1 §
Lain tarkoitus ja suhde muuhun lainsäädäntöön
Taloudellisissa vaikeuksissa olevan velallisen jatkamiskelpoisen
yritystoiminnan tervehdyttämiseksi taikka sen edellytysten
turvaamiseksi ja velkajärjestelyjen aikaansaamiseksi voidaan
ryhtyä tämän lain mukaiseen saneerausmenettelyyn.
Menettelyssä voidaan tuomioistuimen vahvistamalla saneerausohjelmalla
määrätä velallisen toimintaa,
varallisuutta ja velkoja koskevista toimenpiteistä siten
kuin tässä laissa säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 §
Määritelmiä
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) hakemuksen vireilletulolla sitä päivää,
jona hakemus saneerausmenettelyn aloittamisesta on tullut vireille;
2) menettelyn alkamisella sitä ajankohtaa, jona
tuomioistuin on tehnyt päätöksen saneerausmenettelyn
aloittamisesta;
3) maksukyvyttömyydellä sitä,
että velallinen muuten kuin tilapäisesti on kykenemätön
maksamaan velkojaan niiden erääntyessä;
4) uhkaavalla maksukyvyttömyydellä sitä,
että velallinen on vaarassa tulla maksukyvyttömäksi;
5) saneerausvelalla kaikkia velallisen velkoja, jotka
ovat syntyneet ennen hakemuksen vireilletuloa, mukaan luettuina
vakuusvelat sekä velat, joiden peruste tai määrä on
ehdollinen tai riitainen taikka muusta syystä epäselvä;
saneerausvelkana ei kuitenkaan pidetä velallisen perustaman
eläkesäätiön vastuuvajausta;
6) esinevakuusoikeudella omistuksenpidätystä ja
muuta omistukseen perustuvaa vakuutta, panttioikeutta irtaimeen
tai kiinteään omaisuuteen sekä takaisinotto-oikeutta
ja kohteeseensa etuoikeuden tuottavaa pidätysoikeutta;
7) vakuusvelalla sellaista saneerausvelkaa, jonka vakuudeksi
velkojalla on kolmansiin nähden tehokas esinevakuusoikeus
velalliselle kuuluvaan tai velallisen hallinnassa olevaan omaisuuteen,
siltä osin kuin vakuuden arvo menettelyn alkaessa olisi
riittänyt kattamaan velkojan saatavan määrän
rahaksimuuttokustannusten ja paremmalla etuoikeudella suoritettavien
saatavien vähentämisen jälkeen;
8) vakuusvelkojalla vakuusvelan velkojaa;
9) viimesijaisella velalla sellaista velkaa, jolle
saa kertyä suoritusta vasta muiden velkojen jälkeen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 §
Edellytykset
Saneerausmenettely voidaan aloittaa, jos:
1) vähintään kaksi velkojaa, joiden
yhteenlasketut saatavat edustavat vähintään
viidennestä velallisen tunnetuista veloista ja jotka eivät
ole takaisinsaannista konkurssipesään annetun
lain (758/1991) 3 §:ssä tarkoitettuja
velallisen läheisiä, tekevät velallisen
kanssa yhdessä hakemuksen tai ilmoittavat puoltavansa velallisen
hakemusta;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7 §
Esteet ja keskeyttämisperusteet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ellei erityisiä vastasyitä ole,
saneerausmenettelyä ei voida myöskään
aloittaa, jos:
1) velallisen tai jonkun velallisen puolesta toimineen syyksi
on luettu saneerausmenettelyn kohteena olevassa toiminnassa tehty
rikoslain (39/1889) 39 luvun 1—3 tai 6 §:ssä tarkoitettu velallisen
rikos taikka kirjanpitorikos tai törkeä kirjanpitorikos
taikka hän on syytteessä tällaisesta
rikoksesta tai on perusteltua syytä epäillä hänen
syyllistyneen tällaiseen rikokseen;
2) velallinen, velallisyhtiön henkilökohtaisesti
vastuunalainen yhtiömies tai velallisyhteisön johtoon
kuuluva henkilö on saneerausmenettelyn kohteena olevassa
toiminnassa rikkonut liiketoimintakiellon tai
on syytteessä tällaisesta rikoksesta taikka on
perusteltua syytä epäillä hänen
syyllistyneen tällaiseen rikokseen; tai
3) velallinen, velallisyhtiön henkilökohtaisesti
vastuunalainen yhtiömies tai velallisyhteisön johtoon
kuuluva henkilö on syyllistynyt tai on perusteltua syytä epäillä hänen
syyllistyneen menettelyyn, jonka perusteella hänet voitaisiin määrätä liiketoimintakieltoon.
Jos menettelyn aloittamisen jälkeen käy ilmi 1
tai 2 momentissa tarkoitettu seikka, menettely voidaan 8 §:ssä tarkoitetun
selvittäjän taikka velkojan tai velallisen vaatimuksesta
määrätä lakkaamaan. Tilanne,
jota tarkoitetaan 1 momentin 1 kohdassa, ei kuitenkaan estä menettelyn
jatkamista, jos on todennäköistä, että yrityksen
varallisuus tai olennainen osa siitä voidaan luovuttaa
tämän lain mukaisessa järjestyksessä yhtenä kokonaisuutena.
