Yleisperustelut
Suojelupoliisi on valtakunnallinen poliisiyksikkö,
jonka tehtävänä on poliisin hallinnosta
annetun lain (110/1992) 10 §:n
1 momentin mukaan torjua sellaisia hankkeita ja rikoksia, jotka
voivat vaarantaa valtio- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan
sisäistä tai ulkoista turvallisuutta, sekä suorittaa
tällaisten rikosten tutkintaa.
Valiokunta toteaa, että suojelupoliisin tehtävät
ja toiminta eroavat muun poliisin tehtävistä. Suojelupoliisin
toiminnassa korostuu tiedustelullinen toimintatapa. Sen tehtävien
suorittaminen edellyttää aktiivista ja laaja-alaista
Suomen turvallisuusympäristön seurantaa ja ennakoivaa tiedonhankintaa.
Suojelupoliisi tuottaa valtion keskeisiin turvallisuusetuihin kohdistuvien
uhkien ennalta estämisen kannalta välttämätöntä analysoitua
informaatiota.
Valtion turvallisuuteen kohdistuvien uhkien havaitsemiseksi
ja estämiseksi suojelupoliisi suorittaa turvallisuustiedustelua.
Tällöin kysymys on tarvittavan informaation hankkimisesta, tiedon
järjestämisestä hyödynnettävään
muotoon, sen analysoinnista ja raportoinnista sekä muihin
tarvittaviin toimenpiteisiin ryhtymisestä. Tietoa saadaan
avoimista lähteistä, omalla operatiivisella toiminnalla,
kotimaisilta yhteistyökumppaneilta sekä ulkomaisilta
turvallisuus- ja tiedusteluviranomaisilta. Suojelupoliisin
käytössä olevien salaisten tiedonhankintakeinojen ja
pakkokeinojen säännösperusta on poliisilaissa
(872/2011) ja pakkokeinolaissa (806/2011).
Valiokunta muistuttaa, että suojelupoliisin operatiivisen
toiminnan keskeisiin kohteisiin sisältyy vieraiden valtioiden
toiminta, joka monelta osin nauttii kansainväliseen oikeuteen
perustuvaa koskemattomuutta ja jota ei sen vuoksi voida käsitellä rikosprosessissa.
Lisäksi muun muassa kansainväliset konfliktit,
joissa terroristisilla teoilla on korostunut merkitys, ovat korostaneet
suojelupoliisin roolia väkivaltaisen radikalisoitumisen
ja terroristisiin tekoihin liittyvän tiedonkeruun, analysoinnin
ja tilannetiedon tuottajana valtiojohdolle ja turvallisuusviranomaisille.
Suojelupoliisin toimintaympäristössä viime vuosina
tapahtuneiden muutosten taustalla on sisäiseen ja valtion
turvallisuuteen kohdistuvien uhkien ja niihin liittyvien ilmiöiden
kiihtyvä kansainvälistyminen ja tietoteknistyminen.
Sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden väliset rajat ovat
hämärtyneet, ja sisäisen turvallisuuden
ulkoinen ulottuvuus on korostunut. Kansallinen ja kansainvälinen
toimintaympäristö nivoutuvat toisiinsa entistä tiiviimmin.
Suojelupoliisin toimialan vakavimmat uhkat ovat lähes poikkeuksetta
alun perin lähtöisin ulkomailta, tai niissä on
aiempiin vuosiin verrattuna enemmän kytkentöjä ulkomaille.
Yksittäinen valtio ei kaikissa tilanteissa kykene torjumaan
itseensä kohdistuvia uhkia vain omin toimenpitein. Muutos
korostaa kansainvälisen tiedustelu- ja turvallisuustyön
sekä siinä saatavan operatiivisen ja strategisen
tiedon merkitystä. Toimialan operatiivinen ja strateginen
kansainvälinen viestiliikenne on hallituksen esityksen
mukaan lähes nelinkertaistunut 2000-luvulla.
Hallintovaliokunta pitää perusteltuna hallituksen
esitystä, jossa ehdotetaan suojelupoliisin hallinnollisen
aseman järjestämistä nykyistä tarkoituksenmukaisemmalla
tavalla. Siirtämällä suojelupoliisi Poliisihallituksen
alaisuudesta hallinnollisesti suoraan sisäministeriön
alaisuuteen tehostetaan suojelupoliisin erityistehtävien hoitamista,
vahvistetaan toiminnan strategista ja valtioneuvostotason ohjausta
sekä lyhennetään suojelupoliisin hallinnollista
etäisyyttä suhteessa turvallisuuspoliittisiin
päätöksentekijöihin. Tärkeää on
myös se, että uudistuksella selkeytetään
viraston asemaa niin kansallisessa kuin kansainvälisessä yhteistyössä.
Nykytilanteesta on syytä mainita lisäksi,
että suojelupoliisin budjetti on 2—3 prosenttia
koko poliisin budjetista ja sen palveluksessa on suhteellisesti
yhtä suuri osuus koko poliisin henkilöstöstä eli
220 henkilöä. Vaikka suojelupoliisin toimintaympäristö ja
tehtävät eroavat muusta poliisista, tapahtuu sen
resursointia koskeva harkinta poliisin yleisen resurssiharkinnan
puitteissa. Nykyisellä toimintamallilla ei ole myöskään tältä osin
kyetty vastaamaan toimintaympäristön muutoksista
johtuviin erityistarpeisiin.
Valiokunta korostaa, että hallituksen esityksen hyväksyminen
merkitsee suojelupoliisin hallinnollisen aseman ajantasaistamista.
Sen tehtävät eivät sen sijaan muutu.
