Yksityiskohtaiset perustelut
Laki yksityisyyden suojasta työelämässä
2 §. Soveltamisala.
Ehdotuksen 2 §:n 3 momentissa todetaan, että henkilötietojen
käsittelyyn sovelletaan lisäksi henkilötietolakia,
jollei tässä laissa toisin säädetä.
Pykälän perusteluistakin ilmenee, että henkilötietojen
käsittelystä on myös työelämässä sovellettavia
säännöksiä muissakin laeissa
kuin henkilötietolaissa. Tämän vuoksi
ehdotetun lain suhde muuhun lainsäädäntöön
jää epäselväksi.
3 §. Tarpeellisuusvaatimus.
Pykälän 1 momentin mukaan työnantaja
saa käsitellä vain työntekijän
työsuhteen kannalta välittömästi
tarpeellisia henkilötietoja.
Valiokunta pitää tarpeellisuusvaatimusta henkilön
yksityisyyden suojan kannalta niin keskeisenä asiana, että on
perusteltua korostaa kyseistä vaatimusta henkilötietolaissa
säädetyn lisäksi myös tässä yhteydessä.
Edes työntekijän suostumuksella tarpeellisuusvaatimuksesta
ei voida poiketa. Henkilötietolakiin verrattuna tämä merkitsee
tiukennusta. Tarpeen on oltava objektiivisesti arvioiden hyväksyttävä.
Tarpeellisuusvaatimuksen ja lakiehdotuksessa siihen kytketyn
välittömyyskriteerin sisältö riippuu
käytännön tilanteissa työtehtävistä.
Joskus saattaa olla tarpeen tietää sellainenkin
seikka, onko työnhakijalla kotieläimiä.
Tämä tieto on välttämätön
esimerkiksi perhepäivähoitajan osalta sen selvittämiseksi,
voidaanko perheeseen sijoittaa hoidettavaksi allergisia lapsia.
Tarpeellisuusvaatimus työntekijöiden henkilötietojen
käsittelyssä kulkee pitkälti ikäänkuin "punaisena
lankana" ehdotetun lain läpi ja vaikuttaa siihen, minkälaisia
henkilötietoja voidaan kerätä ja muutoin
käsitellä niiden toimenpiteiden avulla, joiden
tekeminen sinänsä määräytyy
pääosin muun lainsäädännön
perusteella.
Tarve kerätä henkilötietoja voi johtua
muun muassa viranomaisista, asiakkaista, työympäristöstä,
henkilöstöhallinnosta ja organisaation kehittämisestä.
Mainittakoon, että julkisella sektorilla on erikseen säädetty
viranhakumenettelystä ja virkaan nimittämisen
perusteista. Esityksen perusteluissa esitetään
muun muassa tältä osin tarpeellisuusvaatimukseen
liittyvä tärkeä näkökohta:
"Kun asiasta on erikseen säädetty, viranomaisen
velvollisuutena ei enää ole harkita tällaisten
henkilötietojen käsittelyn tarpeellisuutta." Säädösten
välisten tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi
valiokunta esittää asiakokonaisuutta koskevan
säännöksen ottamista esillä olevaan
lakiin, esimerkiksi 3 §:n uudeksi 2 momentiksi.
4 §. Työntekijän henkilötietojen
kerääminen ja tiedonantovelvollisuus.
Valiokunta esittää 4 §:n otsikon
täsmentämistä vastaamaan selkeämmin pykälän
tarkoitusta: "Työntekijän henkilötietojen
kerääminen ja työnantajan tiedonantovelvollisuus".
Ehdotetun 4 §:n 1 momentin mukaan työnantajan
on kerättävä työntekijää koskevat
henkilötiedot ensisijaisesti työntekijältä itseltään.
Työnantaja saa kerätä näitä tietoja
muualtakin työntekijän suostumuksella. Jos tiedot
ovat tarpeellisia työntekijän luotettavuuden selvittämiseksi, työntekijältä ei
ole tarpeen hankkia suostumusta.
