5 luku
Osuuskunnan kokous ja edustajisto
Yleiset säännökset
1 §
Jäsenten päätöksenteko
Jäsenet käyttävät päätösvaltaansa
osuuskunnan kokouksessa.
Jäsenet voivat 1 momentin estämättä osuuskunnan
kokousta pitämättä yksimielisinä päättää osuuskunnan
kokoukselle kuuluvasta asiasta. Päätös
on kirjattava, päivättävä, numeroitava ja
allekirjoitettava. Jos osuuskunnassa on useampia kuin
yksi jäsen, vähintään kahden heistä on
allekirjoitettava päätös. Kirjattuun päätökseen
sovelletaan muuten, mitä osuuskunnan kokouksen pöytäkirjasta
säädetään.
Säännöissä voidaan määrätä,
että jäsenten päätösvaltaa
käyttää osuuskunnan kokouksen sijasta
jäsenten valitsema edustajisto siten kuin 37—43 §:ssä säädetään.
2 §
Pörssiosuuskunta
Pörssiosuuskunnalla tarkoitetaan tässä luvussa
osuuskuntaa, jonka osuus tai osake on kaupankäynnin kohteena
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa
laissa (748/2012) tarkoitetulla säännellyllä markkinalla.
3 §
Toimivalta
Osuuskunnan kokous päättää sille
tämän lain nojalla kuuluvista asioista. Säännöissä voidaan kuitenkin
määrätä, että osuuskunnan
kokous päättää toimitusjohtajan
ja hallituksen yleistoimivaltaan kuuluvasta asiasta.
Jäljempänä 6 luvun 7 §:ssä säädetään
osuuskunnan hallituksen ja toimitusjohtajan yleistoimivaltaan kuuluvan
asian saattamisesta osuuskunnan kokouksen tai hallintoneuvoston
päätettäväksi. Jäsenet
voivat yksimielisinä muutenkin tehdä yksittäistapauksessa
päätöksen hallituksen tai toimitusjohtajan
yleistoimivaltaan kuuluvassa asiassa tai hallintoneuvoston toimivaltaan 6
luvun 21 §:n 2 momentin 3 ja 5 kohdan mukaan kuuluvassa
asiassa.
Osuuskunnan kokous
4 §
Varsinainen ja ylimääräinen kokous
Varsinainen osuuskunnan kokous on pidettävä kuuden
kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Varsinaisessa osuuskunnan kokouksessa on päätettävä:
1) tilinpäätöksen vahvistamisesta,
mikä emo-osuuskunnassa käsittää myös
konsernitilinpäätöksen vahvistamisen;
2) taseen osoittaman ylijäämän käyttämisestä;
3) vastuuvapaudesta hallituksen jäsenille, hallintoneuvoston
jäsenille ja toimitusjohtajalle;
4) hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenten, tilintarkastajan
ja toiminnantarkastajan valinnasta, jollei tässä laissa
säädetä tai säännöissä määrätä toisin
näiden toimikaudesta tai valinnasta; sekä
5) muista sääntöjen mukaan varsinaisessa osuuskunnan
kokouksessa käsiteltävistä asioista.
Ylimääräinen osuuskunnan
kokous on pidettävä, jos:
1) säännöissä määrätään
niin;
2) hallitus katsoo siihen olevan aihetta;
3) jäsen, tilintarkastaja tai toiminnantarkastaja vaatii
sitä 5 §:n mukaisesti; tai
4) hallintoneuvosto katsoo siihen olevan aihetta ja sillä on
sääntöjen mukaan oikeus päättää ylimääräisen
osuuskunnan kokouksen pitämisestä.
5 §
Oikeus vaatia ylimääräistä kokousta
Ylimääräinen osuuskunnan kokous on
pidettävä, jos tilintarkastaja, toiminnantarkastaja
tai jäsenet, jotka edustavat vähintään
kymmenesosaa tai säännöissä määrättyä pienempää osaa jäsenten
koko äänimäärästä,
vaativat sitä kirjallisesti tietyn asian käsittelemistä varten.
Kokouskutsu on toimitettava kahden viikon kuluessa vaatimuksen
saapumisesta.
6 §
Oikeus saada asia osuuskunnan kokouksen käsiteltäväksi
Jäsenellä on oikeus saada osuuskunnan kokoukselle
tämän lain nojalla kuuluva asia osuuskunnan kokouksen
käsiteltäväksi, jos hän vaatii sitä kirjallisesti
hallitukselta niin hyvissä ajoin, että asia voidaan
sisällyttää kokouskutsuun.
Pörssiosuuskunnassa vaatimuksen katsotaan aina tulleen
riittävän ajoissa, jos hallitukselle on ilmoitettu
vaatimuksesta viimeistään neljä viikkoa
ennen kokouskutsun toimittamista.
Osuuskunnan kokoukseen osallistuminen
7 §
Jäsenen osallistuminen
Jokaisella jäsenellä on oikeus osallistua osuuskunnan
kokoukseen.
Osallistumisen edellytyksenä on, että jäsen
on merkitty jäsenluetteloon tai hän on 4 luvun
2 §:n 1 momentin mukaisesti ilmoittanut saantonsa osuuskunnalle
ja esittänyt siitä luotettavan selvityksen. Arvo-osuusjärjestelmään
kuuluvassa osuuskunnassa osallistumisen edellytyksenä on, että osuuden
omistaja on merkittynä jäsenluetteloon
ennen osuuskunnan kokousta siten kuin 15 luvun 2 §:n
2 momentissa säädetään.
Pörssiosuuskuntaan, jonka osuuksia ei ole liitetty
arvo-osuusjärjestelmään, sovelletaan
15 luvun 2 §:n 2 momentin säännöksiä osuuskunnan kokouksen
täsmäytyspäivästä.
Hallintarekisteröintiä vastaavalla tavalla
säilytettyjen osuuksien osalta osuuskunnan kokoukseen osallistumisen
edellytyksenä on, että jäsen on ilmoitettu merkittäväksi
tilapäisesti jäsenluetteloon osuuskunnan kokoukseen
osallistumista varten edellä mainitussa lainkohdassa säädettyä vastaavalla tavalla.
Myös osuuden ja osakkeen omistajalla on
1—3 momentissa tarkoitettu oikeus osallistua osuuskunnan
kokoukseen, jollei säännöissä muun
kuin 32 §:ssä tarkoitetun asian osalta määrätä toisin.
8 §
Ilmoittautuminen
Säännöissä jäsenen
osuuskunnan kokoukseen osallistumisen edellytykseksi voidaan asettaa
ilmoittautuminen osuuskunnalle viimeistään tiettynä päivänä,
joka voi olla aikaisintaan kymmenen päivää ennen
kokousta. Viimeinen ilmoittautumispäivä on mainittava
kokouskutsussa.
Jos osuuskunnan osuudet on liitetty arvo-osuusjärjestelmään,
hallintarekisteröidyn osuuden omistavan jäsenen
katsotaan ilmoittautuneen osuuskunnan kokoukseen osallistumista varten,
jos hänet on 15 luvun 2 §:n 2 momentin mukaisesti
ilmoitettu tilapäisesti merkittäväksi jäsenluetteloon.
Jos jäsenellä voi olla osuuksien omistuksen perusteella
useita ääniä ja hän osallistuu
osuuskunnan kokoukseen usean asiamiehen välityksellä,
ilmoittautumisen yhteydessä on ilmoitettava osuudet, joiden
perusteella kukin asiamies edustaa jäsentä.
Edellä 1 ja 2 momenttia sovelletaan myös sellaiseen
osuuden ja osakkeen omistajaan, jolla on oikeus osallistua osuuskunnan
kokoukseen.
9 §
Asiamies ja avustaja
Jäsen saa käyttää oikeuttaan
osuuskunnan kokouksessa myös asiamiehen välityksellä,
jollei säännöissä rajoiteta
sitä. Asiamiehen on esitettävä päivätty
valtakirja tai hänen on muulla luotettavalla tavalla osoitettava
olevansa oikeutettu edustamaan jäsentä. Valtuutus
koskee yhtä kokousta, jollei valtuutuksesta muuta ilmene.
Asiamies voi samanaikaisesti edustaa enintään
kolmea jäsentä, jollei säännöissä määrätä toisin.
Tämän momentin estämättä asiamies
voi edustaa jäseniä, jotka kuuluvat samaan kirjanpitolaissa tarkoitettuun
konserniin.
Jäsenellä ja tämän asiamiehellä saa
olla avustaja osuuskunnan kokouksessa.
Pörssiosuuskunnan jäsenellä voi olla
useita asiamiehiä, jotka edustavat jäsentä eri
arvopaperitileillä olevilla osuuksilla.
Pörssiosuuskunnassa jäsenen oikeutta käyttää asiamiestä ja
asiamiehen oikeutta edustaa useita jäseniä ei
saa rajoittaa.
Edellä tässä pykälässä asiamiehestä ja
avustajasta säädettyä sovelletaan myös
sellaiseen osuuden ja osakkeen omistajaan, jolla on oikeus osallistua
osuuskunnan kokoukseen.
10 §
Tytäryhteisön osallistuminen
Osuuskunnan jäsenenä oleva tai osuuskunnan osuuksia
ja osakkeita omistava tytäryhteisö ei saa osallistua
osuuskunnan kokoukseen. Tällaisen tytäryhteisön ääniä ei
oteta lukuun, kun pätevän päätöksen
syntymiseen tai tietyn oikeuden käyttämiseen vaaditaan
kaikkien jäsenten suostumus tai suostumus jäseniltä,
joilla on määräosa osuuskunnan kaikista äänistä.
11 §
Muiden osallistuminen
Hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenellä sekä toimitusjohtajalla
on oikeus olla läsnä osuuskunnan kokouksessa,
jollei osuuskunnan kokous yksittäistapauksessa päätä toisin.
Hallituksen, hallintoneuvoston ja toimitusjohtajan on huolehdittava
siitä, että jäsenen 27 §:ssä tarkoitettu
kyselyoikeus voi toteutua. Tilintarkastajan läsnäolosta
osuuskunnan kokouksessa säädetään
tilintarkastuslaissa (459/2007) ja toiminnantarkastajan
läsnäolosta tämän lain 7 luvun 13 §:ssä.
Osuuskunnan kokous voi sallia myös muiden henkilöiden
läsnäolon osuuskunnan kokouksessa.
Yleistä päätöksenteosta
12 §
Päätettävät asiat
Osuuskunnan kokouksessa saadaan päättää vain
asiasta, joka on mainittu kokouskutsussa tai joka sääntöjen
mukaan on käsiteltävä kokouksessa. Varsinaisessa
osuuskunnan kokouksessa on kuitenkin aina päätettävä 4 §:n
2 momentissa tarkoitetuista asioista ja siinä voidaan
päättää 7 luvun 5 §:ssä tarkoitetusta
tilintarkastajan valinnasta ja 7 luvun 7 §:ssä tarkoitetusta
toiminnantarkastajan valinnasta sekä käsitellä ehdotusta
7 luvun 15 §:ssä tarkoitetusta erityisen tarkastuksen
määräämisestä.
Osuuskunnan kokous voi 1 momentin estämättä päättää uuden
kokouksen koolle kutsumisesta tai asian siirtämisestä jatkokokoukseen.
13 §
Jäsenen äänimäärä
Jäsenellä on osuuskunnan kokouksessa yksi ääni
kaikissa kokouksessa käsiteltävissä asioissa,
jollei säännöissä määrätä toisin.
Säännöissä voidaan määrätä,
että jäsenillä on erisuuruinen äänimäärä.
Jäsenen äänimäärä saa olla
suurempi kuin kaksikymmentä kertaa toisen jäsenen äänimäärä vain
sellaisessa osuuskunnassa, jonka sääntöjen
mukaan jäsenten enemmistön on oltava osuuskuntia
tai muita oikeushenkilöitä tai jonka jäseninä on
sääntöjen mukaan oltava vähintään
yksi julkisyhteisö.
Pörssiosuuskunnan jäsen saa äänestää eri osuuksilla
eri tavalla, jollei säännöissä määrätä toisin.
14 §
Yhdenvertaisuusperiaate
Osuuskunnan kokouksessa ei saa tehdä 1 luvun
7 §:ssä tarkoitetun yhdenvertaisuusperiaatteen
vastaista päätöstä.
