1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Puitepäätöksen täytäntöönpano
Brysselissä 24 päivänä helmikuuta
2005 vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta
taloudellisiin seuraamuksiin tehdyn neuvoston puitepäätöksen
2005/214/YOS, jäljempänä puitepäätös,
lainsäädännön alaan kuuluvat
säännökset ovat lakina noudatettavia,
jollei tästä laista muuta johdu.
2 §
Soveltamisala
Tämän lain ja puitepäätöksen
mukaisesti:
1) pannaan Suomessa täytäntöön
puitepäätöksessä tarkoitettu
toisen Euroopan unionin jäsenvaltion viranomaisen tekemä ja
puitepäätöksen mukaisesti lähettämä päätös;
sekä
2) lähetetään Suomen viranomaisen
päätös täytäntöönpantavaksi
toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon.
Suomen ja muiden pohjoismaiden välisestä yhteistoiminnasta
rikosasioissa annettujen tuomioiden täytäntöönpanossa
annettua lakia (326/1963) voidaan soveltaa tämän
lain estämättä.
3 §
Toimivaltainen viranomainen
Puitepäätöksessä tarkoitettu
toimivaltainen viranomainen on Suomessa oikeusrekisterikeskus.
2 luku
Toisen jäsenvaltion viranomaisen päätöksen täytäntöönpano
Suomessa
4 §
Toisen jäsenvaltion viranomaisen päätöksen täytäntöönpano
Toisen jäsenvaltion viranomaisen 2 §:ssä tarkoitettu
päätös pannaan täytäntöön
Suomen lain mukaan ja sakon täytäntöönpanosta
annetun lain (672/2002) mukaisessa järjestyksessä.
Sakkoa ei kuitenkaan saa täällä muuntaa
vankeudeksi.
Päätöksen täytäntöönpanosta
kertyneet varat menevät Suomen valtiolle. Toisen jäsenvaltion viranomaisen
pyynnöstä oikeusrekisterikeskus voi erityisestä syystä kuitenkin
päättää, että varat
luovutetaan toiselle jäsenvaltiolle.
5 §
Ehdoton kieltäytymisperuste
Toisen jäsenvaltion viranomaisen 2 §:ssä tarkoitetun
päätöksen täytäntöönpanosta
tulee kieltäytyä, jos henkilö, jota päätös
koskee, ei päätöksen perusteena olevan
teon tehdessään ollut täyttänyt
viittätoista vuotta.
Päätöksen täytäntöönpanosta
tulee kieltäytyä myös, jos on perusteltua
syytä epäillä, että päätökseen
johtaneessa menettelyssä on loukattu oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
takeita.
6 §
Kuuleminen päätöksen tunnustamis-
ja täytäntöönpanoasiassa
Oikeusrekisterikeskus voi ratkaista toisen jäsenvaltion
viranomaisen 2 §:ssä tarkoitetun päätöksen
tunnustamista ja täytäntöönpanoa
koskevan asian varaamatta päätöksen
kohteena olevalle henkilölle tilaisuutta tulla kuulluksi,
jollei ole todennäköistä, että asiassa
tulee sovellettavaksi jokin kieltäytymisperuste.
Tilaisuutta ei kuitenkaan tarvitse varata, jos se asian ratkaisemiseksi
on selvästi tarpeetonta tai jos on syytä olettaa,
että se saattaa vaarantaa päätöksen
täytäntöönpanon.
7 §
Kielet
Puitepäätöksen 4 artiklassa tarkoitettu
toisen jäsenvaltion viranomaisen päätöstä koskeva
todistus on toimitettava joko suomen, ruotsin tai englannin kielellä taikka
siihen on liitettävä käännös
jollekin näistä kielistä. Oikeusrekisterikeskus
voi hyväksyä myös muulla kuin suomen, ruotsin
tai englannin kielellä toimitetun todistuksen, jos hyväksymiselle
ei ole muutoin estettä.
Oikeusrekisterikeskus huolehtii todistuksen ja tarvittaessa
myös päätöksen kääntämisestä suomen
tai ruotsin kielelle.
3 luku
Muutoksenhaku
8 §
Toimivaltainen käräjäoikeus
Oikeusrekisterikeskuksen tämän lain ja puitepäätöksen
mukaisesti tekemän toisen jäsenvaltion
viranomaisen 2 §:ssä tarkoitetun päätöksen tunnustamista
ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla Tampereen käräjäoikeuteen.
Käräjäoikeus on päätösvaltainen,
kun siinä on yksin puheenjohtaja.
Oikeusrekisterikeskuksen 1 momentissa tarkoitettu päätös
voidaan panna täytäntöön lainvoimaa
vailla olevana siten kuin ulosottolaissa (37/1895) säädetään
lainvoimaa vailla olevan maksuvelvoitetta koskevan tuomion täytäntöönpanosta,
jollei käräjäoikeus toisin määrää.
9 §
Valituksen tekeminen
Valitus on tehtävä kirjallisesti 30 päivän
kuluessa siitä, kun päätöksen
kohteena oleva henkilö on hänen läsnäollessaan
toimitetussa ulosmittauksessa taikka muulla tavoin todisteellisesti
saanut tiedon oikeusrekisterikeskuksen päätöksestä.