8 §
Selvittäjä
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Väliaikaisen selvittäjän tehtävänä on
seurata ja valvoa velallisen toimintaa sekä pyynnöstä antaa
velkojille ja tuomioistuimelle velallisen toimintaa koskevia tietoja,
joilla voi olla merkitystä saneerausmenettelyn aloittamista
harkittaessa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Selvittäjän on oltava rehelliseksi tunnettu
täysi-ikäinen henkilö, joka ei ole konkurssissa
ja jonka toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu. Hänellä tulee
olla tehtävän edellyttämä kyky,
taito ja kokemus. Hän ei saa olla velalliseen eikä keneenkään
velkojaan sellaisessa suhteessa, joka voi olla omiaan vaarantamaan
hänen riippumattomuuttaan velalliseen nähden tai
hänen tasapuolisuuttaan velkojiin nähden, ellei
83 §:n 4 momentista johdu muuta. Sen, joka on
suostunut selvittäjäksi, tulee ilmoittaa tuomioistuimelle
kaikki ne seikat, jotka voivat olla omiaan vaarantamaan hänen
tasapuolisuuttaan ja riippumattomuuttaan selvittäjänä tai
aiheuttamaan perusteltuja epäilyksiä hänen
tasapuolisuudestaan ja riippumattomuudestaan selvittäjänä.
Selvittäjän tehtävä kestää saneerausmenettelyn
lakkaamiseen saakka ja sen jälkeenkin siinä laajuudessa
kuin on tarpeen menettelyn lakkaamiseen liittyvien tiedoksiantojen
ja ilmoitusten tekemiseksi sekä 1 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitettujen
tehtävien loppuun saattamiseksi. Väliaikaisen
selvittäjän tehtävä kestää siihen saakka,
kunnes päätös menettelyn aloittamisesta on
tehty tai asian käsittely sitä ennen on päättynyt
taikka tuomioistuin toisin määrää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 §
Velkojatoimikunta
Velkojien yhteiseksi edustajaksi tuomioistuimen on hakijan,
selvittäjän tai velkojan vaatimuksesta asetettava
velkojatoimikunta, jollei sitä velkojien pienen lukumäärän
tai muun syyn vuoksi ole pidettävä tarpeettomana.
Velkojatoimikunnassa on oltava vähintään
kolme jäsentä. Velkojatoimikunnan kokoonpano on
määrättävä sellaiseksi,
että eri velkojaryhmät, kuten vakuusvelkojat ja
velkojat, joiden saatavilla on keskenään samankaltainen
peruste, tulevat siinä tasapuolisesti edustetuiksi. Velkojatoimikunnan kokoonpano
voidaan määrätä myös
sellaiseksi, että siinä ovat edustettuina velallisen
toiminnan kannalta keskeiset velkojat, jos tämä on
omiaan edistämään velkojatoimikunnan
tehokasta toimintaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
Selvittäjän selontekovelvollisuus
Selvittäjän on annettava 8 §:n 1
momentin 1 kohdassa tarkoitettu selvitys tai tiivistelmä siitä viipymättä tiedoksi
velkojatoimikunnalle, suurimmille velkojille ja pyynnöstä muillekin velkojille
sekä velalliselle ja konkurssiasiamiehelle. Selvittäjän
on säännöllisesti ja aina, kun tarvetta
ilmenee, tiedotettava seuranta-, valvonta- ja tarkastustehtäväänsä liittyvistä toimistaan
ja
havainnoistaan velkojatoimikunnalle tai, jos sellaista ei ole, velkojille
sekä neuvoteltava näiden kanssa merkittävistä päätöksistä ennen
niiden tekemistä. Jos selvittäjän tietoon
tulee, että velallinen on olennaisesti laiminlyönyt
maksaa saneerausvelkoihin kuulumattomia velkojaan, selvittäjän
on tiedotettava myös tästä.
Velallisen tai velkojan pyynnöstä selvittäjän on
selvitettävä palkkiovaatimuksensa perusteita sekä esitettävä arvionsa
saneerausmenettelyn kokonaiskustannuksista. Jos arvion perusteena olleet
seikat muuttuvat myöhemmin olennaisesti, selvittäjän
on esitettävä velalliselle ja velkojille uusi
arvio.
15 §
Velallisen sitoumukset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hakemuksen vireilletulon jälkeen syntyvistä veloista
säädetään 32 §:ssä ja
maksun takaisinsaannin johdosta uudelleen syntyvästä velasta 38 §:ssä.
18 §
Poikkeukset maksukieltoon
Vakuusvelkojalla on 17 §:ssä säädetyn
kiellon estämättä oikeus saada maksu
velan ehtojen mukaisista, hakemuksen vireilletulon jälkeen erääntyvistä koroista
ja muista luottokustannuksista. Velkoja ei voi saattaa voimaan ehtoa
luottokustannusten ennenaikaisesta maksamisesta.
Edellä 17 §:ssä säädetyn
kiellon estämättä:
1) on maksettava työntekijöiden palkat ja työstä aiheutuneiden
kustannusten korvaukset hakemuksen vireilletuloa edeltäneiltä kolmelta kuukaudelta,
paitsi jos selvittäjä ilmoittaa pitävänsä tällaisen
velan perustetta tai määrää riitaisena;
2) on maksettava ennen hakemuksen vireilletuloa
kertyneet työntekijöiden lomapalkat ja -korvaukset;
2 a) on maksettava työnantajan huoltokonttoritoimintaan
perustuvasta työntekijän saatavasta määrä,
joka vastaa hakemuksen vireilletuloa edeltäneen kolmen
kuukauden aikana työsuhteesta johtuneesta palkasta tai
eläkkeestä erotettuja varoja;
3) on maksettava velallisen lapselle suoritettava elatusapu
siltä osin kuin elatusavulla olisi ollut etuoikeus hakemuksen
vireille tullessa toimitetussa ulosmittauksessa;
4) voidaan selvittäjän päätöksellä suorittaa maksu
velkojille, joiden saatavat ovat määrältään
vähäisiä, jos se menettelyn kannalta
on tarkoituksenmukaista, sekä käyttää velallisen
saatava saneerausvelan kuittaukseen, jos velkojalla olisi kuittaukseen
vastaava oikeus;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
19 §
Perintäkielto
Menettelyn alettua velalliseen ei saa kohdistaa toimenpiteitä maksukiellon
piiriin kuuluvan saneerausvelan perimiseksi tai sen suorittamisen
turvaamiseksi. Jo aloitettuja toimenpiteitä ei saa jatkaa.