Luotettavuuden selvittämiseksi käytetään
lähtökohtaisesti paitsi henkilöluottotietoja,
myös poliisin luotettavuuslausuntoja. Lakiehdotus ei estä käyttämästä muitakin
tietolähteitä, kunhan 3 §:n tarpeellisuusvaatimus
täyttyy. Ongelmaksi muodostuukin, voiko työnantaja
kerätä itse suoraan esimerkiksi rangaistustietoja
tuomioistuimista tai käyttää yksityisiä toiminnanharjoittajia
työnhakijan taustojen selvittämiseksi. Rangaistusta
koskevat tiedot ovat henkilötietolain mukaan arkaluonteisia
tietoja, joita saa kerätä tai muutoin käsitellä vain
henkilötietolain 12 §:ssä säädetyissä tapauksissa.
Henkilötietolain säännökset
johtavatkin siihen, että rikostietojen kerääminen
luotettavuuden arviointia varten muutoin kuin poliisin henkilörekistereitä ja
rikosrekistereitä koskevan lainsäädännön
osoittamissa tapauksissa edellyttää tiedon kohteen
suostumusta. Tämä seikka huomioon ottaen valiokunta
katsoo, että ehdotettua sääntelyä on
syytä täsmentää.
Valiokunta esittääkin 4 §:n 1 momentin
toisen virkkeen muotoilemista esimerkiksi seuraavasti: "Suostumus
ei kuitenkaan ole tarpeen silloin, kun viranomainen luovuttaa tietoja
työnantajalle tämän laissa säädetyn
tehtävän suorittamiseksi tai kun tietoja hankitaan
työntekijän luotettavuuden selvittämiseksi
henkilöluottotietojen, poliisin luotettavuuslausuntojen
tai rikosrekisteritietojen perusteella."
Lakiehdotus ei sisällä säännöksiä siitä,
tuleeko työnantajan ilmoittaa työntekijälle
etukäteen tietojenhankinnasta luotettavuuden selvittämiseksi.
Henkilötietolain rekisterinpitäjän informointivelvollisuutta
koskevat säännöksetkään eivät
johda tällaiseen lopputulokseen. Siten työntekijä saattaisi
saada tiedon esimerkiksi henkilöluottotietojen tai poliisin
luotettavuusarvioinnin hankkimisesta vasta sen jälkeen,
kun tiedot on jo hankittu. Työntekijöitä koskevan tietojenkäsittelyn
avoimuuden kannalta valiokunta pitää perusteltuna,
että työntekijä saa tiedon luotettavuusarviointia
koskevasta tiedonhankinnasta jo ennen kuin tietoa pyydetään. Tämä voitaisiin
toteuttaa lisäämällä 4 §:n
2 momenttiin uusi asiaa koskeva virke.
Valiokunnan käsityksen mukaan 4 §:n 2 momentin
sanamuoto on ymmärrettävä niin, että muualta
kuin työntekijältä itseltään
kerätyn tiedon osalta työntekijällä on
oikeus saada tietää itse tietosisältö ja
hänellä on oikeus esittää sitä koskevat
huomautuksensa.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
ehdotetun 4 §:n 2 momentin toiseen virkkeeseen, jossa on
viittaus siihen, mitä työntekijän tarkastusoikeudesta
ja työnantajan tiedonantovelvollisuudesta on lisäksi
muualla laissa säädetty. Muussa erityislainsäädännössä on
kuitenkin säädetty myös tietojensaantioikeuden
rajoituksista toisin kuin momentin ensimmäisessä virkkeessä säädetään.
Säännös ei siten riittävästi
järjestä tiedonantovelvollisuuden suhdetta erityislainsäädäntöön.
Edellä todetut ongelmat voidaan poistaa muotoilemalla
lakiehdotuksen 4 §:n 2 momentti esimerkiksi seuraavasti:
"Työnantajan on ilmoitettava työntekijälle
tätä koskevien henkilöluottotietojen,
poliisin luotettavuuslausunnon tai rikosrekisteritietojen hankkimisesta
luotettavuuden selvittämistä varten. Jos työntekijää koskevia
tietoja on kerätty muualta kuin työntekijältä itseltään,
työnantajan on ilmoitettava työntekijälle
saamistaan tiedoista sekä niiden sisällöstä,
jollei laissa ole kielletty tietojen antamista. Työnantajan
tiedonantovelvollisuudesta ja työntekijän oikeudesta
tarkastaa itseään koskevia henkilötietoja
on lisäksi voimassa, mitä siitä muualla
laissa säädetään."
