Perustelut
Hätäkeskusjärjestelmästä
Maamme hätäkeskusjärjestelmä perustuu
hätäkeskuskokeilusta saatujen kokemusten pohjalta säädettyyn
vuoden 2001 alusta voimaan tulleeseen hätäkeskuslakiin
(157/2000 — HaVM 8/1999
vp — HE 87/1999 vp).
Valtioneuvosto on antanut mainittuun hallintovaliokunnan mietintöön HaVM
8/1999 vp sisältyvän lausuman
edellyttämällä tavalla eduskunnalle hätäkeskusuudistusta
koskevan selonteon vuoden 2007 valtiopäivillä (VNS
3/2007 vp). Selonteon johdosta hallintovaliokunta
on puolestaan hyväksynyt mietintönsä HaVM 3/2008
vp.
Eduskunta on hyväksynyt hallintovaliokunnan selonteon
johdosta antaman mietinnön mukaisesti seuraavat johtopäätökset:
1. Hätäkeskusuudistuksen toimeenpanoa on
jatkettava hallintovaliokunnan mietinnön HaVM
3/2008 vp mukaisesti.
2. Valtioneuvoston on annettava hallintovaliokunnalle hätäkeskusuudistuksen
toimeenpanosta perustuslain 47 §:n 2 momentin tarkoittama
kirjallinen selvitys vuoden 2010 syyskuun loppuun mennessä.
3. Hallintovaliokunnan mietinnön HaVM 3/2008
vp perusteluissa lausuttuun viitaten valtioneuvoston on
annettava hallintovaliokunnalle perustuslain 47 §:n 2 momentin
tarkoittama kirjallinen selvitys, mikäli hätäkeskusten
aluejakoa aiotaan muuttaa.
Hätäkeskuslain mukaan valtakunnan alueen jakamisesta
hätäkeskusalueisiin määrää valtioneuvosto.
Hätäkeskusten sijainnin päättää puolestaan
sisäasiainministeriö. Nyt käsiteltävänä oleva
valtioneuvoston selvitys perustuu edellä mainittuun 3.
kohtaan. Hallintovaliokunta pitää perusteltuna,
ettei selvityksessä käsitellä yksinomaan
aluejakokysymystä, vaan esille on nostettu myös
ne ajankohtaiset kehittämistoimet, jotka korreloivat aluejakokysymyksen
kanssa ja jotka ovat samalla muutoinkin hätäkeskustoimintojen
kehittämisen kannalta keskeisiä. Lisäksi
selvitykseen sisältyvät hätäkeskuslaitoksen
uudistamisen perusteet ja lähtökohdat liittyvät
kiinteästi niihin seikkoihin, joihin hallintovaliokunta
on puuttunut selontekomietinnössään HaVM
3/2008 vp. Tähän kokonaisuuteen
ja ensihoidon tiedonkulun turvaamiseen (HaVL 19/2008
vp — MINS 6/2009 vp ja HaVL 2/2009 vp —MINS
1/2009 vp) kuuluu myös myöhemmin valiokunnassa
käsiteltäväksi otettava eduskunnalle
annettu hallituksen esitys laiksi hätäkeskustoiminnasta
(HE 262/2009 vp), jonka antamista ennen
tämän lausunnon valmistumista ei ole pidettävä moitteettomana
menettelynä.
Palvelujen turvaamisesta rakenteita uudistamalla
Hätäkeskusjärjestelmän tavoitteena
on parantaa kansalaisten turvallisuutta. Hätäkeskustoiminnalla
tarkoitetaan pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali-
ja terveystoimen hätäilmoitusten ja muiden kiireellistä apua
vaativien ilmoitusten vastaanottamista sekä tarvittavan
avun hälyttämistä. Olennaista on, että kulloinkin
tarvittavaa kiireellistä apua kyetään
antamaan mahdollisimman asiantuntevasti, tehokkaasti ja nopeasti. Tätä lähtökohtaa
valiokunta painottaa hätäkeskusjärjestelmän
kehittämisessä, jossa on noudatettava, kuten edellä lausutusta
ilmenee, hallintovaliokunnan mietintöä HaVM
3/2008 vp. Sanottu merkitsee muun muassa huolehtimista henkilöstövoimavarojen
riittävyydestä, henkilöstön
tasapuolisesta jakautumisesta, tietojärjestelmien uudistamisesta,
hätäkeskusten toimintatapojen yhdenmukaistamisesta
ja viranomaisyhteistyön parantamisesta.