Velalliseen ei tällaisen velan osalta myöskään
saa kohdistaa maksuviivästyksen seuraamuksia. Tässä säädetyn
kiellon piiriin kuuluvat muun muassa seuraavat toimenpiteet:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) luottolaitoksen tekemä saatavansa kuittaus varoilla,
jotka velallisella on perintäkiellon alkaessa
tai sen jälkeen luottolaitoksessa olevalla tilillään
tai jotka tuolloin ovat luottolaitoksessa siirrettävinä velallisen
tilille, jos tiliä voidaan tiliehtojen mukaan käyttää maksuliikenteen
hoitamiseen;
4) saneerausvelan maksun laiminlyöntiin perustuvan
velalliselle haitallisen hallinnollisen päätöksen
tekeminen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Velkojalla on saneerausmenettelyn aikana oikeus käyttää saatavaansa
kuittaukseen velalliselle menettelyn alkaessa olevaa velkaansa vastaan vastaavin
perustein kuin konkurssissa. Kuittausilmoitus on tehtävä myös
selvittäjälle. Jos muun velkojan kuin vakuusvelkojan
velka erääntyy maksettavaksi ennalta määrättynä ajankohtana
perintäkiellon alkamisen jälkeen, velkoja saa
velalliselta olevan saatavansa määrää vastaavalta
osalta pidättäytyä maksusta saneerausvelalliselle
velkasuhteen jatkuessa muuten entisin ehdoin, kunnes kuittaus toteutetaan
tai perintäkielto lakkaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
21 §
Ulosmittauksen sekä muiden täytäntöönpano- toimenpiteiden
kielto
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Menettelyn alettua ei saa panna täytäntöön päätöstä velallisen
häätämisestä hallinnassaan olevasta
huoneistosta, jota pääasiallisesti käytetään
menettelyn kohteena olevassa toiminnassa, jos häädön
perusteena on huoneistosta suoritettavan, ennen hakemuksen vireilletuloa
erääntyneen vuokran tai muun vastikkeen suorittamatta jättäminen.
Sama koskee asunto-osakeyhtiölain (809/1991) nojalla
tehtyä päätöstä mainittuun tarkoitukseen
käytettävän huoneiston ottamisesta yhtiön
hallintaan. Tuomioistuin voi kuitenkin velkojan vaatimuksesta sallia
täytäntöönpanon, jos sen estyminen
olisi kohtuutonta ottaen huomioon toimenpiteet, joihin velkoja on
jo ryhtynyt huoneiston osalta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
22 §
Väliaikainen kielto
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Väliaikaisen selvittäjän määräämisestä säädetään
83 a §:ssä.
24 §
Suhde konkurssiin
Jos silloin, kun hakemus saneerausmenettelystä tehdään,
on vireillä myös hakemus velallisen asettamisesta
konkurssiin, konkurssihakemusta ei saa ratkaista ennen kuin päätös
saneerausmenettelyn aloittamisesta on tehty. Samoin on
meneteltävä, jos saneerausmenettelyä koskevan
hakemuksen tultua vireille, mutta ennen asian ratkaisemista,
tehdään hakemus velallisen asettamisesta konkurssiin.
Jos saneerausmenettely aloitetaan, konkurssihakemus raukeaa saneerausohjelman
tultua vahvistetuksi. Jos hakemus saneerausmenettelystä hylätään
tai saneerausmenettely määrätään
lakkaamaan muutoin kuin ohjelman vahvistamisen johdosta, on konkurssihakemuksen
käsittelyä jatkettava. Muutoksenhaun varalta on
säännökset 96 §:n 2 momentissa.
Jos velallinen on hakenut tai ilmoittaa hakevansa muutosta päätökseen,
jolla hakemus saneerausmenettelystä on hylätty,
1 momentissa tarkoitettua tai myöhemmin
vireille tullutta velallisen konkurssiin asettamista koskevaa hakemusta
käsittelevä tuomioistuin voi velallisen vaatimuksesta
lykätä päätöksen antamista
konkurssiin asettamisesta siihen saakka, kunnes valitus on ratkaistu
muutoksenhakutuomioistuimessa tai asian käsittely muusta
syystä lakkaa. Edellytyksenä on, että lykkäämiseen
on erityisen painava syy ottaen huomioon erityisesti ne perusteet,
joihin velallinen on valituksessaan vedonnut tai joihin hän
ilmoittaa vetoavansa. Lykkäämistä koskevaan
päätökseen ei saa hakea muutosta. Jos
velallinen asetetaan konkurssiin, tuomioistuin voi velallisen vaatimuksesta
määrätä, että konkurssipesä ei
saa myydä omaisuutta enempää kuin on
välttämätöntä tappioiden välttämiseksi
tai konkurssipesän hallinnosta ja omaisuuden hoidosta aiheutuvien
kustannusten maksamiseksi ennen kuin saneerausmenettelyä koskeva
päätös on lainvoimainen tai asiassa toisin
määrätään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Saneerausmenettelyn alettua velallinen voidaan velkojan hakemuksesta
asettaa konkurssiin vain, jos velallinen menettelyn alkaessa oli
maksukyvytön ja olosuhteet ovat sellaiset kuin 7 §:n 1
momentin 1 kohdassa mainitaan tai jos konkurssihakemus perustuu
saneeraushakemuksen vireilletulon jälkeen syntyneen velan
maksun laiminlyöntiin. Jälkimmäisessä tapauksessa
tuomioistuimen on kuultava selvittäjää,
ja konkurssiin asettamista voidaan velallisen vaatimuksesta lykätä enintään
kuukaudella, jos siihen on saneerausmenettelyn jatkamisen kannalta
erityisen painava syy. Lykkäämistä koskevaan
päätökseen ei saa hakea muutosta. Jos
velallinen asetetaan konkurssiin, saneerausmenettely lakkaa.
