1 §
Tarkoitus
Tässä laissa säädetään
tulvariskien hallinnan järjestämisestä.
Lain tarkoituksena on vähentää tulvariskejä, ehkäistä ja
lieventää tulvista aiheutuvia vahingollisia seurauksia
ja edistää varautumista tulviin. Lain tarkoituksena
on myös sovittaa yhteen tulvariskien hallinta
ja vesistöalueen muu hoito ottaen huomioon vesivarojen
kestävän käytön sekä suojelun
tarpeet.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tulvalla vesistön vedenpinnan noususta, merenpinnan
noususta tai hulevesien kertymisestä aiheutuvaa
maan tilapäistä peittymistä vedellä;
2) tulvariskillä tulvan esiintymisen todennäköisyyden
ja tulvasta ihmisten terveydelle, turvallisuudelle, ympäristölle,
infrastruktuurille, taloudelliselle toiminnalle ja kulttuuriperinnölle
mahdollisesti aiheutuvien vahingollisten seurausten yhdistelmää;
3) hulevedellä taajaan rakennetulla alueella maan
pinnalle tai muille vastaaville pinnoille kertyvää sade-
tai sulamisvettä;
4) vesistöalueella vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain (1299/2004) 2 §:n 6 kohdassa tarkoitettua
vesistöaluetta;
5) vesistöalueen osalla vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain 2 §:n 7 kohdassa tarkoitettua vesistöalueen
osaa;
6) vesienhoitoalueella vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain 3 §:ssä tarkoitettua vesienhoitoaluetta;
7) kansainvälisellä vesienhoitoalueella vesienhoidon
järjestämisestä annetun lain 3 §:ssä tarkoitettua
toisen valtion alueelle ulottuvasta vesistöalueesta muodostettavaa
vesienhoitoaluetta;
8) yhteensovittavalla elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella vesienhoidon
järjestämisestä annetun lain
6 §:ssä tarkoitettua vesienhoitoalueen yhteensovittavaa
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta.
3 §
Viranomaiset
Maa- ja metsätalousministeriö ohjaa ja seuraa
tämän lain täytäntöönpanoa
yhteistyössä sisäasiainministeriön,
liikenne- ja viestintäministeriön ja
ympäristöministeriön kanssa.
Sen lisäksi, mitä 4—6 §:ssä säädetään,
valtion ja kuntien viranomaiset osallistuvat toimialallaan tässä laissa
tarkoitettuun tulvariskien hallinnan suunnitteluun.
4 §
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtävät
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtävänä on:
1) tehdä vesistöalueiden ja merenrannikon tulvariskien
alustava arviointi;
2) valmistella ehdotus vesistöalueen ja merenrannikon
merkittävien tulvariskialueiden nimeämiseksi;
3) laatia vesistöalueiden ja merenrannikon tulvavaara-
ja tulvariskikartat;
4) valmistella ehdotukset vesistöalueiden ja merenrannikon
tulvariskien hallintasuunnitelmiksi;
5) avustaa kuntia hulevesitulvariskien alustavassa arvioinnissa,
merkittävien tulvariskialueiden nimeämisessä ja
tulvariskien hallintasuunnitelmien laatimisessa.
Lisäksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
huolehtii toimialallaan muusta kuin 1 momentissa tarkoitetusta
tulvariskien hallinnasta. Erityisesti keskuksen tehtävänä on:
1) huolehtia vesistötulvariskien hallintaa palvelevasta
suunnittelusta muilla kuin merkittävillä tulvariskialueilla;
2) huolehtia tulvan uhatessa ja tulvan aikana viranomaisten
yhteistyön järjestämisestä ja ohjata
toimenpiteitä vesistössä;
3) antaa suosituksia vesistön säännöstelyjen ja
juoksutusten yhteensovittamisesta;
4) edistää tulvasuojelua ja muita tulvariskien hallintaa
parantavia toimenpiteitä;
5) huolehtia hydrologisesta seurannasta sekä vesitilanne-
ja tulvavaroituspalvelusta yhteistyössä Suomen
ympäristökeskuksen ja Ilmatieteen laitoksen
kanssa;
6) hoitaa muut maa- ja metsätalousministeriön
määräämät tulvariskien
hallinnassa tarpeelliset tehtävät.
Maa- ja metsätalousministeriö voi määrätä, että elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskus huolehtii tässä pykälässä tarkoitetuista
tehtävistä toisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
toimialueella.
5 §
Kunnan, maakunnan liiton ja alueen pelastustoimen
tehtävät
Kunta, maakunnan liitto ja alueen pelastustoimi osallistuvat
vesistöalueen ja merenrannikon tulvariskien hallinnan
suunnitteluun siten kuin tässä laissa säädetään.
