon ottaen.
               
               
             
            
            
               
               5 a §
               
               Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi oppilaitoksissa
               
               Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä,
                  että vuosittain laaditaan oppilaitoskohtaisesti tasa-arvosuunnitelma
                  yhteistyössä henkilöstön ja
                  oppilaiden tai opiskelijoiden kanssa. Suunnitelma voidaan sisällyttää osaksi
                  opetussuunnitelmaa tai muuta oppilaitoksen suunnitelmaa.
               
               
               
                  
                  Tasa-arvosuunnitelman tulee sisältää:
                  
                  1) selvitys oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta;
                  
                  2) tarvittavat toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi;
                  
                  3) arvio aikaisempaan tasa-arvosuunnitel- maan sisältyneiden
                     toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista.
                  
                  
                
               
               Erityistä huomiota tulee kiinnittää oppilas-
                  tai opiskelijavalintoihin, opetuksen järjestämiseen, oppimiseroihin
                  ja opintosuoritusten arviointiin sekä seksuaalisen häirinnän
                  ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäisemiseen
                  ja poistamiseen.
               
               
               Vuosittaisen tarkastelun sijasta suunnitelma voidaan laatia
                  enintään kolmeksi vuodeksi kerralla. 
               
               
             
            
            
               
               6 a §
               
               Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi työelämässä
               
               Jos työnantajan palvelussuhteessa olevan henkilöstön
                  määrä on säännöllisesti
                  vähintään 30 työntekijää,
                  työnantajan on laadittava vähintään
                  joka toinen vuosi erityisesti palkkausta ja muita palvelussuhteen
                  ehtoja koskeva tasa-arvosuunnitelma, jonka mukaisesti toteutetaan tasa-arvoa
                  edistävät toimet. Suunnitelma voidaan sisällyttää henkilöstö-
                  ja koulutussuunnitelmaan tai työsuojelun toimintaohjelmaan.
               
               
               Tasa-arvosuunnitelma on laadittava yhteistyössä luottamusmiehen,
                  luottamusvaltuutetun, työsuojeluvaltuutetun tai muiden
                  henkilöstön nimeämien edustajien kanssa.
                  Henkilöstön edustajilla on oltava riittävät
                  osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet suunnitelmaa laadittaessa. 
               
               
               
                  
                  Tasa-arvosuunnitelman tulee sisältää:
                  
                  1) selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta
                     ja sen osana erittely naisten ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin
                     sekä koko henkilöstöä koskeva
                     palkkakartoitus naisten ja miesten tehtävien luokituksesta,
                     palkoista ja palkkaeroista;
                  
                  
                  2) käynnistettäviksi tai toteutettaviksi
                     suunnitellut tarpeelliset toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi
                     ja palkkauksellisen tasa-arvon saavuttamiseksi; 
                  
                  
                  3) arvio aikaisempaan tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden
                     toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista.
                  
                  
                
               
               Tasa-arvosuunnitelmasta ja sen päivittämisestä on
                  tiedotettava henkilöstölle.
               
               
               Palkkakartoitus voidaan paikallisesti sopia tehtäväksi
                  vähintään joka kolmas vuosi, jos tasa-arvosuunnitelma
                  muilta osin tehdään vuosittain.
               
               
             
            
            
               
               6 b §
               
               Palkkakartoitus
               
               Palkkakartoituksen avulla selvitetään, ettei saman
                  työnantajan palveluksessa olevien samaa tai samanarvoista
                  työtä tekevien naisten ja miesten välillä ole
                  perusteettomia palkkaeroja.
               
               
               Jos palkkakartoituksen vaativuus- tai tehtäväryhmittäinen
                  taikka muulla perusteella muodostettujen ryhmien tarkastelu tuo
                  esiin selkeitä eroja naisten ja miesten palkkojen välillä,
                  työnantajan on selvitettävä palkkaerojen
                  syitä ja perusteita. Jos työpaikalla on käytössä palkkausjärjestelmiä,
                  joissa palkat muodostuvat palkanosista, esiin tulleiden erojen syiden
                  selvittämiseksi tarkastellaan keskeisimpiä palkanosia. 
               
               
               Jos palkkaeroille ei ole hyväksyttävää syytä, työnantajan
                  on ryhdyttävä asianmukaisiin korjaaviin toimenpiteisiin.
               
