1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Tarkoitus
Tässä laissa säädetään
vesienhoidon järjestämisestä ja siihen
liittyvästä selvitystyöstä,
yhteistoiminnasta ja osallistumisesta vesienhoitoalueella sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
vesienhoidon
järjestämisessä. Vesienhoidon järjestämisen
yleisenä tavoitteena on suojella, parantaa ja ennallistaa
vesiä niin, ettei pintavesien ja pohjavesien tila heikkene
ja että niiden tila on vähintään
hyvä.
Tämän lain tarkoituksena on, että vesienhoidon
järjestämisessä otetaan huomioon vesien laadun
lisäksi vesien riittävyys, vesien kestävä käyttö,
vesipalvelut ja niiden taloudellinen selvitys, tulvasuojelu, vesien
virkistyskäyttö, vesien välityksellä leviävät
taudit sekä vesiekosysteemien suojelu ja vesiekosysteemeihin
suoraan yhteydessä olevien maaekosysteemien ja kosteikkojen
suojelu.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) pintavedellä veden peittämää aluetta,
rannikkovettä ja aluevettä;
2) pohjavedellä vettä, joka
on maan pinnan alla kyllästyneessä vyöhykkeessä ja
suorassa yhteydessä kallio- tai maaperään;
3) rannikkovedellä sellaisen viivan
maanpuoleista pintavettä, jonka jokainen piste on yhden meripeninkulman
etäisyydellä meren puolella lähimmästä sen
perusviivan pisteestä, josta alueveden leveys mitataan,
ja joka jossakin kohdassa rajoittuu jokeen;
4) pintavesimuodostumalla pintavesien erillistä ja
merkittävää osaa, kuten järveä,
tekoallasta, puroa, jokea tai kanavaa, puron, joen tai kanavan osaa
tai rannikkoveden osaa;
5) pohjavesimuodostumalla yhtenäisenä esiintymänä olevaa
vettä, joka sijaitsee huokoisessa ja läpäisevässä maa-
tai kallioperämuodostumassa ja joka mahdollistaa merkittävän
pohjaveden virtauksen tai merkittävän pohjavedenoton;
sekä
6) vesistöalueella aluetta, josta
kaikki pintavalunta virtaa puron, järven, joen tai suistoalueen
kautta mereen.
3 §
Vesienhoitoalue
Vesienhoitoalue koostuu yhdestä tai useammasta vesistöalueesta.
Rannikkovesimuodostuma ja pohjavesimuodostuma kuuluvat siihen rajoittuvaan
soveltuvimpaan vesienhoitoalueeseen. Toisen valtion alueelle ulottuvista
vesistöalueista muodostetaan kansainvälinen vesienhoitoalue
siten kuin siitä erikseen säädetään.
4 §
Viranomaiset
Ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö ohjaavat
ja seuraavat toimialoillaan tämän lain täytäntöönpanoa.
Suomen ympäristökeskus hoitaa ympäristöministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön määräämiä tehtäviä sekä Riista-
ja kalatalouden tutkimuslaitos maa- ja metsätalousministeriön
määräämiä tehtäviä tämän
lain täytäntöön panemiseksi.
Alueellinen ympäristökeskus huolehtii tämän lain
mukaisista tehtävistä toimialueellaan. Työvoima-
ja elinkeinokeskuksen kalatalousyksikkö huolehtii toimialallaan
tämän lain täytäntöön panemiseksi
tarpeellisista tehtävistä.
Vesienhoitoalueella toimivat valtion ja kuntien viranomaiset
osallistuvat toimialallaan tässä laissa tarkoitettuun
vesienhoidon järjestämiseen.
5 §
Alueellisen ympäristökeskuksen tehtävät
Kullakin vesienhoitoalueella alueellisen ympäristökeskuksen
tehtäviin kuuluu:
1) laatia selvitys vesien ominaispiirteistä;
2) laatia selvitykset ihmisen aiheuttamista vaikutuksista
vesiin;
3) laatia vedenkäytön taloudelliset
selvitykset;
4) kerätä tiedot valtioneuvoston
asetuksella säädettävistä alueista,
jotka ovat Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaan suojeltavia;
5) kerätä tarpeelliset tiedot talousveden
ottoon tarkoitetuista alueista;
6) valmistella vesien tilan luokittelu;
7) järjestää vesien seuranta
ja laatia vesien seurantaohjelma;
8) valmistella vesienhoitosuunnitelma ja toimenpideohjelma;
9) hoitaa muut ympäristöministeriön
sekä maa- ja metsätalousministeriön määräämät
tehtävät vesienhoidon järjestämiseksi.