Valiokunta korostaa, että hätäkeskustoiminnan
aluejaotuksen kehittämisen edellytyksenä tulee
olla, että se vahvistaa hätäkeskuslaitoksen kykyä hoitaa
perustehtäväänsä. Samalla on
kuitenkin tärkeää huomata, ettei aluejaotuksen muuttuminen
ole ongelmatonta, vaan se vaatii monien riskitekijöiden
huolellista punnintaa ja onnistuneiden ratkaisujen tekemistä.
Tästäkin huolimatta aluejaon uudelleen arviointi
on tarpeen, koska nykyinen aluejako ei vastaa enää riittävästi
toiminnallisia tarpeita. Keskukset ovat kooltaan ja toimintatavoiltaan
siinä määrin erilaisia, ettei toiminnan
yhtenäistäminen ole käytännössä mahdollista.
Myöskään hätäkeskusten verkostuminen
ei ole toteutettavissa realistisesti nykymuotoisessa hätäkeskuslaitoksessa.
Henkilöstöön kohdistuva työn
kuormitus jakautuu hätäkeskusten kesken epätasaisesti. Väestöpohjaltaan
pienimmillä hätäkeskusalueilla hätäkeskusten
ilmoitusmäärä on noin 5 000
ilmoitusta vuodessa päivystäjää kohti.
Suurilla alueilla ilmoitusten määrä ylittää 10 000
päivystäjää kohden. Nykyisin
henkilöstö ei näin ollen jakaudu myöskään
keskusten kesken tasapuolisesti palveluiden kysynnän mukaan.
Palveluiden turvaaminen edellyttääkin toimintojen
järjestämistä entistä tarkoituksenmukaisemmin.
On myös syytä mainita, että pienimpien
keskusten suhteelliset toimitilakustannukset asukaslukuun ja ilmoitusmäärään
verrattuna ovat noin kaksinkertaiset suurempiin verrattuna.
Henkilöresurssien epäsuhtaa ei kyetä korjaamaan
pelkästään nykyisessä rakenteessa
tehtävillä muutoksilla, koska keskusten toiminta edellyttää tiettyä minimihenkilöstöä.
Valtioneuvoston selvityksestä ilmenee, että osa
keskuksista toimii niin pienellä henkilöstöllä,
että ruuhkahuippujen ja poissaolojen aiheuttama riski on toiminnalle
korkea.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että huomattavan suuri osa hätäkeskuslaitoksen henkilöstövoimavaroista
hoitaa sisäisen hallinnon ja hallinnon tukipalvelujen tehtäviä.
Vuonna 2008 hätäkeskuslaitoksen käytettävissä olleesta
733 henkilötyövuodesta on käytetty kyseisiin
tehtäviin yhteensä 118 henkilötyövuotta.
Lisäksi päivystyssalien operatiivisessa toiminnassa
työskentelee 90 vuoromestaria työnjohtotehtävissä,
joihin sisältyy myös hallinnollisia tehtäviä.
Valiokunta pitää välttämättömänä hätäkeskuslaitoksen
rakenteen uudistamista tehostamalla sisäistä hallintoa
ja tukipalveluja sekä purkamalla päällekkäisyyksiä.
Tällä tavalla voidaan merkittävästi
vahvistaa varsinaisen hätäkeskustoiminnan palvelukykyä ja
turvata resurssien riittävyyttä.
Tieto- ja viestintäjärjestelmistä
Valiokunta on selontekomietinnössään
pitänyt kiireellisenä vanhentuneen ja puutteellisen
hätäkeskustietojärjestelmän
uudistamista. Valtioneuvoston selvityksessä nykyisen järjestelmän elinkaaren
on arvioitu ulottuvan noin vuoteen 2015.