15 §
Esteellisyys
Jäsen tai hänen asiamiehensä ei saa äänestää asiassa,
joka koskee vastuuvapauden myöntämistä jäsenelle,
kannetta jäsentä itseään vastaan,
jäsenen nostamaa kannetta osuuskuntaa vastaan, jäsenen
vapauttamista vahingonkorvausvelvollisuudesta tai muusta
velvoitteesta osuuskuntaa kohtaan taikka jäsenen ja osuuskunnan
välistä sopimusta tai sitoumusta. Jäsen tai
hänen asiamiehensä ei myöskään
saa äänestää asiassa, joka koskee
kannetta muuta henkilöä vastaan, tämän
vapauttamista velvoitteesta osuuskuntaa kohtaan tai tämän
ja osuuskunnan välistä sopimusta tai sitoumusta,
jos jäsenellä on asiassa odotettavana olennaista
etua, joka saattaa olla ristiriidassa osuuskunnan edun kanssa. Tämän
momentin estämättä vastaanottava osuuskunta
saa käyttää äänivaltaa
20 luvun 3 §:ssä tarkoitettua sulautumissuunnitelmaa
käsiteltäessä sekä 21 luvun
3 §:ssä tarkoitettua jakautumissuunnitelmaa käsiteltäessä.
Edellä 1 momenttia ei sovelleta, jos osuuskunnan kaikki
jäsenet ovat esteellisiä.
Mitä 1 momentissa säädetään
jäsenestä ja hänen asiamiehestään,
sovelletaan myös osuuden ja osakkeen omistajan sekä asiamiehen
oikeuteen osallistua 32 §:ssä tarkoitettuun äänestykseen.
Mitä 2 momentissa säädetään
jäsenestä, sovelletaan myös osuuden ja
osakkeen omistajaan.
16 §
Muotovaatimusten sivuuttaminen
Asiassa, jonka käsittelyssä ei ole noudatettu menettelyä koskevia
tämän lain säännöksiä tai sääntöjen
määräyksiä, saa tehdä päätöksen
vain, jos ne jäsenet, joita laiminlyönti koskee,
antavat siihen suostumuksensa.
Mitä 1 momentissa säädetään
jäsenestä, sovelletaan myös osuuden ja
osakkeen omistajaan 32 §:ssä tarkoitetussa äänestyksessä.
Kokousmenettely
17 §
Kokouspaikka ja osallistuminen teknisen apuvälineen
avulla
Osuuskunnan kokous on pidettävä osuuskunnan
kotipaikassa, jollei säännöissä määrätä toisesta
paikkakunnasta. Kokous voidaan erittäin painavista syistä pitää muullakin
paikkakunnalla.
Säännöissä voidaan määrätä,
että kokoukseen saa osallistua postin taikka tietoliikenneyhteyden
tai muun teknisen apuvälineen avulla. Edellytyksenä on,
että osallistumisoikeus ja ääntenlaskennan
oikeellisuus voidaan selvittää tavallisessa osuuskunnan
kokouksessa noudatettaviin menettelyihin verrattavalla tavalla.
Myös hallitus voi tehdä asiasta päätöksen,
jollei säännöissä määrätä toisin.
Kokouskutsussa on mainittava tässä momentissa
tarkoitetusta osallistumismahdollisuudesta, sen käyttämisen
edellytyksistä, siihen liittyvistä jäsenen
puhevallan käyttämisen mahdollisista
rajoituksista sekä siinä noudatettavasta
menettelystä.
Säännöissä voidaan määrätä,
että osuuden tai osakkeen omistaja saa osallistua kokoukseen vain
2 momentissa tarkoitetulla tavalla postin tai teknisen apuvälineen
avulla. Tällaisesta osallistumisoikeudesta on ilmoitettava
osuuden tai osakkeen omistajalle samalla tavalla kuin kokouskutsu
on toimitettava ja osallistumisoikeuden on oltava käytettävissä ainakin
vuorokauden ajan.
18 §
Kokouksen koolle kutsuminen
Hallitus kutsuu osuuskunnan kokouksen koolle. Säännöissä voidaan
kuitenkin määrätä, että hallintoneuvosto
kutsuu kokouksen koolle.
Jos osuuskunnan kokousta ei kutsuta koolle, vaikka kutsu tulisi
lain, sääntöjen tai osuuskunnan kokouksen
päätöksen mukaan toimittaa, tai jos kokouskutsusta
voimassa olevia säännöksiä tai
määräyksiä on olennaisesti rikottu,
aluehallintoviraston on hallituksen tai hallintoneuvoston jäsenen,
toimitusjohtajan, tilintarkastajan, toiminnantarkastajan tai osuuskunnan
jäsenen hakemuksesta oikeutettava hakija kutsumaan kokous
koolle osuuskunnan kustannuksella. Aluehallintoviraston päätös
voidaan panna täytäntöön lainvoimaa
vailla olevana.
19 §
Kokouskutsun sisältö
Kokouskutsussa on mainittava osuuskunnan nimi, kokousaika ja
-paikka sekä kokouksessa käsiteltävät
asiat. Jos kokouksessa käsitellään sääntöjen
muuttamista tai 21 §:ssä tarkoitettua asiaa taikka
uusien osuuksien tai osakkeiden antamista tai omien osuuksien tai
osakkeiden hankkimista tai lunastamista, kutsussa on mainittava
päätösehdotuksen pääasiallinen
sisältö sekä se, annetaanko, hankintaanko
tai lunastetaanko osuuksia tai osakkeita suunnatusti.
Kokouskutsun sisällöstä säädetään
lisäksi:
1) ilmoittautumista koskevassa 8 §:ssä;
2) postin ja teknisen apuvälineen käyttämistä koskevassa
17 §:n 2 ja 3 momentissa;
3) jälkimmäistä kokousta koskevassa
20 §:n 3 momentissa;
4) suunnattua osuuksien antamista ja osakeantia koskevassa 9
luvun 5 §:n 2 momentissa;
5) osuus- tai osakepääomaa alentamalla toteutettavaa
lunastamista koskevassa 19 luvun 5 §:n 3 momentissa;
6) suunnattua omien osuuksien ja osakkeiden hankkimista ja lunastamista
koskevassa 19 luvun 6 §:n 3 momentissa ja yhdistämistä koskevassa
19 luvun 9 §:n 3 momentissa;
7) sulautumista koskevassa 20 luvun 10 §:ssä; sekä
8) jakautumista koskevassa 21 luvun 10 §:ssä.
Pörssiosuuskunnan kokouskutsussa on lisäksi
mainittava:
1) edellytykset, joilla jäsenellä on oikeus osallistua
osuuskunnan kokoukseen 15 luvun 2 §:n 2 momentin
ja tämän luvun 7 ja 8 §:n mukaan;
2) edellytykset, joilla jäsenellä on oikeus osallistua
osuuskunnan kokoukseen asiamiehen välityksellä 9 §:n
mukaan;
3) jäsenen 27 §:ssä tarkoitettu kyselyoikeus;
4) osuuskunnan osuuksien ja osakkeiden kokonaismäärä ja
kokonaisäänimäärä osuus-
ja osakelajeittain osuuskunnan kokousta koolle kutsuttaessa;
5) internetsivut, joilla tässä laissa ja arvopaperimarkkinalaissa
säädetyt osuuskunnan kokousta koskevat tiedot
ovat saatavina.
20 §
Kutsuaika
Kokouskutsu on toimitettava aikaisintaan kahta kuukautta ja
viimeistään viikkoa ennen osuuskunnan kokousta,
8 §:n mukaista viimeistä ilmoittautumispäivää tai
15 luvun 2 §:n 2 momentin mukaista arvo-osuusjärjestelmään
liittyneitä osuuskuntia koskevaa määräpäivää sen mukaan,
mikä niistä on aikaisin. Pörssiosuuskunnassa
kutsu on kuitenkin toimitettava aikaisintaan kolme kuukautta ennen
edellä mainittua päivää.
Kutsuajasta säädetään
lisäksi:
1) tiettyjä päätöksiä koskevassa
21 §:ssä; ja
2) jatkokokousta koskevassa 26 §:n 3 momentissa.
Jos sääntöjen mukaan päätöksen
pätevyyden edellytyksenä on päätöksen
tekeminen kahdessa osuuskunnan kokouksessa, kutsua jälkimmäiseen
kokoukseen ei saa toimittaa ennen kuin ensimmäinen kokous
on pidetty. Kutsussa on mainittava edellisessä kokouksessa
tehty päätös.
Pörssiosuuskunnan on toimitettava kokouskutsu viimeistään
kolme viikkoa ennen osuuskunnan kokousta. Kutsu osuuskunnan kokoukseen
on kuitenkin toimitettava viimeistään yhdeksän
päivää ennen 15 luvun 2 §:n 2 momentissa
tarkoitettua osuuskunnan kokouksen täsmäytyspäivää.
21 §
Erityinen kutsuaika
Kokouskutsu on aina toimitettava aikaisintaan kahta
kuukautta ja viimeistään kuukautta ennen kokousta,
8 §:n mukaista viimeistä ilmoittautumispäivää tai
15 luvun 2 §:n 2 momentin mukaista arvo-osuusjärjestelmään
liittyneitä osuuskuntia koskevaa määräpäivää,
jos kokouksessa käsitellään:
1) osuuskunnan tarkoituksen tai toimialan olennaista muuttamista
taikka toiminnan jatkamista yli säännöissä määrätyn
ajan;
2) jäsenten äänimäärän
muuttamista;
3) osuuskunnan johdon, tilintarkastajien tai edustajiston valinnan
vaalitavan tai vaalipiirien muuttamista taikka jäsenten
päätösvallan siirtämistä edustajistolle;
4) jo jäsenenä olevan eroamisoikeuden rajoittamista;
5) jo annettujen osuuksien irtisanomis- tai siirto-oikeuden
rajoittamista taikka osuuden palautuksen lykkäämistä;
6) jo jäsenenä olevan tai jo annetun osuuden osalta
ylijäämää, osuuden palautusta
tai osuuskunnan netto-omaisuutta koskevan oikeuden rajoittamista
muulla kuin 4 tai 5 kohdassa tarkoitetulla tavalla taikka ylijäämän
tai netto-omaisuuden jakoperusteiden muuttamista muulla tavalla;
7) jo jäsenenä olevan maksuvelvollisuuden
lisäämistä maksullisella merkintähinnan
korotuksella tai muulla tavalla;
8) osuuspääoman alentamista taikka omien osuuksien
lunastamista tai hankkimista; taikka
9) osuuskunnan sulautumista, jakautumista, muuttamista toiseen
yritysmuotoon taikka osuuskunnan asettamista selvitystilaan, selvitystilan
lopettamista tai osuuskunnan poistamista rekisteristä.
Edellä 1 momentissa säädettyä kutsuaikaa
sovelletaan myös muihin samassa kokouksessa käsiteltäviin
asioihin sen estämättä, mitä säännöissä määrätään
lyhyemmästä kutsuajasta.
Pörssiosuuskunnassa kutsu voidaan kuitenkin toimittaa
aikaisintaan kolme kuukautta ennen 1 momentissa mainittua päivää.
22 §
Kutsutapa
Jokaiselle jäsenelle, jonka osoite on osuuskunnan tiedossa,
on lähetettävä kirjallinen kokouskutsu,
jollei säännöissä määrätä toisin.
Sen lisäksi, mitä säännöissä määrätään,
jokaiselle jäsenelle, jonka osoite on osuuskunnan tiedossa,
on lähetettävä kirjallinen kutsu tai
kutsu on toimitettava muulla yleisesti jäsenten tiedoksi
tulevalla tavalla, jos kokouksessa käsitellään 21 §:ssä tarkoitettua
asiaa.
Jokaiselle osuuden ja osakkeen omistajalle on toimitettava kirjallinen
kutsu osuuskunnan kokoukseen siten kuin 1 ja 2 momentissa säädetään,
jollei säännöissä muun kuin
32 §:ssä tarkoitetun asian osalta määrätä toisin.
23 §
Kokousasiakirjat, niiden nähtävänä pitäminen ja
lähettäminen
Päätösehdotukset sekä, jos
kokouksessa käsitellään tilinpäätöstä,
tilinpäätös, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus,
on vähintään viikon ajan ennen kokousta
pidettävä jäsenten nähtävänä osuuskunnan
pääkonttorissa tai internetsivuilla. Kokousasiakirjat
on viivytyksettä lähetettävä niitä pyytävälle
jäsenelle, jos asiakirjoja ei voi ladata ja tulostaa osuuskunnan
internetsivuilta.