Suomen ympäristökeskus antaa 1 momentissa
mainituissa tehtävissä alueelliselle ympäristökeskukselle
asiantuntija-apua ja pitää 1 momentin 4 kohdassa
tarkoitetuista tiedoista laadittua rekisteriä.
6 §
Valtioneuvoston asetus vesienhoitoalueista
Vesienhoitoalueista ja vesienhoitoalueen yhteensovittavasta
alueellisesta ympäristökeskuksesta annetaan tarkemmat
säännökset valtioneuvoston asetuksella.
2 luku
Vesien tila
7 §
Vesien ominaispiirteet
Pintavedet jaotellaan vesienhoidon järjestämiseksi
maantieteellisten ja luonnontieteellisten ominaispiirteiden mukaan
tyyppeihin. Pohjavesistä määritetään
tärkeiden ja muiden vedenhankintakäyttöön
soveltuvien pohjavesialueiden sijainti ja rajat sekä pohjavesialueiden
maa- ja kallioperän yleispiirteet. Ominaispiirteiden selvittämistä varten
vesiä voidaan tarkastella kokonaisuuksina.
8 §
Vesien tilan luokittelu
Pinta- ja pohjavedet luokitellaan ihmisten toiminnan aiheuttaman
muutoksen voimakkuuden perusteella. Pintaveden luokka perustuu ekologiseen
ja kemialliseen tilaan sen mukaan, kumpi niistä on huonompi.
Pintaveden ekologinen tila on erinomainen, hyvä, tyydyttävä,
välttävä tai huono. Luokitus tehdään
suhteutettuna vertailuoloihin. Voimakkaasti muutettujen ja keinotekoisten
pintavesimuodostumien vertailuoloina on paras saavutettavissa oleva
ekologinen tila, johon suhteutettuina ne vastaavasti luokitellaan
hyvään, tyydyttävään,
välttävään ja huonoon tilaan.
Pintaveden kemiallinen tila on hyvä, jos se täyttää asetuksella
erikseen säädettyjen yhteisölainsäädännössä määriteltyjen
haitallisten aineiden ympäristölaatunormit.
Pohjavedet luokitellaan kemiallisten ja määrällisten
ominaisuuksien perusteella hyvään ja huonoon tilaan.
9 §
Seuranta
Vesienhoitoalueella pinta- ja pohjavesien seuranta on järjestettävä niin,
että niiden tilasta saadaan yhtenäinen ja monipuolinen
kokonaiskuva.
Alueellisten ympäristökeskusten laatimat vesien
seurantaohjelmat yhteensovitetaan vesienhoitoalueella ja liitetään
vesienhoitosuunnitelmaan. Seurantaohjelmaa laadittaessa otetaan
soveltuvin osin huomioon toiminnan harjoittajalle muun lain nojalla
kuuluva tarkkailu.
10 §
Valtioneuvoston asetus vesien tilasta
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin:
1) pintavesityyppien maantieteellisiin ja luonnontieteellisiin
ominaisuuksiin perustuvasta jaottelusta, keinotekoisten ja voimakkaasti muutettujen
pintavesien tarkastelusta sekä pintavesityypille ominaisten
vertailuolojen määrittämisestä ja
vertailualueiden valinnasta;
2) pohjavesien ominaispiirteiden tarkastelusta;
3) vesien tilan ja käytön selvitysten
sekä vesipalvelujen taloudellisen selvityksen tarkemmasta
sisällöstä ja niiden laatimisesta;
4) vesien seurannasta ja seurantaohjelmasta;
5) pintavesien ja pohjavesien luokittelun perusteista.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan lisäksi säätää tarkemmin
1 momentissa tarkoitettuja asioita vastaavista seikoista, jos se
on tarpeen yhteisön vesipolitiikan puitteista annetun Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivin 2000/60/EY
täytäntöön panemiseksi.
3 luku
Vesienhoitosuunnitelma ja toimenpideohjelma
11 §
Vesienhoitosuunnitelma
Vesienhoitoalueelle on laadittava vesienhoitosuunnitelma.