5 §. Henkilö- ja soveltuvuusarviointitestit.
Lakiehdotuksen 5 §:n 1 momentin mukaan työntekijää voidaan
hänen suostumuksellaan testata henkilö- ja soveltuvuusarvioinnein
työtehtävien edellytysten tai koulutus- ja muun
ammatillisen kehittämisen tarpeen tyydyttämiseksi.
Työnantajan on varmistettava, että testejä tehtäessä käytetään
luotettavia testausmenetelmiä, niiden suorittajat ovat
asiantuntevia ja testauksella saadut tiedot ovat virheettömiä.
Tietojen virheettömyyttä varmistettaessa on otettava
huomioon testausmenetelmä ja sen luonne.
Henkilöiden soveltuvuuden arviointi näyttää olevan
nykypäivän todellisuutta. Kuitenkin se seikka,
että maassamme ei ole ollut lainkaan henkilö-
ja soveltuvuusarviointeja koskevaa sääntelyä,
on ilmeisesti johtanut arviointitoiminnan kirjavuuteen. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan arviointityötä on tehty
hyvin erilaisten mallien, osaamisen ja menetelmien avulla. Lakiehdotus
merkitsee tässä suhteessa parannusta nykytilaan.
Koska testaamisella saatuja tietoja käytetään yksittäistä työntekijää koskevaan
päätöksentekoon, valiokunta pitää arviointitestien
virheettömyyden edellytystä välttämättömänä lähtökohtana,
vaikkakaan käyttäytymistieteisiin liittyviltä testeiltä ei
käytännössä voida vaatia täydellistä virheettömyyttä.
Tämän vuoksi valiokunta esittää vielä pohdittavaksi
virheettömyys-käsitteen sisältöä.
Joka tapauksessa keskeinen kysymys on, mitä seikkoja arviointitesteillä voidaan todellisuudessa
objektiivisesti selvittää ja mikä merkitys
tällaisille testeille yleensäkään
voidaan antaa.
Työnantajan intressissä on esimerkiksi työnhakutilanteessa
löytää henkilö, joka kykenee suoriutumaan
asianmukaisesti annettavista tehtävistä. Työntekijän
kannalta henkilöarvioinnin ja soveltuvuustestien käyttöön
liittyvä keskeinen kysymys koskee sitä, miten
voidaan turvata se, että yksilöä arvioidaan
oikeudenmukaisten ja asianmukaisten tietojen pohjalta. Työntekijä ei voi
myöskään käytännössä asemaansa
vaarantamatta helposti kieltäytyä testeistä,
vaikka testaaminen edellyttää lain mukaan työntekijän
suostumusta.
Henkilötietojen suojan kannalta valiokunta pitää vähimmäisvaatimuksena
sitä, että testien käytölle
esitetään kussakin tapauksessa hyväksyttävät
perusteet, minkä lisäksi käyttötilanteet ja
käyttöedellytykset määritellään
täsmällisesti ja tarkkarajaisesti.
Erityisesti 5 §:n otsikosta voi saada sen käsityksen,
että pykälässä tarkoitetaan
nimenomaan testejä, eikä henkilö- ja
soveltuvuusarvioinnin kokonaisuutta. Valiokunnalle esitetyn selvityksen
mukaan henkilö- ja soveltuvuusarvioinnissa johtopäätöstä ei
tule koskaan perustaa yksittäisen testin tai muun arviointivälineen
tulokseen.
Henkilöarviointi- ja soveltuvuustesteihin jää vielä merkittäviä riskejä myös
sen vuoksi, ettei arviointia suorittaville tahoille säädetä toimintaedellytyksiä,
testeille sisältövaatimuksia eikä testausmenetelmiä valvota.
Tällainen sääntely olisi kiireellinen
sekä työnantajan että työntekijän
oikeusturvaa tehostava toimenpide ja se loisi perustan asiakokonaisuutta
koskevalle muullekin sääntelylle.
6 §. Terveydentilan tarkastaminen ja muu testaus.
Pykälän 1 ja 2 momentti koskevat ainoastaan
sitä seikkaa, että työnantaja voi käyttää työntekijän
terveydentilaa koskevien tarkastusten tai testien suorittamiseen
taikka näytteiden ottamiseen vain terveydenhuollon ammattihenkilöitä.