Jos päätös koskee 21 §:ssä tarkoitettua
asiaa, osuus- tai osakeantia, optio-oikeuksien tai muiden osuuksiin
tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista, osakepääoman
rahastokorotusta, ylijäämän jakamista,
vapaan oman pääoman rahaston jakamista, omien osuuksien
ja osakkeiden hankkimista tai lunastamista, eikä kokouksessa
käsitellä tilinpäätöstä, myös
seuraavat asiakirjat on pidettävä nähtävinä 1
momentissa säädetyllä tavalla:
1) viimeinen tilinpäätös, toimintakertomus
ja tilintarkastuskertomus ja toiminnantarkastuskertomus;
2) viimeisen tilikauden päättymisen jälkeen mahdollisesti
tehty varojen jakoa koskeva päätös;
3) viimeisen tilikauden päättymisen jälkeen mahdollisesti
laadittu osavuosikatsaus; sekä
4) hallituksen selostus tilinpäätöksen
tai osavuosikatsauksen laatimisen jälkeisistä osuuskunnan
asemaan olennaisesti vaikuttavista tapahtumista.
Sulautumisesta, jakautumisesta ja yritysmuodon muuttamisesta
päätettäessä nähtävänä pidettävistä ja
pyynnöstä lähetettävistä asiakirjoista säädetään
20 luvun 11 §:ssä, 21 luvun 11 §:ssä ja 22
luvun 3 §:ssä.
Jos asiasta on sääntöjen mukaan päätettävä kahdessa
osuuskunnan kokouksessa ja jälkimmäinen kokous
pidetään kolmen kuukauden kuluessa ensimmäisestä kokouksesta,
jälkimmäistä kokousta varten ei tarvitse
laatia uusia tässä pykälässä tarkoitettuja
asiakirjoja.
Tämän pykälän säännöksiä kokousasiakirjoista,
niiden nähtävänä pitämisestä ja
lähettämisestä sovelletaan osuuden ja
osakkeen omistajaan, jollei säännöissä muun
kuin 32 §:ssä tarkoitetun asian osalta
määrätä toisin.
24 §
Pörssiosuuskuntaa koskevat erityissäännökset asiakirjojen
nähtävänä pitämisestä ja
lähettämisestä
Pörssiosuuskunnan on pidettävä nähtävänä 19 §:ssä tarkoitettu
kokouskutsu ja 23 §:ssä tarkoitetut jäsenen
nähtävänä pidettävät
asiakirjat osuuskunnan internetsivuilla ajanjakson, joka alkaa viimeistään
kolme viikkoa ennen kokousta ja päättyy aikaisintaan
kolme kuukautta kokouksen jälkeen.
Edellä 23 §:ssä säädetystä poiketen
tilinpäätöstä, toimintakertomusta
ja tilintarkastuskertomusta ei tarvitse pitää nähtävänä tai
lähettää ennen pörssiosuuskunnan
kokousta, jos osuuskunta on julkistanut niiden tiedot arvopaperimarkkinalaissa
tarkoitetulla tavalla viimeistään kolme viikkoa
ennen kokousta.
25 §
Puheenjohtaja, ääniluettelo ja pöytäkirja
Osuuskunnan kokouksen avaa kokouksen koolle kutsujan nimeämä henkilö.
Osuuskunnan kokous valitsee kokouksen puheenjohtajan, jollei
säännöissä määrätä toisin.
Jos säännöissä määrätään
osuuskunnan kokouksen puheenjohtajasta, tämä myös
avaa kokouksen.
Puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että läsnä olevista
jäsenistä, asiamiehistä ja avustajista
laaditaan luettelo, johon merkitään kunkin jäsenen
osuuksien ja osakkeiden lukumäärä ja jäsenen äänimäärä (ääniluettelo).
Siinä on mainittava myös jäsenen äänimäärä ja
sen määräytymisperuste, jos
jäsenellä voi sääntöjen
mukaan olla useita ääniä. Jäsen-
ja omistajaluettelon on oltava nähtävänä kokouksessa.
Puheenjohtajan on huolehdittava pöytäkirjan laatimisesta.
Pöytäkirjaan merkitään tehdyt
päätökset ja äänestyksen
tulokset. Puheenjohtajan ja yhden pöytäkirjan
tarkastajaksi valitun on allekirjoitettava pöytäkirja. Ääniluettelo
otetaan tai liitetään kokouksen pöytäkirjaan.
Pöytäkirjat on numeroitava juoksevasti ja säilytettävä luotettavalla
tavalla.
Pöytäkirja on viimeistään
kahden viikon kuluttua kokouksesta pidettävä osuuskunnan
pääkonttorissa tai internetsivuilla jäsenten
nähtävänä ja siitä on
toimitettava jäljennös sitä pyytävälle
jäsenelle. Jäsenellä on oikeus saada
jäljennös pöytäkirjan liitteistä korvattuaan
osuuskunnan kulut. Sama koskee osuuden ja osakkeen omistajaa, jollei
säännöissä muun kuin 32 §:ssä tarkoitetun
asian osalta määrätä toisin.
Jos pörssiosuuskunnan kokouksessa on suoritettu täysi ääntenlaskenta,
kokouksen pöytäkirjaan on lisäksi merkittävä niiden
osuuksien osuus kaikista osuuksista, joilla on äänestetty, äänten
jakautuminen äänestyksessä ja niiden
kokouksessa edustettujen osuuksien lukumäärä, joilla
ei ole äänestetty. Nämä tiedot
on pidettävä saatavana osuuskunnan internetsivuilla
viimeistään kahden viikon kuluttua osuuskunnan
kokouksesta ja vähintään kolmen
kuukauden ajan osuuskunnan kokouksesta.
26 §
Jatkokokous
Osuuskunnan kokous voi päättää,
että asian käsittely siirretään
jatkokokoukseen.
Varsinaisen osuuskunnan kokouksen tilinpäätöksen
hyväksymistä ja ylijäämän
käyttämistä koskeva asia on siirrettävä jatkokokoukseen,
jos sitä vaativat jäsenet, joilla on vähintään
yksi kymmenesosa tai säännöissä määrätty
pienempi osa jäsenten koko äänimäärästä.
Tässä tarkoitettu jatkokokous on pidettävä aikaisintaan
kuukauden ja viimeistään kolmen kuukauden kuluttua
varsinaisesta osuuskunnan kokouksesta. Päätöstä ei
tarvitse vähemmistön vaatimuksesta siirtää toistamiseen.
Jatkokokoukseen on toimitettava eri kutsu, jos se pidetään
yli neljän viikon kuluttua osuuskunnan kokouksesta. Kutsu
jatkokokoukseen voidaan aina toimittaa viimeistään
neljä viikkoa ennen kokousta.
27 §
Kyselyoikeus
Hallituksen ja toimitusjohtajan on osuuskunnan kokouksessa jäsenen
pyynnöstä annettava tarkempia tietoja seikoista,
jotka voivat vaikuttaa kokouksessa käsiteltävän
asian arviointiin. Jos kokouksessa käsitellään
tilinpäätöstä, velvollisuus
koskee myös osuuskunnan taloudellista asemaa yleisemmin,
mukaan lukien osuuskunnan suhde samaan konserniin kuuluvaan toiseen yhteisöön
tai säätiöön. Tietoja ei kuitenkaan
saa antaa, jos niiden antaminen tuottaisi osuuskunnalle olennaista
haittaa.
Jos jäsenen kysymykseen voidaan vastata vain sellaisten
tietojen perusteella, jotka eivät ole kokouksessa käytettävissä,
vastaus on annettava kahden viikon kuluessa kirjallisesti. Vastaus
on toimitettava kysymyksen esittäneelle jäsenelle
ja muulle jäsenelle, joka sitä pyytää.
Jos hallitus katsoo, ettei pyydettyä tietoa voi antaa
jäsenelle aiheuttamatta olennaista haittaa osuuskunnalle,
hallituksen on kahden viikon kuluessa kokouksesta annettava pyydetty
tieto osuuskunnan tilintarkastajille ja toiminnantarkastajille.
Tilintarkastajien ja toiminnantarkastajien on kuukauden kuluessa
kokouksesta annettava hallitukselle kirjallinen lausunto tiedon vaikutuksesta
tilintarkastuskertomukseen, muuhun tilintarkastajien kokoukselle
antamaan lausuntoon tai toiminnantarkastuskertomukseen. Lausunnon
säilyttämistä, nähtävänä pitämistä ja jäljennösten
antamista koskee, mitä 25 §:n 3 ja 4 momentissa
säädetään osuuskunnan kokouksen
pöytäkirjasta. Lausunto on viipymättä lähetettävä kysymyksen
esittäneelle jäsenelle ja muulle jäsenelle,
joka sitä pyytää.
Osuuden ja
osakkeen
omistajalla on 1—3 momentin
mukainen kyselyoikeus, jollei säännöissä muun
kuin 32 §:ssä tarkoitetun asian osalta määrätä toisin.
Päätöksentekovaatimukset
28 §
Enemmistöpäätös
Osuuskunnan kokouksen päätökseksi
tulee ehdotus, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä,
jollei tässä laissa säädetä toisin.
Vaalissa tulee valituksi eniten ääniä saanut.
Osuuskunnan kokous voi kuitenkin ennen vaalia päättää tai
säännöissä voi määrätä,
että valituksi tulee se, joka saa yli puolet annetuista äänistä. Äänten
mennessä tasan vaali ratkaistaan arvalla ja muu äänestys
puheenjohtajan äänellä, jollei säännöissä määrätä toisin.
Säännöissä voi 1 momentin
estämättä määrätä,
että vaalit toimitetaan suhteellista vaalitapaa noudattaen.
Säännöissä on tällöin
määrättävä, missä vaaleissa
sovelletaan suhteellista vaalitapaa, sekä äänestäjäryhmien
muodostamisesta, toimeenpano- ja tarkastuselimistä ja muista vaalin
toimittamiseen liittyvistä seikoista.
Säännöissä voi määrätä lievemmästä enemmistövaatimuksesta
vaalien osalta ja muutettaessa jäsenen äänimäärää osuuskunnassa,
jonka säännöissä määrätään
jäsenten erisuuruisesta äänimäärästä. Äänimäärän
muuttamisen osalta säännöissä ei
voida kuitenkaan määrätä 29 §:n 1 momentissa
säädettyä määräenemmistöä lievemmästä vaatimuksesta.
29 §
Määräenemmistöpäätökset
Jos päätös on tehtävä määräenemmistöllä, osuuskunnan
kokouksen päätökseksi tulee ehdotus,
jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa
annetuista äänistä.
Määräenemmistöllä tehtäviä päätöksiä ovat, jollei
muualla tässä laissa säädetä tai
säännöissä määrätä toisin:
1) sääntöjen muuttaminen;
2) suunnattu osuus- tai osakeanti;
3) optio-oikeuksien ja muiden osuuksiin tai osakkeisiin oikeuttavien
erityisten oikeuksien antaminen;
4) suunnattu omien osuuksien tai osakkeiden hankkiminen;
5) sulautuminen;
6) jakautuminen;
7) yritysmuodon muuttaminen osakeyhtiöksi; sekä
8) osuuskunnan asettaminen selvitystilaan ja selvitystilan lopettaminen.
Säännöissä ei voi lieventää määräenemmistövaatimusta.
30 §
Osuus- tai osakelajien oikeuksien muuttaminen
Päätös sääntöjen
muuttamisesta siten, että osuus- tai osakelajeja yhdistetään
tai koko osuus- tai osakelajin oikeudet muuten vähenevät,
on tehtävä 29 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä.
Pätevän päätöksen edellytyksenä on
lisäksi se, että päätöstä kannattavat
jäsenet, joilla on vähintään
kaksi kolmasosaa kunkin osuus- ja osakelajin kokouksessa edustetuista osuuksista
ja osakkeista.