Vesienhoitosuunnitelmassa on yhteenvetona esitettävä:
1) tiedot vesienhoitoalueesta;
2) tiedot vesienhoitoalueella laaditusta vesimuodostumien
ominaispiirteiden tarkastelusta, luokittelusta, ympäristötavoitteista
sekä muista vesien tilaan ja käyttöön
liittyvistä seikoista;
3) suunnitelman muutokset verrattuna aiempiin suunnitelmiin;
4) toteutetut toimenpiteet, toteutetut väliaikaiset
lisätoimenpiteet sekä arvio poikkeuksellisten
olosuhteiden vaikutuksista;
5) arvio 4 luvussa tarkoitettujen ympäristötavoitteiden
saavuttamisesta ja selvitys vaihtoehtojen valinnasta;
6) selvitys valmistelun aikana esitetyistä kannanotoista
ja valtioiden välisistä neuvotteluista sekä siitä,
miten ne ovat vaikuttaneet suunnitelman sisältöön
ja vaihtoehtojen valintaan.
Vesienhoitosuunnitelman osana on esitettävä ympäristöselostus.
Ympäristöselostuksesta on voimassa, mitä siitä säädetään
tiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten
arvioinnista annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston
direktiivissä 2001/42/EY.
Viranomaisten ja julkisia palveluja tarjoavien laitosten
on annettava maksutta alueelliselle ympäristökeskukselle
hallussaan olevia tarpeellisia muita tietoja kuin henkilötietoja
vesienhoitosuunnitelman laatimiseksi. Viranomaisten on luovutettava
tietoja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999)
salassapitosäännösten estämättä. Muita
kuin tilakohtaisia tietoja on lisäksi luovutettava maaseutuelinkeinorekisteristä annetun
lain
(1515/1994) salassapitosäännösten
estämättä.
12 §
Toimenpideohjelma
Toimenpideohjelma laaditaan vesienhoidon ympäristötavoitteiden
saavuttamiseksi ottaen huomioon tehdyt taloudelliset selvitykset.
Toimenpideohjelma voi koostua yhtä tai useampaa vesistöaluetta
koskevasta ohjelmasta. Toimenpideohjelma käsitellään
vesienhoitosuunnitelman osana.
Toimenpideohjelmassa on esitettävä:
1) vesienhoidon perustoimenpiteet, kuten vesiä ja
ympäristönsuojelua koskevan lainsäädännön
vaatimukset;
2) vesienhoidon täydentävät
toimenpiteet, kuten muut hallinnolliset ja taloudelliset keinot, sopimukset,
vesistön kunnostus sekä koulutus- ja tutkimushankkeet;
3) toimenpiteet poikkeuksellisten tilanteiden varalle;
4) vaihtoehtoisten toimenpiteiden yhdistelmät.
13 §
Vesienhoitosuunnitelman valmistelu
Alueellisen ympäristökeskuksen
on vesienhoitosuunnitelman laatimista varten tehtävä:
1) hoitosuunnitelman laatimisen aikataulu ja työohjelma
vähintään kolme vuotta ennen hoitosuunnitelmakauden
alkamista;
2) yhteenveto vesistöalueen hoitoa koskevista
keskeisistä kysymyksistä vähintään
kaksi vuotta ennen hoitosuunnitelmakauden alkamista; sekä
3) hoitosuunnitelmaehdotus vähintään
vuosi ennen hoitosuunnitelmakauden alkamista.
14 §
Yhteistyö vesienhoitosuunnitelman valmistelussa
Alueellisen ympäristökeskuksen on järjestettävä vesienhoitosuunnitelman
valmistelun eri vaiheissa riittävä yhteistyö ja
vuorovaikutus toimialueensa eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa.
Tätä varten tulee olla vähintään
yksi yhteistyöryhmä. Yhteistyöryhmiä voidaan
perustaa myös vesistöalueittain.
Vesienhoitosuunnitelman yhteensovittamista varten vesienhoitoalueella
on alueellisten ympäristökeskusten edustajista
sekä maa- ja metsätalousministeriön nimeämästä työvoima-
ja elinkeinokeskuksen kalatalousyksikön edustajasta muodostuva
ohjausryhmä. Ohjausryhmän toiminnasta vastaa yhteensovittava
alueellinen ympäristökeskus. Ohjausryhmän
kokoonpanosta määrää ympäristöministeriö.