Nykyisen tietojärjestelmän heikkouksiin kuuluu
muun muassa, ettei välttämätön
hätäkeskusten verkottuminen ole mahdollista. Olemassa oleva
tietojärjestelmä ei myöskään
sovellu eri hätäkeskusten toimintojen varmistamiseen
eikä mahdollista hätäkeskukselle häiriötilanteissa
ja poikkeusoloissa korvata toista hätäkeskusta. Vuonna
2008 käynnistetyssä Hätäkeskustoiminnan
ja tietojärjestelmän kehittämishankkeessa (TOTI)
on määritelty valtakunnallisen hätäkeskustoiminnan
malli ja tietotekniset vaatimukset. Tietojärjestelmän
hankintaan liittyvä kilpailutus toteutetaan vuonna 2010.
Toteutusvaihe ajoittuu vuosille 2012—2015.
Uuden valtakunnallisen, hätäkeskusten verkottumisen
ja yhteistyöviranomaisten tarpeet huomioon ottavan tietojärjestelmän
tietotekniikka edellyttää valiokunnalle esitetyn
selvityksen perusteella hätäkeskusta kohti arviolta
vähintään 2 miljoonan euron investointia,
minkä lisäksi tulevat pysyvät käyttökustannukset
ja tietoliikennemaksut. Valiokunta yhtyykin selvityksen kannanottoon,
ettei uutta tietojärjestelmää ole järkevää toteuttaa
nykyisessä 15 keskuksen hätäkeskusjärjestelmässä.
Tältä pohjalta on alustavasti arvioitu tietojärjestelmän
uudistamisen kustannusten olevan noin 27—30 miljoonaa euroa.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
ajantasaisten osoite- ja paikkatietojen ylläpitämiseen. Esimerkiksi
kuntaliitosten yhteydessä on huolehdittava, ettei muodostuvassa
uudessa kuntakokonaisuudessa ole samannimisiä teitä tai
katuja. Nykyaikaisten paikantamismenetelmien käyttöönottoa
on lisäksi täysimääräisesti
hyödynnettävä. Mainittakoon, ettei matkapuhelimien
paikantamismahdollisuutta ole vielä voitu ottaa käyttöön
hätäkeskustoiminnassa.
Hätäkeskustoiminnan ja viranomaisyhteistyön
tehostaminen
Hätäkeskuslaitos ei nykyisellään
muodosta riittävän yhtenäistä toimintakokonaisuutta.
Tästä johtuen myös hätäkeskusten
toimintatavat resurssien ohella poikkeavat toisistaan. Valiokunta
pitääkin perusteltuna, että hätäkeskuslaitoksen
toimintamalleja ja tehtäviä selkeytetään. Osaksi
kysymys on hätäkeskusten ja yhteistyöviranomaisten
tehtäväpintojen ja vastuualueiden tarkentamisesta.
Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä,
että eri alueiden viranomaisten toimintatapojen ja asiakastarpeiden
erilaisuus otetaan huomioon toimintamalleja määriteltäessä.
Valiokunta katsoo, että hätäkeskuslaitoksen tehtäviin
kuuluu keskeisesti hätäkeskusilmoitusten vastaanottaminen
ja riskien arviointi sekä tehtävien välittäminen
asianomaisille viranomaisille tai viranomaisten tehtäviä sopimuksen perusteella
hoitaville. Lisäksi tehtäviin sisältyvät
hätäkeskuspalveluihin liittyvät pelastustoimen,
poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveysviranomaisen toiminnan
tukeminen, mihin kuuluvat ainakin tarvittavat viestikeskustehtävät
ja väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisissä vaaratilanteissa.
Vastuu välitetystä ilmoituksesta tai tehtävästä siirtyy
vastaanottavalle viranomaiselle tai sen tehtäviä hoitavalle
toimijalle, kun tämä on vastaanottanut ilmoituksen
tai tehtävän. Tällä seikalla
ei ole yhteyttä aluejakopäätökseen,
mutta toiminnallisista syistä ja vastuiden selkeyttämiseksi
tämä kysymys edellyttää lainsäädännöllisiä toimenpiteitä.
Hätäkeskus ei luonnollisesti myöskään
johda toimintaa, vaan se kuuluu asianomaiselle toimijataholle.
Tässä suhteessa on ainakin jossain määrin
ilmennyt sekaannusta, minkä vuoksi valiokunta tähdentää,
että kunkin vastuullisen toimijatahon on ylläpidettävä asianmukaista
toimintavalmiutta ja huolehdittava omaan toimialaansa kuuluvien
tehtävien vaatimasta johtamisesta.