Kunta huolehtii hulevesitulvariskien hallinnan suunnittelusta
siten kuin 19 §:ssä säädetään.
6 §
Suomen ympäristökeskuksen ja Ilmatieteen laitoksen
tehtävät
Suomen ympäristökeskus ja Ilmatieteen laitos tuottavat
toimialallaan tulvariskien hallinnassa tarvittavia asiantuntijapalveluja.
7 §
Tulvariskien alustava arviointi
Tulvariskien alustava arviointi tehdään toteutuneista
tulvista sekä ilmaston ja vesiolojen kehittymisestä saatavissa
olevien tietojen perusteella ottaen huomioon myös
ilmaston muuttuminen pitkällä aikavälillä.
8 §
Merkittävät tulvariskialueet
Alue, jolla 7 §:ssä tarkoitetun
arvioinnin perusteella todetaan mahdollinen merkittävä tulvariski
tai jolla sellaisen riskin voidaan olettaa ilmenevän, nimetään
merkittäväksi tulvariskialueeksi. Tulvariskin
merkittävyyttä arvioitaessa otetaan
huomioon tulvan todennäköisyys sekä seuraavat
tulvasta mahdollisesti aiheutuvat yleiseltä kannalta katsoen
vahingolliset seuraukset:
1) vahingollinen seuraus ihmisten terveydelle tai turvallisuudelle;
2) välttämättömyyspalvelun,
kuten vesihuollon, energiahuollon, tietoliikenteen, tieliikenteen
tai muun vastaavan toiminnan, pitkäaikainen keskeytyminen;
3) yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja turvaavan
taloudellisen toiminnan pitkäaikainen keskeytyminen;
4) pitkäkestoinen tai laaja-alainen vahingollinen seuraus
ympäristölle; tai
5) korjaamaton vahingollinen seuraus kulttuuriperinnölle.
Tulvariskin merkittävyyttä arvioitaessa otetaan
huomioon myös alueelliset ja paikalliset olosuhteet.
Maa- ja metsätalousministeriö nimeää vesistöalueen
ja merenrannikon merkittävät tulvariskialueet
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
ehdotuksesta. Ministeriön päätökseen
ei saa hakea erikseen muutosta valittamalla.
9 §
Tulvakartat
Edellä 8 §:ssä tarkoitetuille merkittäville
tulvariskialueille laaditaan kartat, jotka kuvaavat erisuuruisilla
todennäköisyyksillä esiintyvien tulvien
leviämisalueita (tulvavaarakartta), sekä kartat,
joista ilmenevät tällaisista tulvista mahdollisesti
aiheutuvat vahingolliset seuraukset (tulvariskikartta).
10 §
Tulvariskien hallintasuunnitelma
Vesistöalueelle, jolle on nimetty yksi tai useampi
merkittävä tulvariskialue, sekä merenrannikon
merkittävälle tulvariskialueelle laaditaan tulvariskien
hallintasuunnitelma. Jos vesistön tulvimisesta ja merenpinnan
noususta aiheutuva tulvariski kohdistuu samalle alueelle, vesistöaluetta
ja merenrannikkoa koskevat tulvariskien hallintasuunnitelmat
voidaan yhdistää. Hulevesitulvien hallintasuunnitelma
laaditaan 19 §:n 2 momentissa tarkoitetulle alueelle.
Tulvariskien hallintasuunnitelmassa esitetään
tulvariskien hallinnan tavoitteet kullekin merkittävälle
tulvariskialueelle sekä toimenpiteet, joilla
tavoitteet pyritään saavuttamaan. Toimenpiteitä valittaessa
on pyrittävä vähentämään
tulvien todennäköisyyttä sekä käyttämään muita
kuin tulvasuojelurakenteisiin perustuvia tulvariskien hallinnan
keinoja, jos se olosuhteet kokonaisuutena huomioon ottaen katsotaan
tarkoituksenmukaiseksi. Suunnitelmassa tarkastellaan toimenpiteiden
kustannuksia ja hyötyjä sekä esitetään
toimenpiteiden etusijajärjestys.
11 §
Tulvariskien hallinnan tavoitteet
Tulvariskien hallinnan tavoitteena on vähentää 8 §:n
1 momentissa tarkoitettuja vahingollisia seurauksia. Lisäksi
on pyrittävä siihen, että vesistötulvista
aiheutuvat vahingolliset seuraukset vesistöalueella jäävät
kokonaisuutena ar-vioiden mahdollisimman
vähäisiksi.