Yhteensovittamisesta ja valmisteluasiakirjojen tiedoksi saattamisesta
kansainvälisellä vesienhoitoalueella voidaan antaa
määräyksiä Suomea sitovassa
kansainvälisessä sopimuksessa.
15 §
Osallistuminen ja tiedottaminen
Alueellisen ympäristökeskuksen on varattava kaikille
mahdollisuus tutustua 13 §:ssä tarkoitettuihin
valmisteluasiakirjoihin ja niiden tausta-asiakirjoihin sekä varattava
tilaisuus esittää mielipiteensä valmisteluasiakirjoista
kirjallisesti tai sähköisesti. Valmisteluasiakirjojen
ja tausta-asiakirjojen julkisuudesta säädetään
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa.
Ympäristökeskuksen on julkaistava kuulutus valmisteluasiakirjojen
nähtävilläolosta alueen kuntien ilmoitustauluilla.
Asiakirjat on pidettävä nähtävillä tarpeellisilta
osin alueen kunnissa ja ne on julkaistava sähköisesti.
Ympäristökeskuksen on lisäksi pyydettävä tarvittavat
lausunnot.
Hoitosuunnitelmaehdotuksesta sekä yhteensovitetusta
vesienhoitosuunnitelmasta on lisäksi ilmoitettava alueella
yleisesti ilmestyvissä sanomalehdissä sekä järjestettävä tarpeen
mukaan tiedotustilaisuuksia, joissa varataan tilaisuus mielipiteen
esittämiseen.
16 §
Vesienhoitosuunnitelman käsittely
Ehdotus vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmaksi käsitellään
ja yhteensovitetaan ohjausryhmässä.
Yhteensovittava alueellinen ympäristökeskus toimittaa
ohjausryhmässä käsitellyn ehdotuksen vesienhoitoalueen
vesienhoitosuunnitelmaksi ympäristöministeriölle.
17 §
Vesienhoitosuunnitelmien hyväksyminen
Valtioneuvosto hyväksyy vesienhoitosuunnitelmat.
Päätös vesienhoitosuunnitelmasta
annetaan julkipanon jälkeen, ja sen katsotaan tulleen asianomaisten
tietoon, kun se on annettu.
Vesienhoitosuunnitelmien hyväksymisestä on toimitettava
tieto alueellisille ympäristökeskuksille, joiden
on edelleen toimitettava tieto alueensa kunnille ja niille
viranomaisille, joita asian käsittelyn aikaisemmissa vaiheissa
on kuultu. Alueellisen ympäristökeskuksen on kuulutettava
hyväksymisestä kunnan ilmoitustaululla sekä ilmoitettava
hyväksymisestä riittävällä tavalla
sanomalehdissä. Kunnan aluetta koskeva hyväksytty
vesienhoitosuunnitelma on oltava nähtävillä kunnassa.
Ympäristöministeriö julkaisee valtioneuvoston
hyväksymät vesienhoitosuunnitelmat sähköisesti.
Valtioneuvoston päätöksen tiedoksi
saattamisesta kansainvälisellä vesienhoitoalueella
voidaan antaa määräyksiä Suomea
sitovassa kansainvälisessä sopimuksessa.
18 §
Muutoksenhaku
Valtioneuvoston vesienhoitosuunnitelman hyväksymistä koskevaan
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla
korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään. Valituksen saa tehdä sillä perusteella,
että päätös on lainvastainen.
Valtioneuvoston päätökseen sovelletaan,
mitä hallintolainkäyttölain 31 §:n
2 momentissa säädetään.
Valitusoikeus on sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen
tai etuun päätös saattaa vaikuttaa, asianomaisella
kunnalla, yleistä etua valvovilla viranomaisilla sekä sellaisella
rekisteröidyllä paikallisella tai alueellisella
yhdistyksellä tai säätiöllä,
jonka tarkoituksena on ympäristön- tai luonnonsuojelun
edistäminen ja jonka toiminta-aluetta vesienhoitosuunnitelma
koskee.
19 §
Tarkistaminen
Vesienhoitosuunnitelmassa esitettävät tavoitteet
vesienhoidolle ja toimenpideohjelmassa esitettävät
toimenpiteiden yhdistelmät tarkistetaan kuuden vuoden välein.
Tarkistamisesta on soveltuvin osin voimassa, mitä säädetään
vesienhoitosuunnitelman ja toimenpideohjelman valmistelusta ja hyväksymisestä.
