Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Euroopan komissio antoi 13.1.2004 ehdotuksen neuvoston ja parlamentin
direktiiviksi palveluista sisämarkkinoilla. Kysymys on
kokonaan uudesta lainsäädäntöehdotuksesta,
jolla pyritään edistämään
sekä palvelujen tarjoajien sijoittautumista toiseen jäsenmaahan
että tilapäisesti rajan yli tarjottavien palveluiden
vapaata liikkuvuutta. Direktiiviehdotus on osa Lissabonin Eurooppa-neuvoston
asettaman talous- ja kilpailukykytavoitteen toteuttamista ja jatkoa
komission kertomukselle palvelujen sisämarkkinatilanteesta
(30.7.2002, asiakirja (KOM)2002 441 lopullinen).
Ehdotuksen mukaan direktiiviä sovelletaan lähtökohtaisesti
kaikkiin taloudellisiin palveluihin. Soveltamisalan ulkopuolelle
on kuitenkin jätetty rahoituspalvelut, sähköisen
viestinnän palvelut sekä kuljetuspalvelut liikennepolitiikkaan
liittyviltä osin. Direktiiviä ei sovelleta myöskään
verotusta koskeviin asioihin. Säädeltyjä ammatteja
harjoittavien tarjoamat palvelut kuuluvat direktiivin soveltamisalaan
(esimerkiksi lääkärit, farmaseutit, lakimiehet
ja veroneuvojat).
Direktiiviehdotuksen johdanto-osassa vahvistetaan, että palvelut,
jotka valtio suorittaa vastikkeetta sosiaali-, kulttuuri-, koulutus-
ja lainkäyttötehtäviensä täyttämiseksi,
eivät ole luonteeltaan taloudellisia, eivätkä kuulu
direktiiviehdotuksen soveltamisalaan. EY-tuomioistuimen tulkinnan
mukaan vastikkeettomiksi tulkitaan myös palvelut, joista
peritään vastike, mutta vastike alittaa palvelun
tuotantokustannukset merkittävällä tavalla.
Direktiiviehdotus asettaa jäsenmaiden viranomaisille
selkeän velvoitteen parantaa ja yksinkertaistaa palvelujen
tarjontaan liittyviä hallinnollisia menettelyjään.
Lähtökohtana on periaate, jonka mukaan palvelun
tarjoaja voi hoitaa kaikki sijoittautumiseen ja palvelun tarjoamiseen
liittyvät hallinnolliset menettelyt ja muodollisuudet yhden
asiointipisteen kautta. Ehdotuksessa on myös joukko lupamenettelyihin
liittyviä yksityiskohtaisia sääntöjä,
joiden tarkoituksena on ensisijassa estää kaikenlaista
syrjintää ja kilpailun vääristymistä.
Direktiiviehdotuksessa luetellaan niin sanotut kielletyt vaatimukset,
joita jäsenvaltiot eivät saa asettaa palvelutoiminnan
tai harjoittamisen ehdoksi alueellaan, sekä niin sanotut
arvioitavat vaatimukset, joiden osalta jäsenvaltion on
tarkastettava oma lainsäädäntönsä ja
varmistettava, että vaatimukset ovat syrjimättömiä,
välttämättömiä ja oikeasuhteisia.
Ehdotuksen lähtökohtana on turvata toisesta jäsenvaltiosta
tarjottavien palvelujen yhdenvertainen kohtelu kaikkialla unionissa.
Keskeisin periaate on, että palveluntarjoajan tulee noudattaa
oman alkuperämaansa lainsäädäntöä myös tarjotessaan
palveluja rajan yli muihin jäsenvaltioihin. Vastaanottajamaa
ei saa asettaa lisävaatimuksia palveluntarjoajalle, eikä vastaanottajamaalla
ole myöskään välitöntä valvontaoikeutta tai
-velvoitetta. Vastaavasti alkuperämaan viranomaisten tulee
valvoa myös palveluntarjoajan toimia muissa jäsenmaissa.
Alkuperämaaperiaate perustuu EU:n perustamissopimuksessa
määriteltyyn palvelun tarjoamisen vapauteen, ja
sitä sovelletaan useissa sisämarkkinasäännöksissä.
Direktiiviehdotuksessa on alkuperämaaperiaatteesta tehty
joukko yleisiä, luonteeltaan pysyviä poikkeuksia.
Direktiiviä ei esimerkiksi sovelleta posti-, sähkö-,
kaasu- ja vesijakelupalveluihin. Alkuperämaaperiaatteen
soveltamisalan ulkopuolelle jäävät myös ammattipätevyyteen
ja lähetettyihin työntekijöihin liittyvät
asiat.
