Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto tukee edelleen vahvaa palveludirektiiviä ja
mahdollisimman laajaa soveltamisalaa. Valtioneuvosto pitää direktiiviä välttämättömänä
Lissabonin
strategian tavoitteiden toteuttamiseksi. Palvelumarkkinoiden rooli
EU:n kilpailukyvyn kehittämiselle on keskeinen.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että etenkään komission esityksen sijoittautumisen
vapautta koskevia artikloita ei heikennetä. On tärkeää taata
sijoittautumisen vapauteen liittyvät vahvat muotoilut,
jotka koskevat muun muassa yllä mainittuja lupajärjestelmien
ja muiden vaateiden läpikäyntiä ja raportointia.
Ne vahvistavat merkittävällä tavalla
implementointiprosessia ja parantavat edellytyksiä implementoinnin
valvonnalle. Tämän lisäksi ne antavat
merkittävän viestin palveluiden tarjoajille jäsenmaiden
sitoutumisesta direktiiviin. Erityisen tärkeää järjestelmien
läpikäynti on suomalaisille vientiyrityksille.
Suomen markkinat ovat tällä hetkellä varsin
avoimet ulkomaisille palveluyrittäjille. Suomalaiset vientiyritykset
hyötyvät hallinnollisen taakan ja erilaisten palveluiden
vapaata liikkuvuutta rajoittavien vaatimusten poistumisesta. Direktiivi
luo oikeusvarmuutta ja rohkaisee näin ollen palveluyrittäjiä,
jotka usein ovat pieniä ja keskisuuria yrityksiä,
myös vientiin. Onkin tärkeää direktiiviä arvioitaessa
välittömien vaikutusten lisäksi huomioida
myös sen välillisempi positiivinen vaikutus epävarmuustekijöiden
vähenemisen ja hallinnollisen taakan kevenemisen myötä.
Ottaen tämän lisäksi huomioon myös
Eurooppa-neuvoston Euroopan parlamentin äänestystulokselle
antama tuki, voi tulla perustelluksi hyväksyä komission
uudistettu esitys sellaisenaan tai vähäisin muutoksin.
On tärkeää, että mikäli momentum
direktiivin hyväksymiseksi vahvistuu, tulee siihen tarttua.
Vaikka käsillä on alkuperäistä suppeampi
palveludirektiivi, on se kuitenkin merkittävä askel
palvelumarkkinoiden avaamisessa ja sen vaikutukset ovat laajoja myös
Suomelle, kuten liitteenä olevasta selvityksestä käy
ilmi. Tässä vaiheessa Suomi pyrkii kuitenkin selkeyttämään
ja vahvistamaan direktiiviä kirjelmässä esitettyjen
yksityiskohtaisten kantojen mukaisesti. Seuraavassa esitetään
eräitä keskeisiä kannanottoja:
Suomi voi hyväksyä direktiivin kohdetta koskevan
tekstimuotoilun. Suomi on tyytyväinen, että uudistetusta
ehdotuksesta käy nyt selkeästi ilmi, ettei direktiiviehdotuksella
puututa työoikeuteen ja työehtosopimuksiin eikä myöskään työehtojen
valvontaan työntekomaassa, työsopimuksen ehtoihin,
työsuojeluaspekteihin eikä työnantajan
ja työntekijän välisiin suhteisiin. Työoikeuteen
viittaava muotoilu on Suomen aiemman kannan mukainen,
eikä korjattuun ehdotukseen sisälly enää tältä osin
ongelmia (ks. U 31/2004 vp).
Suomi tukee mahdollisimman laajaa direktiivin soveltamisalaa.
Rahapelien pitämistä direktiivin ulkopuolella
on Suomi kuitenkin yksiselitteisesti tukenut ja on tyytyväinen,
että komissio on pitänyt ne ulkona soveltamisalasta.
Esitetty muotoilu poistaa myös apteekkipalveluihin, taksitoimintaan
ja vuokratyönvälityspalveluihin liittyneet ongelmamme,
jotka on todettu Suomen aikaisemmissa kannoissa (U 31/2004
vp).
Direktiivissä tulisi pyrkiä tarkemmin rajaamaan
soveltamisalan ulkopuolelle jätettävät alueet.
Johdantolauseiden selkeyttä tulisi tältä osin
korostaa.
Ottaen kuitenkin huomioon myös Euroopan parlamentin äänestyksen
jälkeinen poliittinen tilanne voi Suomi hyväksyä artiklan
kokonaisuudessaan.