Valtioneuvoston selvityksen keskeisissä linjauksissa
todetaan, ettei poliisitoimen, pelastustoimen tai sosiaali- ja terveystoimen
aluerajoja rikota hätäkeskusalueita määriteltäessä.
Tämä on tärkeää sen
vuoksi, että erityisesti poliisin, pelastustoimen ja ensihoidon
yksiköt osallistuvat laajalti yhteisiin tehtäviin.
Tältä osin valiokunta toteaa kuitenkin, että terveystoimen
aluejakokysymys on vielä tällä hetkellä avoinna. Tässä yhteydessä on
syytä todeta, ettei aluejakojen tarkistaminen saa johtaa
siihen, että kunnille annetaan uusia tehtäviä.
Hätäkeskusten toiminnan tehostaminen edellyttää niin
suuria hätäkeskuksia, että työvuorojen
operatiivinen henkilövahvuus mahdollistaa salityöskentelyprosessien
kehittämisen, hätäilmoitusten tehokkaan
välittämisen sekä kyvyn sietää yksittäisiä ruuhkahuippuja
ja poissaoloja ilman hätäilmoitusten ohjautumista
muihin hätäkeskuksiin.
Hätäkeskusten verkottaminen yhteen on häiriötilanteiden
ja poikkeusolojen kannalta ehdottoman tarpeellista. Hätäpuheluiden
siirtoon hätäkeskuksesta toiseen liittyy kuitenkin
sekä teknisiä että toiminnallisia riskejä.
Tästä johtuen hätäkeskukset
tulisi ensisijaisesti resurssoida riittävällä henkilöstöllä hallitsemaan
oman alueensa tehtävävaihtelut. Hätäpuheluiden
siirto-ominaisuuden käyttö tulisi olla satunnaista
ja poikkeuksellista.
Toimintojen tehostaminen ja asianmukainen palvelutuotanto edellyttävät
lisäksi muun muassa erillisen palvelunumerojärjestelmän
(116) käyttöön ottamista, jotta hätäkeskukset
voivat keskittyä varsinaisiin tehtäviinsä.
Tältä osin valiokunta viittaa selontekomietintöönsä HaVM 3/2008
vp.
Toiminnan tehostamiseen liittyy olennaisesti hätäkeskustietojärjestelmän
uudistaminen. Samalla se edellyttää viranomaistahoilta
valtakunnallisesti yhdenmukaisia toimintatapoja ja standardeja.
Hätäkeskusalueiden laajentaminen ja hätäkeskusten
lukumäärän vähentäminen
mahdollistavat eri viranomaistahojen — poliisitoimen, pelastustoimen
sekä sosiaali- ja terveystoimen — yhteisten tietojärjestelmien
toteuttamisen nykyistä paremmin ja kustannustehokkaammin.
Kaikkinainen eri toimijoiden yhteistyön edistäminen
myötävaikuttaa koko auttamisketjun parantamiseen.
Valiokunta tähdentää hätäkeskusten
toimintamallien yhdenmukaistamisen edellyttämän
koulutuksen tärkeyttä. Tähän
onkin varauduttu 5 miljoonan euron rahoituksella.Tällainen
koulutus on välttämätöntä sekä hätäkeskuslaitoksen henkilöstölle
että yhteistoimintaviranomaisille ja sopimuksen nojalla
yhteistoimintatehtäviä hoitaville.
Johtaminen
Hätäkeskusjärjestelmää on
alusta lähtien rasittanut se, ettei valmistelua ja toimeenpanoa
ole johdettu ja tuettu riittävän tehokkaasti.
Tämän vuoksi valiokunta korostaa hätäkeskuspalveluiden
kehittämisessä erityisesti muutosjohtamisen merkitystä.
Siinä työssä tarvitaan erillisen muutoshankkeen
asettamista sekä ohjaavien ministeriöiden vahvaa
otetta. Vahvan muutosjohtamisen on tuettava aluejakopäätöksen
onnistunutta toimeenpanoa. Ja aluejakopäätöksen
on puolestaan tuettava hätäkeskustoimintaa. Muutokseen
sisältyy monia haasteita ja inhimillisiä tekijöitä — esimerkiksi
kysymys paikkakunnalta muuttamisesta — minkä vuoksi
hyvään henkilöjohtamiseen ja hyvään
henkilöstöpolitiikkaan ei voi liikaa kiinnittää huomiota.
