KIRJALLINEN KYSYMYS 451/2012 vp
KK 451/2012 vp - Jussi Halla-aho /ps
Tarkistettu versio 2.0
Vanhan ampuma-aseen vaihtaminen uuteen ilmoitusmenettelyllä
Eduskunnan puhemiehelle
Kun henkilö, jolla on ampuma-aseen hallussapitolupa,
hakee hankkimislupaa uuteen samantyyppiseen ampuma-aseeseen, hän
joutuu käymään läpi samanlaisen
lupaprosessin kuin ensimmäiseen kyseisen tyyppiseen ampuma-aseeseen
lupaa hakeva henkilö. Käsiaseiden kohdalla tämä tarkoittaa
poliisin hyväksymän ampuma-asekouluttajan kirjoittamaa
harrastustodistusta, lupaviranomaisen suorittamaa haastattelua sekä tällä hetkellä
78
euron käsittelymaksua.
Ampuma-aseet kuluvat käytössä, minkä vuoksi
niitä korvataan uusilla ja vastaavilla. Toiminnallisissa
ampumalajeissa — kuten practical shooting ja sovellettu
reserviläisammunta — laukausmäärät
ovat suuria ja kuluminen vastaavasti nopeampaa. Lisäksi
urheiluammunta aloitetaan tyypillisesti edullisella ja laadultaan
sekä ominaisuuksiltaan vaatimattomalla aseella. Taitojen karttuessa
harrastajalle tulee tarve korvata ase kalliimmalla ja laadukkaammalla.
Olisi perusteltua, että vanhan aseen voisi korvata
uudella, tyypiltään ja toimintatavaltaan vastaavalla
ampuma-aseella pelkällä ilmoitusmenettelyllä,
mikäli vanha ja korvattava ampuma-ase samassa yhteydessä myytäisiin
tai luovutettaisiin poliisille. Käytännössä tämä voisi
tarkoittaa, että harrastaja maksaisi uuden aseen osalta
vain uuden muovikortin painokustannukset.
Tällainen muutos keventäisi byrokratiaa ja harrastajalle
aiheutuvia kustannuksia, vähentäisi lupaviranomaisten
tarpeetonta kuormittamista sekä parantaisi aseturvallisuutta.
Nyt tilanne on se, että vanha ampuma-ase jää pyörimään
nurkkiin, koska varsinkin halpoja ja/tai heikkokuntoisia
aseita on käytännössä mahdotonta
saada kaupaksi. Näin jokainen uusi ase kasvattaa aseiden kokonaismäärää.
Jos vanhan aseen voisi korvata uudella vastaavalla kevennetyssä lupamenettelyssä,
harrastajalla olisi selkeä motiivi luovuttaa vanha aseensa
poliisille hävitettäväksi ja aseiden kokonaismäärä pysyisi
ennallaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Aikooko hallitus esittää ampuma-aselain
muuttamista siten, että vanhan ampuma-aseen tilalle voisi
hankkia uuden, tyypiltään ja kaliiperiltaan vastaavan aseen
pelkällä ilmoitusmenettelyllä, mikäli
vanha ase samassa yhteydessä myytäisiin tai luovutettaisiin
poliisille?
Helsingissä 25 päivänä toukokuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Jussi Halla-ahon /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 451/2012 vp:
Aikooko hallitus esittää ampuma-aselain
muuttamista siten, että vanhan ampuma-aseen tilalle voisi
hankkia uuden, tyypiltään ja kaliiperiltaan vastaavan aseen
pelkällä ilmoitusmenettelyllä, mikäli
vanha ase samassa yhteydessä myytäisiin tai luovutettaisiin
poliisille?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Ampuma-aselaki (1/1998) tuli voimaan 1.3.1998. Laissa
on ampuma-aseita koskevan kontrollijärjestelmän
lähtökohdaksi asetettu luvanvaraisuus, mikä ilmenee
sen 18 §:stä. Ampuma-aseen hankkiminen edellyttää hankkimislupaa.