12 §
Tulvariskien hallinnan ja vesienhoidon yhteensovittaminen
Vesistöalueen ja merenrannikon tulvavaara- ja tulvariskikarttojen
sekä tulvariskien hallintasuunnitelmien laatiminen ja tarkistaminen
sovitetaan vesienhoitoalueella yhteen vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain 5 §:n 1 momentissa säädettyjen tehtävien
kanssa. Erityisesti on huolehdittava siitä, että tulvariskien
hallintasuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet sovitetaan yhteen vesienhoidon
järjestämisestä annetun lain 12 §:ssä tarkoitetun
toimenpideohjelman ympäristötavoitteiden kanssa.
Tämän lain 17 §:ssä tarkoitettu
osallistuminen ja tiedottaminen sekä vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain 15 §:ssä säädetyt menettelyt
sovitetaan tarvittavilta osin yhteen.
13 §
Ympäristöselostus
Tulvariskien hallintasuunnitelman osana esitetään
ympäristöselostus. Ympäristöselostuksesta
säädetään viranomaisten suunnitelmien
ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetussa
laissa (200/2005).
14 §
Tulvariskien hallinnan suunnittelu valtakunnan rajan ylittävillä vesistöalueilla
Tulvariskien hallintasuunnitelman yhteensovittaminen
ja muu yhteistyö tulvariskien hallinnan suunnittelussa
valtakunnan rajan ylittävällä vesistöalueella
järjestetään siten kuin niistä erikseen
kansainvälisellä sopimuksella määrätään.
Tulvariskien hallintasuunnitelma on pyrittävä sovittamaan
yhteen 1 momentissa tarkoitetun vesistöalueen toiseen valtioon
kuuluvaa osaa koskevien vastaavien suunnitelmien kanssa. Sitä voidaan
täydentää yksityiskohtaisemmilla suunnitelmilla,
jotka sovitetaan yhteen rajat ylittävällä vesistöalueen
osalla.
Tulvariskien hallintasuunnitelmaan ei saa sisällyttää toimenpiteitä,
jotka laajuutensa tai vaikutustensa vuoksi lisäävät
merkittävästi tulvariskiä 1
momentissa tarkoitetun vesistöalueen toiseen
valtioon kuuluvassa osassa, ellei toimenpiteitä ole sovitettu
yhteen koko vesistöalueella. Jos tällaisten toimenpiteiden
vaikutus kohdistuu 28 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kansainväliseen
tulvariskien hallintayksikköön kuuluvan vesistöalueen
Ruotsiin tai Norjaan kuuluvaan osaan, edellytyksenä on
lisäksi, että toimenpiteistä on sovittu
mainittujen valtioiden kanssa. Tulvariskin merkittävän
lisäyksen arviointiin sovelletaan, mitä 8 §:n
1 momentissa säädetään.
15 §
Tulvaryhmä
Tulvariskien hallintasuunnitelman laatimiseksi tarvittavaa viranomaisten
yhteistyötä varten on tulvaryhmä sellaisella
vesistöalueella ja merenrannikon alueella, jolle tulvariskien
alustavan arvioinnin perusteella on nimetty yksi tai useampi merkittävä tulvariskialue.
Tulvaryhmän muodostavat asianomaisten elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskusten, maakunnan liittojen, kuntien
ja alueiden pelastustoimien edustajat.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa tulvaryhmän
asianomaisen maakunnan liiton ehdotuksesta. Jos merkittävä tulvariskialue
sijaitsee vesistöalueella, jolla toimii kaksi tai useampia maakunnan
liittoja, nämä tekevät ministeriölle yhteisen
ehdotuksen. Ministeriö määrää tulvaryhmässä edustettuina
olevat tahot ja näistä tulvaryhmän puheenjohtajan,
joka johtaa tulvaryhmän toimintaa.
Tulvaryhmä voi asettaa jaostoja valmistelemaan ryhmässä käsiteltäviä asioita
sekä kutsua asiantuntijoita.
16 §
Tulvaryhmän tehtävät
Tulvaryhmä:
1) käsittelee tulvariskien hallintasuunnitelmaa varten
laaditut selvitykset;
2) asettaa tulvariskien hallinnan tavoitteet;
3) hyväksyy ehdotuksen suunnitelmaksi ja siihen sisältyviksi
toimenpiteiksi.
Tulvaryhmän on järjestettävä tulvariskien hallintasuunnitelman
valmistelun eri vaiheissa riittävä vuorovaikutus
vesistöalueen ja merenrannikon merkittävän
tulvariskialueen viranomaisten sekä elinkeinonharjoittajien,
maa- ja vesialueiden omistajien, vesien käyttäjien
ja asianomaisten järjestöjen edustajien
kanssa.