Uudistuksessa tulee myös selkeyttää hätäkeskuslaitoksen
johtajan ja aluejohtajien tehtäviä ja vastuita.
Muutosjohtamiseen liittyen hätäkeskuslaitoksen
turbulenttisen tilan rauhoittamiseksi ja toiminnan vakauttamiseksi
valiokunta pitää tärkeänä,
että heti aluejakopäätöksen
tultua lainvoimaiseksi tehdään päätös
hätäkeskustoimintojen sijoittamisesta.
Meneillään oleva kehittämistyö edellyttää, että hätäkeskuslaitoksen
hallinnollisten voimavarojen hyödyntämistapa joudutaan
arvioimaan ja rakentamaan uudestaan. Sanottu merkitsee myös
hallinnon ja tukipalvelujen hajauttamista tarkoituksenmukaisella
tavalla alueille.
Palvelukyky, henkilöstö ja hyvä henkilöstöpolitiikka
Hätäkeskustoiminnan kehittämisessä,
jota valiokunnan mietinnössä HaVM 3/2008
vp edellytetään, on tärkeää turvata
myös muutosvaiheessa hätäkeskuspalvelut.
Missään vaiheessa kansalaisten turvallisuuspalvelut
eivät saa muutoksessa vaarantua. Tämä merkitsee
muun muassa sitä, että kaikki nykyiset henkilöresurssit
ovat käytettävissä tulevina vuosina ja
ettei hätäkeskuslaitokseen kohdisteta tuottavuusvähennyksiä.
Hätäkeskusten lukumäärät
ja niiden sijaintipaikat on huomioitava uudistusprosessissa niin, että ne
tukevat hätäkeskusten tehtäviä.
Hätäkeskustoiminnan vakiinnuttamiseen kuuluu tärkeänä elementtinä koulutettu,
pysyvä ja ammattitaitoinen henkilökunta. Henkilökunnan
korkean ammattitaidon ylläpitäminen edellyttää myös ajantasaisen
jatkokoulutuksen järjestämistä. Hätäkeskusten
sijainnista päätettäessä on
yhtenä osatekijänä arvioinnissa otettava
huomioon, että sijaintipaikkakunnalle kyetään
rekrytoimaan riittävästi hätäkeskuspäivystäjiä.
Aluejaolla ja sijaintipaikkakunnalla on näin ollen esimerkiksi alueellisten
erityispiirteiden, kuten saaristolaisuuden ja ruotsin kielisen henkilökunnan
rekrytoinnin, kannalta merkitystä. Hätäkeskusten
lukumäärän muuttaminen hallitusti vaatii
kaikkien osapuolten mukaantulon ja sitoutumisen.
Valtioneuvoston selvityksen keskeisiin linjauksiin
kuuluu palvelujen turvaaminen molemmilla kansalliskielillä,
suomella ja ruotsilla. Selvityksen mukaan tämänhetkisen
tilanteen mukaan hätäkeskuslaitoksen ruotsinkieliseen
palveluun kykenevän henkilöstön osuus
on noin 40 prosenttia. Valiokunnan käsityksen mukaan nämä tiedot
perustuvat päivystäjien omiin arvioihin.
Valiokunta tähdentää sen seikan varmistamista,
että hätäkeskuspäivystäjillä on
todellinen tehtävien palvelutarpeen edellyttämä käytännön
ruotsin kielen taito, jotta molempiin kieliryhmiin kuuluvien kielelliset
perusoikeudet pystytään turvaamaan.
Valiokunnalle esitetyn tiedon perusteella hätäkeskuspäivystäjien
piiristä löytyy monipuolista muutakin tarpeellista
kielitaitoa, esimerkiksi englannin ja venäjän
kielten osaamista. Näiden tärkeiden taitojen hyödyntäminen
jää osin vielä vajaaksi ennen kuin keskukset
kykenevät verkottumaan keskenään.
Hyvään henkilöstöpolitiikkaan
kuuluu muun muuassa, että henkilökunta aidosti
osallistuu muutosprosessiin ja sen osaamista myös hyödynnetään.