Lain 42 §:n 3 momentin mukaan lupahakemus jätetään
henkilökohtaisesti. Lailla 601/2001 säännöstä muutettiin
siten, että poliisilaitos voi oikeuttaa hakijan jättämään
hakemuksen myös muulla tavoin kuin henkilökohtaisesti,
jos poliisilaitos on jo aikaisemmin antanut hakijalle ampuma-aseen
tai aseen osan hankkimiseen oikeuttavan luvan. Tämä menettely
on kuitenkin tarkoitettu lain säätämiseen
johtaneen hallituksen esityksen (HE 110/2000 vp) perustelujen
mukaan vain tapauksiin, joissa luvanhakija tunnetaan jo hyvin poliisilaitoksessa.
Luvanvaraisuus ja lupahakemuksen henkilökohtainen jättäminen
ovat voimassaolevan ampuma-aselain perusperiaatteita, joihin on
säädetty vain vähäisiä poikkeuksia.
Koska lupaviranomaisella ei ole kovin tehokkaita keinoja arvioida
luvanhakijan sopivuudessa tulevaisuudessa tapahtuvia muutoksia,
on aseturvallisuuden kannalta hyötyä siitä,
että aseen hankkiminen perustuu aina lupaan, jonka saaminen
edellyttää henkilökohtaista asiointia
lupaviranomaisessa. Oikeus vaihtaa ampuma-ase vastaavaan ilmoitusmenettelyyn
perustuen saattaa lisätä väärinkäytön
mahdollisuuksia erityisesti yksityishenkilöiden välisissä luovutuksissa.
Kysymyksessä kuvatun kaltaisella ilmoitusmenettelyllä voi
toisaalta arvioida olevan kysymyksen perusteluosassa mainittuja
myönteisiä vaikutuksia aseturvallisuuteen.
Sisäasiainministeriö asetti 25.4.2012 hankkeen
(SM024:00/2012) ampumaratoja koskevan lainsäädännön
sekä eräitä ilma- ja jousiaseita koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi.
Hankkeen tehtävänantoon ei sisälly ampuma-aseiden hankkimislupamenettelyjen
uudistaminen.
Poliisin lupahallintoa kehitetään parhaillaan Poliisihallituksen
lupa 2016 -hankkeessa, jossa toteutetaan muun muassa keväällä 2012
valmistunutta poliisin lupahallintostrategiaa. Kehittämisen
painopisteenä on toimintojen tehostaminen, parempi asiakaspalvelu
sekä henkilökohtaisen asioinnin selkeä vähentäminen
myös aseasioissa. Toimintoja pyritään
sähköistämään ja ulkoistamaan.
Lupaprosessien kehittäminen ja yhdenmukaistaminen ovat
siis tärkeä painopistealue. Aselupamenettelyjen
kehittämistarpeen on tuonut esiin myös 19.1.2012
raporttinsa antanut aseturvallisuustyöryhmä. Lupahallinnon
kehittämisen lisäksi poliisihallinnossa on meneillään tietojärjestelmien
uudistaminen. Lupahallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen
tavoitteena on asiakaskäyntien määrän
minimoiminen ja valvontaresurssien käytön tehostaminen.
Lupahallinnon kehittämisen ohella käynnissä on
poliisin hallintorakenneuudistuksen kolmas vaihe.
Sisäasiainministeriö katsoo, että ampuma-aseen
hankkimista koskevia lupamenettelyjä tulee kehittää osana
koko aselupajärjestelmää ja ampuma-aseita
koskevaa valvontaa. Näitä tulee puolestaan kehittää ottaen
huomioon poliisin lupahallinnon yleinen kehittäminen aikatauluineen.
Helsingissä 14 päivänä kesäkuuta
2012
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 451/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Jussi Halla-aho /saf:
Ämnar regeringen föreslå en ändring
av skjutvapenlagen, som gör det möjligt att enbart
genom ett anmälningsförfarande köpa ett
nytt vapen av motsvarande typ och kaliber i stället för
ett gammalt, i det fall att det gamla vapnet samtidigt säljs eller överlämnas
till polisen?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Skjutvapenlagen (1/1998) trädde i kraft 1.3.1998. Så som
det framgår av dess 18 § föreskriver
lagen att utgångspunkten i systemet för kontroll
av skjutvapen är tillståndsplikt. Den som vill
skaffa sig ett skjutvapen förutsätts ha ett förvärvstillstånd.
