PERUSTELUT
Vanhemmuuden kustannukset ja niiden jako tänään
Suomalaisen yhteiskunnan nykytilanteessa yksi suurimpia uhkia
on väestön ikääntyminen. Suomi
tarvitsee lisää lapsia. Aivan toinen kysymys on,
voivatko nuoret perheet tänä päivänä hankkia
lapsia. Lapsiperheiden taloudellinen asema on usein heikko ja köyhyys
on lisääntynyt. Nuorten naisten on jo nyt vaikea
saada vakituista työtä. Esimerkiksi valtiolla
työskentelevistä alle 30-vuotiaista korkeakoulutetuista
naisista vain 10 prosenttia on vakituisessa työssä.
Pätkätyöläisten ei ole helppo
hankkia lapsia. Työnantajat käyttävät
pätkätöitä mm. välttääkseen
naisten raskaudesta aiheutuvia kustannuksia.
Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivältä,
vanhempainrahaa 158 arkipäivältä äidille
tai isälle (sekä 60 arkipäivää yhtä useammasta
lapsesta) ja isyysrahaa enintään 18 arkipäivältä äitiys-
ja vanhempainrahakaudella. Lisäksi isyysrahaa voidaan maksaa
1—12 arkipäivältä vanhempainrahakauden
jälkeen, jos isä pitää vanhempainvapaasta
sen 12 viimeistä arkipäivää. Äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahaa voidaan maksaa myös työnantajalle
siltä perhevapaa-ajalta, jolta työntekijä saa
palkkaa. Useissa työehtosopimuksissa palkansaajalle taataan äitiysvapaan ajalta
täysi palkka, jolloin päivärahan ja palkan välinen
erotus jää työnantajan maksettavaksi. Lapsen
sairastuessa on työntekijällä oikeus
tilapäiseen hoitovapaaseen, joka voi kestää enintään
neljä työpäivää. Tällöin
on kyse ainoastaan oikeudesta; työnantaja ei ole velvollinen
maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta.
Koska isät käyttävät Suomessa
vain noin neljä prosenttia kaikista korvatuista vanhemmuuspäivistä,
kohdistuvat lasten syntymästä aiheutuvat kustannukset
pääosin äidin työnantajalle. Erityisen
ongelmallinen tilanne on naisvaltaisilla aloilla ja naisyrittäjien
kohdalla.
Työnantaja voi saada osakorvausta seuraavista vanhemmuuteen
liittyvistä kustannuksista:
- palkalliselta äitiysvapaajaksolta työnantajalla
on oikeus saada Kansaneläkelaitokselta samalle ajalle maksetut
päivärahat,
- mahdollisesta sairauslomasta raskauden aikana Kansaneläkelaitos
korvaa työnantajalle ansiosidonnaisen päivärahan
määrän, jos sairausloma kestää yli
seitsemän päivää ja
- työnantaja voi hakea Kansaneläkelaitokselta
korvausta perhevapaiden ajalta kertyneen vuosilomapalkan tai lomakorvauksen
kustannuksiin.
Työnantaja ei saa lainkaan korvausta seuraavista vanhemmuuteen
liittyvistä kustannuksista:
- tilapäisen hoitovapaan ajalta maksetusta palkasta
(useimpien työsopimusten mukaan palkallista vapaata voidaan
pitää enintään neljä päivää alle
10-vuotiaan lapsen äkillisesti sairastuessa) ja
- äitiys- ja vanhempainvapaan ajalle palkatun sijaisen
tai pitkältä perhevapaalta työhön
palaavan työntekijän työhönperehdyttämiskustannuksista.
Eri arvioiden mukaan työnantajalle kertyy kustannuksia
lasta kohti 7 000—10 000 euroa, ja kokonaisuudessaan
lasten syntymään liittyvien kustannusten on arvioitu
olevan noin 160 miljoonaa euroa vuodessa, kun Kansaneläkelaitoksen
korvaukset on otettu huomioon.