31 §
Tiettyjen sääntömuutosten enemmistövaatimukset
Sääntöjen muuttamista
koskevan pätevän päätöksen
edellytyksenä on niiden jäsenten kannatus, joilla
on vähintään yhdeksän kymmenesosaa
kokouksessa annetuista äänistä, jos päätöksellä:
1) rajoitetaan jo jäsenenä olevan eroamisoikeutta
tai rajoitetaan jo annettujen osuuksien osalta oikeutta irtisanoa
osuuksia; taikka
2) lykätään jo annetun osuuden palautuksen suorittamista,
kun jäsenyys päättyy taikka jäsen tai
osuuden muu omistaja irtisanoo osuuksiaan.
Sääntöjen muutosta koskevan
pätevän päätöksen edellytyksenä on
kuitenkin kaikkien kokouksessa edustettujen jäsenten kannatus,
jos päätöksellä:
1) muutetaan osuuskunnan pääasiallista tarkoitusta;
2) määrätään jäsenten
erisuuruisesta äänimäärästä;
3) rajoitetaan jo jäsenenä olevan tai jo annetun
osuuden tai osakkeen tuottamaa oikeutta ylijäämään,
merkintähinnan palautukseen tai osuuskunnan netto-omaisuuteen
muuten kuin 1 momentissa tarkoitetulla tavalla;
4) lisätään jo jäsenenä olevan
tai jo annetun osuuden tai osakkeen omistajan maksuvelvollisuutta
määräyksellä, jolla lisätään
palautuskelvotonta merkintähintaa, ylimääräisiä maksuja
tai lisämaksuvelvollisuutta tai rajoitetaan eroamisoikeutta
tai oikeutta irtisanoa osuuksia osuuskunnassa, jonka säännöissä määrätään
ylimääräisistä maksuista tai
lisämaksuvelvollisuudesta;
5) rajoitetaan jo annetun osuuden tai osakkeen hankkimista;
6) rajoitetaan jäsenyyteen tai osuuden tai osakkeen
omistukseen perustuvaa etuoikeutta osuuksiin tai osakkeisiin;
7) liitetään jo annettuun osuuteen tai osakkeeseen
19 luvun 10 §:ssä tarkoitettu lunastusehto;
8) rajoitetaan osuuskunnan oikeutta vahingonkorvaukseen 25 luvun
9 §:ssä tarkoitetulla tavalla; taikka
9) muutetaan samanlajisten osuuksien tai osakkeiden tuottamien
oikeuksien keskinäistä suhdetta.
Omien osuuksien ja osakkeiden lunastukseen sekä osuuspääoman
ja osakepääoman alentamiseen on kuitenkin
saatava kaikkien kokouksessa edustettujen jäsenten kannatus,
jos päätöksellä rajoitetaan
jo annetun osuuden tai osakkeen tuottamaa oikeutta osuuskunnan ylijäämään,
osuuden palautukseen tai netto-omaisuuteen.
Osuuskunnan kokous ei saa tehdä 1 luvun 7 §:ssä tarkoitetun
yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista päätöstä ilman
sen jäsenen tai osuuden tai osakkeen omistajan suostumusta,
jonka kustannuksella epäoikeutettua etua annetaan.
32 §
Osuuden ja osakkeen omistajien kannatus
Jos osuuskunnan kokouksen päätös
koskee jo annettua osuutta tai osaketta 30 tai 31 §:ssä tarkoitetulla
tavalla tai siten, että rajoitetaan osuuden tai osakkeen
omistajan 7, 9, 22, 23, 25 tai 27 §:ssä tarkoitettua
oikeutta, päätökseen vaaditaan
mainituissa lainkohdissa tarkoitetun kannatuksen lisäksi,
että päätöstä kannattavat osuuksien
tai osakkeiden omistajat, joilla on mainituissa lainkohdissa tarkoitettu
enemmistö kunkin tällaisen osuus- tai osakelajin
osuuksien tai osakkeiden omistajien annetuista äänistä.
Edellä 1 momentissa tarkoitetussa äänestyksessä osuuden
ja osakkeen omistajalla on yksi ääni, jollei säännöissä määrätä toisin.
33 §
Kokouskutsusta poikkeavan päätöksen
ilmoittaminen jäsenille ja osuuden omistajille
Osuuskunnan kokouksen päätöksestä on
ilmoitettava osuuskunnan jäsenelle ja osuuden omistajalle,
jos säännöissä rajoitetaan jäsenen eroamisoikeutta
taikka jäsenen tai osuuden omistajan oikeutta irtisanoa
osuuksiaan tai lykätään osuuden palautusta
ja 21 §:ssä tarkoitetun päätöksen
pääasiallinen sisältö poikkeaa
kutsussa mainitusta siten, että päätöksellä jäsenen
tai osuuden omistajan oikeutta osuuskunnassa vähennetään
tai lisätään velvollisuutta osuuskunnassa
tai muutetaan osuuskunnan pääasiallista tarkoitusta
tai olennaisesti osuuskunnan toimialaa tai jatketaan osuuskunnan
toimintaa ehdotettua pitemmän ajan.
Ilmoitus on toimitettava viipymättä niille
jäsenille ja osuuden omistajille, jotka eivät
olleet edustettuina kokouksessa. Ilmoitus on toimitettava samalla
tavalla kuin kutsu osuuskunnan kokoukseen.
Muut säännökset
34 §
Sääntöjen muuttaminen ja muutoksen
täytäntöönpano
Sääntöjen muuttamisesta päättää osuuskunnan
kokous 29—31 §:ssä tarkoitetulla määräenemmistöllä.
Sääntöjen muuttamista koskeva päätös
on viivytyksettä ilmoitettava rekisteröitäväksi.
Päätöstä ei saa panna täytäntöön
ennen kuin se on rekisteröity. Jos sääntöjen
muutos edellyttää sellaisia täytäntöönpanotoimia,
joista tehdään merkintä rekisteriin,
muutos tulee kuitenkin ilmoittaa rekisteröitäväksi
ja rekisteröidä samanaikaisesti täytäntöönpanotoimien
kanssa.
Päätöstä sääntöjen
muuttamisesta sovelletaan kuitenkin ennen päätöksen
rekisteröintiä jäseneksi otettuun ja
ennen rekisteröintiä annettuun osuuteen vuoden
kuluttua sen tilikauden päättymisestä,
jonka aikana rekisteröitävällä päätöksellä:
1) lykätään osuuteen perustuvaa maksuvelvollisuutta;
2) aikaistetaan osuuden palautusta;
3) lisätään oikeutta rahastokorotuksen
tai ylimääräisen maksun palautukseen;
4) alennetaan osuuspääomaa muuten kuin tappion
kattamiseksi; taikka
5) rajoitetaan jäsenen lisämaksuvelvollisuutta.
Jos osuuden tuottama oikeus määräytyy
osuuden nimellisarvon perusteella, nimellisarvosta luopuminen ei
vaikuta osuuden tuottamaan oikeuteen, ellei toisin päätetä.
35 §
Ylimääräinen oikeus eroamiseen, osuuden
irtisanomiseen ja osuuden palautukseen
Säännöissä määrätyn
eroamisoikeuden rajoituksen ja merkintähinnan palautuksen
lykkäyksen estämättä jäsenellä on
oikeus erota osuuskunnasta ja saada osuuden palautus tässä pykälässä säädetyllä tavalla,
jos hän ei ole kannattanut 21 §:n 1 momentissa
tarkoitettua asiaa koskevaa päätöstä (ylimääräinen
eroamis- ja palautusoikeus). Tätä ei kuitenkaan
sovelleta sulautumista koskevaan vastaanottavan osuuskunnan kokouksen
päätökseen eikä selvitystilaan
asettamista tai rekisteripoistoa koskevaan päätökseen.
Ylimääräinen eroamis- ja palautusoikeus
on, jos jäsen eroaa osuuskunnasta tai jäsenyys
muuten päättyy 30 päivän kuluessa
osuuskunnan kokouksen päätöksestä taikka
jos jäsenyys on päättynyt aiemmin sen
tilikauden aikana, jonka kuluessa päätös
tehdään.
Jos päätös koskee osuuskunnan sulautumista toiseen
osuuskuntaan, jakautumista tai osakeyhtiöksi muuttamista,
jäsenellä on oikeus saada vastaanottavalta osuuskunnalta
tai rekisteröitävältä osakeyhtiöltä koko
se määrä, joka hänen osaltaan
on maksettu merkintähinnasta, ja muu säännöissä määrätty
määrä. Oikeus palautukseen syntyy, kun
osuuskunnan kokouksen päätös on rekisteröity.
Jos päätös koskee muuta 1 momentissa
tarkoitettua asiaa, jäsenellä on oikeus saada
osuuden palautus, kun osuuskunnan kokouksen päätös
on rekisteröity, jos tässä laissa niin
säädetään. Muilta osin palautuksesta
säädetään 17 luvussa.
Jos sääntöjen muutos koskee jäsenen
maksuvelvollisuuden lisäämistä, eronnut
jäsen vapautuu samalla muutokseen perustuvasta velvollisuudesta.
Säännöissä voi määrätä ylimääräisen
eroamis- ja palautusoikeuden rajoituksesta tai poistamisesta.
Mitä tässä pykälässä säädetään
jäsenen ylimääräisestä eroamis-
ja palautusoikeudesta, sovelletaan muun osuuden omistajan oikeuteen
irtisanoa osuutensa ja saada osuuden palautus.
36 §
Päätöksen moittiminen
Osuuskunnan kokouksen päätöksen moittimisesta
säädetään 24 luvussa.
Edustajisto
37 §
Tehtävät
Säännöissä voi määrätä,
että jäsenten päätösvaltaa
joko kaikissa tai joissakin asioissa käyttää osuuskunnan
kokouksen sijasta jäsenten valitsema edustajisto.
Säännöissä on tällöin
määrättävä, miten edustajisto
asetetaan, edustajiston tehtävät, siihen valittavien
jäsenten lukumäärä ja toimikausi sekä edustajiston
täydentäminen tapauksessa, jossa siihen valitun
toimi päättyy kesken toimikauden. Toimikauden
on päätyttävä viimeistään kuudentena
valinnan jälkeisenä tilikautena, joko silloin,
kun uusi edustajisto on valittu, tai tilikauden päättyessä.
Osuuskunnan jäsenellä ja osuuden ja osakkeen
omistajalla ei ole oikeutta osallistua edustajiston kokoukseen,
jollei säännöissä määrätä toisin.
Säännöissä ei kuitenkaan voi
määrätä osuuskunnan jäsenen äänioikeudesta
edustajiston kokouksessa.
38 §
Valinta
Edustajisto on aina valittava suhteellista vaalitapaa noudattaen,
jollei säännöissä määrätä toisin.
Säännöissä voi määrätä,
että edustajiston jäsenet valitaan eri jäsenryhmien
tai eri alueiden mukaan määrättävistä vaalipiireistä.
Säännöissä on tällöin
määrättävä myös
perusteista, joilla jäsenet jaetaan eri vaalipiireihin.
Säännöissä voi
määrätä, että kustakin
vaalipiiristä valittavien edustajiston jäsenten
suhteellinen osuus edustajistosta määräytyy:
1) osuuskunnan jäsenten lukumäärän
perusteella;
2) jäsenten osuuksien lukumäärän
tai niistä suoritetun määrän
perusteella;
3) osuuskunnan tarjoamien tai muulla tavalla järjestämien
palveluiden käytön mukaan; taikka
4) muun kuin 1—3 kohdassa tarkoitetun perusteen mukaan.
Jos edustajiston jäsenet on valittava vaalipiireittäin,
säännöissä voidaan määrätä valitsijamiehet
toimittamaan vaalipiiristään edustajistoon tulevien
jäsenten vaali. Osuuskunnan jäsenet valitsevat
valitsijamiehet vaalipiireittäin noudattaen suhteellista
vaalitapaa ja mitä tässä pykälässä säädetään
edustajiston jäsenten valinnasta. Säännöissä on
määrättävä valitsijamiesten
toimikausi, joka saa olla enintään edustajiston
toimikauden pituinen.
Säännöissä voi määrätä,
että jäsenet osallistuvat edustajiston
tai valitsijamiesten valintaa koskevaan äänestykseen
postin taikka tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla.
Säännöissä on tällöin
määrättävä äänestysmenettelystä,
joka turvaa jäsenten äänioikeuden ja
oikeuden asettaa ehdokkaita.