               
             
            
            
               
               6 c §
               
               Sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvan
                  syrjinnän ennaltaehkäisy
               
               
               Viranomaisten, koulutuksen järjestäjien ja muiden
                  koulutusta tai opetusta järjestävien yhteisöjen
                  sekä työnantajien tulee ennaltaehkäistä sukupuoli-identiteettiin
                  tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää tavoitteellisesti
                  ja suunnitelmallisesti.
               
               
               Edellä 1 momentissa tarkoitettu velvoite tulee ottaa
                  huomioon oppilaitoksen ja työnantajan 5 a ja 6 a §:n
                  mukaisia tasa-arvosuunnitelmia valmisteltaessa ja tasa-arvoa edistävistä toimenpiteistä
                  päätettäessä.
               
               
             
            
            
               
               7 §
               
               Syrjinnän kielto
               
               Välitön ja välillinen syrjintä sukupuolen
                  perusteella on kielletty.
               
               
               
                  
                  
                     Välittömällä sukupuoleen
                     perustuvalla syrjinnällä tarkoitetaan tässä laissa:
                  
                  
                  1) naisten ja miesten asettamista eri asemaan sukupuolen
                     perusteella;
                  
                  
                  2) eri asemaan asettamista raskaudesta tai synnytyksestä johtuvasta
                     syystä; 
                  
                  
                  3) eri asemaan asettamista sukupuoli-identiteetin tai
                     sukupuolen ilmaisun perusteella.
                  
                  
                
               
               
                  
                  
                     Välillisellä sukupuoleen perustuvalla
                     syrjinnällä tarkoitetaan tässä laissa:
                  
                  
                  1) eri asemaan asettamista sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin
                     tai sukupuolen ilmaisuun nähden neutraalilta vaikuttavan
                     säännöksen, perusteen tai käytännön
                     nojalla, jos menettelyn vaikutuksesta henkilöt voivat tosiasiallisesti joutua
                     epäedulliseen asemaan sukupuolen perusteella; 
                  
                  
                  2) eri asemaan asettamista vanhemmuuden tai perheenhuoltovelvollisuuden
                     perusteella.
                  
                  
                
               
               Edellä 3 momentissa tarkoitettu menettely ei kuitenkaan
                  ole syrjintää, jos sillä pyritään
                  hyväksyttävään tavoitteeseen
                  ja valittuja keinoja on pidettävä aiheellisina
                  ja tarpeellisina tähän tavoitteeseen nähden.
               
               
               Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko
                  se henkilöä itseään vai jotakuta
                  toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.
               
               
               Seksuaalista häirintää ja häirintää sukupuolen
                  perusteella samoin kuin käskyä tai ohjetta harjoittaa
                  sukupuoleen perustuvaa syrjintää on pidettävä tässä laissa
                  tarkoitettuna syrjintänä. 
               
               
               
                  Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan
                  tässä laissa sanallista, sanatonta tai fyysistä,
                  luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä,
                  jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan henkilön
                  henkistä tai fyysistä koskemattomuutta erityisesti
                  luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai
                  ahdistava ilmapiiri.
               
               
               
                  Sukupuoleen perustuvalla häirinnällä tarkoitetaan
                  tässä laissa henkilön sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin
                  tai sukupuolen ilmaisuun liittyvää ei-toivottua
                  käytöstä, joka ei ole luonteeltaan seksuaalista
                  ja jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan tämän
                  henkistä tai fyysistä koskemattomuutta ja jolla
                  luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava
                  ilmapiiri.
               
