LAKIALOITE 102/2005 vp

LA 102/2005 vp - Päivi Räsänen /kd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnalle

PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa ehdotetaan alkoholiveron määräytymisperusteiden muuttamista siten, että alkoholijuomien veroa nostettaisiin alkoholijuomien veroluokissa 15 %.

PERUSTELUT

Suomen alkoholipoliittinen historia todistaa, että viinan hinnan suhdanteet vaikuttavat suoraan sen kulutukseen ja samalla haittoihin. Viime vuonna voimaan tullut alkoholiveron kevennys on aiheuttanut kulutuksen kasvun kaikkien aikojen ennätykseen: yli 10 litraan puhdasta alkoholia henkilöä kohden vuodessa. Kulutuksen kasvunopeus viisinkertaistui aiempaan verrattuna. Alkoholin aiheuttamat kuolemat ja sairauseläkkeet, pahoinpitelyrikokset, rattijuoppous ja lasten kaltoin kohtelu ovat lisääntyneet samassa suhteessa kulutuksen kanssa. Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on arvioinut, että yhden litran lisäys alkoholin keskikulutuksessa (100-prosenttista alkoholia 15-vuotiasta kohden) merkitsee tuhatta uutta pahoinpitelyrikosta eli noin neljän prosentin kasvua.

Alkoholihaitat ovat kansanterveyden ja hyvinvoinnin suurin yksittäinen uhkatekijä. Viinaveron kevennyksestä on aiheutunut jo nyt alkoholihaittojen kasvun myötä laskua kunnille. Lastensuojelu ja päihdesairaudet nielevät yhä suuremman osan kuntien menoista. Tutkimukset ovat osoittaneet, että alkoholiverotus, vähittäismyyntimonopoli ja mainonnan kieltäminen ovat kustannustehokkuudeltaan parhaita keinoja vähentää alkoholiongelmaa. Veronkevennys oli näiden tietojen perusteella virhe. Alkoholiveroa on korotettava, sillä alkoholin haittoja on mahdotonta vähentää puuttumatta alkoholin hintaan ja markkinoihin. Kansanterveyden vaaliminen on alkoholipolitiikassa tärkeämpää kuin veropohjan säilyttäminen.

Alkoholiveroa tulee korottaa heti noin 15 %, mikä vastaa rahan arvon alenemisen, Viron hinnankorotuksen ja alun perin liian suuren alennuksen aiheuttamaa alkoholin hinnan nostotarvetta. Liian alhainen alkoholin hinta aiheuttaa mittavan taloudellisen ja henkisen laskun koko yhteiskunnalle muutaman vuoden kuluessa. Veronkorotus lisäisi valtion tuloa noin 150 miljoonalla eurolla.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverolaista 29 päivänä joulukuuta 1994 annetun lain (1471/1994) liitteenä oleva verotaulukko, sellaisena kuin se on laissa 1298/2003, seuraavasti:

Liite

VEROTAULUKKO
Etyylialkoholipitoisuus tilavuusprosentteina Tuoteryhmä Veron määrä
Olut
— yli 0,5 mutta enintään 2,8 11. 1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia
— yli 2,8 12. 22,37 senttiä senttilitralta etyyliakoholia
Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 21. 4,54 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa
— yli 2,8 mutta enintään 5,5 22. 118,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa
— yli 5,5 mutta enintään 8,0 23. 175,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa
— yli 8,0 mutta enintään 15 24. 244,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa
Viinit
— yli 15 mutta enintään 18 25. 212,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa
Välituotteet
— yli 1,2 mutta enintään 15 31. 296,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa
— yli 15 mutta enintään 22 32. 488,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa
Etyylialkoholi
tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet:
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 41. 1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia
— yli 2,8 45. 33,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia
muut
46. 33,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2006.

_______________

Helsingissä 29 päivänä syyskuuta 2005

  • Päivi Räsänen /kd
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Sari Essayah /kd
  • Bjarne Kallis /kd