39 §
Uusi valinta kesken toimikauden
Edustajiston jäsenten valinta on järjestettävä kesken
heidän toimikautensa, jos osuuskunnan jäsenet,
jotka edustavat vähintään puolta tai säännöissä määrättyä pienempää osaa
jäsenten yhteenlasketusta äänimäärästä,
vaativat kirjallisesti sitä.
Jäsenet on valittava neljän kuukauden kuluessa
vaatimuksen esittämisestä. Uusien jäsenten toimikausi
alkaa valinnan tuloksen toteamista seuraavana päivänä.
Säännöissä voi kuitenkin määrätä,
että uusien jäsenten toimikausi alkaa viimeistään
kahden viikon kuluttua valinnasta.
40 §
Valinnan laiminlyönti
Jos edustajiston jäsenten valinta laiminlyödään,
noudatetaan, mitä 18 §:n 2 momentissa säädetään
aluehallintoviraston oikeudesta oikeuttaa hakija kutsumaan koolle
tarvittava kokous. Siinä tarkoitetun hakemuksen edustajiston vaalin
järjestämisestä voi tehdä myös
osuuskunnan jäsen.
41 §
Edustajiston kokous
Edustajiston kokoukseen sovelletaan osuuskunnan kokousta koskevia
tämän lain säännöksiä,
jollei tässä pykälässä säädetä toisin.
Edustajiston jäsenellä on kokouksessa aina yksi ääni, eikä hän
voi käyttää oikeuttaan asiamiehen välityksellä.
Edustajiston jäsen saa käyttää avustajaa
vain, jos säännöissä niin määrätään
tai edustajiston kokous niin päättää.
Ylimääräinen edustajistolle kuuluvaa
asiaa käsittelevä edustajiston kokous on pidettävä,
jos vähintään neljäsosa edustajiston
jäsenistä sitä vaatii. Kokous on pidettävä myös,
jos säännöissä määrätty
mainittua pienempi osa edustajiston jäsenistä sitä vaatii.
Edustajiston kokous ei saa päättää 21 §:ssä tarkoitetusta
asiasta ennen kuin on kulunut kuukausi siitä, kun osuuskunnan
jäsenille on toimitettu ilmoitus päätösehdotuksen
pääasiallisesta sisällöstä ja
edustajiston kokouksen ajankohdasta samalla tavalla kuin kutsu tällaista
asiaa käsittelevään osuuskunnan kokoukseen
toimitetaan. Jos 31 §:ssä tarkoitettua asiaa koskeva
päätös poikkeaa osuuskunnan ja edustajiston
jäsenille ilmoitetusta, poikkeamisesta on ilmoitettava
jäsenille siten kuin 21 §:ssä säädetään.
Edustajiston kokouksen päätökseen
30 tai 31 §:ssä tarkoitetussa asiassa
vaadittavaan osuuden ja osakkeen omistajien kannatukseen sovelletaan,
mitä 32 §:ssä säädetään
osuuskunnan kokouksen päätökseen vaadittavasta
osuuden ja osakkeen omistajien kannatuksesta.
42 §
Päätösten moittiminen ja vahingonkorvausvastuu
Mitä 24 luvussa säädetään
osuuskunnan kokouksen päätöksen moittimisesta,
sovelletaan myös edustajiston kokouksen päätöksen
moittimiseen.
Edustajiston jäsenen vahingonkorvausvastuusta säädetään
25 luvun 2 §:ssä ja edustajiston kokouksen puheenjohtajan
vahingonkorvausvastuusta mainitun luvun 3 §:ssä.
43 §
Osuuskunnan jäsenen oikeussuojakeinot
Osuuskunnan jäsenellä on aina oikeus vaatia 7
luvun 15 §:ssä tarkoitettua erityistä tarkastusta ja
oikeus ajaa 25 luvun 7 §:ssä tarkoitettua kannetta
osuuskunnan hyväksi. Tarkastusta hakevilla tai kanteen
vireille panevilla osuuskunnan jäsenillä on oltava
vähintään neljäsosa tai säännöissä määrätty
pienempi osa osuuskunnan koko äänimäärästä.
Osuuskunnan jäsenet voivat hakea tarkastusta tai panna
vireille kanteen, vaikka edustajiston jäsenet eivät
ole vastustaneet edustajiston päätöstä 7
luvun 15 §:ssä ja 25 luvun 7 §:ssä tarkoitetulla
tavalla. Osuuden ja osakkeen omistajilla on sama oikeus 25 luvun 7 §:ssä tarkoitetun
kanteen ajamiseen osuuskunnan puolesta.
6 luku
Osuuskunnan johto ja edustaminen
Johto
1 §
Osuuskunnan johto
Osuuskunnalla on oltava hallitus. Sillä voi olla myös
toimitusjohtaja ja hallintoneuvosto.
Kiellosta tehdä yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisia
päätöksiä säädetään
1 luvun 7 §:ssä, huolellisuusvelvollisuudesta
1 luvun 8 §:ssä ja vahingonkorvausvastuusta 25
luvussa.
Osuuskunnan edustamisesta säädetään
tämän luvun 26—29 §:ssä.
Hallituksen tehtävät ja päätöksenteko
2 §
Hallituksen yleiset tehtävät
Hallitus huolehtii osuuskunnan hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta
järjestämisestä (yleistoimivalta).
Hallitus vastaa siitä, että osuuskunnan kirjanpidon
ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty.
Hallitus tai hallituksen jäsen ei saa noudattaa osuuskunnan
tai edustajiston kokouksen, hallintoneuvoston taikka hallituksen
tekemää päätöstä,
joka on tämän lain tai osuuskunnan sääntöjen vastaisena
pätemätön.
3 §
Hallituksen päätöksenteko
Hallituksen päätökseksi tulee enemmistön mielipide,
jollei säännöissä edellytetä määräenemmistöä.
Jos äänet menevät tasan, ratkaisee puheenjohtajan ääni.
Jos äänet menevät puheenjohtajan vaalissa
tasan, eikä hallitusta valittaessa tai säännöissä ole
määrätty muuta, vaali ratkaistaan arvalla.
Hallitus on päätösvaltainen, kun
paikalla on yli puolet jäsenistä, ellei säännöissä edellytetä suurempaa
määrää. Määrä lasketaan
valituista hallituksen jäsenistä. Määrää laskettaessa
esteellisten jäsenten ei katsota olevan paikalla. Päätöstä ei
saa tehdä, ellei kaikille hallituksen jäsenille ole
mahdollisuuksien mukaan varattu tilaisuutta osallistua asian käsittelyyn.
Jos hallituksen jäsen on estynyt, tilaisuus on varattava
varajäsenelle. Jos päätös tehdään
pitämättä kokousta, päätös
on kirjattava, allekirjoitettava, numeroitava ja säilytettävä noudattaen,
mitä hallituksen kokouksen pöytäkirjasta
6 §:ssä säädetään.
4 §
Hallituksen jäsenen esteellisyys
Hallituksen jäsen ei saa osallistua hänen
ja osuuskunnan välistä sopimusta koskevan asian käsittelyyn.
Hän ei myöskään saa osallistua osuuskunnan
ja kolmannen välistä sopimusta tai sitoumusta
koskevan asian käsittelyyn, jos hänellä on
odotettavissa siitä olennaista etua, joka saattaa olla
ristiriidassa osuuskunnan edun kanssa. Mitä tässä pykälässä säädetään
sopimuksesta, sovelletaan myös muuhun oikeustoimeen sekä oikeudenkäyntiin
ja muuhun puhevallan käyttämiseen.
5 §
Hallituksen kokoontuminen
Hallituksen puheenjohtaja vastaa siitä, että hallitus
kokoontuu tarvittaessa. Kokous on kutsuttava koolle, jos hallituksen
jäsen tai toimitusjohtaja sitä vaatii. Jollei
hallituksen puheenjohtaja vaatimuksesta huolimatta kutsu kokousta koolle,
kutsun voi toimittaa hallituksen jäsen, jos vähintään
puolet hallituksen jäsenistä hyväksyy
koolle kutsumisen, tai toimitusjohtaja.
Hallitus voi päättää, että muukin
kuin hallituksen jäsen saa olla läsnä kokouksessa.
Toimitusjohtajan oikeudesta osallistua kokoukseen säädetään
18 §:ssä. Läsnäolo-oikeudesta
voi määrätä säännöissä.
6 §
Hallituksen pöytäkirja
Hallituksen kokouksesta on laadittava pöytäkirja,
jonka allekirjoittaa kokouksen puheenjohtaja ja, jos hallitukseen
kuuluu useita jäseniä, vähintään
yksi hallituksen siihen valitsema jäsen. Hallituksen jäsenellä ja
toimitusjohtajalla on oikeus saada eriävä mielipiteensä merkityksi
pöytäkirjaan. Pöytäkirjat on
numeroitava juoksevasti ja säilytettävä luotettavalla
tavalla.
7 §
Tehtävien siirtäminen
Hallitus voi yksittäistapauksessa tai sääntöjen
määräyksen nojalla tehdä päätöksen
toimitusjohtajan yleistoimivaltaan kuuluvassa asiassa silloinkin,
kun osuuskunnalla on toimitusjohtaja.
Hallitus voi saattaa hallituksen tai toimitusjohtajan yleistoimivaltaan
kuuluvan asian osuuskunnan kokouksen tai hallintoneuvoston päätettäväksi.
Hallituksen jäsenet sekä jäsenyyden
alkaminen ja päättyminen
8 §
Hallituksen jäsenet, varajäsenet ja puheenjohtaja
Hallitukseen on valittava yhdestä viiteen varsinaista
jäsentä, jollei säännöissä määrätä toisin. Jos
hallitukseen kuuluu vähemmän kuin kolme jäsentä,
hallituksessa on oltava ainakin yksi varajäsen. Mitä tässä laissa
säädetään jäsenestä, sovelletaan
myös varajäseneen.
Jos hallituksessa on useita jäseniä, sille
on valittava puheenjohtaja. Puheenjohtajan valitsee hallitus, jos
hallitusta valittaessa ei ole päätetty toisin
tai säännöissä ei määrätä toisin.
9 §
Hallituksen jäsenten valinta
Osuuskunnan kokous valitsee hallituksen jäsenet, jollei
säännöissä määrätä,
että hallintoneuvosto valitsee hallituksen jäsenet.
Säännöissä voi määrätä,
että vähemmän kuin puolet hallituksen
jäsenistä valitaan muussa järjestyksessä.
Jos jäsentä ei kuitenkaan ole valittu muussa järjestyksessä,
osuuskunnan kokous tai hallintoneuvosto voi valita jäsenen,
jollei säännöissä määrätä toisin.
10 §
Hallituksen jäsenen kelpoisuus
Hallituksen jäsenenä ei voi olla oikeushenkilö eikä alaikäinen
tai se, jolle on määrätty edunvalvoja,
jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai joka on konkurssissa.
Liiketoimintakiellon vaikutuksesta kelpoisuuteen säädetään liiketoimintakiellosta
annetussa laissa (1059/1985).
Vähintään yhdellä hallituksen
jäsenellä on oltava asuinpaikka Euroopan talousalueella,
jollei rekisteriviranomainen myönnä osuuskunnalle lupaa
poiketa tästä.
11 §
Hallituksen jäsenen toimikausi
Hallituksen jäsenen toimikausi jatkuu toistaiseksi,
jollei säännöissä määrätä määräaikaisesta toimikaudesta.
Toimikausi päättyy ja uuden jäsenen toimikausi
alkaa uuden jäsenen valinnasta päättävän
kokouksen päättyessä, jollei säännöissä määrätä tai
uutta jäsentä valittaessa päätetä toisin.
12 §
Hallituksen jäsenen eroaminen
Hallituksen jäsen voi erota tehtävästään
ennen toimikauden päättymistä.
Eroaminen tulee voimaan aikaisintaan, kun siitä on
ilmoitettu hallitukselle. Jos hallituksen jäsenen on valinnut
muu kuin osuuskunnan kokous, eroamisesta on ilmoitettava myös
valitsijalle.
Jos hallituksen jäsenellä on erotessaan syytä olettaa,
että osuuskunnalla ei enää ole muita
hallituksen jäseniä, hänen on huolehdittava
siitä, että osuuskunnan kokous kutsutaan koolle
valitsemaan uutta hallitusta.