17 §
Osallistuminen ja tiedottaminen
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on
varattava kaikille mahdollisuus tutustua 4 §:n 1 momentissa
tarkoitettuun ehdotukseen merkittävien tulvariskialueiden
nimeämiseksi ja ehdotukseen tulvariskien hallintasuunnitelmaksi
sekä niiden tausta-asiakirjoihin ja varattava tilaisuus esittää mielipiteensä ehdotuksista
kirjallisesti tai sähköisesti. Elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskus pyytää lisäksi
tarvittavat lausunnot.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus julkaisee
kuulutuksen 1 momentissa tarkoitettujen ehdotusten nähtävillä pitämisestä alueen kuntien
ilmoitustauluilla. Ehdotukset ja niiden tausta-asiakirjat pidetään
tarpeellisilta osin nähtävillä alueen
kunnissa ja julkaistaan sähköisesti. Elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskus ilmoittaa
lisäksi ehdotuksesta tulvariskien hallintasuunnitelmaksi
alueella yleisesti ilmestyvissä sanomalehdissä taikka
muulla sopivaksi katsomallaan tavalla sekä järjestää tarpeen mukaan
tiedotustilaisuuksia, joissa varataan tilaisuus mielipiteiden
esittämiseen.
18 §
Vesistö- ja meritulvariskien hallintasuunnitelmien
hyväksyminen
Maa- ja metsätalousministeriö hyväksyy vesistöalueiden
ja merenrannikon tulvariskien hallintasuunnitelmat.
Päätös tulvariskien hallintasuunnitelmasta annetaan
julkipanon jälkeen, ja sen katsotaan tulleen asianomaisten
tietoon, kun se on annettu.
Tulvariskien hallintasuunnitelmien hyväksymisestä toimitetaan
tieto suunnitelmassa tarkoitetun vesistöalueen ja merenrannikon
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle,
joka kuuluttaa hyväksymisestä toimialueensa kunnissa
sekä ilmoittaa hyväksymisestä riittävällä tavalla sanomalehdissä.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus toimittaa
tiedon suunnitelman hyväksymisestä kunnille
ja niille viranomaisille, joita asian käsittelyn aikaisemmissa
vaiheissa on kuultu. Kunnan aluetta koskeva hyväksytty
vesistöalueen ja merenrannikon tulvariskien hallintasuunnitelma
pidetään nähtävillä kunnassa.
19 §
Hulevesitulvariskien hallinnan suunnittelu
Kunta tekee alustavan arvioinnin hulevesitulvista
aiheutuvista tulvariskeistä, nimeää hulevesitulvien
merkittävät tulvariskialueet ja laatii alueille
tulvavaarakartat ja tulvariskikartat noudattaen soveltuvin osin,
mitä 7—9 §:ssä säädetään.
Kunnan päätökseen merkittävien
tulvariskialueiden nimeämisestä ei saa
hakea erikseen muutosta valittamalla.
Kunta laatii hulevesitulvan vuoksi merkittäväksi
tulvariskialueeksi nimetylle alueelle tulvariskien hallintasuunnitelman
noudattaen soveltuvin osin, mitä 10 ja 11 §:ssä sekä 12 §:n
1 momentissa säädetään. Suunnitelmaa
laadittaessa on noudatettava myös, mitä maankäyttö-
ja rakennuslain (132/1999) 9 §:ssä säädetään ympäristövaikutusten
selvittämisestä. Kunta hyväksyy
hulevesitulvariskien hallintasuunnitelman.
Osallistumisesta ja tiedottamisesta hulevesitulvariskien hallinnan
suunnittelussa on soveltuvin osin voimassa, mitä maankäyttö-
ja rakennuslain 62, 65 ja 67 §:ssä säädetään
kaavoitusmenettelystä ja vuorovaikutuksesta.
20 §
Tarkistaminen
Tulvariskien alustava arviointi, merkittävien tulvariskialueiden
nimeäminen, tulvavaara- ja tulvariskikartat sekä tulvariskien
hallintasuunnitelmat tarkistetaan tarpeellisin osin kuuden vuoden
välein. Tarkistamisessa on soveltuvin osin noudatettava,
mitä tässä laissa ja sen nojalla säädetään
tulvariskien alustavan arvioinnin tekemisestä,
merkittävien tulvariskialueiden nimeämisestä,
tulvavaara- ja tulvariskikarttojen laatimisesta sekä tulvariskien
hallintasuunnitelmien valmistelusta ja hyväksymisestä.
