1 §
Työllistymistä edistävä monialainen
yhteispalvelu
Työllistymistä edistävällä monialaisella
yhteispalvelulla tarkoitetaan yhteistoimintamallia, jossa työ-
ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kansaneläkelaitos yhdessä arvioivat
työttömien palvelutarpeet, suunnittelevat työttömien
työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet
sekä vastaavat työttömien työllistymisprosessin
etenemisestä ja seurannasta siten kuin tässä laissa
säädetään.
Monialaisen yhteispalvelun tavoitteena on edistää työttömien
työllistymistä tarjoamalla heille heidän
palvelutarpeensa mukaisia julkisia työvoimapalveluja sekä sosiaali-,
terveys- ja kuntoutuspalveluja. Palvelujen tarjoamisesta säädetään
erikseen.
2 §
Ohjaus monialaiseen yhteispalveluun
Työttömällä on monialaisen
yhteispalvelun tarve, jos hänen työllistymisensä edistäminen edellyttää työ-
ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen järjestämisvastuulle
kuuluvien 1 §:n 2 momentissa tarkoitettujen palvelujen
yhteensovittamista.
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta tai Kansaneläkelaitos
arvioi, onko työttömällä monialaisen yhteispalvelun
tarve, kun työtön on:
1) saanut työmarkkinatukea vähintään 300 päivää työttömyyden
perusteella;
2) täyttänyt 25 vuotta ja hän
on ollut julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun
lain (916/2012) 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu
työtön yhtäjaksoisesti 12 kuukautta; tai
3) alle 25-vuotias ja hän on ollut julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta annetun lain 1 luvun 3 §:n
1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu työtön yhtäjaksoisesti
kuusi kuukautta.
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta tai Kansaneläkelaitos
ohjaa monialaiseen yhteispalveluun 2 momentissa säädetyt
edellytykset täyttävän työttömän,
jolla on monialaisen yhteispalvelun tarve.
Kansaneläkelaitoksella on salassapitosäännösten
ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä oikeus
antaa työ- ja elinkeinotoimistolle ja kunnan sosiaalihuollon
tehtäviä hoitavalle viranomaiselle monialaisen
yhteispalvelun tarpeen arvioimiseksi tieto 2 momentin 1 kohdassa
tarkoitetulle työttömälle maksetuista
työmarkkinatukipäivistä. Kansaneläkelaitos voi
luovuttaa tiedot konekielisessä muodossa tai teknisen käyttöyhteyden
avulla.
3 §
Kartoitusjakso
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta, Kansaneläkelaitos
ja työtön arvioivat yhdessä työttömän palvelutarpeen
kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun monialainen yhteispalvelu
on alkanut (kartoitusjakso).
Kartoitusjakson aikana työ- ja elinkeinotoimisto, kunta
ja Kansaneläkelaitos selvittävät yhdessä työttömän
kanssa tämän ammatillisen osaamisen sekä työllistymiseen
vaikuttavan sosiaalisen tilanteen, terveydentilan ja työ-
ja toimintakyvyn. Kartoitusjaksoon sisältyy ohjausta, jonka
tavoitteena on motivoida ja sitouttaa työtön työllistymisen
kannalta tarkoituksenmukaisiin palveluihin.
4 §
Monialaisen työllistymissuunnitelman laatiminen, seuranta
ja tarkistaminen
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja työtön
laativat 3 §:ssä tarkoitetun kartoitusjakson
aikana yhdessä monialaisen työllistymissuunnitelman, jossa
sovitaan työttömän palvelutarpeen mukaisista
työvoima-, sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista
ja niiden toteutumisen seurannasta.
Työ- ja elinkeinotoimiston ja kunnan on seurattava
työllistymissuunnitelman toteutumista. Työllistymissuunnitelmaa
on tarkistettava työttömän palvelutarpeen
edellyttämällä tavalla, kuitenkin vähintään
kuuden kuukauden välein, sekä työttömän
sitä erikseen pyytäessä, jollei suunnitelman
tarkistaminen asiakkaan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta.