25 §
Velkojan oikeus periä saatava kolmannelta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos takaajana, kanssavelallisena tai vakuuden asettajana on
muu kuin 1 momentissa tarkoitettu henkilö, 19—22 §:n
säännökset koskevat vastaavasti velan
perimistä takaajalta, kanssavelalliselta tai vakuuden arvosta.
Sovellettaessa 20 §:ää on tällöin
selvittäjän sijasta kuultava vakuuden asettajaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
28 §
Oikeusvaikutusten voimassaolo
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Menettelyn alkamisen oikeusvaikutukset jatkuvat, kunnes saneerausohjelma
vahvistetaan. Jos saneerausmenettely lakkaa ilman saneerausohjelman
vahvistamista, menettelyn aloittamisen oikeusvaikutukset lakkaavat,
kun tuomioistuimen päätös velallisen
asettamisesta konkurssiin tai menettelyn lakkaamisesta on annettu, jollei
tuomioistuin erityisestä syystä määrää, että oikeusvaikutukset
ovat voimassa, kunnes päätös on lainvoimainen
tai asiassa toisin määrätään.
Jos velallinen menettelyn alettua asetetaan selvitystilaan, menettelyn
aloittamisen oikeusvaikutukset lakkaavat selvitystilan alkaessa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
32 §
Hakemuksen vireilletulon jälkeen syntynyt velka
Hakemuksen vireilletulon jälkeen syntyvät velat
on maksettava sitä mukaa kuin ne erääntyvät.
Sama koskee jatkuvaan sopimussuhteeseen taikka jatkuvaan käyttö-
tai hallintasuhteeseen perustuvia vastike- tai muita juoksevia maksuja, jotka
kohdistuvat hakemuksen vireilletulon jälkeiseen aikaan.
Jos velallinen asetetaan konkurssiin hakemuksesta, joka on tehty
ennen saneerausohjelman päättymistä,
taikka, jos saneerausmenettely on lakannut ilman saneerausohjelman
vahvistamista, sellaisesta hakemuksesta, joka on ollut vireillä saneerausmenettelyn
aikana tai tehty kolmen kuukauden kuluessa menettelyn lakkaamisesta,
menettelyn alkamisen ja lakkaamisen välisenä aikana
syntyneet saatavat ja niille varojen tilittämiseen kertyvä korko
maksetaan konkurssissa velkojien maksunsaantijärjestyksestä annetun
lain (1578/1992) 3 §:ssä tarkoitettujen
saatavien jälkeen parhaalla etuoikeudella. Maksamatta oleva
selvittäjän ja valvojan palkkio ja korvaus
sekä niille varojen tilittämiseen kertyvä korko
maksetaan kuitenkin ensin.
37 §
Takaisinsaanti velkojan vaatimuksesta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Velkojan on pantava 2 momentissa tarkoitettu kanne
vireille kuuden kuukauden kuluessa saneerausmenettelyn alkamisesta.
Tuomioistuimen on varattava selvittäjälle
tilaisuus tulla asiassa kuulluksi. Selvittäjä voi
ryhtyä ajamaan kannetta ilmoittamalla siitä lausumassaan
tuomioistuimelle. Tällöin kannetta pidetään
selvittäjän vaatimukseen perustuvana, ja velkojalla
on oikeus saada velallisen varoista korvaus kanteen nostamisesta
aiheutuneista oikeudenkäyntikuluista. Korvauksesta syntyvän
erimielisyyden ratkaisee tuomioistuin.
42 §
Toimenpiteet ja järjestelyt
Saneerausohjelmassa tulee yksilöidä velallisen
toiminnan tervehdyttämiseksi tarkoitetut toimenpiteet ja
järjestelyt sekä velallisen ja velkojien asemaa
koskevat toimenpiteet ja järjestelyt sekä näiden
perustelut. Ohjelmassa tulee määrätä muun
muassa:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4) saneerausvelkoja koskevista järjestelyistä sekä lisäsuoritusvelvollisuudesta;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Velkojen osalta saneerausohjelman tulee sisältää maksuohjelma,
josta ilmenee velkajärjestelyn sisältö ja
maksuaikataulu kunkin velan osalta eriteltynä sekä tavallisten
velkojen osalta arvio siitä, millaiseksi jako-osuus olisi
muodostunut konkurssissa ilman 32 §:n 2 momentin soveltamista.
Maksuohjelmasta tulee ilmetä myös tiedot saneerausmenettelyn
aikana toteutetuista kuittauksista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
43 §
Hakemuksen vireilletulon jälkeen syntyneiden velkojen
asema
Saneerausohjelma on laadittava ottaen huomioon, että hakemuksen
vireilletulon jälkeen syntyneet velat on suoritettava vakuusveloille
ja niiden luottokustannuksille 45 §:n mukaan tulevien suoritusten
jälkeen ennen muita velkoja.
44 §
Velkajärjestelyn keinot
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Saneerausohjelmassa voidaan määrätä,
että velallisen on maksettava velkojille lisäsuorituksia,
jos velallisen taloudellinen asema saneerausohjelman vahvistamisen
ja päättymisen välisenä aikana
paranee. Varoja, jotka velallinen kohtuudella tarvitsee toiminnan
jatkamiseen, ei kuitenkaan voida määrätä maksettavaksi
lisäsuorituksina. Ennen muita velkojia ja keskenään yhtäläisin
osuuksin lisäsuoritukseen ovat oikeutettuja ne velkojat,
joiden saatavien pääomamäärää on
velkajärjestelyssä alennettu, eivät kuitenkaan
viimesijaisten saatavien velkojat.