Enligt lagens 42 § 3 mom. ska ansökan om detta
tillstånd lämnas in personligen. Genom en lag
(601/2001) ändrades bestämmelsen så,
att polisinrättningen kan ge sökanden rätt
att lämna in ansökan också på annat
sätt än personligen, om polisinrättningen
redan tidigare har meddelat sökanden tillstånd
som berättigar till innehav av skjutvapen eller vapendelar.
Detta förfarande är dock enligt motiveringen till
den regeringsproposition som ledde till att lagen ändrades
(RP 110/2000 rd) avsett att tillämpas endast i
fall, där den som ansöker om tillstånd
redan är väl känd vid polisinrättningen.
Tillståndsplikten och sökandens skyldighet
att lämna ansökan personligen hör till
den gällande skjutvapenlagens grundläggande principer,
i bestämmelserna ingår endast ett fåtal
undantag. Eftersom tillståndsmyndigheten inte har särskilt
effektiva verktyg för att bedöma vilka framtida
förändringar som kommer att ske i fråga
om sökandens lämplighet, är det med tanke
på vapensäkerheten förnuftigt att förvärv
av vapen alltid baserar på ett tillstånd, som
förutsätter att sökanden personligen
sköter ärendet hos tillståndsmyndigheten
för att få detta tillstånd. Rätten
att byta ut ett skjutvapen mot ett motsvarande på basis
av ett anmälningsförfarande kan eventuellt utöka
möjligheterna till missbruk, i synnerhet vid överlåtelser
mellan privatpersoner. Ett anmälningsförfarande
i likhet med det som spörsmålet beskriver kunde
dock tolkas ha sådana positiva verkningar på vapensäkerheten
som nämns i motiveringsdelen till spörsmålet.
Inrikesministeriet tillsatte 25.4.2012 ett projekt (SM024:00/2012)
för revidering av lagstiftningen om skjutbanor samt lagstiftningen
om vissa luft- och fjädervapen. I projektets uppgift ingår
inte att se över förfarandena för att
erhålla tillstånd för förvärv
av skjutvapen.
Polisens tillståndsförvaltning utvecklas för närvarande
inom ramen för Polisstyrelsens projekt LUPA 2016. Projektet
färdigställde på våren 2012
bl.a. den strategi för polisens tillståndsförvaltning
som för närvarande genomförs. Tyngdpunkten
i utvecklingsarbetet är förlagd på att
effektivisera funktionerna och förbättra kundservicen
samt på att klart minska de ärenden som förutsätter
personligt besök, alltså också i vapenärenden.
Avsikten är att ärendena ska kunna skötas
på elektronisk väg eller utlokaliseras. Utveckandet
av tillståndsprocessen liksom processens förenhetligande är
således ett viktigt insatsområde. Behovet att
utveckla vapentillståndsförfarandena är
också en sak som arbetsgruppen för vapensäkerhet
lyfte fram i sin rapport som gruppen lämnade 19.1.2012.
Förutom att tillståndsförvaltningen utvecklas
pågår en översyn av polisförvaltningens
datasystem. Utvecklandet av tillståndsförvaltningen
och datasystemen har som mål att minimera mängden
kundbesök och effektivisera användningen av övervakningsresurserna.
Parallellt med utvecklandet av tillståndsförvaltningen
genomförs som bäst tredje fasen i polisens förvaltningsstrukturreform.
Inrikesministeriet anser att förfarandena för förvärv
av skjutvapen bör utvecklas som ett element i hela övervakningen
av systemet för vapentillstånd och skjutvapen.
Förfarandena åter bör utvecklas på ett
sätt som genomgående beaktar arbetet med och tidsplanerna
för att utveckla polisens tillståndsförvaltning.
Helsingfors den 14 juni 2012
Inrikesminister Päivi Räsänen