Suomen kanta on ollut, että direktiivi ei saa vaikuttaa
jäsenvaltioiden oikeuteen ja mahdollisuuksiin itse päättää sosiaalipalvelujen
järjestämis- ja rahoittamistavoista. Näiden
palvelujen valvonnan tulee kaikissa tapauksissa tapahtua kohdemaan
toimesta. Tämä toteutuu komission uudessa esityksessä.
Suomella ei ole käytössä rajoittavia
vaatimuksia, jotka olisivat direktiivin suhteen ongelmallisia. Suomen
järjestelmä on jo nyt vapaa muiden jäsenmaiden
palveluntarjoajille. Suomi kuitenkin peräänkuuluttaa
tekstin selkeyttämistä. Koska sosiaalipalvelujärjestelmät
eroavat jäsenmaiden välillä, niin oletettavaa
on, että direktiivin implementoinnissa syntyy eroja. Teksti
tulisi selkeyttää soveltamisalaan kuuluvien sosiaalipalveluiden
osalta. Erityisesti pyritään varmistamaan, että direktiivi
ei koske universaalisen sosiaalipalvelujärjestelmämme
yleisesti tarjoamia, ei-tarveharkintaisia, palveluita.
Suomi voi hyväksyä ehdotetut tekstimuotoilut
4 artiklan määritelmiksi. Määritelmät
eivät sisällä ongelmia Suomelle.
Vastaanottajan määritelmä on Suomen
tuettavissa. Jatkossa on varmistettava, että muotoilua ei
muuteta niin, että direktiivi koskisi suoraan myös
muiden kuin jäsenmaiden kansalaisia.
Suomi tukee, komission esityksen mukaisesti, hallinnollisten
vaatimusten yksinkertaistamista koskevan luvun laajentamista sijoittautumisvapauden
lisäksi myös palveluiden vapaaseen liikkuvuuteen.
Suomi pitää artikloita 5—8 erittäin
tärkeinä.
Suomi pitää palveluntarjoajien sijoittautumisvapautta
koskevia artikloita erittäin tärkeinä. Suomi
tukee etenkin 9 (2) artiklan sisältämää velvoitetta
jäsenmaille käydä lupajärjestelmät lävitse
ja raportoida tuloksista. Tämä vahvistaa merkittävällä tavalla
implementointiprosessia ja parantaa edellytyksiä implementoinnin
valvonnalle. Tämän lisäksi se antaa merkittävän
positiivisen signaalin jäsenmaiden sitoutumisesta direktiiviin.
Lupajärjestelmien läpikäynti on erityisen
tärkeää suomalaisille palvelusektorin vientiyrityksille,
koska direktiivi velvoittaa muut jäsenmaat yksinkertaistamaan
ja poistamaan tarpeettomia lupamenettelyitään.
Suomen markkinat ovat jo tällä hetkellä lupamenettelyjen
valossa varsin avoimet, koska Suomessa on suoritettu jo 1990-luvulla
lupamenettelyiden läpikäynti ja karsiminen.
Koskien 13 (4) artiklaa, automaattinen luvan myöntäminen
määräajan umpeuduttua, Suomi pyrkii tarkastelunäkökulman
muuttamiseen oikeusvarmuuden takaamiseksi siten, että jos
lupaa ei myönnetä määräajassa,
tämä tulisi katsoa kielteiseksi päätökseksi,
joka on valituskelpoinen.
Automaattisen luvan myöntämisen osalta kohtuullinen
määräaika jää kuitenkin
jäsenmaan määriteltäväksi,
ja vaatimuksesta voidaan poiketa yleisen edun mukaisin pakottavin
syin. Lupamenettelyiden ja -muodollisuuksien käsittelyn määräaikojen
lyhyyden varmistaminen on lisäksi palvelun tarjoajan kannalta
keskeistä. Suomi voi näin ollen hyväksyä komission
muotoiluehdotuksen, mikäli kompromissin saavuttaminen tätä edellyttää.
Suomi tukee komission ehdottamaa muotoilua kiellettyjä ja
arvioitavia vaatimuksia koskeviksi artikloiksi. Kuten lupajärjestelmien
läpikäynnin osalta, Suomi pitää myös
tässä erityisen tärkeänä jäsenmaille
annettua velvoitetta läpikäydä listatut
arvioitavat vaatimukset ja tarkistaa, että ne täyttävät
syrjimättömyyden, välttämättömyyden
ja oikeansuhteisuuden kriteerit, ja velvoitetta raportoida tuloksista
komissiolle jo siirtymäajan kuluessa.