13 §
Hallituksen jäsenen erottaminen
Hallituksen jäsenen voi ennen toimikauden päättymistä erottaa
se, joka on hänet valinnut. Muun kuin osuuskunnan kokouksen
valitseman jäsenen voi kuitenkin erottaa osuuskunnan kokous,
jos sääntöjä on muutettu siten,
ettei valintaoikeutta enää ole.
Erotetun jäsenen toimikausi päättyy
erottamisesta päättävän
osuuskunnan kokouksen päättyessä, jollei
osuuskunnan kokous päätä muusta ajankohdasta.
Muun kuin osuuskunnan kokouksen erottaman jäsenen toimikausi
päättyy välittömästi,
jollei erottamisen yhteydestä käy muuta ilmi.
14 §
Hallituksen täydentäminen
Jos hallituksen jäsenen tehtävä tulee
kesken toimikauden avoimeksi tai jos jäsen menettää 10 §:ssä säädetyn
kelpoisuutensa, jäsenen sijalle tulee varajäsen
sen mukaan kuin säännöissä määrätään
tai varajäsentä valittaessa on päätetty.
Jos varajäsentä ei ole, hallituksen muiden jäsenten
on huolehdittava siitä, että uusi jäsen
valitaan jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Jos
hallitus varajäsenineen on päätösvaltainen,
valinta voi tapahtua seuraavassa hallituksen jäsenet valitsevassa
osuuskunnan tai hallintoneuvoston kokouksessa.
Hallitusta koskevat muut säännökset
15 §
Konsernisuhde
Jos osuuskunnasta on tullut emo-osuuskunta tai se
on lakannut olemasta emo-osuuskunta, hallituksen on viivytyksettä ilmoitettava
siitä tytäryhteisön hallitukselle tai
vastaavalle toimielimelle. Tytäryhteisön
hallituksen tai vastaavan toimielimen on annettava emo-osuuskunnan hallitukselle
konsernin aseman arvioimiseksi ja sen toiminnan tuloksen laskemiseksi
tarvittavat tiedot.
16 §
Sopimus ainoan jäsenen kanssa
Sellainen osuuskunnan ja sen ainoan jäsenen välinen
sopimus tai sitoumus, joka ei kuulu osuuskunnan tavanomaiseen liiketoimintaan,
on merkittävä tai liitettävä hallituksen
kokouksen pöytäkirjaan.
Toimitusjohtaja
17 §
Toimitusjohtajan yleiset tehtävät
Toimitusjohtaja hoitaa osuuskunnan juoksevaa hallintoa hallituksen
antamien ohjeiden ja määräysten mukaisesti
(yleistoimivalta). Toimitusjohtaja vastaa siitä,
että osuuskunnan kirjanpito on lain mukainen ja varainhoito
luotettavalla tavalla järjestetty. Toimitusjohtajan on
annettava hallitukselle ja sen jäsenelle tiedot, jotka ovat
tarpeen hallituksen tehtävien hoitamiseksi.
Toimitusjohtaja saa ryhtyä osuuskunnan toiminnan laajuus
ja laatu huomioon ottaen epätavallisiin tai laajakantoisiin
toimiin vain, jos hallitus on hänet siihen valtuuttanut
tai hallituksen päätöstä ei
voi odottaa aiheuttamatta osuuskunnan toiminnalle olennaista haittaa.
Viimeksi mainitussa tapauksessa hallitukselle on mahdollisimman
pian annettava tieto toimista.
18 §
Toimitusjohtajan läsnäolo hallituksen kokouksessa
Toimitusjohtajalla on oikeus olla läsnä hallituksen
kokouksessa ja käyttää siellä puhevaltaa, vaikka
hän ei olisikaan hallituksen jäsen, jollei hallitus
päätä toisin.
19 §
Toimitusjohtajaan ja hänen sijaiseensa sovellettavat
säännökset
Toimitusjohtajaan sovelletaan lisäksi, mitä hallituksen
jäsenestä säädetään
pätemättömiä päätöksiä koskevassa
2 §:n 2 momentissa, esteellisyyttä koskevassa
4 §:ssä ja kelpoisuutta koskevassa 10 §:n
1 momentissa. Toimitusjohtajan asuinpaikan on aina oltava Euroopan
talousalueella, jollei rekisteriviranomainen myönnä osuuskunnalle
lupaa poiketa tästä.
Mitä tässä laissa säädetään
toimitusjohtajasta, sovelletaan myös hänen sijaiseensa.
20 §
Toimitusjohtajan valinta, eroaminen ja erottaminen
Hallitus valitsee toimitusjohtajan. Säännöissä voi
määrätä, että hallintoneuvos
tai osuuskunnan kokous valitsee toimitusjohtajan.
Toimitusjohtajalla on oikeus erota tehtävästään.
Eroaminen tulee voimaan aikaisintaan, kun siitä on ilmoitettu
hallitukselle.
Toimitusjohtajan voi erottaa tehtävästään
se, joka on hänet valinnut. Erottaminen tulee voimaan välittömästi,
jollei hallitus päätä myöhemmästä ajankohdasta.
Jos toimitusjohtajan on valinnut muu kuin hallitus, erottaminen
tulee voimaan välittömästi, jollei valitsija
päätä myöhemmästä ajankohdasta.
Hallintoneuvosto
21 §
Hallintoneuvoston tehtävät
Hallintoneuvostosta määrätään
säännöissä. Hallintoneuvosto
valvoo hallituksen ja toimitusjohtajan vastuulla olevaa osuuskunnan
hallintoa. Hallintoneuvosto voi antaa hallitukselle ohjeita asioissa,
jotka ovat laajakantoisia tai periaatteellisesti tärkeitä.
Säännöissä voi
määrätä, että:
1) hallintoneuvosto valitsee hallituksen jäsenet ja
määrää heidän palkkionsa;
2) hallintoneuvosto valitsee toimitusjohtajan ja muut osuuskunnan
ylimpään johtoon kuuluvat sekä päättää heidän
palkkaeduistaan;
3) hallintoneuvosto päättää asioista,
jotka koskevat toiminnan huomattavaa supistamista tai laajentamista
taikka osuuskunnan organisaation olennaista muuttamista;
4) hallintoneuvosto antaa varsinaiselle osuuskunnan kokoukselle
lausunnon tilinpäätöksestä; sekä
5) hallintoneuvostolla on myös muita kuin 2—4
kohdassa tarkoitettuja hallituksen yleistoimivaltaan kuuluvia tehtäviä ja
tehtäviä, joita ei ole säädetty
muille toimielimille.
Hallintoneuvostolle ei kuitenkaan voi siirtää 17 §:n
1 momentissa tarkoitettua juoksevaa hallintoa, kirjanpitoa ja varainhoitoa
koskevia tehtäviä. Säännöissä ei
myöskään voi rajoittaa hallituksen, sen
jäsenen eikä toimitusjohtajan oikeutta
edustaa osuuskuntaa. Hallituksella ei ole toimivaltaa hallintoneuvostolle
siirretyissä tehtävissä, ellei säännöissä määrätä toisin.
22 §
Hallintoneuvoston tiedonsaanti
Hallituksen, hallituksen jäsenen ja toimitusjohtajan
on annettava hallintoneuvostolle ja sen jäsenille tiedot,
jotka ovat tarpeen hallintoneuvoston tehtävien hoitamiseksi.
23 §
Hallintoneuvoston jäsenet ja puheenjohtaja
Hallintoneuvostossa on oltava vähintään
kolme jäsentä. Toimitusjohtaja tai hallituksen
jäsen ei saa olla hallintoneuvoston jäsen. Hallintoneuvostolle
on valittava puheenjohtaja. Puheenjohtajan valitsee hallintoneuvosto,
jos hallintoneuvostoa valittaessa ei ole päätetty
tai säännöissä määrätä toisin.
24 §
Hallintoneuvostoon sovellettavat säännökset
Hallintoneuvostoon ja sen jäseneen sovelletaan lisäksi,
mitä 2 §:n 2 momentissa säädetään pätemättömistä päätöksistä,
3—6 §:ssä päätöksenteosta,
esteellisyydestä, kokoontumisesta ja pöytäkirjasta
sekä 9—14 §:ssä valinnasta,
kelpoisuudesta, toimikaudesta, eroamisesta, erottamisesta ja täydentämisestä.
25 §
Muut toimielimet
Säännöissä voi määrätä myös
muista osuuskunnan toimielimistä. Tällaisille
elimille ei voi antaa tämän lain mukaan osuuskunnan
tai edustajiston kokoukselle, valitsijamiehille, hallitukselle,
toimitusjohtajalle tai hallintoneuvostolle kuuluvia tehtäviä.
Edustaminen
26 §
Hallitus ja toimitusjohtaja edustajina
Hallitus edustaa osuuskuntaa. Toimitusjohtaja voi edustaa osuuskuntaa
asiassa, joka 17 §:n nojalla kuuluu hänen
tehtäviinsä.
27 §
Muut edustajat
Säännöissä voi määrätä,
että hallituksen jäsenellä tai
toimitusjohtajalla on oikeus edustaa osuuskuntaa tai että hallitus
voi antaa oikeuden jäsenelleen, toimitusjohtajalle tai
muulle nimetylle henkilölle. Hallitus voi milloin tahansa
peruuttaa antamansa oikeuden osuuskunnan edustamiseen.
28 §
Edustamisoikeuden rajoitukset
Kaupparekisteriin voi merkitä vain sellaisen rajoituksen
oikeuteen edustaa osuuskuntaa, jonka mukaan kahdella tai useammalla
henkilöllä on vain yhdessä tämä oikeus.
Sääntöjen toimialamääräys
rajoittaa edustajan toimivaltaa.
29 §
Edustajan toimien sitovuus
Osuuskunnan tässä laissa tarkoitetun
edustajan osuuskunnan puolesta tekemä oikeustoimi ei sido
osuuskuntaa, jos:
1) edustaja on toiminut vastoin tässä laissa säädettyä kelpoisuuden
rajoitusta;
2) edustaja on toiminut vastoin 28 §:ssä tarkoitettua
rajoitusta; taikka
3) edustaja on ylittänyt toimivaltansa ja se, johon
oikeustoimi kohdistui, tiesi tai hänen olisi pitänyt
tietää toimivallan ylityksestä.
Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa
riittävänä osoituksena siitä,
että oikeustoimen kohteena ollut tiesi tai että hänen olisi
pitänyt tietää toimivallan ylityksestä,
ei voi pitää pelkästään
sitä, että toimivaltaa koskevat rajoitukset on
rekisteröity.
7 luku
Tilintarkastus, toiminnantarkastus, jäsenen tarkastusoikeus
ja erityinen tarkastus
Tilintarkastus
1 §
Sovellettava laki
Osuuskunnan tilintarkastuksesta säädetään tässä luvussa
ja tilintarkastuslaissa.
2 §
Tilintarkastajan valinta
Tilintarkastusvelvollisuudesta säädetään
tilintarkastuslain 2 luvussa ja tämän luvun 6 §:ssä.
Tilintarkastajan valitsee osuuskunnan kokous. Jos tilintarkastajia
on valittava useita, säännöissä voi
määrätä, että joku
tai jotkut heistä, ei kuitenkaan kaikkia, valitaan muussa
järjestyksessä.
3 §
Varatilintarkastaja
Velvollisuudesta valita varatilintarkastaja säädetään
tilintarkastuslain 4 §:ssä. Osuuskunnan kokous
voi valita varatilintarkastajan myös osuuskunnassa, jossa
siihen ei ole velvollisuutta, ja valita useamman varatilintarkastajan. Säännöissä
voi
määrätä, että myös
2 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla muussa
järjestyksessä valitun tilintarkastajan varatilintarkastaja valitaan
muussa järjestyksessä.
Mitä tässä laissa ja tilintarkastuslaissa
säädetään tilintarkastajasta,
koskee myös varatilintarkastajaa.
4 §
Tilintarkastajan toimikausi
Tilintarkastajan toimikausi jatkuu toistaiseksi, jollei säännöissä määrätä määräaikaisesta
toimikaudesta. Toimikausi päättyy ja uuden tilintarkastajan
toimikausi alkaa uuden tilintarkastajan valinnasta päättävän
osuuskunnan kokouksen päättyessä, jollei
säännöissä määrätä tai
uutta tilintarkastajaa valittaessa päätetä toisin.