21 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella annetaan säännökset:
1) tulvariskien alustavan arvioinnin, tulvavaara- ja tulvariskikarttojen
sekä tulvariskien hallintasuunnitelmien sisällöstä ja
tarkistamisesta, tulvariskien hallintasuunnitelman valmistelusta
sekä tulvariskien hallinnan suunnittelua koskevista määräajoista;
2) 17 §:ssä tarkoitetussa osallistumisessa
ja tiedottamisessa noudatettavista määräajoista.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan lisäksi antaa
säännöksiä:
1) tulvariskien hallintasuunnitelmien ja vesienhoitosuunnitelmien
yhteensovittamisesta;
2) 15 §:ssä tarkoitetun tulvaryhmän
asettamisesta ja toimikaudesta;
3) Suomen ympäristökeskuksen ja Ilmatieteen
laitoksen tehtävistä tulvariskien hallinnassa.
22 §
Muutoksenhaku
Tulvariskien hallintasuunnitelman hyväksymistä koskevaan
maa- ja metsätalousministeriön päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten
kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään. Valituksen saa tehdä sillä perusteella,
että päätös on lainvastainen.
Ministeriön päätös voidaan panna
täytäntöön muutoksenhausta huolimatta.
Valitusoikeus on:
1) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun
päätös saattaa vaikuttaa;
2) asianomaisella kunnalla, maakunnan liitolla ja alueen pelastustoimella;
3) yleistä etua valvovilla viranomaisilla;
4) sellaisella rekisteröidyllä paikallisella
tai alueellisella yhdistyksellä tai säätiöllä,
jonka tarkoituksena on ympäristön- tai luonnonsuojelun
taikka vesivarojen käytön edistäminen ja
jonka toiminta-aluetta tulvariskien hallintasuunnitelma koskee.
Muutoksenhakuun hulevesitulvariskien hallintasuunnitelman hyväksymistä koskevaan
kunnan päätökseen sovelletaan, mitä maankäyttö-
ja rakennuslain 188 §:ssä ja 191 §:n
1 ja 2 momentissa säädetään
muutoksenhausta ja valitusoikeudesta asemakaavan hyväksymistä koskevaan
päätökseen.
23 §
Tulvariskien hallintasuunnitelman huomioon ottaminen
Valtion ja kuntien viranomaisten sekä aluekehitysviranomaisten
on otettava soveltuvin osin toiminnassaan huomioon maa- ja metsätalousministeriön
18 §:n ja kunnan 19 §:n mukaisesti hyväksymät
tulvariskien hallintasuunnitelmat.
Tulvariskien hallintasuunnitelmien huomioon ottamisessa
noudatetaan lisäksi, mitä muualla laissa säädetään.
24 §
Tietojen luovuttaminen
Viranomaisten on annettava elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskukselle ja asianomaiselle kunnan
viranomaiselle maksutta hallussaan olevia tulvariskien hallinnan
suunnittelua varten tarpeellisia tietoja.
Mitä 1 momentissa säädetään,
koskee myös sitä, joka lain mukaan on velvollinen
varautumaan toiminnassaan poikkeusoloihin tai häiriö-
ja erityistilanteisiin.
25 §
Tietojen toimittaminen
Kunta toimittaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
tiedot 19 §:n 1 momentissa tarkoitetuista merkittävistä tulvariskialueista
sekä kappaleet sanotussa lainkohdassa tarkoitetuista kartoista
ja 19 §:n 2 momentissa tarkoitetuista hyväksytyistä tulvariskien
hallintasuunnitelmista.
26 §
Tietojärjestelmä
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset sekä Suomen
ympäristökeskus ylläpitävät
tietojärjestelmää, johon tallennetaan
4 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetut kartat, 8 §:n
3 momentissa ja 15 §:n 2 momentissa tarkoitetut päätökset,
18 §:ssä tarkoitetut tulvariskien hallintasuunnitelmat
sekä 25 §:ssä tarkoitetut tiedot.
Tietojärjestelmään tallennettavista
muista tiedoista voidaan säätää valtioneuvoston
asetuksella.
27 §
Tietojen asettaminen yleisön saataville
Suomen ympäristökeskus huolehtii siitä,
että tiedot merkittävistä tulvariskialueista,
tulvavaara- ja tulvariskikartat sekä hyväksytyt
tulvariskien hallintasuunnitelmat ovat tietoverkossa yleisön
saatavilla.
28 §
Tulvariskien hallintayksikkö
Vesienhoitoalue muodostaa tulvariskien hallintayksikön
ja kansainvälinen vesienhoitoalue kansainvälisen
tulvariskien hallintayksikön.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
kansainvälisen tulvariskien hallintayksikön yhteistyöviranomaisesta.
29 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.