Mainitut momentit eivät lainkaan sääntele
työnantajan oikeutta kyseisten toimenpiteiden tekemiseen.
Säädöstekstistä ilmenee, että edellytykset
tarkastusten ja testien suorittamiseen sekä näytteiden
ottamiseen määräytyvät yksinomaan
terveydenhuoltoa koskevien säännösten
mukaan.
Ehdotettu 6 § ei ratkaise myöskään
alkoholi- ja huumausainetesteihin liittyviä oikeudellisia kysymyksiä.
Tämän vuoksi perustelujen viittaus 3 §:n
mukaiseen henkilötietojen käsittelyä koskevaan
tarpeellisuusvaatimukseen on harhaanjohtava.
Lakiehdotuksen 6 §:n 1 ja 2 momentin sanamuodon valossa
on myös kyseenalainen perustelujen kanta siitä,
ettei alkoholin vaikutuksenalaisuuden selvittämistä puhalluttamalla
rinnasteta testeihin, jotka edellyttävät niiden
suorituttamista terveydenhuollon ammattihenkilöllä.
Esityksen sanamuoto viittaa pikemminkin siihen, että puhallustestejä voivat
tehdä vain mainitut ammattihenkilöt. Valiokunta
katsoo sekä työnantajan että työntekijän
oikeusturvan edellyttävän sääntelyn
selkeyttämistä.
Valiokunta pitää merkittävänä epäkohtana
sitä, ettei oikeudesta suorittaa huumausaine- ja alkoholitestejä eikä velvollisuudesta
suostua niihin ole nimenomaisia säännöksiä.
Ehdoton lähtökohta valiokunnan mielestä on,
ettei mitään työtä tehdä alkoholin
tai huumausaineen vaikutuksen alaisena. Muun muassa julkisella sektorilla
tuotettavilta erilaisilta kansalaisten palveluilta voidaan edellyttää,
kansalaisten oikeudet ja oikeusturva huomioon ottaen, moitteettomuutta.
Puheena olevia testejä koskevia säännöksiä voidaan
pitää perusteltuina myös erityisesti
silloin, kun on kysymys tehtävistä, joissa alkoholin
tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena saatetaan aiheuttaa vaaraa
työtovereiden tai ulkopuolisten terveydelle tai hengelle
taikka vahinkoa omaisuudelle. Esimerkiksi lentokoneen miehistöltä on
voitava edellyttää tässä suhteessa ehdottoman
moitteetonta toimintaa.
Lakiehdotuksen perusteluista ilmenee tarkoituksena olleen, että asianomaisen
koulutuksen saanut laboratoriohenkilökunta kuuluisi siihen henkilöpiiriin,
joka voi ottaa ja tutkia verinäytteitä. Valiokunta
esittää selvyyden vuoksi 6 §:n 1 momentin
täsmentämistä esimerkiksi seuraavasti:
"Työnantaja saa käyttää työntekijöiden terveydentilaa
koskevien tarkastusten tai testien suorittamiseen taikka näytteiden
ottamiseen vain terveydenhuollon ammattihenkilöitä, asianomaisen
laboratoriokoulutuksen saaneita henkilöitä ja
terveydenhuollon palveluja siten, kuin terveydenhuollon lainsäädännössä säädetään."
7 §. Tiedot työntekijän terveydentilasta.
Lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentti koskee työnantajan
oikeutta käsitellä työntekijöiden
terveydentilatietoja.
Ehdotettu 7 § lienee tarkoitettu erityissäännökseksi
suhteessa henkilötietolain 12 §:ään
siten, että se osoittaisi perusteet terveydentilaa koskevien
tietojen käsittelylle. Epäselväksi voi kuitenkin
jäädä, sovellettaisiinko henkilötietolain
12 §:n 2 momenttiin sisältyviä arkaluonteisten
tietojen säilytysaikaa koskevia säännöksiä.
Perustelujen mukaan terveydentilatietojen käsittely
näyttäisi tämänkin pykälän
kohdalla olevan mahdollista laajemmin kuin itse säännöstekstin
nojalla.