Ehdotukseen ei sisälly poikkeusta, joka sulkisi yksityisten
väliset oikeussuhteet alkuperämaaperiaatteen ulkopuolelle.
Tämä on periaatteellisesti merkittävä laajennus
perustamissopimuksen mukaiseen palvelujen tarjonnan vapauteen. Alkuperämaaperiaatetta
ei kuitenkaan sovelleta sopimuspuolten vapauteen valita sopimukseen
sovellettava lainsäädäntö, kuluttajien kanssa
tehtyihin sopimuksiin, kiinteää omaisuutta koskeviin
sopimuksiin eikä palveluntarjoajan vastuuseen henkilövahingoista.
Palvelutoiminnan kansallisen sääntelyn ja valvonnan
kannalta tärkeä poikkeus on se, että alkuperämaaperiaatetta
ei sovelleta vaatimuksiin, jotka liittyvät suoraan palvelun
suorituspaikan erityispiirteisiin ja joiden noudattaminen on välttämätöntä yleisen
järjestyksen tai turvallisuuden ylläpitämiseksi
tai kansanterveyden tai ympäristön suojelemiseksi.
Ehdotukseen on myös sisällytetty vastaanottajamaan
mahdollisuus erittäin poikkeuksellisissa, yksittäisissä tilanteissa
käyttää tiettyjä suojamekanismeja
muista jäsenmaista tuleville palveluille. Nämä poikkeusolosuhteet
liittyvät palvelujen turvallisuuteen, kansanterveyteen,
terveydenhuollon alan ammattien harjoittamiseen ja vähemmistöjen
suojeluun. Alkuperämaaperiaatteeseen on lisäksi
ehdotettu eräitä, muun muassa rahapeleihin sovellettavia
määräaikaisia poikkeusjärjestelyjä.
Direktiivi sisältää lisäksi
säännöksiä muun muassa palvelujen
vastaanottajien oikeuksista, työntekijöiden tilapäisestä lähettämisestä,
palvelujen laadusta, palveluntarjoajien toiminnan valvonnasta, jäsenvaltioiden
keskinäisestä yhteistyöstä sekä erityisestä lähentymisohjelmasta.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää direktiiviehdotusta kannatettavana.
Ehdotetunkaltaisen laajan soveltamisalan palveludirektiivin tarve
on ilmeinen sisämarkkinoiden tehokkaamman toiminnan ja Euroopan kilpailukyvyn
kehittämisen kannalta. Palveludirektiivi on yksi keskeisimmistä yksittäisistä välineistä
tavoiteltaessa
Lissabonissa asetettuja tavoitteita. Valtioneuvosto kannattaa direktiiviehdotuksen
tavoitetta tarpeettoman byrokratian karsimiseksi elinkeinotoiminnassa. Tällä asialla
on erityistä merkitystä suomalaisille vientiyrityksille.
Ehdotus on soveltamisalaltaan ja vaikutuksiltaan varsin laaja.
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen nykyisessä,
varhaisessa valmisteluvaiheessa ei ole vielä edellytyksiä ottaa kantaa
direktiiviehdotuksen sisältämiin kaikkiin yksittäisiin
määräyksiin.
Direktiiviehdotuksen sisältämien tiettyjen
yksittäisten määräysten osalta
valtioneuvosto voi vahvistaa seuraavat kannanotot:
Valtioneuvosto toteaa, että koulutus-, terveys- ja
sosiaalipalvelut kuuluvat direktiiviehdotuksen soveltamisalaan ainoastaan
silloin, kun palvelutoiminnasta suoritetaan tuotantokustannuksiin
nähden huomattava vastike, jolloin palvelu täyttää EU-oikeudessa
määritellyn taloudellisen toiminnan tunnusmerkit.
Direktiiviehdotusta ei näin ollen tule soveltaa vastikkeetta tai
tuotantokustannukset vain osin kattavaa vastiketta vastaan tarjottaviin
julkisiin palveluihin. Valtioneuvosto korostaa, että jatkovalmistelussa
direktiiviehdotuksen soveltamisalaa on tältä osin
selkiytettävä ja vastikkeen määritelmää selvennettävä.
Valtioneuvosto katsoo, että 9—13 artiklojen sisältämät
määräykset liittyen lupamenettelyihin
ovat kannatettavia ja vastaavat hyvin kansallisen lainsäädäntömme
sisältämiä periaatteita ja määräyksiä.
Kuitenkin 13 artiklan 5 kohdan c alakohdan muotoilu, jonka
mukaan luvan myöntämiselle säädetyn
määräajan ylittäminen johtaisi
luvan automaattiseen myöntämiseen, on ongelmallinen.