               
             
            
            
               
               8 §
               
               Syrjintä työelämässä
               
               
                  
                  Työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa
                     kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja:
                  
                  
                  1) työhön ottaessaan taikka tehtävään
                     tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön,
                     joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva
                     henkilö, jollei työnantajan menettely ole johtunut
                     muusta hyväksyttävästä seikasta
                     kuin sukupuolesta taikka jollei menettelyyn ole työn tai
                     tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä;
                  
                  
                  2) työhön ottaessaan, tehtävään
                     tai koulutukseen valitessaan tai palvelussuhteen kestosta tai jatkumisesta
                     taikka palkka- tai muista palvelussuhteen ehdoista päättäessään
                     menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden,
                     synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen
                     asemaan;
                  
                  
                  3) soveltaa palkka- tai muita palvelussuhteen ehtoja
                     siten, että työntekijä tai työntekijät
                     joutuvat sukupuolen perusteella epäedullisempaan asemaan
                     kuin yksi tai useampi muu työnantajan palveluksessa samassa
                     tai samanarvoisessa työssä oleva työntekijä;
                  
                  
                  4) johtaa työtä, jakaa työtehtävät
                     tai muutoin järjestää työolot
                     siten, että yksi tai useampi työntekijä joutuu
                     muihin verrattuna epäedullisempaan asemaan sukupuolen perusteella;
                  
                  
                  5) irtisanoo, purkaa tai muutoin lakkauttaa palvelussuhteen
                     taikka siirtää tai lomauttaa yhden tai useamman
                     työntekijän sukupuolen perusteella.
                  
                  
                
               
               Edellä 1 momentin 2—5 kohdassa tarkoitettu menettely
                  on tässä laissa kiellettyä syrjintää myös
                  silloin, kun se perustuu sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen
                  ilmaisuun.
               
               
               Edellä 1 momentin 2—5 kohdassa tarkoitettu menettely
                  ei kuitenkaan ole syrjintää, jos kyse on 7 §:n
                  4 momentissa tarkoitetusta tilanteesta ja säännöksen
                  mukaisesta hyväksyttävästä syystä.
               
               
             
            
            
               
               15 §
               
               Lausunnon pyytäminen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalta
               
               Tuomioistuin voi pyytää yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan
                  lausunnon 7, 8, 8 a—8 e ja 14 §:n soveltamisesta
                  tämän lain tavoitteiden kannalta merkittävässä asiassa. 
               
               
             
            
            
               
               16 §
               
               Valvonta
               
               Tasa-arvovaltuutettu ja yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta
                  valvovat tämän lain noudattamista yksityisessä toiminnassa
                  sekä julkisessa hallinto- ja liiketoiminnassa siten kuin
                  siitä jäljempänä tässä laissa
                  sekä erikseen säädetään.
               
               
             
            
            
               
               17 § 
               
               Tietojen antaminen tasa-arvovaltuutetulle
               
               Tasa-arvovaltuutetulla on oikeus maksutta saada viranomaisilta
                  tämän lain noudattamisen valvontaa varten välttämättömät
                  tiedot sen estämättä, mitä asian
                  tai asiakirjan julkisuudesta säädetään.
               
               
               Tasa-arvovaltuutetulla on oikeus asettamassaan kohtuullisessa
                  määräajassa saada jokaiselta tämän
                  lain noudattamisen valvontaa varten välttämättömät
                  tiedot sekä vaatia tämän hallussa oleva
                  asiakirja esitettäväksi, jollei tällä ole lain
                  mukaan oikeutta tai velvollisuutta kieltäytyä todistamasta
                  tai esittämästä asiakirjaa.
               
               
               Palkkasyrjintää epäilevän
                  työntekijän pyynnöstä 10 §:n
                  4 momentissa tarkoitetulla työntekijän edustajalla
                  on oikeus saada palkkaa ja työehtoja koskevia tietoja yksittäisestä työntekijästä
                  tasa-arvovaltuutetulta
                  silloin, kun epäilyyn on perusteltua aihetta. Tasa-arvovaltuutetun
                  tulee toimittaa tiedot edustajalle viivytyksettä, kuitenkin
                  kahden kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Jos
                  tasa-arvovaltuutettu kieltäytyy antamasta vaadittuja tietoja,
                  työntekijän edustaja voi saattaa asian yhdenvertaisuus-
                  ja tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi.
               
               
               Kirkon ja seurakunnan asiakirjojen julkisuudesta evankelisluterilaisessa
                  kirkossa säädetään erikseen.
               
               
             
            
            
               
               19 §
               
               Ohjeiden ja neuvojen antaminen
               
               Se, joka epäilee joutuneensa tässä laissa
                  tarkoitetun syrjinnän kohteeksi, voi pyytää tasa-arvovaltuutetulta
                  ohjeita ja neuvoja asiassa.
               
