1 §
Lain tarkoitus
Tällä lailla pannaan täytäntöön
Euroopan parlamentin ja neuvoston lentoasemamaksuista annettu
direktiivi 2009/12/EY, jäljempänä lentoasemamaksudirektiivi,
Suomen yhteen sovitetussa lentoasemaverkko- ja lennonvarmistusjärjestelmässä.
Lain tarkoituksena on edistää ilmailua ylläpitämällä ja
kehittämällä valtakunnallista lentoasemaverkkoa
ja -palveluita siviili-ilmailun, valtion ilmailun ja sotilasilmailun
tarpeita varten.
2 §
Lain soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan lentoasemaan,
jolla voidaan harjoittaa kaupallista liikennettä ja:
1) jonka vuotuinen liikennemäärä on
yli viisi miljoonaa matkustajaa; tai
2) jolla on eniten matkustajaliikennettä Suomessa.
Tätä lakia sovelletaan myös valtion
ilma-alusten ja sotilasilma-alusten toimintaa varten ylläpidettävään
lentoasemaverkkoon, -palveluihin ja -maksuihin.
Lakia sovelletaan 7 §:ää lukuun ottamatta myös
muihin lentoasemaverkon lentoasemiin.
Lakia ei sovelleta lennonvarmistuspalveluiden tai maahuolintapalveluiden
hinnoitteluun eikä vammaisten ja liikuntarajoitteisten
henkilöiden avustamisen rahoittamiseksi perittäviin maksuihin.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) lentoasemalla maa-aluetta, joka on erityisesti järjestetty
ilma-alusten laskua, lentoonlähtöä ja
liikkumista varten, mukaan lukien lentoliikenteen ja ilma-alusten
palvelujen tätä toimintaa varten edellyttämät
lisärakennelmat ja -laitteet sekä kaupallisen
lentoliikenteen tarvitsemat rakennelmat ja laitteet;
2) lentoaseman pitäjällä yhteisöä,
jonka tarkoituksena on säännösten tai
sopimusten nojalla huolehtia muun toimintansa ohella tai yksinomaisesti
lentoaseman tai lentoasemaverkon infrastruktuurien hallinnosta
ja hallinnasta sekä kyseisellä lentoasemalla tai
kyseisessä lentoasemaverkossa olevien eri tahojen
toiminnan yhteensovittamisesta ja valvonnasta;
3) lentoasemaverkkoyhtiöllä sellaista
valtion kokonaan omistamaa osakeyhtiötä, joka
toimii lentoaseman pitäjänä ja jonka
tehtävänä on huolehtia tässä laissa
tarkoitetusta lentoasemaverkosta;
4) lentoasemaverkolla lentoasemaverkkoyhtiön
tai sen tytäryhtiön hallinnassa olevaa lentoasemien
ryhmää;
5) lentoaseman käyttäjällä sitä,
joka vastaa matkustajien, postin tai rahdin kuljetuksesta lentoteitse
maksua tai muuta korvausta vastaan kyseisellä lentoasemalla
sekä sitä, joka vastaa valtion ilmailusta tai
sotilasilmailusta;
6) lentoasemamaksulla lentoaseman pitäjän hyväksi
kerättävää maksua, joka peritään
lentoaseman käyttäjiltä pelkästään
lentoaseman pitäjän käyttöön
antamien sellaisten tilojen ja palvelujen käytöstä,
jotka liittyvät ilma-alusten laskeutumiseen, lentoonlähtöön,
valaistukseen ja pysäköintiin sekä matkustajien
ja rahdin käsittelyyn;
7) lentoasemapalveluilla lentoliikenteen operoinnin
tarvitsemia välttämättömiä palveluita
poislukien lennonvarmistuspalvelut;
8) siviili-ilmailulla siviili-ilma-aluksella harjoitettavaa
lentotoimintaa, lukuun ottamatta kansainvälisen siviili-ilmailun
yleissopimuksen (SopS 11/1949) 3 artiklassa tarkoitetuilla
valtion ilma-aluksilla harjoitettavaa toimintaa;
9) sotilasilmailulla sotilaallisessa tarkoituksessa
harjoitettua ilmailua ja ilmailua sotilasilma-aluksella;
10) sotilasilma-aluksella ilma-alusta, joka on merkitty
sotilasilma-alusrekisteriin;
11) sotilaslentoasemalla lentoasemaa, jolla ilmaliikennepalvelu
on pysyvästi järjestetty ja jota ylläpidetään
ainoastaan sotilasilmailua varten;
12) yhteistoimintalentoasemalla lentoasemaa,
jolla ilmaliikennepalvelu on pysyvästi järjestetty
ja jolla on siviili-ilmailun lisäksi pysyvästi
puolustusvoimien joukkoja, johtoelimiä ja rakennelmia;
13) valtion ilma-aluksella ilma-alusta, jota käytetään
tullin, poliisin tai Rajavartiolaitoksen tehtävien suorittamiseen;
valtion ilma-aluksella tarkoitetaan myös ilma-alusta, jota
käytetään muun kuin tässä ja
9 kohdassa tarkoitetun valtion tehtävän suorittamiseen;
14) valtion ilmailulla ilmailua valtion ilma-aluksella.