20 §
Valtioneuvoston asetus vesienhoitosuunnitelmasta ja toimenpideohjelmasta
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
vesienhoitosuunnitelman ja toimenpideohjelman laatimisesta, laatimisen
määräajoista sekä vesienhoitosuunnitelman
valmisteluun liittyvän yhteistyön järjestämisestä.
Lisäksi valtioneuvoston asetuksella voidaan tarkemmin
säätää vesienhoitosuunnitelmassa
ja toimenpideohjelmassa esitettävien ympäristötavoitteiden
asettamisesta sekä suunnitelmassa ja ohjelmassa esitettävistä tiedoista.
4 luku
Ympäristötavoitteet vesienhoitosuunnitelmassa
21 §
Ympäristötavoitteet vesienhoidon suunnittelussa
Vesienhoitosuunnitelman ja toimenpideohjelman tavoitteena
on, että:
1) pinta- ja pohjavesimuodostumien tila ei heikkene
ja että niiden tila on vähintään
hyvä;
2) jäljempänä 22 §:ssä tarkoitettujen
keinotekoisten ja voimakkaasti muutettujen vesimuodostumien tila
ei heikkene ja että niillä on vähintään
hyvä saavutettavissa oleva ekologinen tila ja hyvä kemiallinen
tila;
3) pintavesimuodostumia suojellaan, parannetaan ja
ennallistetaan siten, että 1 tai 2 kohdassa tarkoitettu
tila voidaan saavuttaa viimeistään vuonna 2015;
4) pohjavesimuodostumia suojellaan, parannetaan, ennallistetaan
sekä varmistetaan tasapaino pohjavedenoton ja pohjaveden
muodostumisen välillä siten, että 1 kohdassa
tarkoitettu tila voidaan saavuttaa viimeistään
vuonna 2015;
5) pohjavesimuodostumia pilaavien aineiden pitoisuuksien
pysyvää ja merkittävää kasvamista
ehkäistään.
Edellä 5 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun
suojeltavaksi määritellyn alueen vesien tilan tulee
olla suojelun edellyttämällä tasolla
viimeistään vuonna 2015.
Vesien tilaa ei voida pitää ympäristötavoitteiden
vastaisena, jos poikkeuksellinen luonnonolosuhde tai onnettomuus
aiheuttaa tilapäisesti vesien tilan huonontumisen tai estää ympäristötavoitteiden
saavuttamisen, eikä tavoitteita voida käytettävissä olevilla
keinoilla saavuttaa.
22 §
Keinotekoiset ja voimakkaasti muutetut vesimuodostumat
Rakentamalla tai muutoin fyysisesti muutettu vesimuodostuma
voidaan vesienhoitosuunnitelmassa nimetä keinotekoiseksi
tai voimakkaasti muutetuksi, jos hyvän ekologisen tilan
saavuttamiseksi tarpeellisista hydrologis-morfologisten ominaisuuksien
muutoksista aiheutuu merkittäviä haitallisia vaikutuksia
ympäristölle tai seuraaville toiminnoille:
1) vesiliikenne tai satamatoiminta;
2) vesien virkistyskäyttö;
3) veden hankinta tai vesivoiman tuotanto;
4) vesistön säännöstely,
tulvasuojelu tai maankuivatus; tai
5) muut vastaavat, kestävän kehityksen
mukaiset ihmisen toiminnot.
Edellytyksenä on lisäksi, ettei vesimuodostuman
keinotekoisista tai muutetuista ominaispiirteistä johtuvaa
hyötyä voida teknisten tai taloudellisten syiden
vuoksi kohtuudella saavuttaa muilla ympäristön
kannalta merkittävästi paremmilla keinoilla.
Vesienhoitosuunnitelmassa on esitettävä tässä pykälässä tarkoitetulle
vesimuodostumalle erikseen ympäristötavoitteet.
23 §
Ympäristötavoitteista poikkeaminen uuden merkittävän
hankkeen vuoksi
Jos uusi merkittävä hanke muuttaa
fyysisesti vesimuodostumaa siten, ettei pintaveden hyvää ekologista
tilaa tai pohjaveden hyvää tilaa voida saavuttaa,
edellä 21 §:ssä tarkoitetuista ympäristötavoitteista
voidaan poiketa edellyttäen, että:
1) hanke on yleisen edun kannalta erittäin
tärkeä ja se edistää merkittävästi
kestävää kehitystä, ihmisten
terveyttä tai ihmisten turvallisuutta;
2) haittojen ehkäisemiseksi on ryhdytty kaikkiin
käytettävissä oleviin toimenpiteisiin;
3) tavoiteltaviin hyötyihin ei päästä muilla teknisesti
ja taloudellisesti kohtuullisilla ja ympäristön
kannalta merkittävästi paremmilla keinoilla kuin
vesimuodostuman muuttamisella.