Jos työttömän palvelutarve edellyttää Kansaneläkelaitoksen
tarjoamia kuntoutuspalveluja, Kansaneläkelaitos osallistuu
suunnitelman laatimiseen, seurantaan ja tarkistamiseen.
Monialaisen työllistymissuunnitelman laatimisesta,
seurannasta ja tarkistamisesta säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
5 §
Monialaiseen työllistymissuunnitelmaan liittyvät
velvollisuudet
Työtön on velvollinen osallistumaan monialaisen
työllistymissuunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen,
toteuttamaan hänen kanssaan laadittua suunnitelmaa sekä hakeutumaan
ja osallistumaan suunnitelmassa sovittuihin palveluihin. Työtön
on myös velvollinen suunnitelmassa sovitussa määräajassa
ja sovitulla tavalla ilmoittamaan suunnitelman laatimiseen osallistuneille
viranomaisille, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa.
Työttömän 1 momentissa tarkoitettujen
velvollisuuksien laiminlyönnin vaikutuksesta hänen
oikeuteensa saada työttömyysetuutta säädetään
työttömyysturvalaissa (1290/2002) ja
vaikutuksesta hänen oikeuteensa saada toimeentulotukea
toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997).
Työ- ja elinkeinotoimisto ja kunta ovat velvollisia
selvittämään työttömälle
1 momentissa tarkoitetut velvollisuudet.
6 §
Monialaisen yhteispalvelun päättyminen
Työllistymistä edistävä monialainen
yhteispalvelu päättyy, kun työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan
ja Kansaneläkelaitoksen yhteisen arvion mukaan työttömällä ei
ole enää monialaisen yhteispalvelun tarvetta.
7 §
Monialaisen yhteispalvelun järjestäminen ja valtakunnallinen
ohjaus
Jokaisen työ- ja elinkeinotoimiston alueella on monialaisen
yhteispalvelun järjestämistä varten tarvittava
määrä monialaisen yhteispalvelun johtoryhmiä.
Työ- ja elinkeinotoimiston toimialueen kunnat nimeävät
henkilöt, jotka johtavat monialaisen yhteispalvelun järjestämistä johtoryhmän
asettamissa puitteissa. Työ- ja elinkeinoministeriö asettaa
ohjausryhmän monialaisen yhteispalvelun valtakunnallista
ohjausta varten.
Työ- ja elinkeinotoimistolla, sen toimialueeseen kuuluvilla
kunnilla ja Kansaneläkelaitoksella on työllistymistä edistävän
monialaisen yhteispalvelun tarjoamiseksi vähintään
yksi yhteinen toimipiste kullakin monialaisen yhteispalvelun johtoryhmään
kuuluvien kuntien muodostamalla alueella. Työ- ja elinkeinotoimisto,
kunnat ja Kansaneläkelaitos osoittavat monialaiseen yhteispalveluun palvelua tarvitsevien
asiakkaiden
määrä huomioon ottaen riittävän määrän
henkilöstöä.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin monialaisen yhteispalvelun johtoryhmän ja ohjausryhmän
asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä sekä monialaisen
yhteispalvelun järjestämistä johtavan
henkilön ja tämän varahenkilön
nimeämisestä sekä tehtävistä.
8 §
Monialaisesta yhteispalvelusta aiheutuvien kustannusten jakautuminen
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunnat ja Kansaneläkelaitos
vastaavat monialaiseen yhteispalveluun osallistuvan henkilöstönsä palkkaus-
ja muista henkilöstökustannuksista.
