KIRJALLINEN KYSYMYS 257/2002 vp
KK 257/2002 vp - Kari Myllyniemi /kesk
Tarkistettu versio 2.1
Greenpeacen laittomat kampanjat Kainuussa
Eduskunnan puhemiehelle
Ympäristöjärjestöt
ovat tänä vuonna häirinneet metsänhakkuita
Taivalkosken Hämeenvaarassa, Suomussalmen Umpinaisissa,
Jatkokankaalla ja Housuvaarassa sekä Puolangan Katajasuolla, Saarikankaalla
ja Nuolipurolla. Lisäksi kourallinen mielenosoittajia on
kokoontunut Metsähallituksen Vantaan ja Oulun toimistojen
eteen. Hämeenvaarasta alkaneet häirinnät
ovat laajentuneet muuallekin, mistä varoitin tammikuussa
tekemässäni kirjallisessa kysymyksessä.
Sisäasiainministeri Ville Itälän
antamassa vastauksessa ei tähän kiinnitetty kuitenkaan
minkäänlaista huomiota.
Viikolla 11 Kainuussa ilmennyt hakkuiden häirintä on
Greenpeacen organisoimaa eli toiminnalla on kytköksensä ulkomaille,
ja on mahdollista, että sitä myös osittain
organisoidaan ulkomailta. Greenpeacen nettisivuilta keskiviikkona
13.3.2002 luettavan tekstin mukaan ainoa laillinen toimija Suomussalmella
olisi Greenpeace. Sen sijaan poliisilla olisi muka ollut kovat otteet ja
metsäkin olisi ympäristöviranomaisten
arvokkaaksi luokittelemaa. Greenpeacen tiedotteessa annetaan tahallisesti
se kuva, että metsä olisi luonnonsuojeluun määrättyä.
Eikö väärän tiedon levittäjä tulisi
saattaa vastuuseen teosta, jolla aivan ilmeisesti puolustetaan laitonta
työmaaterroria?
Nykyisin metsänhoitoa ja metsänuudistusta säädellään
tarkasti lainsäädännöllä.
Metsänhoitotöiden laiminlyömisestä seuraa
verraten kovat rangaistukset. Sen sijaan laillisten metsätyömaiden
laittomasta häirinnästä näyttää seuraavan vain
lieviä sakkorangaistuksia eikä nykyinen lainsäädäntömme
näytä tunnistavan ollenkaan työmaiden
jatkuvaa ja organisoitua häirintää, häirinnästä johtuvaa
töiden keskeytymistä sekä taloudellisten
tappioiden korvaamista.
Sisäasiainministeri antoi tammikuussa tekemääni
kysymykseen ylimalkaisen vastauksen eikä nähnyt
metsätyömaiden jatkuvaa ja organisoitua häirintää ongelmalliseksi.
Nyttemmin hallituksen piirissä on herätty huomaamaan
ilmiön koko laajuus. Maa- ja metsätalousministeri
Raimo Tammilehto, joka on julkisuudessa nimittänyt Greenpeacen
toimintaa militantti- ja kettinkilinjaksi, on huolissaan siitä,
että järjestö on kampanjoinut hakkuita
vastaan Saksassa ja että järjestö on
levittänyt valheellisia tietoja maailmanlaajuisesti.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mitä poliisitoimi ja sisäasiainministeriö aikovat
tehdä, että ulkomaiset kytkökset omaava
Suomen Greenpeace lopettaa Metsähallituksen laillisten
metsänhakkuiden jatkuvan laittoman häirinnän
ja
mitä sisäasiainministeriö aikoo
tehdä, että laiton toiminta ei laajene edelleen ja
että valheellisten tietojen levittäminen loppuu?