Pintavesimuodostuman tilan heikkenemistä erinomaisesta
hyvään ei pidetä ympäristötavoitteiden
vastaisena, jos tilan heikkenemisen aiheuttaa uusi merkittävä,
kestävän kehityksen mukainen hanke ja jos 1 momentin
1—3 kohtaa vastaavat edellytykset täyttyvät.
Vesienhoitosuunnitelmassa on esitettävä selvitys
1 momentin mukaisten edellytysten toteutumisesta sekä selvitys
hankkeen aiheuttamista muutoksista vesimuodostumassa ja sen tilassa.
24 §
Ympäristötavoitteiden lieventäminen
Vesienhoitosuunnitelmassa voidaan asettaa 21 §:ssä säädettyä lievempiä ympäristötavoitteita,
jos vesimuodostuma on selvitysten mukaan ihmisen toiminnan siten
muuttama tai sen luonnonolot ovat sellaiset, että ne estävät
vaativampien tavoitteiden saavuttamisen, tai ympäristötavoitteiden
saavuttamisen edellyttäminen on teknisten tai taloudellisten
syiden vuoksi kohtuutonta.
Edellytyksenä on lisäksi, että:
1) vesien käytöstä tai kuormituksesta
aiheutuvia hyötyjä ei voida saavuttaa muilla ympäristön
kannalta merkittävästi paremmilla keinoilla;
2) toimintojen haittoja ei voida vähentää ilman
kohtuuttomia kustannuksia;
3) saavutetaan paras mahdollinen pintavesimuodostumien
tila ottaen huomioon vaikutukset, joita ei ihmisen toiminnan tai
pilaantumisen luonteen vuoksi ole kohtuudella voitu välttää;
4) muutokset pohjaveden hyvään tilaan
verrattuna jäävät mahdollisimman vähäisiksi
eikä näitä vaikutuksia ole mahdollista
kohtuudella välttää ottaen huomioon ihmisten
toiminta ja pilaantumisen luonne; ja
5) vesimuodostuman tila ei heikkene.
25 §
Tavoitteiden saavuttaminen vaiheittain
Vesienhoitosuunnitelmassa voidaan pidentää 21 §:ssä asetettuja
määräaikoja, jos ympäristötavoitteiden
saavuttaminen on mahdollista ainoastaan vaiheittain.
Edellytyksenä määräajan
pidentämiselle on, että:
1) vesimuodostuman tilan parantaminen vesienhoitosuunnitelmakauden
aikana on teknisesti tai taloudellisesti kohtuutonta tai luonnonolosuhteiden
vuoksi ylivoimaista; ja
2) vesimuodostuman tila ei edelleen huonone.
Määräaikaa voidaan pidentää yhteensä enintään
kahdella vesienhoitosuunnitelmakaudella.
26 §
Valtioneuvoston asetus ympäristötavoitteista
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
tässä luvussa tarkoitetuista ympäristötavoitteista.
5 luku
Erinäiset säännökset
27 §
Vesistä aiheutuvat terveyshaitat
Vesistä aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisemisestä,
vähentämisestä ja poistamisesta sekä niihin
liittyvistä tarpeellisista suunnitelmista ja selvityksistä säädetään
lisäksi terveydensuojelulaissa (736/1994).
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään
tarkemmin vesistä aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisemiseen,
vähentämiseen ja poistamiseen liittyvän
tiedon keräämisestä ja toimittamisesta
tässä laissa tarkoitettua vesienhoitosuunnitelmaa
varten.
28 §
Vesienhoitosuunnitelman huomioon ottaminen
Valtion ja kuntien viranomaisten on otettava soveltuvin osin
toiminnassaan huomioon valtioneuvoston 17 §:n mukaisesti
hyväksymät vesienhoitosuunnitelmat.
Vesienhoitosuunnitelmien huomioon ottamisessa noudatetaan lisäksi,
mitä muualla laissa säädetään.
29 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 2004.