47 §
Epäselvien ja tuntemattomien sekä eräiden muiden
saneerausvelkojen asema
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Saneerausvelka, jota ei velallinen eikä 71 §:n 1
momentin 3 kohdan mukaisesti velkoja itse ole menettelyssä ilmoittanut
ja joka ei muuten ole tullut selvittäjän tietoon
ennen saneerausohjelman vahvistamista, lakkaa, kun saneerausohjelma
vahvistetaan, jollei ohjelmassa toisin määrätä.
Velka ei kuitenkaan lakkaa, jos se ei ollut eikä sen pitänytkään
olla velkojan tiedossa eikä velka ole tullut selvittäjän
tietoon ennen ohjelman vahvistamista. Velkojalla, jolla on saatavastaan
esinevakuus, on edellä sanotun estämättä oikeus
periä saatavansa vakuuden arvosta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
50 §
Vahvistaminen kaikkien velkojien suostumuksella
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ohjelma on kuitenkin jätettävä vahvistamatta,
jos:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) ei ole esitetty riittävää selvitystä siitä,
että ohjelman toteutumiselle on edellytykset.
51 §
Vahvistaminen ryhmäenemmistöjen suostumuksella
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Velkojat on jaettava ryhmiin seuraavasti:
1) vakuusvelkojat;
2) velkojat, joilla on vakuutena yrityskiinnitys;
3) muut kuin vakuusvelkojat niin, että näistä oman
ryhmänsä muodostavat velkojat, joiden saatavat
voidaan periä ilman tuomiota tai päätöstä niin
kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin annetussa
laissa (367/1961) säädetään;
4) velkojat, joiden saatavat ovat velkojien maksunsaantijärjestyksestä annetun
lain 6 §:n mukaan viimeksi suoritettavia, omiin ryhmiinsä saatavien
keskinäisen järjestyksen mukaan.
53 §
Vahvistamisen esteet
Vaikka 51 ja 52 §:n mukaiset vaatimukset täyttyisivät,
saneerausohjelmaa ei voida vahvistaa, jos:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) ei ole esitetty riittävää selvitystä siitä,
että ohjelman toteutumiselle on edellytykset;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ohjelma on myös jätettävä vahvistamatta,
jos saneerausmenettelyn aloittamiselle olisi 7 §:n 2 momentissa
tarkoitettu este.
9 luku
Saneerausohjelman oikeusvaikutukset, toteuttaminen, muuttaminen
ja raukeaminen
63 §
Ohjelman muuttaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vahvistetun ohjelman mukaisen velkajärjestelyn tai
maksuohjelman sisältöä voidaan muuttaa
sen velkojan suostumuksella, jonka oikeutta muutos loukkaa. Suostumusta
ei kuitenkaan tarvita, jos velkojan saatava on määrältään
vähäinen eikä velkojan asema muutoksen
vuoksi muutu olennaisesti.
Jos saneerausvelan määrä tai velkojan
oikeus vahvistetaan toisenlaiseksi kuin millaisena se on 47 §:n
1 momentin nojalla otettu saneerausohjelmassa huomioon, ohjelmaa
on velkojan tai velallisen vaatimuksesta muutettava sikäli
kuin velkojan oikeutta koskeva ratkaisu vaikuttaa ohjelman mukaisen
velkajärjestelyn tai maksuohjelman sisältöön.
Sama on vastaavasti voimassa, jos velkojalle maksun takaisinsaannin
vuoksi syntyy 38 §:ssä tarkoitettu saatava
tai ilmenee muu saneerausvelka, joka ei ole lakannut 57 §:n 1 momentin
nojalla. Maksuohjelmaa muutettaessa velkoja on velkajärjestelyissä asetettava yhdenvertaiseen
asemaan muiden samassa asemassa olevien velkojien kanssa.
63 a §
Lisäsuorituksen vaatiminen
Vaatimuksen saneerausohjelmassa määrätyn lisäsuoritusvelvollisuuden
täyttämisestä voi esittää valvoja
tai velkoja.
Jollei saneerausohjelmassa toisin määrätä, hakemus
lisäsuoritusvelvollisuuden täyttämisestä on
tehtävä tuomioistuimelle viimeistään
vuoden kuluessa siitä, kun loppuselonteko on annettu tuomioistuimelle.
Jollei loppuselontekoa ole toimitettu velkojalle, velkojan on kuitenkin
tehtävä hakemus viimeistään
kahden vuoden kuluttua siitä, kun loppuselonteko on annettu
tuomioistuimelle.
65 §
Ohjelman raukeaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos velallinen on yksityinen elinkeinon- tai ammatinharjoittaja
ja saneerausohjelman aikana tehdään päätös
yksityishenkilön velkajärjestelyn aloittamisesta,
tämän lain nojalla vahvistettu saneerausohjelma
raukeaa. Tuomioistuin voi kuitenkin määrätä,
että saneerausohjelma ei velkajärjestelystä huolimatta
raukea, jos tähän on erityinen syy sen vuoksi,
että pääosa saneerausohjelmaan sisältyvistä veloista
on ohjelman mukaisesti suoritettu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
66 a §
Tuntemattomien velkojien asema
Jos vasta saneerausohjelman päätyttyä ilmenee
saneerausvelka, jonka perusteella saneerausohjelmaa olisi voitu
muuttaa, velallisen on suoritettava velasta määrä,
jonka velkoja olisi saanut, jos velka olisi sisältynyt
saneerausohjelmaan.