Valtioneuvosto katsoo, että 14 artiklan sisältämät
kielletyt vaatimukset sekä 15 artiklassa tarkoitetut arvioitavat
vaatimukset ovat lähtökohtaisesti hyväksyttävissämme.
Apteekkitoiminta tulee kuitenkin sulkea pois 14 ja 15 artiklojen
soveltamisalasta, jos ei voida varmistaa kattavan ja tasapuolisen
lääkejakelun edellytysten turvaamista koko maassa.
Lisäksi valtioneuvosto korostaa, että lopullinen
kanta 14 artiklan 5 kohdan sisältämään
taloudellisen tarveharkinnan kieltoon voidaan taksitoiminnan osalta
muodostaa aikaisintaan, kun liikenne- ja viestintäministeriön
asettaman taksilakityöryhmän työ on saatu
päätökseen 15.6.2004. Direktiiviehdotuksen
jatkovalmistelussa tulee kuitenkin varmistaa, ettei nykyisen taksijärjestelmämme
korkeaa laatua tai alueellista kattavuutta heikennetä.
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen säännösten
suhdetta Suomessa tarjolla olevien televisio- ja radiolähetysten
toimilupasääntelyyn sekä muihin kansallisen
radiohallinnon kysymyksiin tulee vielä selventää.
Valtioneuvosto toteaa, että direktiiviehdotuksen sisältämän
alkuperämaaperiaatteen perusta on EU:n perustamissopimuksessa
määritellyssä palveluiden tarjoamisen
vapaudessa. Periaatteen ottaminen lähtökohdaksi
elinkeinon harjoittamiseen liittyvien sääntöjen
osalta on välttämätöntä palvelumarkkinoiden
kehittämiseksi. Samalla on kuitenkin varmistettava perusteltujen yleisen
edun vaatimien poikkeusmahdollisuuksien olemassaolo, mikä edellyttää selvennyksiä
ja
muutoksia ehdotuksen sisältöön. Ehdotuksen 16
artiklan sisältämä alkuperämaaperiaate
ja siitä 17—19 artikloissa kirjatut poikkeukset
ovat hyväksyttävissä eräin poikkeuksin.
Valtioneuvosto pitää alkuperämaaperiaatteen yleistä soveltamista
yksityisten välisiin oikeussuhteisin ongelmallisena, etenkin
suhteessa kansainvälisen yksityisoikeuden lainvalintasääntöihin.
Alkuperämaaperiaatteen suhde lainvalintasääntelyyn
jää direktiiviehdotuksessa epäselväksi,
vaikka siinä on eräitä lainvalintaa koskevia poikkeuksia.
Jatkotyössä on varmistettava, että erityisesti
sopimusvelvoitteita ja vahingonkorvausvastuuta koskevat kansainvälisen
yksityisoikeuden lainvalintasäännöt suljetaan
alkuperämaaperiaatteen soveltamisalan ulkopuolelle. Näin
muun muassa vältetään lainvalintasääntelyn
hajottaminen tavalla, joka johtaisi usean oikeusjärjestelmän
säännösten soveltamiseen yksittäisessä asiassa.
Vahingonkorvausvastuun osalta pääsääntönä tulisi
olla vahingon ilmenemispaikan lainsäädännön
soveltaminen (näin myös U 47/2003 vp).
Vaikka ehdotukseen sisältyykin mm. kansanterveyden
suojeluun perustuva poikkeusmahdollisuus alkuperämaaperiaatteesta,
valtioneuvosto korostaa edelleen, että sosiaali- ja terveyspalvelujen
osalta palvelun valvonnan tulee kaikissa tapauksissa tapahtua kyseisen
vastaanottajajäsenvaltion lainsäädännön
mukaisesti ja kyseisen jäsenvaltion viranomaisten toimesta.
Terveydenhoidon korvaamisen osalta valtioneuvosto toteaa, että 23
artiklan määräykset ovat hyväksyttävissä siltä osin
kuin voidaan varmistaa, että niitä sovellettaisiin
Suomessa ainoastaan sairausvakuutusjärjestelmästä kansallisesti määriteltyjen
taksojen mukaisesti maksettaviin korvauksiin, joita potilas hakee
toisessa jäsenvaltiossa itse maksamiinsa sairaanhoidon
kustannuksiin. Artiklan hyväksyminen edellyttää sanamuotojen
ja määritelmien tarkentamista sekä rajanvedon
selkeyttämistä sosiaaliturvan koordinointiasetukseen
1408/71.