Naisyrittäjien tilanne — varsinkin pienten yritysten
ja yksin yrittävien — on vieläkin hankalampi.
Yrittäjä-äidin raskauden aiheuttamia poissaoloja
ei korvata lainkaan, ja raskauden aikainen sijaisjärjestelmä puuttuu
kokonaan. Aloittava naisyrittäjä, joka tulee raskaaksi
yrityksen toiminnan alkuvaiheessa, joutuu yleensä luopumaan
yrittäjyydestä.
Vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten tasaamista on vastustettu
sillä perusteella, että kustannukset täytyy
kattaa siellä, missä ne syntyvät. Toisin
sanoen kustannukset, jotka syntyvät äidin hoitovapaista,
tulee äidin työnantajan kattaa. On huomionarvoista,
että lapsenteon kustannukset jakautuvat epätasaisesti
työnantajien kesken päinvastoin kuin esimerkiksi
työttömyyskustannukset, jotka veronmaksajat kantavat
yhteisvastuullisesti.
Kohti vanhemmuuden kustannusten tasausjärjestelmää
Nykytilanteessa lastensaanti on työnantajien näkökulmasta
kustannus. Vanhemmille ja etenkin nuorille naisille se on suuri
riski.
Vuosilomakustannusten korvausjärjestelmä
Vuonna 1994 otettiin käyttöön vuosilomakustannusten
korvausjärjestelmä, joka tarkoitettiin alun perin
suorittamaan perhevapaista aiheutuvien kustannusten tasausta. Perhevapailla
olleen työntekijän työnantajalle korvataan
osa ansaitun vuosiloman kustannuksista. Tämän
järjestelmän rahoittamiseksi työnantajan
sairausvakuutusmaksua korotettiin 0,15 prosenttia. Vuonna 2003 tämän
maksuosan tuottoarvo oli noin 84 miljoonaa euroa, korvauksia on
arvioitu maksettavan kuitenkin vain noin 25 miljoonaa euroa. Osittain tämä johtuu
työnantajien tiedonpuutteesta ja hakumenettelyn byrokraattisuudesta.
Kuitenkin jo olemassa olevan järjestelmän kautta
olisi mahdollista korottaa selvästi pelkästään
vuosilomakustannusten korvausten tasoa.
Tämä korvausjärjestelmä kattaa
kuitenkin tällä hetkellä vain osan kustannuksista,
joita työnantajalle aiheutuu lapsen syntymästä ja
perhevapaista.
Vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten korvausjärjestelmä
1. Laki vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten korvaamisesta
työnantajalle
Tässä lakialoitteessa esitetään
kattavaa vanhemmuudesta työnantajalle aiheutuvien kustannusten
korvausjärjestelmää. Vanhempien saamien korvausten
riittävyyteen tai ajoitukseen ei siis tässä aloitteessa
puututa.
Kaikista työnantajalle vanhemmuudesta aiheutuvista
korvattavista kustannuksista säädettäisiin
yhdessä laissa. Työnantajille annettaisiin myös
aikaisempaa paremmat mahdollisuudet saada kattava korvaus näistä eri
kustannuksista.
Työnantajalle korvattaviksi kustannuksiksi tulisivat äitiys-,
isyys- ja vanhempainvapaan ajalta maksettu palkka tai vastaava korvaus, vuosilomapalkka
tai lomakorvaus, raskauden aikana maksettu sairauslomapalkka enintään
seitsemän päivän ajalta ja alle 10-vuotiaan
lapsen äkillisesti sairastuttua tilapäisen hoitovapaan ajalta
maksettu palkka enintään neljän päivän ajalta.
Lisäksi korvattaisiin yhden kuukauden ajalta palkkakulut,
jotka aiheutuvat äitiys- ja vanhempainvapaan ajalle työpaikalle
palkatun sijaisen ja pitkältä yli neljän
kuukauden perhevapaalta työhön palaavan työntekijän
työhön perehdyttämisestä.