Ehdotettu sääntely jättää avoimeksi
myös kysymyksen siitä, onko 7 §:n 1 momentin
toinen virke tarkoitettu erityissäännökseksi
suhteessa henkilötietolain 12 §:n 1 momentin 5
kohtaan, jonka mukaan henkilötietojen käsittely
on sallittua, jos se johtuu välittömästi
rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä.
Jos näin on tarkoitettu, seurauksena olisi terveydentilatietojen suojan
heikkeneminen, mikä puolestaan aiheuttaisi ongelmia Suomen
lainsäädännön vastaavuuden suhteessa
EY:n henkilötietojen suojaa koskevaan direktiiviin.
Lakiehdotuksen 7 § ei kattavasti sääntele
niitä tilanteita, joissa työnantajalla on oikeus
käsitellä työntekijöiden terveydentilatietoja.
Tätä on pidettävä epäkohtana
silloin, kun tarkoituksena on ollut laatia asiaa sääntelevä ja
henkilötietolain säännökset
syrjäyttävä erityissääntely.
Edellä esitetyn perusteella ja henkilötietojen suojan
tason säilyttämiseksi valiokunta esittää 7 §:n
1 momentin toisen virkkeen muotoilemista esimerkiksi seuraavasti:
"Työnantajan oikeuteen muutoin käsitellä työntekijän
terveydentilaa koskevia tietoja sekä tällaisten
tietojen säilytysaikaan sovelletaan, mitä henkilötietolain
12 §:ssä säädetään."
Lakiehdotuksen 7 §:n 2 ja 3 momentti ovat sääntelyn
selkeyden kannalta ongelmallisia, koska momenteista ilmenevät
oikeusohjeet johtuvat jo henkilötietolaista.
Terveydentilatietoihin rajoittuva vaitiolovelvollisuutta koskeva
7 §:n 2 momentin säännös voi
myös olla omiaan luomaan käsitystä, että muut
henkilöstöhallinnon tiedot olisivat vapaasti ilmaistavissa.
Näin ei henkilötietolain ja julkishallinnossa
sovellettavan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain
(621/1999) säännökset huomioon ottaen kuitenkaan ole asianlaita.
8 §. Menettelytavat teknisen valvonnan ja tietoverkon
käytön järjestämisessä.
Nykytekniikalla esimerkiksi työtilojen tekninen valvonta
kameralla, sähköpostin viestien lukeminen ja tietoverkon
"lokitietojen" seuranta voidaan järjestää vaikeuksitta.
Lakiehdotuksen 8 §:ään on otettu
säännöksiä teknisen valvonnan
sekä sähköpostin ja tietoverkon käytön
järjestämisessä noudatettavista menettelytavoista.
Esityksen perusteella jää kuitenkin avoimeksi,
mihin laintasoisiin säännöksiin pykälässä tarkoitetut
valvontaoikeudet perustuisivat. Perustelujen mukaan teknisen valvonnan suorittamisoikeus
määräytyisi muun lainsäädännön
perusteella. Tätä muuta lainsäädäntöä ei kuitenkaan
perusteluissa mainita, vaan sen sijaan selostetaan rikoslain asianomaisia
rangaistussäännöksiä.
Toisaalta lakiehdotuksen sanamuodosta ja edellä todetun
kanssa ristiriitaisista perusteluista voidaan päätellä,
että työnantajan oikeus valvoa työntekijää perustuisi
työnantajan direktio-oikeuteen tai olisi ainakin johdettavissa
siitä. Tämän lisäksi pykälästä saattaa
saada myös sen virheellisen käsityksen, että yhteistoiminta-
tai kuulemismenettelyn jälkeen työnantaja voisi päättää teknisen
valvonnan tarkoituksesta, käyttöönotosta
ja siinä käytettävistä menetelmistä sekä sähköpostin
ja tietoverkon käytöstä.
Hallintovaliokunta katsoo perustuslakivaliokunnan lausunnossakin
esitetty huomioon ottaen, että koko teknisen
valvonnan ja tietoverkon käytön järjestämisen
oikeudelliset perusteet on tarpeen ensin määritellä selkeästi
lailla. Vasta tämän jälkeen sääntelyä on
asianmukaista täydentää menettelytapoja
koskevalla sääntelyllä.