Helsingissä 19 päivänä maaliskuuta
2002
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Rouva puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Kari Myllyniemen /kesk
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 257/2002
vp:
Mitä poliisitoimi ja sisäasiainministeriö aikovat
tehdä, että ulkomaiset kytkökset omaava
Suomen Greenpeace lopettaa Metsähallituksen laillisten
metsänhakkuiden jatkuvan laittoman häirinnän
ja
mitä sisäasiainministeriö aikoo
tehdä, että laiton toiminta ei laajene edelleen ja
että valheellisten tietojen levittäminen loppuu?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti
seuraavaa:
Suomessa vuonna 1995 toteutetussa perusoikeusuudistuksessa pyrittiin
määrittämään yksilön
ja julkisen vallan suhteet sekä suomalaisen yhteiskunnan
perusarvot. Lakiin otettiin nimenomainen säännös,
jonka mukaan julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
Suomen perustuslain mukaan jokaiselle kuuluu sananvapaus ja oikeus
lupaa hankkimatta järjestää kokouksia
ja mielenosoituksia sekä osallistua niihin. Perusoikeuksiin kuuluu
myös oikeus työhön ja elinkeinon harjoittamiseen.
Perusoikeuksiin vetoaminen ei tietenkään ole hyväksyttävä peruste
loukata toista perusoikeutta.
Maassamme aloitetaan vuosittain useita metsänhakkuutyömaita.
Vaikka poliisin tietoon tulee töiden häirintätapauksia
vain muutamia vuodessa, herättävät nämä kuitenkin
lähes poikkeuksetta julkisuudessa suurta mielenkiintoa,
mihin häirinnän aiheuttajat tietysti tarkoituksellisesti pyrkivätkin.
Poliisin tehtävänä on tällaisissa
tilanteissa turvata laillisen hakkuutyön häiriötön
sujuminen. Poliisin on turvattava esimerkiksi moottoritietyömaan
tai hakkuutyömaiden työntekijöiden ruumiillinen
koskemattomuus ja estettävä työmaan koneiden
ja laitteiden vahingoittaminen. Samaan aikaan poliisilla on myös
velvollisuus varmistaa mieltään ilmaisevien henkilöiden
turvallisuus sekä heidän oikeutensa ilmaista mielipiteensä laillisin
keinoin.
Etukäteen poliisi ei kuitenkaan voi varmistaa jokaisen
hakkuutyömaan työskentelyrauhaa. Siihen poliisin
voimavarat eivät riitä, eikä sitä voida
muutenkaan pitää tarkoituksenmukaisena. Urakoitsijan
tai hakkuutyön suorittajan olisikin parasta ottaa yhteys
poliisiin ennakolta niissä tapauksissa, joissa on epäiltävissä,
että hakkuutyötä aiotaan häiritä.
Poliisin kanssa käytävissä neuvotteluissa
voidaan etukäteen sopia siitä, miten tilanteessa
tulee laillisesti toimia. Näin poliisikin voi valmistautua
antamaan tarvittavaa apua töiden häiriöttömän
sujuvuuden varmistamiseksi.
Häirintätapauksissa syyllistytään
usein johonkin rikokseen, lähinnä pakottamiseen.
Poliisilla on siten velvollisuus tutkia tällaiset tapaukset
ja oikeus käyttää tarvittaessa pakkokeinolain
sallimia menettelyjä.
Häirinnän vähentämiseksi
ja mahdollisen laajentumisen estämiseksi poliisi etsii
jatkuvasti uusia soveltuvia toimintamalleja ja -keinoja, joista esimerkkinä on
Suomussalmella käytetty pakkokeinolain mukainen matkustuskieltoon
määrääminen.
Tällä hetkellä ei poliisilla ole
mahdollisuutta vaikuttaa esimerkiksi Internetin kotisivuilla julkaistavaan
tietoon. Oikeusministeriössä on kuitenkin valmisteltavana
sananvapauden käyttämistä joukkoviestinnässä koskevan
lainsäädännön uudistaminen.
Tässä yhteydessä on tullut esille mahdollinen
uusi pakkokeino, verkkoviestin jakelun keskeyttämismääräys,
jolla voitaisiin tietyin edellytyksin määrätä keskeyttämään
julkaistun verkkoviestin pitäminen yleisön saatavilla.
Nyt esitetyssä kirjallisessa kysymyksessä tarkoitettujen
Greenpeacen verkkoviestien sisältö antaisi tuskin
kuitenkaan mahdollisuutta tämänkään
kaltaisen pakkokeinon käyttöön.
