Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
EV 92/2012 vp - HE 68/2012 vp
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksensä laiksi valtion vientitakuista annetun lain muuttamisesta (HE 68/2012 vp).
Talousvaliokunta on antanut asiasta mietinnön (TaVM 8/2012 vp).
Eduskunta on hyväksynyt seuraavan lain:
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) 7 §:n 1 momentti, 10 §:n 1 momentti, 11 §:n 2 ja 3 momentti sekä 13 §:n 1 momentin 3 kohta,
sellaisina kuin niistä ovat 10 §:n 1 momentti laissa 367/2009 ja 11 §:n 2 ja 3 momentti laissa 990/2005, sekä
lisätään 6 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 990/2005, uusi 2 momentti, 9 §:ään uusi 2 momentti ja 13 §:n 1 momenttiin uusi 3 a kohta seuraavasti:
Erityisriskinotto
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tärkeiden elinkeinopoliittisten tai kilpailukykyyn liittyvien perusteiden nojalla vientitakuu voidaan myöntää muihin kuin 1 momentissa tarkoitettuihin maihin silloinkin, kun vientiin tai ulkomaille suuntautuvaan investointiin liittyvä kaupallinen riski on niin suuri, että tavanomaisen riskiarvioinnin perusteella vientitakuuta ei voitaisi myöntää. Vientitakuun myöntäminen edellyttää tällöin työ- ja elinkeinoministeriön päätöstä siitä, että vientitakuun myöntämiselle on tärkeitä elinkeinopoliittisia tai kilpailukykyyn liittyviä perusteita.
Vientitakuuta myönnettäessä huomioon otettavat seikat
Vientitakuuta myönnettäessä ja vientitakuun ehtoja vahvistettaessa otetaan huomioon:
1) vientitakuita koskevat Suomea sitovat kansainväliset säännökset ja määräykset;
2) kansainväliset kilpailutekijät;
3) taattavan hankkeen ympäristövaikutukset ja muut vaikutukset osana hankkeen kokonaisarviointia;
4) taattavaan hankkeeseen liittyvät elinkeinopoliittiset näkökohdat.
Suojautumisjärjestelyt
Suojautumisjärjestelyjä tehtäessä voidaan tämän lain mukaisia sitoumuksia vaihtaa sellaisiin vastuisiin, jotka eivät liity tässä laissa tarkoitettuun vientitoimintaan.
Vastuurajat
Vientitakuiden ja suojautumisjärjestelyjen yhteenlaskettu vastuu saa olla enintään 12 500 miljoonaa euroa. Edellä 6 §:ssä tarkoitettujen vientitakuiden takuuvastuu saa kuitenkin olla enintään 2 500 miljoonaa euroa ja 5 §:n 2 momentissa tarkoitettujen investointitakuiden takuuvastuu enintään 200 miljoonaa euroa.
Vientitakuun myöntäminen ja hallinnointi
Yhtiön vientitakuiden käsittelyyn ja hallinnointiin sovelletaan hallintolakia (434/2003), kielilakia (423/2003), sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annettua lakia (13/2003) ja saamen kielilakia (1086/2003).
Yhtiön henkilöstöön ja johtohenkilöihin sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä heidän käsitellessään tässä laissa tarkoitettuja asioita. Vahingonkorvauksesta säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974).
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset vientitakuutoiminnassa noudatettavista periaatteista, jotka koskevat:
3) vientitakuuhankkeiden ympäristövaikutusten ja muiden vaikutusten arviointia;
3 a) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun työ- ja elinkeinoministeriön päätöksen edellytyksiä ja menettelytapoja;
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä 6 päivänä marraskuuta 2012