67 §
Toimivaltainen tuomioistuin saneerausmenettelyä koskevassa
asiassa
Tässä laissa tarkoitettua saneerausmenettelyä koskevat
asiat käsitellään seuraavissa käräjäoikeuksissa:
Ahvenanmaan käräjäoikeus, Espoon käräjäoikeus,
Helsingin käräjäoikeus, Joensuun käräjäoikeus,
Jyväskylän käräjäoikeus,
Kuopion käräjäoikeus, Lahden
käräjäoikeus, Lappeenrannan käräjäoikeus,
Oulun käräjäoikeus, Porin käräjäoikeus,
Rovaniemen käräjäoikeus, Tampereen käräjäoikeus,
Turun käräjäoikeus ja Vaasan käräjäoikeus.
Tuomioistuinten tuomiopiireistä näissä asioissa
säädetään valtioneuvoston asetuksella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
67 a §
Toimivaltainen tuomioistuin konkurssiin asettamista koskevassa
asiassa
Jos velallista koskeva konkurssihakemus on vireillä,
kun hakemus saneerausmenettelyn aloittamisesta tulee vireille tai
jos konkurssihakemus tulee vireille ennen kuin päätös
saneerausmenettelyn aloittamisesta on lainvoimainen, konkurssihakemus
käsitellään siinä käräjäoikeudessa,
jossa saneeraushakemus on vireillä tai joka on käsitellyt
saneerausmenettelyn aloittamista koskevan asian. Sen käräjäoikeuden, jonne
konkurssihakemus on tehty, on siirrettävä konkurssihakemus
saneeraushakemusta käsittelevän tai sitä käsitelleen
käräjäoikeuden ratkaistavaksi.
Saneerausmenettelyn aikana tehtävä hakemus
velallisen asettamisesta konkurssiin käsitellään
siinä käräjäoikeudessa, jossa
saneerausmenettely on vireillä.
Jos velallinen asetetaan konkurssiin, 1 tai 2 momentissa
tarkoitettu käräjäoikeus voi siirtää asian
siihen käräjäoikeuteen, joka muutoin on
toimivaltainen käsittelemään velallisen
konkurssia, jos se on tarkoituksenmukaista. Käräjäoikeuden
on samalla määrättävä pesänhoitaja.
68 §
Käsittelyjärjestys
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Yrityksen saneerausta koskeva asia on käsiteltävä asian
edellyttämällä joutuisuudella.
69 §
Hakemus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hakemukseen on liitettävä tarpeellinen selvitys
velallisesta. Velallisen on lisäksi liitettävä hakemukseensa
selvitys velkojistaan, veloistaan ja niiden vakuuksista sekä taloudellisesta
tilanteestaan. Jollei velallinen ole tehnyt hakemusta 6 §:n
1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuin tavoin yhdessä velkojiensa
kanssa eivätkä velkojat ole puoltaneet hakemusta,
velallisen on selvitettävä taloudellisten vaikeuksiensa
keskeiset syyt, miten velallisen toimintaa on tarkoitus tulevaisuudessa
jatkaa sekä millä varoilla saneerausmenettelystä aiheutuvat
kustannukset katetaan ja miten velallinen kykenee maksamaan saneerausvelkoihin
kuulumattomat velkansa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hakemusta saneerausmenettelyn aloittamisesta ei voida ottaa
tutkittavaksi vahvistetun saneerausohjelman voimassa ollessa.
70 §
Välitoimenpiteet hakemuksen johdosta
Tuomioistuimen on annettava velallisen hakemus tiedoksi saataviensa
suuruuden perusteella merkittävinä pidettäville
velkojille sekä muillekin velkojille, joita tuomioistuin
katsoo tarpeelliseksi kuulla hakemuksesta, sekä varattava näille
tilaisuus antaa määräpäivään
mennessä kirjallinen lausuma. Jos velallisen hakemus on 6 §:n
1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuin tavoin tehty yhdessä velkojien
kanssa tai velkojat ovat puoltaneet velallisen hakemusta, saneerausmenettely
voidaan aloittaa muita velkojia kuulematta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
73 §
Ohjelmaehdotuksen puuttuminen
Jos tuomioistuimelle ei määräajassa
ole toimitettu 41 ja 42 §:ssä asetetut vaatimukset
täyttävää ehdotusta saneerausohjelmaksi,
tuomioistuimen on varattava hakijalle, selvittäjälle
ja mahdollisen puutteellisen ehdotuksen esittäjälle tilaisuus
tulla kuulluksi. Jollei kuuleminen anna aihetta muuhun, tuomioistuimen
on tehtävä päätös saneerausmenettelyn
lakkaamisesta.
76 §
Ohjelmaehdotuksen käsittely ja tiedoksianto sekä äänestysmenettely
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Äänestysmenettely ei ole kuitenkaan tarpeen, jos
52 §:ssä tarkoitettu enemmistö jokaisesta velkojaryhmästä on
kirjallisesti hyväksynyt ohjelmaehdotuksen eikä kukaan
velkojista ole 72 §:ssä tarkoitetussa
lausumassa vedonnut seikkaan, jonka perusteella saneerausohjelma olisi
jätettävä vahvistamatta.
77 §
Päätös saneerausohjelman vahvistamisesta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Saneerausohjelmaa on noudatettava muutoksenhausta huolimatta,
jollei tuomioistuin, jossa asia on muutoksenhaun vuoksi vireillä,
toisin määrää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
81 §
Tiedoksiantotapa
Tässä laissa tarkoitetut tiedoksiannot voidaan toimittaa
postitse tai sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä,
jollei tiedoksiantoa ole tarpeen toimittaa vastaanottotodistusta
tai saantitodistusta vastaan taikka muuta riita-asioita varten säädettyä todisteellista
tiedoksiantotapaa käyttäen.
Sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä toimitetun
viestin katsotaan saapuneen vastaanottajalle määräajassa,
jos se on saapunut niin kuin sähköisestä asioinnista
viranomaistoiminnassa annetun lain (13/2003) 10 ja 11 §:ssä säädetään.
Loppuselonteko voidaan toimittaa velkojalle siihen osoitteeseen,
jonka velkoja on ilmoittanut saneerausmenettelyssä taikka
myöhemmin saneerausohjelman vahvistamisen jälkeen
valvojalle tai velalliselle.
83 §
Selvittäjän määrääminen
Selvittäjä määrätään
saneerausmenettelyn aloittamisesta päätettäessä velkojan
tai velallisen esityksestä. Jollei hyväksymiskelpoista
esitystä ole, tuomioistuimen on määrättävä selvittäjäksi
tehtävään soveltuva ja halukas henkilö.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
83 a §
Väliaikainen selvittäjä
Päättäessään 22 §:ssä tarkoitetuista
väliaikaisista kielloista tai myöhemmin tuomioistuin
voi velallisen tai velkojan vaatimuksesta määrätä väliaikaisen
selvittäjän, jos siihen on tarvetta. Väliaikaisen
selvittäjän tehtävistä säädetään 8 §:n
2 momentissa. Väliaikaiseen selvittäjään sovelletaan,
mitä 9 §:n 1 momentissa säädetään selvittäjän
tietojensaantioikeudesta, 12 §:ssä esteellisyydestä,
14 §:ssä salassapitovelvollisuudesta,
83 §:ssä selvittäjän
määräämisestä, 85 §:ssä valvonnasta
ja pakkokeinoista, 86 §:ssä selvittäjän
vapauttamisesta toimestaan, 87 §:ssä selvittäjän
palkkiosta ja kustannusten korvauksesta sekä 94 §:n
1 momentissa selvittäjän korvausvelvollisuudesta.
84 §
Velkojatoimikunnan asettaminen ja päätöksenteko
toimikunnassa
Velkojatoimikunta voidaan asettaa menettelyn aloittamisesta
päätettäessä tai myöhemmin. Jollei
10 §:stä muuta johdu, kukin toimikunnan jäsen
määrätään asianomaiseen
velkojaryhmään kuuluvan velkojan esityksestä.
Toimikuntaa voidaan myöhemmin täydentää sellaisen
velkojaryhmän edustajalla, jonka edustus puuttuu toimikunnasta.
Velkojatoimikunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
87 §
Selvittäjän palkkio ja kustannusten korvaaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Selvittäjällä on oikeus saada velallisen
varoista korvaus hänelle aiheutuneista, tehtävän hoitamisen
kannalta tarpeellisista kustannuksista. Selvittäjän
vaatimuksesta tällaista korvausta on suoritettava ennakolta
tai ennen tehtävän päättymistä,
jos sitä on odotettavissa olevien tai aiheutuneiden kustannusten
määrä huomioon ottaen pidettävä perusteltuna.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
88 §
Velkojatoimikunnasta aiheutuvat kustannukset
Jollei saneerausohjelmassa toisin määrätä, velkojatoimikunnan
jäsenelle toimikunnan työhön osallistumisesta
aiheutuneiden tarpeellisten kustannusten korvaamiseen ovat velvollisia
siihen velkojaryhmään kuuluvat velkojat, jonka edustajana
jäsen toimii tai johon jäsen kuuluu.
Velkojatoimikunnan jäsenellä on oikeus saada
tehtävästään kohtuullinen palkkio,
jos se velkojaryhmä, jonka edustajana jäsen toimii
tai johon jäsen kuuluu, niin päättää.
Päätös edellyttää yksinkertaista
enemmistöä sekä velkojien lukumäärän
että saatavien määrän mukaan
laskettuna.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
90 §
Selvittäjän ja velkojatoimikunnan määräämättä jättäminen
Kun velallinen on tehnyt hakemuksen saneerausmenettelyn aloittamisesta,
selvittäjä voidaan jättää määräämättä,
jos kukaan ei ole tehnyt esitystä selvittäjän
määräämisestä tai muuten
vaatinut sitä. Kun hakemuksen on tehnyt velkoja, selvittäjä voidaan
jättää määräämättä,
jos velallisen tunnetuille velkojille ennen menettelyn aloittamista
koskevan päätöksen tekemistä varataan
tilaisuus määräajassa antaa asiassa kirjallinen
lausuma eikä kukaan vaadi selvittäjän määräämistä.
Menettelyn alettua selvittäjä voidaan määrätä velkojan
tai velallisen vaatimuksesta.
Tuomioistuin voi määrätä selvittäjän,
vaikka sitä ei olisi vaadittu, jos se erityisestä syystä katsotaan
tarpeelliseksi. Vaikka selvittäjän määräämistä olisi
vaadittu, tuomioistuin voi jättää selvittäjän
määräämättä,
jos on erityisiä syitä katsoa, ettei selvittäjän
määrääminen ole saneerausohjelman
valmistelun tai velkojien edun valvomisen kannalta tarpeellista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
92 §
Nopea saneerausohjelman vahvistaminen
Jollei 3 momentissa tarkoitettua estettä ole, ehdotus
saneerausohjelmaksi voidaan 72 ja 74—76 §:n
säännöksiä noudattamatta vahvistaa
saneerausohjelmaksi, jos on saatu:
1) kirjallinen hyväksyntä kaikilta sellaisilta tunnetuilta
velkojilta, joiden saatavat ovat velkojien saatavien kokonaismäärästä yhteensä vähintään
80 prosenttia, ja jokaiselta velkojalta, jonka saatavan määrä on
vähintään 5 prosenttia velkojien saatavien
kokonaismäärästä; sekä
2) velallisen kirjallinen lausuma.