5 §
Vähemmistön oikeus vaatia tilintarkastajaa
Osuuskunnassa, jossa ei lain tai sääntöjen
mukaan ole valittava tilintarkastajaa, osuuskunnan kokouksen on
valittava tilintarkastaja, jos jäsenet, joilla on vähintään
yksi neljäsosa osuuskunnan jäsenten koko äänimäärästä tai
yksi kolmasosa kokouksessa edustettujen jäsenten äänimäärästä,
vaativat sitä varsinaisessa osuuskunnan kokouksessa tai
siinä osuuskunnan kokouksessa, jossa asiaa kokouskutsun
mukaisesti on käsiteltävä. Jollei osuuskunnan
kokous valitse tilintarkastajaa, aluehallintovirasto määrää tilintarkastajan
noudattaen, mitä tilintarkastuslain 9 §:n
1 ja 4 momentissa säädetään.
Edellytyksenä on lisäksi, että jäsen
hakee tilintarkastajan määräämistä kuukauden
kuluessa osuuskunnan kokouksesta.
6 §
Erityinen velvollisuus valita KHT-tilintarkastaja
Pörssiosuuskunnassa vähintään
yhden osuuskunnan kokouksen valitseman tilintarkastajan on oltava
tilintarkastuslain 2 §:n 2 kohdassa tarkoitettu
KHT-tilintarkastaja tai KHT-yhteisö.
Toiminnantarkastus
7 §
Toiminnantarkastajan valinta ja toimikausi
Osuuskunnassa on oltava osuuskunnan kokouksen valitsema
toiminnantarkastaja, jos osuuskunnassa ei ole tilintarkastajaa ja
säännöissä ei määrätä toisin.
Toiminnantarkastaja on kuitenkin aina valittava, jos osuuskunnassa
ei ole tilintarkastajaa ja jäsenet, joilla on vähintään
yksi neljäsosa osuuskunnan jäsenten koko äänimäärästä tai
yksi kolmasosa kokouksessa edustetuista jäsenten äänimäärästä,
vaativat sitä varsinaisessa osuuskunnan kokouksessa tai
osuuskunnan kokouksessa, jossa asiaa on kokouskutsun mukaan käsiteltävä.
Toiminnantarkastajan valitsee osuuskunnan kokous. Jos osuuskunnassa
on tilintarkastaja, osuuskunnan kokous voi päättää toiminnantarkastajan
valinnasta 5 luvun 28 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä.
Jos toiminnantarkastajia on valittava useita, säännöissä voi
määrätä, että joku tai
jotkut heistä, ei kuitenkaan kaikkia, valitaan muussa järjestyksessä.
Jos toiminnantarkastajaa ei ole valittu tämän lain
tai sääntöjen mukaisesti, aluehallintovirasto
määrää toiminnantarkastajan
noudattaen, mitä 5 §:ssä säädetään
tilintarkastajan määräämisestä.
Toiminnantarkastajan toimikauteen sovelletaan 4 §:n
säännöksiä tilintarkastajan
toimikaudesta.
8 §
Toiminnantarkastajan sijainen
Jos valitaan vain yksi toiminnantarkastaja, lisäksi
on valittava ainakin yksi toiminnantarkastajan sijainen, johon sovelletaan,
mitä toiminnantarkastajasta säädetään.
9 §
Toiminnantarkastajan kelpoisuus ja riippumattomuus
Toiminnantarkastajana ei voi olla:
1) oikeushenkilö eikä alaikäinen
tai se, jolle on määrätty edunvalvoja,
jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai joka on konkurssissa
tai liiketoimintakiellossa;
2) osuuskunnan hallituksen jäsen taikka toimitusjohtaja
tai vastaavassa asemassa samaan konserniin kuuluvassa muussa yhteisössä oleva henkilö;
3) se, jonka tehtävänä on osuuskunnan
kirjanpidon tai varojen hoito taikka varojen hoidon valvonta;
4) se, joka on palvelussuhteessa osuuskuntaan taikka 2 tai 3
kohdassa tarkoitettuun henkilöön;
5) se, jolla on rahalaina, vakuus tai muu vastaava etuus osuuskunnalta
tai sen johtoon kuuluvalta taikka joka on antanut mainitulle taholle tällaisen
etuuden; taikka
6) se, joka on 2 tai 3 kohdassa tarkoitetun henkilön
puoliso, veli, sisar taikka tällaiseen henkilöön
suoraan ylenevässä tai alenevassa sukulaisuussuhteessa.
Toiminnantarkastajalla on oltava sellainen taloudellisten ja
oikeudellisten asioiden tuntemus ja kokemus kuin osuuskunnan toiminnan
laatuun ja laajuuteen nähden on tarpeen tehtävän hoitamiseksi.
Toiminnantarkastajan on oltava riippumaton toiminnantarkastusta
suorittaessaan. Jos edellytykset riippumattomaan toimintaan olennaiselta osin
puuttuvat, toiminnantarkastajan on kieltäydyttävä vastaanottamasta
tehtävää tai luovuttava siitä.
10 §
Toiminnantarkastuksen sisältö
Toiminnantarkastus sisältää osuuskunnan
talouden ja hallinnon tarkastuksen osuuskunnan toiminnan laadun
ja laajuuden kannalta riittävällä tavalla.
11 §
Toiminnantarkastuskertomus
Toiminnantarkastajan on annettava kultakin tilikaudelta päivätty
ja allekirjoitettu toiminnantarkastuskertomus. Toiminnantarkastuskertomuksessa
on yksilöitävä sen kohteena oleva tilinpäätös.
Toiminnantarkastuskertomuksessa on oltava lausunto
siitä, sisältääkö:
1) tilinpäätös olennaisilta osin
osuuskunnan tuotot, kulut, varat, oman pääoman,
velat ja osuuskunnan antamat vakuudet; sekä
2) toimintakertomus olennaisilta osin tiedot 8 luvun
5—8 §:ssä tarkoitetuista seikoista.
Jos toiminnantarkastaja ei voi antaa lausuntoa, toiminnantarkastajan
on ilmoitettava tästä toiminnantarkastuskertomuksessa.
Toiminnantarkastuskertomuksessa voi antaa tarpeellisia
lisätietoja.
Toiminnantarkastajan on huomautettava toiminnantarkastuskertomuksessa,
jos tarkastuksessa on ilmennyt, että osuuskunnan hallituksen jäsen,
puheenjohtaja, varapuheenjohtaja taikka toimitusjohtaja on:
1) syyllistynyt tekoon tai laiminlyöntiin, josta saattaa
seurata vahingonkorvausvelvollisuus osuuskuntaa kohtaan; tai
2) rikkonut tätä lakia tai osuuskunnan sääntöjä.
Toiminnantarkastuskertomus on luovutettava osuuskunnan hallitukselle
viimeistään kaksi viikkoa ennen sitä osuuskunnan
kokousta, jossa tilinpäätös on esitettävä vahvistettavaksi.
12 §
Palkkio ja muut kustannukset
Toiminnantarkastajalla on oikeus saada osuuskunnalta palkkio.
Osuuskunta vastaa myös muista toiminnantarkastuksesta aiheutuvista
kuluista.
13 §
Toiminnantarkastajan tietojensaantioikeus, tietojenantovelvollisuus
ja salassapitovelvollisuus
Osuuskunnan hallituksen ja toimitusjohtajan on varattava toiminnantarkastajalle
tilaisuus toimittaa tarkastus siinä laajuudessa kuin tämä katsoo
sen tarpeelliseksi sekä annettava sellaista selvitystä ja
apua, jota toiminnantarkastaja pyytää. Tytäryrityksen
vastaavalla toimielimellä on sama velvollisuus emo-osuuskunnan
toiminnantarkastajaa kohtaan.
Toiminnantarkastajalla on oikeus olla läsnä ja käyttää puhevaltaa
sellaisessa hallituksen kokouksessa ja osuuskunnan kokouksessa,
jossa käsitellään hänen tehtäviinsä liittyviä asioita. Toiminnantarkastajan
on oltava kokouksessa läsnä, jos käsiteltävät
asiat ovat sellaisia, että hänen läsnäolonsa
on tarpeen.
Toiminnantarkastajan on osuuskunnan kokouksen pyynnöstä annettava
tarkempia tietoja seikoista, jotka voivat vaikuttaa kokouksessa
käsiteltävän asian arviointiin. Tietoja
ei kuitenkaan saa antaa, jos niiden antaminen aiheuttaisi osuuskunnalle
olennaista haittaa.
Toiminnantarkastajan on annettava jäsenen pyynnöstä osuuskunnan
kokoukselle kaikki osuuskuntaa koskevat tiedot, jos siitä ei
aiheudu osuuskunnalle olennaista haittaa. Toiminnantarkastaja saa
muutoin ilmaista tehtäväänsä suorittaessaan
tietoonsa saamansa seikan:
1) josta toiminnantarkastajan on ilmoitettava tai lausuttava
lain nojalla;
2) jonka viranomainen, tuomioistuin tai muu henkilö on
lain perusteella oikeutettu saamaan tietoonsa;
3) jonka ilmaisemiseen osuuskunta on antanut suostumuksensa;
4) joka on tullut yleiseen tietoon; tai
5) jos siitä ei aiheudu osuuskunnalle haittaa.
Toiminnantarkastajan vahingonkorvausvastuusta säädetään
25 luvussa.
Jäsenen tarkastusoikeus ja erityinen tarkastus
14 §
Jäsenen tarkastusoikeus harvainosuuskunnassa
Jäsenellä on oikeus osuuskunnassa, jossa on enintään
kymmenen jäsentä, tutustua osuuskunnan kirjanpitoon
ja muihin osuuskunnan toimintaan liittyviin asiakirjoihin siinä laajuudessa kuin
se on tarpeen 5 luvun 27 §:n 1 momentissa tarkoitettujen
seikkojen arvioimiseksi.
Hallitus voi evätä tarkastusoikeuden, jos
siitä aiheutuu olennaista haittaa osuuskunnalle. Hallituksen
velvollisuuteen antaa olennaista haittaa aiheuttavia tietoja jäsenen
asemesta tilintarkastajille sovelletaan, mitä 5 luvun 27 §:n
3 momentissa säädetään. Määräaika
tiedon antamiselle ja tilintarkastajien lausunnolle lasketaan kuitenkin
oikeuden pyytämisestä.
Jäsenellä on oikeus käyttää avustajaa
sekä korvattuaan osuuskunnan kulut oikeus saada jäljennöksiä kirjanpidosta
ja asiakirjoista. Hallitus voi kieltää muun kuin
tilintarkastajan käyttämisen avustajana.
Jäsen tai avustaja ei saa ilmaista eikä käyttää tietoa,
jonka hän saa tässä pykälässä säädetyllä tavalla,
jos tiedon ilmaisemisesta tai käyttämisestä saattaa
aiheutua olennaista haittaa osuuskunnalle.
15 §
Erityisen tarkastuksen määrääminen
Jäsen voi hakea osuuskunnan kotipaikan aluehallintovirastolta
erityisen tarkastuksen toimittamista osuuskunnan hallinnosta ja
kirjanpidosta tietyltä päättyneeltä ajanjaksolta
taikka tietyistä toimenpiteistä tai seikoista.
Edellytyksenä on, että ehdotusta on
osuuskunnan kokouksessa käsitelty ja kannatettu 2 momentissa
tarkoitetulla tavalla. Hakemus aluehallintovirastolle on tehtävä kuukauden
kuluessa osuuskunnan kokouksesta.
Ehdotus tarkastuksen toimittamisesta on tehtävä varsinaisessa
osuuskunnan kokouksessa tai siinä osuuskunnan kokouksessa,
jossa asiaa kokouskutsun mukaisesti on käsiteltävä.
Hakemuksen voi tehdä, jos jäsenet, joilla
on vähintään yksi neljäsosa
jäsenten koko äänimäärästä tai
yksi kolmasosa kokouksessa edustettujen jäsenten äänimäärästä,
ovat ehdotusta kannattaneet.
Aluehallintoviraston on kuultava osuuskunnan hallitusta ja,
jos tarkastus hakemuksen mukaan koskee tietyn henkilön
toimenpiteitä, tätä henkilöä.