Mikäli neuvottelutilanne sen mahdollistaa, on Suomen
tavoitteena edelleen selkeyttää 15 (4) artiklan
muotoilua liittyen yleisen taloudellisen edun mukaisista palveluista.
Ottaen huomioon Euroopan parlamentin äänestyksessä ja
neuvoston keskusteluissa korostunut asian poliittinen herkkyys,
voi Suomi hyväksyä palveluiden vapaata liikkuvuutta
koskevan kompromissiehdotuksen 16 artiklassa. Artiklakohtien 16
(2) ja 16 (3) väliseen suhteeseen tulee kuitenkin saada
lisäselvyyttä.
Mikäli neuvottelutilanne sen mahdollistaa, Suomen tavoite
on kehittää ehdotusta selkeämmäksi
ja täsmälliseksi siten, että se paremmin heijastaa
vakiintunutta oikeuskäytäntöä.
Tekstiin tulisikin pyrkiä lisäämään
kielto asettaa vastaanottavassa jäsenvaltioissa sellaisia
vaatimuksia, joita palvelujen tarjonnassa on jo noudatettava sijoittautumisvaltion
lainsäädännön mukaan.
Poikkeusperusteita koskevan lainsäädännön läpikäyntiä ja
raportointia koskevat jäsenmaiden velvollisuudet tulisi
mahdollisuuksien mukaan pyrkiä ulottamaan palveluiden vapaa
liikkuvuus -osioon.
Suomi pitää tarpeettomana rajata kaikki yleishyödylliset
taloudelliset palvelut artiklan ulkopuolelle.
Suomi pitää 17 artiklan rakennetta ja otsikointia
kokonaisuudessaan huonona. Artiklassa listatuissa lainsäädännöissä ei
lähtökohtana ole palveluiden liikkumisen vapauden
rajoittaminen, vaan jopa päinvastoin, palvelumarkkinoiden
toimimisen edistäminen. Tältä osin artiklan sisältämien
elementtien sijoittelu tulisi uudelleen järjestää.
Myös nyt listattujen poikkeusten relevanttius uuden, kavennetun
soveltamisalan johdosta tulisi tarkastaa. Esimerkiksi viittaus direktiiviin
lähetetyistä työntekijöistä on
turha, koska direktiivi ei enää koske työoikeuskysymyksiä.
Suomi voi tilanteen niin edellyttäessä kuitenkin
hyväksyä 17 ja 19 artiklan myös sellaisenaan.
Suomi voi hyväksyä artikloissa 20—22
ehdotetut tekstimuotoilut palvelun vastaanottajien oikeuksien
turvaamiseksi.
Suomi tukee viranomaisyhteistyötä koskevia artikloja
32—38. Hallinnollisen yhteistyön artiklat ovat
yksi keskeisimmistä osista direktiiviehdotuksessa.
Suomi on tyytyväinen, että viranomaisyhteistyön
säännöksiä on selkeytetty ja
kohdejäsenvaltiolle on asetettu valvontavastuu alueellaan
toimivista tilapäisistä palveluntarjoajista. Tämä poistaa
Suomen aikaisemmat valvontavastuun jakautumiseen liittyvät
ongelmat liittyen muun muassa sosiaalipalveluihin ja yksityiseen
työnvälitystoimintaan.
Suomi preferoi 42 (2) artiklan muuttamista siten, että komitologiakomitea
muutetaan neuvoa-antavasta komiteasta sääntelykomiteaksi.
Suomi pitää tärkeänä,
että jäsenvaltiolle varataan riittävästi
aikaa direktiivin kansalliseen täytäntöönpanoon,
koska kyseessä on laaja-alainen säädös.
Suomi tukee kolmen vuoden pituista määräaikaa
direktiivin saattamiseksi kansalliseen lainsäädäntöön,
mutta voi tarvittaessa hyväksyä myös
ehdotetun kahden vuoden määräajan. Muilta
osin ehdotukset eivät ole Suomelle ongelmallisia. Erityisen
positiivisesti Suomi suhtautuu säännöllisesti
annettaviin kertomuksiin direktiivin ja erityisesti artiklojen 2
ja 16 soveltamisesta.