4 §
Lentoasemaverkko ja -palvelut
Lentoasemaverkkoyhtiö ylläpitää,
järjestää ja kehittää lentoasemaverkkoa
ja -palveluita siviili-ilmailun, valtion ilmailun ja sotilasilmailun tarpeita
varten. Lentoasemaverkkoon kuuluu säännöllisen
reittiliikenteen lentoasemia ja yhteistoimintalentoasemia.
Lisäksi lentoasemaverkkoyhtiö ylläpitää ja
kehittää sotilaslentoasemia.
Lentoasemaverkkoon kuuluva säännöllisen reittiliikenteen
lentoasema voi olla lentoasemaverkkoyhtiön tytäryhtiön
hallinnassa.
Lentoasemaverkkoon kuuluvista lentoasemista ja niillä annettavien
palvelujen ylläpidosta sekä lentoasemaverkkoyhtiön
ylläpitämistä muista lentoasemista voidaan
antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
Jos säännöllinen reittiliikenne ja
valtion ilmailu ja sotilasilmailu lentoasemaverkkoyhtiön
hallinnoimalla lentoasemalla keskeytyy, liikenne- ja viestintäministeriö voi
lentoliikenteen jatkumisen selvittämiseksi määrätä lentoasemaverkkoyhtiön
jatkamaan lentoaseman ylläpitoa enintään
12 kuukauden ajan.
5 §
Lentoasemamaksujen perusteet siviili-ilmailulle
Lentoasemaverkossa on sovellettava syrjimättömin
ja tasapuolisin ehdoin yhteistä ja avointa lentoasemamaksujen
palvelutasoperusteista yhtenäistä hinnoittelua.
6 §
Siviili-ilmailua koskevat eriytetyt palvelut
Sen estämättä, mitä 5 §:ssä säädetään,
lentoaseman pitäjä voi vaihdella lentoasemapalvelujen
laatua ja laajuutta tai tarjota erilaatuisia ja -kokoisia terminaaleja
tai terminaalien osia tarjotakseen eriytettyjä palveluja
taikka terminaalin tai terminaalin osan tiettyyn käyttöön (eriytetty
palvelu).
Lentoasemamaksujen taso voidaan eriyttää 1 momentissa
tarkoitettujen palvelujen laadun ja laajuuden sekä niiden
kustannusten tai muunlaisten puolueettomien, tasapuolisten ja avoimien
perusteiden mukaisesti. Lentoaseman pitäjillä on
oikeus asettaa tällaisia eriytettyjä lentoasemamaksuja
ja tehdä niistä sopimuksia syrjimättömin
ja tasapuolisin ehdoin yhteistä ja avointa menettelyä noudattaen.
Jos lentoaseman käyttäjiä, jotka
haluavat saada käyttöönsä eriytettyjä palveluja,
on useampia kuin lentoaseman on mahdollista palvella, lentoaseman
pitäjän on ratkaistava asia syrjimättömin,
tasapuolisin ja avoimin perustein.
7 §
Siviili-ilmailua koskevat neuvottelut lentoaseman
käyttäjien kanssa
Lentoaseman pitäjän on neuvoteltava vähintään
vuosittain lentoaseman käyttäjien kanssa lentoasemamaksujärjestelmän
toiminnasta, lentoasemamaksujen tasosta ja tarvittaessa tarjottavan
palvelun laadusta.