Tuomioistuimelle on ohjelmaehdotuksen yhteydessä toimitettava
selvitys siitä, miten ja milloin niille velkojille, jotka
eivät ole hyväksyneet ehdotusta, on annettu tieto
ehdotuksesta ja varattu tilaisuus lausua siitä sekä ehdotusta
vastustaneiden velkojien kirjalliset lausumat.
Ehdotusta saneerausohjelmaksi ei voida vahvistaa, ellei ehdotus
ole sitä vastustaneen velkojan osalta 44—46 §:n
mukainen tai jos se muutoin poikkeaa velkojan osalta siitä,
mitä velkojan asemasta tässä laissa säädetään,
taikka jos ohjelman vahvistamiselle on 50 §:n
2 momentissa, 53 §:n 2 momentissa tai 55 §:ssä tarkoitettu este.
14 luku
Vahingonkorvausvelvollisuus
95 a §
Korvaus saatavan luovuttamisesta
Jos velallinen perintäkiellon aikana luovuttaa saatavan
siten, että velkoja menettää mahdollisuutensa
kuittaukseen, velallisen on korvattava velkojalle tästä aiheutunut
vahinko.
96 §
Muutoksenhaku
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos päätökseen, jolla hakemus saneerausmenettelystä on
hylätty, on haettu muutosta ja velallinen on asetettu konkurssiin
ennen asian ratkaisemista muutoksenhakutuomioistuimessa, konkurssi
raukeaa, jos saneerausmenettely aloitetaan. Konkurssin aikana syntyneet
velat rinnastetaan saneerausmenettelyn aikana syntyviin velkoihin.
Jos saneerausmenettely aloitetaan muutoksenhakutuomioistuimen päätöksellä ja tällöin
on vireillä hakemus velallisen asettamisesta konkurssiin,
hakemus raukeaa saneerausohjelman tultua vahvistetuksi.
Saneerausmenettelyn aloittamista koskevan asian ratkaisseen
tuomioistuimen on toimitettava muutoksenhakemus sen käsittelevälle
tuomioistuimelle viipymättä. Valitus
on käsiteltävä kiireellisenä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä
kuuta 20 .
Toimenpiteisiin lain täytäntöönpanemiseksi voidaan
ryhtyä jo ennen lain voimaantuloa.
Jollei 4—12 momentissa toisin säädetä,
tätä lakia sovelletaan, jos hakemus saneerausmenettelyn
aloittamisesta tai saneerausohjelman vahvistamisesta 92 §:n
nojalla taikka hakemus velallisen asettamisesta konkurssiin tulee
vireille lain tultua voimaan.
Lain 10 §:n 1 momentin, 84 §:n 1 momentin
ja 88 §:n 1 ja 2 momentin säännöksiä velkojatoimikunnasta
sovelletaan, vaikka hakemus saneerausmenettelyn aloittamisesta
on tullut vireille ennen lain voimaantuloa.
Konkurssihakemuksen käsittelyä koskevaa 24 §:n
1 ja 2 momenttia sovelletaan, vaikka hakemus saneerausmenettelyn
aloittamisesta tai hakemus velallisen asettamisesta konkurssiin
on tullut vireille ennen lain voimaantuloa.
Takaisinsaantikanteen ajamiseen sovelletaan 37 §:n
3 momenttia, jos tuomioistuin kuulee selvittäjää velkojan
vireille panemassa asiassa lain tultua voimaan.
Saneerausohjelman muuttamista koskevaa 63 §:n
2 momenttia sovelletaan lain voimaantulon jälkeen vireille
tulevassa asiassa, vaikka saneeraushakemus on tullut vireille tai
saneerausohjelma on vahvistettu ennen lain voimaantuloa.
Jos saneerausohjelma on vahvistettu ennen lain voimaantuloa
tai vahvistetaan asiassa, jossa hakemus saneerausmenettelyn aloittamisesta
on lain voimaan tullessa vireillä, lisäsuoritusta
voidaan vaatia lain voimaan tullessa voimassa olleen 63 §:n
4 momentin nojalla, jollei saneerausohjelmassa määrätä toisin.
Tällöin sovelletaan myös lisäsuorituksen
vaatimista koskevaa 63 a §:ää.
Jos kuitenkin loppuselonteko ohjelman toteutumisesta on ennen lain
voimaantuloa annettu tuomioistuimelle, valvoja tai velkoja voi 63 a §:n
2 momentin estämättä vaatia lisäsuoritusta
vuoden kuluessa lain voimaantulosta.
Saneerausohjelman raukeamista koskevaa 65 §:n
2 momenttia sovelletaan, jos päätös yksityishenkilön
velkajärjestelyn aloittamisesta tehdään
lain tultua voimaan.
Tuomioistuimen toimivalta saneerausmenettelyä koskevissa
asioissa määräytyy lain 67 §:n 1 momentin
mukaan lain tultua voimaan. Tämän lain voimaan
tullessa voimassa olleen lain mukaan toimivaltainen käräjäoikeus
käsittelee kuitenkin asian, joka on vireillä lain
tullessa voimaan.
Äänestysmenettelyä koskevaa 76 §:n 5 momenttia
sovelletaan, vaikka hakemus saneerausmenettelyn aloittamisesta on
tehty ennen lain voimaantuloa.
Selvittäjän määräämistä koskevia
83 §:n 1 momenttia ja 83 a §:ää sekä selvittäjän
kustannuksia koskevaa 87 §:n 2 momenttia sovelletaan,
vaikka hakemus saneerausmenettelyn aloittamisesta on tehty ennen
tämän lain voimaantuloa.