Päätöksen kohteena olevan henkilön katsotaan
saaneen tiedon päätöksestä silloin, kun
seuraamuksen suorittaminen on oikeusrekisterikeskuksen lähettämän
maksukehotuksen johdosta vapaaehtoisesti aloitettu.
Valittajan on valituksessaan ilmoitettava vaatimuksensa ja niiden
perusteet, sekä vaatiiko valittaja asian suullista käsittelyä.
Valittajan on valituksessaan ilmoitettava myös oikeudenkäymiskaaren
5 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitetut tiedot. Valituskirjelmä toimitetaan
oikeusrekisterikeskukselle.
Oikeusrekisterikeskuksen on viipymättä toimitettava
valituskirjelmä käräjäoikeuden
kansliaan sekä liitettävä siihen
jäljennökset kertyneestä asiakirja-aineistosta
ja oma lausumansa. Asiakirjoja käräjäoikeudelle
toimitettaessa on ilmoitettava, milloin valituskirjelmä on
saapunut.
Valitus tulee vireille käräjäoikeudessa
silloin, kun 3 momentissa tarkoitetut asiakirjat saapuvat sen kansliaan.
Käräjäoikeuden on viivytyksettä annettava
valittajalle ja oikeusrekisterikeskukselle tieto mahdollisen istunnon
ajasta ja paikasta sekä valittajan poissaolon seurauksista.
Jos valittaja on toimittanut valituskirjelmän määräajassa
suoraan toimivaltaiseen käräjäoikeuteen,
hän ei menetä puhevaltaansa.
10 §
Asian käsittely tuomioistuimessa
Asian käsittelystä on soveltuvin osin voimassa,
mitä oikeudenkäynnistä rikosasioissa
säädetään. Tuomioistuin ei valitusta
käsitellessään saa tutkia, onko päätöksen
kohteena oleva henkilö syyllistynyt siihen tekoon, josta
seuraamus on määrätty toisessa jäsenvaltiossa.
Asia on käsiteltävä istunnossa, jos
käräjäoikeus asian tai sen
osan selvittämiseksi pitää asian
istuntokäsittelyä tarpeellisena taikka jos valittaja
sitä vaatii eikä käräjäoikeus
pidä sitä ilmeisen tarpeettomana.
Käräjäoikeuden on huolehdittava siitä,
että asia tulee perusteellisesti käsitellyksi.
Oikeusrekisterikeskusta edustavan virkamiehen on oltava läsnä käräjäoikeuden
istunnossa valitusta käsiteltäessä. Valituksen
tekijällä on oikeus olla läsnä käräjäoikeuden
istunnossa. Asia voidaan tutkia ja ratkaista valituksentekijän
poissaolosta huolimatta, jollei käräjäoikeus pidä hänen
henkilökohtaista kuulemistaan tarpeellisena ja jos hänet
on sellaisella uhalla kutsuttu käräjäoikeuteen.
11 §
Muutoksenhaku käräjäoikeuden päätökseen
Muutosta käräjäoikeuden ratkaisuun
haetaan hovioikeudelta valittamalla siten kuin oikeudenkäymiskaaressa
säädetään.
Asian käsittelystä hovioikeudessa ja muutoksenhausta
korkeimpaan oikeuteen on soveltuvin osin voimassa, mitä oikeudenkäymiskaaren
26 ja 30 luvussa säädetään.
Hovioikeuden on valitusasiaa käsiteltäessä varattava
oikeusrekisterikeskukselle tilaisuus tulla kuulluksi valituksen
johdosta ja tarvittaessa esittää selvitystä.
Käräjäoikeuden ja hovioikeuden päätös
voidaan panna täytäntöön lainvoimaa
vailla olevana siten kuin ulosottolaissa säädetään
lainvoimaa vailla olevan maksuvelvoitetta koskevan tuomion täytäntöönpanosta.
12 §
Ilmoitusvelvollisuus
Tuomioistuimen on ilmoitettava päätöksestään
oikeusrekisterikeskukselle.
4 luku
Erinäiset säännökset
13 §
Vaihtoehtoiset seuraamukset
Suomessa määrättyä puitepäätöksen
soveltamisalaan kuuluvaa taloudellista seuraamusta ei saa toisessa
jäsenvaltiossa muuntaa vankeudeksi tai muuksi vaihtoehtoiseksi
seuraamukseksi.
14 §
Suhde muihin lakeihin ja kansainvälisiin velvoitteisiin
Tässä laissa tarkoitetun yhteistyön
osalta on lisäksi voimassa, mitä siitä erikseen
sovitaan tai säädetään.
15 §
Asetuksenantovaltuus
Valtioneuvoston asetuksella säädetään,
mitkä lainsäädännön
alaan kuulumattomat puitepäätöksen säännökset
ovat asetuksena noudatettavia ja annetaan tarvittaessa tarkempia
säännöksiä puitepäätöksen
ja lain täytäntöönpanosta.
16 §
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös
Tämä laki tulee voimaan 22 päivänä maaliskuuta
2007.
Ennen tämän lain voimaantuloa täytäntöönpantavaksi
toimitettuun päätökseen sovelletaan tämän
lain voimaantullessa voimassa olleita säännöksiä.