Lentoaseman pitäjän on toimitettava 1 momentissa
tarkoitettuja neuvotteluja varten ehdotukset lentoasemamaksujärjestelmän
tai lentoasemamaksujen tason muuttamiseksi sekä ehdotettujen
muutosten syyt viimeistään neljä kuukautta
ennen muutosten voimaantuloa. Perustellusta syystä määräaika
voi olla tätä lyhyempi.
Lentoaseman pitäjän on neuvoteltava lentoaseman
käyttäjien kanssa ennen kuin se tekee päätöksiä uusien
merkittävien infrastruktuurihankkeiden toteuttamisesta.
8 §
Valtion ilmailun ja sotilasilmailun lentoasemapalvelut, palveluiden
hinnoittelu sekä niitä koskevat neuvottelut
Valtion ilma-aluksilta ja sotilasilma-aluksilta perittävien
maksujen on vastattava siviili-ilmailun ilma-aluksille tarjottavista
palveluista perittäviä maksuja, jos kyseessä ei
ole erillispalvelu tai jollei niistä ole toisin sovittu.
Lentoasemaverkossa valtion ilmailulle ja sotilasilmailulle järjestettävistä palveluista
ja hinnoittelusta sovitaan tarkemmin lentoasemaverkkoyhtiön
ja valtion ilmailun sekä sotilasilmailun edustajien välillä.
Lentoasemaverkkoyhtiön on järjestettävä 7 §:n
mukaiset erilliset neuvottelut valtion ilmailun ja sotilasilmailun
edustajien kanssa. Lisäksi lentoaseman pitäjän
on neuvoteltava asianomaisten viranomaisten kanssa ennen kuin se
tekee päätöksiä uusien merkittävien
infrastruktuurihankkeiden toteuttamisesta.
9 §
Erillispalvelut valtion ilmailulle ja sotilasilmailulle
Erillispalveluja ovat muusta lentoasemilla annettavasta
palvelusta poikkeavat valtion ilmailun ja sotilasilmailun toiminnallisista
vaatimuksista johtuvat lentoasemapalvelut, joita:
1) tarjoaa ainoastaan yksi palveluntarjoaja;
2) varten ei ole määritettynä yleisten
palveluehtojen mukaisia maksuja; ja
3) käyttävät ainoastaan valtion ilma-alukset tai
sotilasilma-alukset.
Lentoasemien erillispalveluihin kuuluvista palveluista voidaan
antaa tarkemmat säännökset valtioneuvoston
asetuksella.
Lentoasemien erillispalveluista suoritettavien maksujen
tulee olla kohtuullisia ottaen huomioon palveluista aiheutuneet
erilliskustannukset ja kohtuullinen tuotto.
10 §
Neuvotteluja varten annettavat tiedot
Lentoaseman pitäjän on annettava
7 §:ssä ja 8 §:n 3 momentissa
tarkoitettuja neuvotteluja varten kyseisen lentoaseman käyttäjille
vähintään seuraavat tiedot:
1) luettelo lentoasemamaksun vastineeksi tarjotuista palveluista
ja käyttöön annettavista infrastruktuureista;
2) lentoasemamaksujen asettamisessa käytetty menetelmä;
3) yleinen kulurakenne niiden tilojen ja palvelujen
osalta, joita lentoasemamaksut koskevat;
4) eri maksuista kertyvät tulot ja niillä katettujen
palvelujen kokonaiskustannukset;
5) julkisilta viranomaisilta saatu rahoitus niiden tilojen ja
palvelujen osalta, joita lentoasemamaksut koskevat;
6) maksuja, liikenteen kasvua ja investointeja koskevat ennusteet;
7) lentoaseman infrastruktuurin ja laitteiden todellinen käyttö tiettynä aikana;
8) ehdotettujen merkittävien investointien ennustettu
tulos mitattuna niiden vaikutuksena lentoaseman kapasiteettiin.