Hakemukseen on suostuttava, jos tarkastuksen toimittamiseen katsotaan
olevan painavia syitä. Aluehallintovirasto voi määrätä yhden
tai useamman erityisen tarkastajan. Määräyksen
voi panna täytäntöön lainvoimaa
vailla olevana.
16 §
Erityinen tarkastaja
Erityisen tarkastajan on oltava luonnollinen henkilö tai
tilintarkastusyhteisö. Erityisellä tarkastajalla
on oltava sellainen taloudellisten ja oikeudellisten asioiden tuntemus
ja kokemus kuin tarkastustehtävän laatuun ja laajuuteen
katsoen on tarpeen tehtävän hoitamiseksi. Mitä tilintarkastajasta
säädetään 25 luvun 6—9 §:ssä ja 26 luvun
3 §:ssä sekä tilintarkastuslain 8, 18,
19, 24—26 ja 51 §:ssä, sovelletaan erityiseen
tarkastajaan.
17 §
Tarkastuslausunto
Erityisestä tarkastuksesta on annettava lausunto osuuskunnan
kokoukselle. Lausunto on vähintään viikon
ajan ennen osuuskunnan kokousta pidettävä jäsenten
nähtävänä osuuskunnan pääkonttorissa
tai internetsivuilla, viivytyksettä lähetettävä jäsenelle,
joka pyytää sitä, sekä asetettava
nähtäväksi osuuskunnan kokouksessa.
18 §
Palkkio ja muut kustannukset
Erityisellä tarkastajalla on oikeus saada osuuskunnalta
palkkio. Osuuskunta vastaa myös muista erityisestä tarkastuksesta
aiheutuvista kuluista. Tuomioistuin voi kuitenkin erityisistä syistä velvoittaa
tarkastusta hakeneen jäsenen kokonaan tai osittain korvaamaan
osuuskunnalle sen kulut.
8 luku
Oma pääoma, tilinpäätös,
toimintakertomus ja konserni
Oma pääoma
1 §
Oman pääoman lajit ja käyttö
Osuuskunnan oma pääoma jakautuu sidottuun
omaan pääomaan ja vapaaseen omaan pääomaan.
Osuuspääoma, vararahasto ja osakepääoma
sekä kirjanpitolain mukainen arvonkorotusrahasto, käyvän
arvon rahasto ja uudelleenarvostusrahasto ovat sidottua pääomaa.
Muut rahastot sekä tilikauden ja edellisten tilikausien
ylijäämä ovat vapaata omaa pääomaa.
Jos sääntöjen mukaan osuuskunnan
tarkoitus on voiton tuottaminen, omassa pääomassa
ylijäämän voi nimetä voitoksi
ja alijäämän tappioksi.
Ennen tämän lain voimaantuloa syntyneestä ylikurssirahastosta
ja kumotun osuuskuntalain (1488/2001) 6 luvun 2 §:n
3 momentissa tarkoitetusta erästä säädetään
osuuskuntalain voimaanpanosta annetussa laissa (
/
).
Oman pääoman jakamisesta ja muusta käyttämisestä säädetään
tämän luvun lisäksi 16—19 luvussa.
2 §
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon merkitään
se osa osuuden ja osakkeen merkintähinnasta, jota perustamissopimuksen,
sääntöjen taikka osuuksien antamista
koskevan päätöksen tai osakeantipäätöksen
mukaan ei merkitä osuuspääomaan tai osakepääomaan
ja jota ei kirjanpitolain mukaan merkitä vieraaseen
pääomaan, sekä sellainen muu oman pääoman
sijoitus, jota ei merkitä muuhun rahastoon. Rahastoon merkitään
myös se määrä, jolla osuuspääomaa
tai osakepääomaa alennetaan ja jota ei käytetä tappion
kattamiseen tai varojen jakamiseen.
Tilinpäätös ja toimintakertomus
3 §
Kirjanpitolain soveltaminen
Tilinpäätös ja toimintakertomus on
laadittava kirjanpitolain ja tämän luvun säännösten
mukaisesti.
4 §
Tilikausi
Osuuskunnan tilikaudesta määrätään
osuuskuntaa perustettaessa perustamissopimuksessa tai säännöissä.
Silloinkin, kun tilikaudesta ei määrätä säännöissä,
sen muuttamisesta päättää osuuskunnan
kokous. Muutos tulee voimaan, kun se on rekisteröity.
5 §
Toimintakertomus
Toimintakertomuksessa on aina ilmoitettava tässä laissa
edellytetyt tiedot. Vastaavat tiedot voi kuitenkin toimintakertomuksen
sijasta ilmoittaa tilinpäätöksen liitetietoina,
jollei kirjanpitolaissa säädetä toisin.
Toimintakertomuksessa on oltava hallituksen esitys osuuskunnan
ylijäämää koskeviksi toimenpiteiksi
sekä esitys mahdollisesta muun vapaan oman pääoman
jakamisesta.
Toimintakertomuksessa on ilmoitettava:
1) osuuskunnan osuuksien ja osakkeiden määrä osuus-
ja osakelajeittain ja kutakin lajia koskevat sääntöjen
pääasialliset määräykset;
2) osuuskunnan osuuspääoma jaoteltuna osuuslajeittain;
sekä
3) pääomalainoista pääasialliset
lainaehdot ja lainoille kertynyt kuluksi kirjaamaton korko.
Toimintakertomuksessa on ilmoitettava osuuskunnan ulkomaiset
sivuliikkeet.
6 §
Toimintakertomuksen tiedot lähipiirilainoista
Toimintakertomuksessa on erikseen ilmoitettava rahalainat, vastuut
ja vastuusitoumukset osuuskunnan lähipiiriin kuuluvalle
sekä niiden pääasialliset ehdot, jos
rahalainojen, vastuiden ja vastuusitoumusten yhteismäärä ylittää 20
000 euroa tai 5 prosenttia osuuskunnan taseen omasta pääomasta.
Osuuskunnan ja toisen henkilön katsotaan kuuluvan toistensa
lähipiiriin, jos toinen pystyy käyttämään
toiseen nähden määräysvaltaa
tai pystyy käyttämään huomattavaa
vaikutusvaltaa sen taloutta ja liiketoimintaa koskevassa päätöksenteossa.
7 §
Toimintakertomuksen tiedot rakenne- ja rahoitusjärjestelyistä
Toimintakertomuksessa on annettava selostus:
1) jos osuuskunnasta on tullut emo-osuuskunta, se on ollut vastaanottavana
osuuskuntana sulautumisessa tai jakautumisessa taikka se on jakautunut;
2) osuuden merkintähinnasta tilinpäätöksen tai
aiemman tilinpäätöksen perusteella palautettaviksi
tulevista määristä ja palautusajankohdista
osuuslajeittain;
3) 9 luvun 6 §:ssä tarkoitetun maksullisen
tai 18 §:ssä tarkoitetun maksuttoman osuus- ja
osakeantipäätöksen tai sääntöjen
määräyksen pääasiallisesta
sisällöstä;
4) 10 luvun 3 §:ssä tarkoitetun optio-oikeuksien
ja muiden osuuksiin tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien
antamista koskevan päätöksen pääasiallisesta
sisällöstä;
5) osuuskunnan aikaisemmin antamiin optio-oikeuksiin ja muihin
osuuksiin ja osakkeisiin oikeuttaviin erityisiin oikeuksiin perustuvan
merkinnän pääasiallisista ehdoista; sekä
6) hallituksen voimassa olevista osuus- ja osakeantia sekä optio-oikeuksien
ja muiden osuuksiin ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien
antamista koskevista valtuutuksista.
Toimintakertomuksessa on annettava tilikaudelle kuuluvasta osuuden
apporttimaksusta 2 luvun 6 §:ssä ja 9 luvun 13 §:ssä tarkoitetut
tiedot.
8 §
Toimintakertomuksen tiedot omista osuuksista ja osakkeista
Toimintakertomuksessa on ilmoitettava osuus- ja osakelajeittain:
1) osuuskunnan ja sen tytäryhteisöjen hallussa
ja panttina olevien osuuskunnan ja emo-osuuskunnan omien osuuksien
ja osakkeiden kokonaismäärät sekä suhteelliset
osuudet kaikista niiden tuottamista äänistä;
2) tilikauden aikana osuuskunnalle tulleet ja pantiksi otetut
omat ja emo-osuuskunnan osuudet ja osakkeet sekä niiden
luovuttaminen ja mitätöiminen.
Toimintakertomuksessa on annettava seuraavat tiedot
tilikauden aikana osuuskunnalle tulleista, pantiksi otetuista, luovutetuista
ja mitätöidyistä omista ja emo-osuuskunnan
osuuksista ja osakkeista:
1) miten osuudet ja osakkeet ovat tulleet osuuskunnalle tai
miten ne on luovutettu;
2) osuuksien ja osakkeiden lukumäärä ja
suhteellinen osuus kaikista osuuksista ja osakkeista; sekä
3) maksettu vastike.
Osuuskunnan hallussa ja panttina olevat osuudet ja osakkeet
on ilmoitettava erikseen. Jos osuuksia ja osakkeita on tullut osuuskunnan
lähipiiriin kuuluvalta tai niitä on luovutettu
lähipiiriin kuuluvalle, lähipiiriin kuuluva on
mainittava nimeltä.
9 §
Konsernitilinpäätös
Konsernitilinpäätöksen laatimisessa
on sen lisäksi, mitä muualla säädetään,
noudatettava tämän luvun säännöksiä.
Emo-osuuskunnan on aina laadittava konsernitilinpäätös,
jos se jakaa varoja jäsenille taikka osuuden tai osakkeen
omistajille. Konsernitilinpäätöstä ei
kuitenkaan tarvitse laatia, jos osuuskunta on vapautettu konsernitilinpäätöksen
laatimisvelvollisuudesta kirjanpitolain 6 luvun 1 §:n
4 momentin perusteella.
10 §
Tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen
rekisteröiminen
Osuuskunnan on ilmoitettava tilinpäätös
ja toimintakertomus rekisteröitäväksi
kahden kuukauden kuluessa tilinpäätöksen
vahvistamisesta. Ilmoitukseen on liitettävä jäljennös
tilintarkastuskertomuksesta ja konsernitilintarkastuskertomuksesta
sekä hallituksen jäsenen tai toimitusjohtajan
kirjallinen ilmoitus tilinpäätöksen vahvistamisen
päivämäärästä ja
osuuskunnan ylijäämää koskevasta
osuuskunnan kokouksen päätöksestä.
Jos 1 momentissa säädetty velvollisuus laiminlyödään,
rekisteriviranomainen voi velvoittaa toimitusjohtajan tai hallituksen
jäsenen sakon uhalla täyttämään
velvollisuuden määräämässään
ajassa. Päätökseen, jolla rekisteriviranomainen
on asettanut uhkasakon, ei saa hakea muutosta valittamalla. Rekisteriviranomaisen
velvollisuudesta
määrätä osuuskunta laiminlyönnin
vuoksi selvitystilaan tai poistettavaksi kaupparekisteristä säädetään
23 luvun 4 §:n 1 momentissa.
11 §
Kirjanpitolautakunnan ohjeet ja lausunnot
Kirjanpitolautakunta voi kirjanpitolain 8 luvun 2 §:ssä säädetyllä tavalla
antaa ohjeita ja lausuntoja tämän lain tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten soveltamisesta.
12 §
Konserni
Jos osuuskunnalla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu
määräysvalta toisessa kotimaisessa tai
ulkomaisessa yhteisössä tai säätiössä,
osuuskunta on emo-osuuskunta ja määräysvallassa
oleva on tytäryhteisö. Emo-osuuskunta tytäryhteisöineen
muodostaa konsernin.
Osuuskunnalla on määräysvalta toisessa
yhteisössä tai säätiössä myös
silloin, kun osuuskunnalla yhdessä yhden tai useamman tytäryhteisönsä kanssa
taikka tytäryhteisöllä yksin tai yhdessä muiden
tytäryhteisöjen kanssa on kirjanpitolain 1 luvun
5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta
siinä.
Mitä kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä säädetään kirjanpitovelvollisesta,
sovelletaan edellä tarkoitettuun osuuskuntaan ja mitä mainitussa
pykälässä säädetään
kohdeyrityksestä, sovelletaan edellä tarkoitettuun
toiseen kotimaiseen tai ulkomaiseen yhteisöön
tai säätiöön.