Helsingissä 5 päivänä huhtikuuta
2002
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagens
arbetsordning anger har Ni, Fru talman, till behöriga medlem
av statsrådet översänt följande
av riksdagsledamot Kari Myllyniemi /cent undertecknade
skriftliga spörsmål SS 257/2002 rd:
Vilka åtgärder ämnar polisväsendet
och inrikesministeriet vidta så att Greenpeace-Finland
som har utländska kopplingar upphör med att ständigt
olagligt störa Forststyrelsens lagliga avverkningar och
vilka åtgärder ämnar inrikesministeriet vidta
så att denna olaglig verksamhet inte sprider sig ytterligare
och att spridandet av falska uppgifter upphör?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
Den revidering av de grundläggande fri- och rättigheterna
som genomfördes i Finland 1995 siktade till att bestämma
förhållandet mellan individen och det allmänna
samt de grundläggande värdena i det finska samhället.
I lagen togs in en uttrycklig bestämmelse enligt vilken
det allmänna skall säkerställa realiseringen
av både de grundläggande fri- och rättigheterna
och de mänskliga rättigheterna. Enligt Finlands
grundlag har var och en yttrandefrihet och rätt att utan tillstånd
anordna sammankomster och demonstrationer samt att delta i sådana.
Till de grundläggande fri- och rättigheterna hör
också rätten att arbeta och idka näring.
Det är naturligtvis inte godtagbart att genom att hänvisa
till en grundläggande fri- eller rättighet kränka
en annan sådan rättighet.
I vårt land inleds årligen många
avverkningar. Trots att polisen endast några gånger
per år får kännedom om sådana
fall där arbetet störts väcker dessa
dock nästan utan undantag stort intresse i offentligheten,
något som de störande naturligtvis avsiktligt
strävar efter.
Polisens uppgift är att i sådana situationer trygga
att den lagliga avverkningen kan fortsätta utan störningar.
Polisen skall t.ex. trygga arbetstagarnas fysiska integritet på motorvägs-
och avverkningsarbetsplatser och förhindra att maskiner
och anordningar skadas. Samtidigt skall polisen också trygga
demonstranternas säkerhet samt deras rätt att
uttrycka sin åsikt med lagliga medel.
Polisen kan dock inte i förväg säkerställa
arbetsron på varje avverkningsplats. Polisen har inte tillräckliga
resurser härför och en sådan strävan
kan inte heller annars anses ändamålsenlig. Det
vore också bäst om entreprenören eller
den som utför avverkningen på förhand
tog kontakt med polisen i sådana fall då han misstänker
att avverkningen kommer att störas. Genom förhandlingar
med polisen kan parterna på förhand komma överens
om hur de skall handla lagligt i situationen i fråga. På detta
sätt kan också polisen förbereda sig
på att ge den hjälp som behövs för
att säkerställa att arbetet kan utföras
ostört.
I störningsfall gör sig parterna ofta skyldiga till
något brott, närmast till tvång. Polisen är
alltså skyldig att undersöka sådana fall
och har rätt att vid behov tillämpa sådana
förfaranden som tvångsmedelslagen tillåter.
För att minska mängden störningar
av det aktuella slaget och möjligheten att de sprider sig försöker
polisen hela tiden hitta nya lämpliga metoder och sätt.
Ett exempel är det meddelande av reseförbud enligt
tvångsmedelslagen som tilllämpades i Suomussalmi.
För närvarande har polisen inte några
möjligheter att inverka t.ex. på den information
som publiceras på hemsidorna i Internet. Vid
justitieministeriet bereds dock en revidering av lagstiftningen
gällande yttrandefrihet i massmedier. I detta sammanhang
har det kommit upp ett nytt tvångsmedel som möjligen
kunde tillämpas, dvs. meddelande om att distributionen
av ett meddelande på nätet skall avbrytas. Med
hjälp av detta kunde under vissa förutsättningar
föreskrivas att ett meddelande som publicerats på nätet
skall tas bort så att allmänheten inte har tillgång
till det.
Innehållet i de meddelanden som Greenpeace lagt ut
på nätet och som avses i detta spörsmål är dock
knappast av den arten att en tillämpning av sådana
tvångsmedel kan komma i fråga.
Helsingfors den 5 april 2002
Inrikesminister Ville Itälä