Olennaisia osatekijöitä ovat luonnollisesti hyvä johtaminen,
asianmukaiset työskentelyolosuhteet ja resurssit, työmotivaation
ylläpitäminen ja työssä jaksaminen.
Näissä osatekijöissä on aiemmin
ilmennyt puutteita.
Sisäasiainministeriö on päättänyt
siirtää Helsingin hätäkeskusalueen
hätäkeskuksen sijaintipaikan Helsingistä Keravalle.
Valiokunta katsoo, että siirron toteuttaminen on syytä toteuttaa esimerkillisenä pilottihankkeena,
jossa korostetaan hyvää muutosjohtamista ja henkilöstöpolitiikkaa.
Valiokunta toteaa, että aiemmat hätäkeskuskokeilut
eivät ole antaneet riittävää tietopohjaa
ja kokemusta muutosten läpiviemiseksi. Hätäkeskustoimintojen
sijoittaminen Keravalle tuleekin toteuttaa niin esimerkillisesti,
että saatavia kokemuksia voidaan hyödyntää koko
hätäkeskusten meneillään olevassa
muutosprosessissa.
Toimitilat
Valiokunta yhtyy siihen valtioneuvoston selvityksestä ilmenevään
perusperiaatteeseen, että uusia hätäkeskustoimitiloja
ei hätäkeskusuudistuksen yhteydessä rakenneta.
Hätäkeskusten laajentamiseen on jo useissa hätäkeskuksissa
varauduttu suunnitteluvaiheessa esimerkiksi päivystyssalien
väljällä mitoituksella ja tilojen muunneltavuudella.
Poikkeusolojen kannalta on tärkeää, että hätäkeskusten
päivystystilat sijaitsevat suojatiloissa.
Yhteenveto
Valiokunta on edellä tarkastellut niitä vakavia riskitekijöitä — muun
muassa kansalaisten turvallisuudesta huolehtimista, tietojärjestelmien toimivuutta,
viranomaisyhteistyön onnistumista, muutos- ja henkilöjohtamista,
ammattitaitoisen henkilöstön saatavuutta ja hyvää henkilöstöpolitiikkaa
sekä toimitiloja — joita hätäkeskusaluejaon
muuttamiseen liittyy. Valiokunta tähdentää lisäksi
vielä tässäkin yhteydessä oleellista
olevan, että poliisi, pelastustoimi ja sosiaali- ja terveydenhuolto
saavat tehokkaasti hätäkeskuksista tarvitsemansa
palvelut. Hätäkeskukset eivät saa toiminnallisesti
etääntyä aluejakomuutosten vuoksi yhteistyöviranomaisistaan.
Samalla on painotettava, ettei aluejakotarkistuksista saa johtua
ylimääräisiä kustannuksia muille
tahoille. Hätäkeskuslaitokselle muutosvaihe luonnollisesti
aiheuttaa lisämenoja, joiden odotetaan tulevan hyötynä myöhemmin
takaisin.
Valiokunta painottaa, että aluejaon tulee palvella
tehokasta ja tuloksellista hätäkeskustoimintaa.
Tässä suhteessa nykyinen tilanne ei ole tyydyttävä.
Myöskään määrärahoja
ei ole käytettävissä havaittujen puutteiden
korjaamiseen olemassa olevassa aluejaotuksessa. Mainittakoon, että maailmalta
löytyy esimerkkejä, joissa yhdestä hätäkeskuksesta,
tosin useammasta toimintapisteestä, hoidetaan miljoonien
ihmisten tarvitsemat palvelut. Suomen kannalta on olennaista, että nyt
tehtävät ratkaisut ovat kestäviä eikä muutostarpeita
ole näköpiirissä. Valiokunta yhtyy asiassa
saamansa selvityksen perusteella sisäasiainministeriön
esittämiin Hätäkeskuslaitoksen ja sen
aluejaon uudistamisen perusteisiin ja lähtökohtiin
sekä hätäkeskustoiminnan aluejaon kehittämisen
linjauksiin tässä lausunnossa esitetyin huomautuksin.
Valiokunta tähdentää samalla, että onnistuneella
toimeenpanolla on ratkaiseva merkitys uudistustyössä.