Tämän vuoksi on perusteltua, että suojelupoliisi
on myös vastaisuudessa valtakunnallinen poliisiyksikkö.
Sen sijaan uudistuksen myötä jatkossa suojelupoliisin toiminnan
ohjauksesta sekä tulos- ja resurssiohjauksesta
ja laillisuusvalvonnasta vastaa sisäministeriö.
Valiokunta tähdentää, että varsinaisen laillisuusvalvonnan
tulee kuulua sitä tehtävää sisäministeriössä muutoinkin
hoitavan oikeusyksikön vastuulle.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että sisäministeriön
on tarkoitus asettaa suojelupoliisin toiminnalle vuosittain tiedonhankintaprioriteetit.
Ennen prioriteettien vahvistamista ne käsiteltäisiin
valmistelevasti ja yhteen sovittavasti esimerkiksi valtioneuvoston
ulko- ja turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Niistä tulisi
antaa selvitys eduskunnan asianomaisille valiokunnille. Tällaisen
mekanismin, jonka toteuttamisen ei esityksessä katsota edellyttävän
lainsäädäntöä, luomista
voidaan pitää sopusoinnussa suojelupoliisin strategisen
ja poliittisen ohjauksen lisäämistä koskevan
tavoitteen kanssa.
Eduskunnan hallintovaliokunnan, ulkoasiainvaliokunnan ja perustuslakivaliokunnan
tiedonsaannin kautta toteutuva suojelupoliisin parlamentaarinen
valvonta eroaa jo nyt selkeästi muuhun poliisitoimintaan
kohdistetusta parlamentaarisesta valvonnasta. Mainittujen valiokuntien
toimialaan perustuva tiedonsaantioikeus pohjautuu perustuslain
47 §:n 2 momenttiin. Hallintovaliokunnan käsityksen
mukaan mainittujen valiokuntien toimialaperusteisella tiedonsaantioikeudella
ei ole sisällöllisiä rajoituksia. Kun
suojelupoliisin tiedonsaanti tehtävissään
perustuu huomattavassa määrin ehdottoman luottamukselliseen
kansainväliseen tiedonvaihtoon, on kyseinen seikka valiokunnan
mielestä asianmukaista ottaa huomioon etenkin siinä suhteessa,
kuinka yksityiskohtaista operatiivista tietoa on riittävän
toimintaa kuvaavan käsityksen saamiseksi perusteltua pyytää.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä tästä mietinnöstä
ilmenevin
huomautuksin ja muutosehdotuksin. Säädettävän
hallinnollisen muutoksen toimivuutta on hallituksen tarkkaan seurattava
ja puututtava viipymättä mahdollisiin havaittuihin
epäkohtiin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki poliisin hallinnosta
4 a §. Ilmoitusvelvollisuus ja päätösvallan
pidättäminen.
Lakiehdotuksen 4 a §:n mukaan poliisiylijohtajan on
ilmoitettava sisäministerille yhteiskunnallisesti merkittävistä poliisitointa koskevista
asioista. Suojelupoliisin on ilmoitettava tehtäviinsä kuuluvista
yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista sisäministerille
sekä lisäksi poliisiylijohtajalle, jos niillä on
merkittävää vaikutusta muuhun poliisitoimeen.
Valiokunta korostaa suojelupoliisin joustavaa säännöksen
soveltamista myös siltä osin kuin on kysymys suojelupoliisin
ilmoitusvelvollisuudesta poliisiylijohtajalle. Poliisiorganisaation
kokonaisuudessa on tärkeää huolehtia
hyvin toimivasta tiedonkulusta.
9 §. Keskusrikospoliisi.
Eduskunnan käsiteltävänä on
aiemmin ollut hallituksen esitys laiksi todistajansuojeluohjelmasta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 65/2014
vp — HaVM 38/2014 vp).
Mainitun sääntelykokonaisuuden yhteydessä on
muutettu myös poliisin hallinnosta annetun lain 9 §:n
1 momenttia lailla 89/2015 lisäämällä momenttiin
uusi 5 kohta, joka koskee todistajansuojeluohjelman toteuttamista.
Lakien yhteensovittamiseksi on tässä yhteydessä otettava
huomioon aiemmin säädetty laki, ja lisäksi
on tarpeen tarkentaa johtolausetta.
2. Laki poliisilain 5 luvun 63 §:n muuttamisesta
Valiokunta puoltaa 2. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
3. Laki pakkokeinolain 10 luvun 65 §:n muuttamisesta
65 §. Salaisten pakkokeinojen käytön
valvonta.
Lakiehdotuksen 65 §:n 1 momentin mukaan poliisin
salaisten pakkokeinojen käyttöä valvovat niitä käyttävien
yksiköiden päälliköt sekä sisäministeriö suojelupoliisin
osalta ja Poliisihallitus alaistensa yksiköiden osalta.
Valiokunnassa on samanaikaisesti käsiteltävänä hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi rikostorjunnasta Tullissa ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi (HE 174/2014 vp),
jossa ehdotetaan myös muutettavaksi pakkokeinolain 10 luvun
65 §:ää siten, että muutos tulisi
voimaan ennen nyt käsiteltävänä olevan
lakiehdotuksen säännöksiä. Lakiehdotusten
yhteensovittamiseksi hallintovaliokunta ehdottaa 65 §:n
1 momentin loppuun lisättäväksi seuraavaa: "Tullin
rikostorjunnan salaisten pakkokeinojen käyttöä valvovat
Tulli ja sen salaisia pakkokeinoja käyttävien
yksiköiden päälliköt."