               
               Havaitessaan, että tässä laissa säädettyjä velvoitteita
                  ei noudateta tai että lain säännöksiä muutoin
                  rikotaan, tasa-arvovaltuutetun on ohjein ja neuvoin pyrittävä siihen,
                  että lainvastaista menettelyä ei jatketa tai uusita.
               
               
               Havaitessaan, että koulutuksen järjestäjä tai työnantaja
                  2 momentissa tarkoitetuista ohjeista tai neuvoista huolimatta laiminlyö 5 a
                  tai 6 a §:ssä säädetyn
                  velvollisuutensa laatia tasa-arvosuunnitelma, tasa-arvovaltuutettu
                  voi asettaa kohtuullisen määräajan, jonka
                  kuluessa velvollisuus on täytettävä.
               
               
             
            
            
               
               20 § 
               
               Asian saattaminen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi
               
               Tasa-arvovaltuutettu tai työmarkkinoiden keskusjärjestö voi
                  saattaa 7, 8, 8 a—8 e ja 14 §:n säännösten
                  vastaista menettelyä koskevan asian yhdenvertaisuus- ja
                  tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi 21 §:ssä tarkoitettua
                  menettelyä varten.
               
               
               Tasa-arvovaltuutettu voi saattaa 5 a ja 6 a §:n vastaista
                  menettelyä koskevan asian yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan
                  käsiteltäväksi 21 §:n 4 momentissa
                  tarkoitettua menettelyä varten.
               
               
               Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi
                  ei kuitenkaan voida saattaa asiaa, joka koskee tasavallan presidentin,
                  valtioneuvoston yleisistunnon, tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöelinten,
                  valtioneuvoston oikeuskanslerin tai eduskunnan oikeusasiamiehen
                  toimintaa. Eduskuntaa koskeva asia voidaan saattaa lautakunnan käsiteltäväksi
                  vain, kun kysymys on eduskunnan tai sen toimielimen toiminnasta viranomaisena
                  tai työnantajana. 
               
               
               Asian  käsittelystä  yhdenvertaisuus-
                  ja tasa-arvolautakunnassa  säädetään  yhdenvertaisuus- ja   tasa-arvolautakunnasta   annetussa
                  laissa  
                    
                    
                    (  
                    /  
                    ).
               
               
             
            
            
               
               21 §
               
               Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivalta lainvastaisen
                  menettelyn johdosta
               
               
               Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta voi kieltää sitä,
                  joka on menetellyt 7, 8, 8 a—8 e tai 14 §:n säännösten
                  vastaisesti, jatkamasta tai uusimasta menettelyä, tarvittaessa
                  sakon uhalla.
               
               
               Sakon uhka voidaan asettaa sille, jota kielto koskee, tai tämän
                  edustajalle taikka molemmille.
               
               
               Kieltoa asetettaessa voidaan samalla päättää, että kieltoa
                  on noudatettava vasta päätöksessä mainitusta
                  ajankohdasta, jos on aiheellista, että velvoitetulle varataan
                  kohtuullinen aika kiellon perusteena olevien olosuhteiden tai menettelyn muuttamiseksi.
                  
               
               
               Tasa-arvovaltuutetun esityksestä yhdenvertaisuus- ja
                  tasa-arvolautakunta voi, tarvittaessa sakon uhalla, velvoittaa koulutuksen
                  järjestäjän tai työnantajan,
                  joka on laiminlyönyt 5 a tai 6 a §:ssä tarkoitetun
                  velvollisuuden, määräajassa laatimaan
                  tasa-arvosuunnitelman.
               
               
             
            
            
               
               21 a § 
               
               Tasa-arvovaltuutetun oikeus asettaa uhka-sakko
               
               Tasa-arvovaltuutettu voi asettaa 17 §:n 2 momentissa
                  tarkoitetun tietojenanto- ja asiakirjan esittämisvelvollisuuden
                  tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakon tuomitsee maksettavaksi yhdenvertaisuus-
                  ja tasa-arvolautakunta.
               
               
               Uhkasakosta säädetään muutoin
                  uhkasakkolaissa (1113/1990). 
               
               
             
            
            _______________
            
            
               
               Tämän lain voimaantulosta säädetään
                  erikseen lailla.