Työnantajalla olisi oikeus saada näistä kuluista
korvausta sairausvakuutusjärjestelmästä.
Korvausta ei maksettaisi enempää kuin se määrä, minkä työnantaja
on ollut velvollinen maksamaan lain mukaisina kustannuksina vähennettynä työnantajalle
mahdollisesti suoritetulla äitiys-, isyys- tai
vanhempainrahaosuudella. Korvausta haettaisiin jälkikäteen
Kansaneläkelaitokselta kuuden kuukauden määräajassa
tilikauden päättymisestä. Myöhästymisestä huolimatta
korvaus voitaisiin myöntää kokonaan tai osittain,
jos sen epäämistä olisi pidettävä kohtuuttomana.
Lain lisäksi korvauksen hakemisessa, maksamisessa ja muutoksenhaussa
noudatettaisiin sairausvakuutuslakia työnantajan oikeudesta
saada korvausta maksamastaan palkasta.
Laki korvaisi vanhempainpäiväraha-ajalta suoritettavien
vuosilomakustannusten korvaamisesta työnantajalle annetun
lain (238/1994). Kyseisen lain sisältö on
soveltuvin osin sisällytetty uuteen lakiin. Lakialoite
toteutuessaan aiheuttaisi lisäksi useita muutoksia muihin
lakeihin, kuten sairausvakuutuslakiin, niiltä osin kuin niissä säädetään
vanhemmuudesta aiheutuvista kustannuksista ja korvauksista työnantajalle.
2. Laki vakuutetun sairausvakuutusmaksun, työnantajan
sairausvakuutusmaksun ja työnantajan kansaneläkemaksun
suuruudesta
Uuden lain lisäksi ehdotetaan työnantajan
sairausvakuutusmaksun korottamista 0,30 prosenttiyksiköllä.
Korotuksella on tarkoitus kattaa ne kustannukset, jotka aiheutuvat
edellä selostetusta uudesta korvausjärjestelmästä.
Korotus on kohtuullinen, mutta sen riittävyys tulee tarvittaessa
arvioida tarkemmin. Sosiaaliturvamaksun korotustarve kustannusten
kattamiseksi ei kokonaisuudessaan tule olemaan kuitenkaan esitetystä ainakaan
kovin paljon suurempi eikä kohtuuton. Laskelmissa on huomattava
sekin, että vuonna 1994 toteutettu 0,15 prosenttiyksikön
korotus vuosilomakustannusten korvausjärjestelmän
kattamiseksi on tuottanut moninkertaisesti enemmän kuin
mitä järjestelmän piiristä on
korvauksia maksettu.
Aloitteella esitetään muutettavaksi lain 4 §:ää.
Samaa lainkohtaa on muutettu väliaikaisesti vuosiksi 2003—2005
niin, että työnantajan sairausvakuutusmaksua on
korotettu 0,014 prosenttiyksiköllä. Tällä maksun
korotuksella on rahoitettu eräissä Lapin läänin
kunnissa ja saaristokunnissa toteutettava kokeilu, jossa yksityiset
työnantajat ja valtion liikelaitokset on vapautettu määräajaksi
työnantajan sosiaaliturvamaksusta. Tässä lakialoitteessa
0,30 prosenttiyksikön muutosesitys työnantajan
sosiaaliturvamaksuun on 2. lakiehdotuksessa tehty lain alkuperäisessä muodossa
olevaan 4 §:ään. Lisäksi
0,30 prosenttiyksikön muutosesitys esitetään
väliaikaisesti muutettuun pykälään
omassa 3. lakiehdotuksessaan lakiteknisistä syistä.
Aloite toteutuessaan jakaisi vanhemmuudesta aiheutuneet kustannukset
tasaisesti kaikkien työnantajien kesken.