Monialaisen yhteispalvelun yhteisen toimipisteen toimitila-,
laite- ja tietoliikennekustannukset sekä muut monialaisesta
yhteispalvelusta ja sen kehittämisestä aiheutuvat
kustannukset jaetaan työ- ja elinkeinotoimiston ja sen
toimialueeseen kuuluvien kuntien kesken monialaiseen yhteispalveluun
yhteisissä toimipisteissä osallistuvan henkilöstön
määrän mukaisessa suhteessa. Kansaneläkelaitos
osallistuu kustannuksiin työ- ja elinkeinotoimiston ja
sen toimialueeseen kuuluvien kuntien kanssa tekemässään
sopimuksessa sovitulla tavalla.
9 §
Yhteiseen käyttöön talletettavat
työtöntä koskevat tiedot ja niiden käsittely
Työ- ja elinkeinotoimisto ylläpitää monialaisen
yhteispalvelun toteuttamiseksi rekisteriä, joka on julkisesta
työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 13 luvun 1 §:ssä tarkoitetun
työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmän
henkilöasiakasrekisterin osarekisteri (monialaisen yhteispalvelun
asiakasrekisteri).
Monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin talletetaan:
1) työttömän yksilöinti-
ja yhteystiedot;
2) monialaisen yhteispalvelun asiakkuuteen ja asiointiin
sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin
liittyvät tiedot;
3) työttömän ammatillista
osaamista koskevat tiedot;
4) sellaiset työttömän sosiaalista
tilannetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen
työllistymiseensä;
5) sellaiset työttömän terveydentilaa
ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot, joilla
on vaikutusta työttömän työllistymiseen
ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen
tarjoamiseksi työttömälle;
6) työttömän palvelutarvetta
koskevat tiedot; sekä
7) monialainen työllistymissuunnitelma ja sen
toteutumista, seurantaa ja tarkistamista koskevat tiedot.
Työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan tai Kansaneläkelaitoksen
palveluksessa oleva, jolle on myönnetty käyttöoikeus
monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin tässä laissa
tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi ja palvelun tarjoamiseksi
työttömälle, voi saada ja käyttää monialaisen
yhteispalvelun asiakasrekisteriin talletettuja tietoja sekä tehdä siihen
merkintöjä. Tietoja tallettanut vastaa tekemiensä tietojen
virheettömyydestä.
10 §
Työtöntä koskevien tietojen tallettaminen
monialaiseen yhteispalveluun osallistuvan viranomaisen rekisteriin
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kansaneläkelaitos
tallettavat omiin rekistereihinsä tiedot asiakkaan monialaisen
yhteispalvelun aikana saamista julkisista työvoimapalveluista
ja sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista sekä palveluihin
liittyvistä etuuksista siten kuin mainittuja palveluja
ja etuuksia koskevissa laeissa säädetään.
Työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen
rekistereihin saadaan tallettaa 9 §:n 2 momentissa tarkoitettuja
tietoja siltä osin kuin ne ovat tarpeellisia viranomaisen
järjestämisvastuulla olevan palvelun tarjoamiseksi
työttömälle.
11 §
Salassa pidettävien tietojen saaminen palvelun järjestämistä varten
Salassa pidettävät työtöntä koskevat
tiedot, jotka ovat tarpeellisia monialaisen yhteispalvelun tarjoamiseksi,
hankitaan työttömän suostumuksella, jollei
jäljempänä 2 momentissa tai muussa laissa
toisin säädetä.
Työttömän suostumuksesta riippumatta
työ- ja elinkeinotoimistolla, kunnalla ja Kansaneläkelaitoksella
on oikeus salassapitosäännösten ja muiden
tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä saada
toisiltaan sekä tässä laissa tarkoitettujen
tehtävien hoitamiseksi käyttää edellä 9 §:n
2 momentissa tarkoitettuja työtöntä koskevia
tietoja, jotka ovat välttämättömiä työllistymistä edistävän
monialaisen yhteispalvelun järjestämiseksi työttömälle.
Tiedot voidaan luovuttaa teknisen käyttöyhteyden
avulla.
12 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Lain 2 §:n 3 momenttia ja 7 §:n
2 momenttia sovelletaan kuitenkin vasta 1 päivästä tammikuuta
2016.