Lentoaseman käyttäjän
on annettava 7 §:ssä ja 8 §:n
3 momentissa tarkoitettuja neuvotteluja varten lentoaseman pitäjälle
vähintään seuraavat tiedot:
1) liikenne-ennusteet;
2) ilma-aluskalustoaan ja sen käyttöä koskevat
ennusteet;
3) kehittämishankkeensa asianomaisella lentoasemalla;
4) asianomaista lentoasemaa koskevat vaatimuksensa.
Lentoaseman pitäjän ja lentoaseman käyttäjien
on pidettävä salassa 1 ja 2 momentin perusteella
saamansa tiedot, jos ne koskevat liikesalaisuuksia tai
yrityksen taloudellista asemaa tai ovat salassa pidettäviä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) tai muun
lain mukaisesti.
11 §
Lentoasemamaksupäätös ja sen julkaiseminen
Lentoaseman pitäjä voi tehdä yleisesti
sovellettavan lentoasemamaksujen hinnoittelupäätöksen
tai sisällyttää lentoasemamaksujen hinnoitteluperusteet
6 §:ssä tarkoitettuun eriytettyä palvelua
koskevaan sopimukseen.
Hinnoittelupäätös ja 6 §:ssä tarkoitettuun eriytettyä palvelua
koskevaan sopimukseen sisältyvät hinnoitteluperusteet
on julkaistava vähintään kaksi kuukautta
ennen niiden soveltamista. Hinnoittelupäätös
on perusteltava. Perusteluissa on otettava kantaa lentoaseman käyttäjien
7 §:n ja 8 §:n 3 momentin mukaisessa menettelyssä esittämiin
vaatimuksiin ja muihin lausuntoihin.
12 §
Siviili-ilmailua koskevien erimielisyyksien ratkaiseminen
Lentoaseman käyttäjä voi saattaa
lentoaseman pitäjän 11 §:n
1 momentissa tarkoitettua hinnoittelupäätöstä koskevan
erimielisyyden Liikenteen turvallisuusviraston käsiteltäväksi.
Päätökseen on liitettävä ohjeet
erimielisyyksien ratkaisemisessa noudatettavasta menettelystä.
Asia on saatettava Liikenteen turvallisuusviraston käsiteltäväksi
30 päivän kuluessa siitä, kun päätös
on 11 §:n 2 momentin mukaisesti julkaistu.
Liikenteen turvallisuusviraston on tehtävä väliaikainen
päätös lentoasemamaksujen muutoksen voimaantulosta
neljän viikon kuluessa siitä, kun se on saanut
asian käsiteltäväkseen, jollei samassa
ajassa voida tehdä lopullista päätöstä. Lentoaseman
pitäjän päätöstä ei
saa soveltaa ennen kuin Liikenteen turvallisuusvirasto
on ratkaissut asian tai antanut väliaikaisen päätöksen.
Liikenteen turvallisuusviraston on ratkaistava tässä pykälässä tarkoitettu
asia neljän kuukauden kuluessa siitä, kun se on
saanut sen käsiteltäväkseen, taikka erityisestä syystä kuuden kuukauden
kuluessa. Ennen asian ratkaisua Liikenteen turvallisuusviraston
on varattava asianosaisille tilaisuus tulla kuulluksi.
Liikenteen turvallisuusviraston päätös
voidaan panna täytäntöön heti,
jollei markkinaoikeus 13 §:ssä tarkoitetun
valituksen vireille tultua kiellä täytäntöönpanoa
tai määrää sitä keskeytettäväksi
tai anna muuta täytäntöönpanoa koskevaa
määräystä.
13 §
Muutoksenhaku
Päätökseen, jonka Liikenteen turvallisuusvirasto
tekee palvelujen tarjoamista tai niiden hinnoittelua koskevan erimielisyyden
ratkaisemiseksi 12 §:n nojalla, haetaan muutosta
valittamalla markkinaoikeuteen. Muutoksenhausta säädetään
hallintolainkäyttölaissa (586/1996).
14 §
Tiedonsaantioikeus
Lentoaseman pitäjän on pyynnöstä annettava Liikenteen
turvallisuusvirastolle 12 §:ssä tarkoitetun
erimielisyyden ratkaisemista varten tarvittavat tiedot lentoasemamaksuista,
niiden määräytymisperusteista sekä muista
asian ratkaisemiseen vaikuttavista seikoista.
15 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.