Valtioneuvosto toteaa, että 24—25 artiklan sisältämillä määräyksillä ei
puututa lähetetyistä työntekijöistä annetun
direktiivin 96/71/EY määräyksiin.
Valtionneuvosto korostaa, että 24 artiklan määräykset
tietojen jälkikäteisestä säilyttämisestä sekä jäsenmaiden
toimivaltaisten viranomaisten välisestä yhteistyöstä palvelussuhteen
valvonnan osalta ovat oikeansuuntaisia ja parannuksia nykyiseen
lähetettyjä työntekijöitä koskevaan
EU-sääntelyyn.
Jatkotyössä on huolehdittava, ettei lähetettyjen
työntekijöiden valvonnan edellytyksiä nykyisestä heikennetä.
Valmistelussa tulee myös huomioida työministeriössä asetetun
kolmikantaisen työryhmän työ, jossa valmistellaan
hallituksen esityksiä toimenpiteiksi, joilla tehostetaan
lähetettyjen työntekijöiden työsuhteen
ehtojen valvontaa. Eduskunta on edellyttänyt hallituksen
tuovan tätä tarkoittavat esitykset eduskunnalle
käsiteltäväksi syysistuntokaudella 2004.
Ehdotuksen jatkovalmistelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota
siihen, ettei direktiivillä heikennettäisi yksityistä työnvälitystoimintaa ja
vuokratyötä koskevaa kansallista sääntelyä eikä valvontamahdollisuuksia.
Edelleen valtioneuvosto toteaa, että kolmansien maiden
kansalaisten lähettämisen osalta ehdotuksen jatkovalmistelun
lähtökohtana tulee olla EY-tuomioistuimen oikeuskäytäntö ja
erityisesti Vander Elst -ratkaisu (C-43/93).
Valtioneuvosto toteaa, että ehdotuksen 27 artiklassa
määriteltyjen ammatillisten vakuutusten ja takuiden
osalta ehdotettu velvoite erityisen terveys- tai turvallisuusriskin
omaavan toiminnan vastuuvakuutuksista ei täytä perusoikeuksia
(tässä elinkeinovapaus) rajoittavalta sääntelyltä edellytettyä täsmällisyyden
ja tarkkarajaisuuden vaatimusta. Vastuuvakuutusvelvoitteen piiriin
sisällytettävien alojen määrittäminen
neuvoa-antavassa komitologiamenettelyssä ei myöskään
täytä perustuslaissa asetettua lailla säätämisen
velvoitusta. Tähän artiklaan liittyen tulee varmistaa,
että Suomessa tarjottujen terveyspalvelujen osalta voidaan
ulkomaisen palveluntarjoajan osalta jatkossakin vaatia Suomen potilasvahinkolain
mukaista potilasvahinkovakuutusta.
Valtioneuvosto korostaa, ettei ehdotuksella puututa johdanto-osan
35 kappaleen mukaan kansallisiin lakisääteisiin
yksinoikeuksiin. Jatkotyössä tulee huolehtia,
että ehdotuksen artiklamuotoiluihin sisällytetään
samansisältöinen muotoilu. Koska lisäksi
alkuperämaaperiaatteeseen on 19 artiklan 1 kohdan b alakohdassa
tehty rahapelitoiminnan osalta määräaikainen,
kestoltaan rajaamaton siirtymäaikajärjestely,
ei tällä direktiiviehdotuksella ole vaikutuksia
kansalliseen rahapelisääntelyymme. Lisäksi
valtioneuvosto toteaa, että ehdotuksen jatkotyössä tulee varmistua,
ettei direktiiviehdotuksella puututa kansalliseen alkoholin vähittäismyyntimonopoliin.
Valtioneuvosto toteaa, että nykymuotoilussa direktiiviehdotuksen
soveltamisala ja tietyt määritelmät jäävät
osin epäselviksi ja niihin tulee saada selvennyksiä ennen
lopullista kannanmuodostusta. Etenkin ehdotuksen soveltamisen kannalta
keskeisiin määritelmiin tilapäisen palvelun
tarjoamisen ja sijoittautumisen välillä tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Samoin jatkovalmistelussa tulisi varmistaa, että niin sanotuissa kumulatiivisissa
soveltamistilanteissa, joissa palveludirektiiviä sovellettaisiin
yhdessä sektorikohtaisen EU-sääntelyn
kanssa, soveltaminen olisi mahdollisimman yksiselitteistä ja
ennakoitavaa.
Valtioneuvoston kantoja tarkennetaan neuvostokäsittelyn
edetessä. Valtioneuvosto tulee toimittamaan Eduskunnalle
jatkokirjelmän tästä direktiiviehdotuksesta
mm. verotuksen osalta.