Perustelut
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain (169/2007)
nojalla on käynnistynyt merkittävä kunnallisia
palveluja ja niiden organisointia koskeva uudistusprosessi. PARAS-hankkeen avulla
on uudistettu myös kuntien vastuulla olevaa sosiaali- ja
terveydenhuoltoa. Tämän uudistustyön
toimeenpano jatkuu PARAS-puitelain pohjalta aina vuoden 2014 loppuun
saakka. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen
eheyden vahvistamiseksi edelleen hallintovaliokunnan käsiteltävänä on
hallituksen esitys HE 268/2010 vp.
Nyt käsiteltävänä olevan
lakiehdotuksen tarkoituksena on toteuttaa määräaikainen
sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskeva alueellinen
kokeilu, johon kunnat ja kuntayhtymät voivat hakea. Hallintovaliokunta
on terveydenhuoltolain (1326/2010) säätämiseen
liittyneestä hallituksen esityksestä antamassaan
lausunnossa suhtautunut ennakollisesti myönteisesti tällaisen
kokeilun järjestämiseen (HaVL 27/2010
vp).
Ehdotetussa laissa määritetään
sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen tavoitteet
asiallisesti varsin samansisältöisesti, vaikkakin
hieman poikkeavin ilmaisuin, kuin uuden terveydenhuoltolain 2 §:ssä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä kehitetään
käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen
mukaan sosiaali- ja terveysministeriön sekä sen
alaisten virastojen ja laitosten sekä alueelliseen kokeiluun
hyväksyttävien kuntien ja kuntayhtymien yhteistyönä. Valiokunta
huomauttaa, ettei kokeiluun kuitenkaan liity uusia merkityksellisiä toimivaltuuksia.
Lakiehdotus jää sisällölliseltä vaikutukseltaan
kaikkiaan kovin ohueksi. Sosiaali- ja terveysministeriön
hankerahoituksella on jo tähän mennessä tehty
vastaavankaltaista kehittämistyötä. Sosiaali-
ja terveydenhuollon kehittämistavoitteista on nyt esillä olevaa
kokeilulakia vastaavaan tapaan säädetty niin terveydenhuoltolaissa
kuin kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevassa laissakin. Valiokunta
kiinnittää sosiaali- ja terveysvaliokunnan
huomiota myös lakiehdotuksen nimikkeeseen, laki sosiaali-
ja terveydenhuollon järjestämisen kehittämisestä vuosina
2011—2014. Tosiasiallisesti on kysymys alueellisesti rajatusta
määräaikaisesta kokeilusta ilman uusia
toimivaltuuksia.
Valiokunta pitää sinänsä kannatettavana
kokemusten hankkimista sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
kehittämiseksi. Esimerkiksi aiemmat hallinnonuudistamiskokeilut,
kuten vapaakuntakokeilu, ovat synnyttäneet pysyviä,
konkreettisia ja toimivia muutoksia. Saadun tiedon mukaan sosiaali-
ja terveysministeriön on tarkoitus hyväksyä kokeiluun
ensi vaiheessa vain viisi kaupunkiseutua, kun halukkuutta kokeiluun
on ilmennyt yhteensä 16:lla kuntien ja kuntayhtymien muodostamalla
alueella. Valiokunta katsoo, ettei viiden kokeilualueen pohjalta
saada riittävän laajoja tuloksia erityyppisiltä alueilta.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kokeilua laajennetaan kattamaan kaikki kokeiluun halukkaat
alueet. Ministeriön, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
ja kokeilualueen yhteistyöllä on myös
tarvittaessa tarkennettava kokeilusuunnitelmia konkreettisten tavoitteiden
saavuttamiseksi.
Hallintovaliokunta korostaa sosiaali- ja terveydenhuollon
merkitystä asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä toimintakyvyn
ylläpitämisessä. Toimialan merkitys näkyy
etenkin julkisessa taloudessa, mutta myös koko kansantaloudessa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset muodostavat noin 50—60 prosenttia
kuntien menoista. Väestön ikääntyessä palvelutarpeet
ja samalla kustannuspaineet kasvavat entisestään.
Näistä syistä sosiaali- ja terveydenhuollon
eheys, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon integraation
vahvistamisen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen organisointi
sekä palvelukokonaisuuksien kehittäminen ihmiskeskeisesti
on ensiarvoisen tärkeää. Samalla on kyettävä ratkaisemaan
palvelutuotannon rahoittamiseen liittyvät kysymykset. Kokeilujen
avulla syntyviä hyviä toimintamalleja onkin tärkeää hyödyntää tehokkaasti.
Valiokunta tähdentää, etteivät
hallinnolliset ratkaisut saa nousta kokeilussa keskeisimmiksi, vaan
palvelut, niiden korkea laatu ja saatavuus koko maassa.