PERUSTELUT
Ranskalainen ydinenergiajätti Cogema sekä joukko
muita monikansallisia kaivosyhtiötä ovat hakeneet
laajoja uraanikaivosvaltauksia Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa,
Pohjois-Karjalassa ja Lapissa. Suomen vuonna 1965 säädetty kaivoslaki
on säädetty aikana, jolloin kaivosteollisuuden
merkitys Suomelle ja Suomen teollisuuden raaka-ainesaannille oli
paljon nykyistä suurempi. Talouden rakennemuutos ja tuotannon
kansainvälistyminen ovat saaneet aikaan sen, että nykyisen
kaivoslain vanhentuneisuudesta ja tästä johtuvista
epäkohdista hyötyy nimenomaan muu kuin suomalainen
elinkeinoelämä. Se, että nykyistä kaivoslakia
markkinoidaan ulkomaisille yrityksille "progressiiviseksi", osoittaa
jo, että yrityksen etu menee laissa kansalaisen perusoikeuksien
ja nykyaikaisen luonnon- ja ympäristönsuojelun
edelle.
Nykyinen kaivoslaki tekee kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen
osallistumisen valtaushakemusten käsittelyprosessiin mahdottomaksi.
Valtauksen keskustelupuolet ovat vain yhtiö, maanomistajat,
kunta sekä kauppa- ja teollisuusministeriö. Hanke
vaikuttaa kuitenkin laajasti ja pitkään lähiseudun
asukkaiden elämään. Paikkakuntalaisten
ja järjestöjen puhevalta kaivoslaissa on olematon.
Kaivoslaki on ristiriidassa hallintolain kanssa eikä täytä perustuslain
vaatimuksia kansalaisten oikeusturvasta mm. kuulemismenettelyn puutteellisuuden
vuoksi.
Myös muutoksenhakuoikeus on suppea, kun se jättää muun
maussa kansalaisjärjestöt täysin päätöksenteon
ulkopuolelle toisin kuin esimerkiksi YVA-lain uudistuksessa, jossa Århusin
sopimuksen velvoitteita ollaan saattamassa kansallisesti voimaan.
Muutoksenhaku tapahtuu nykyisessä kaivoslaissa suoraan
korkeimpaan hallinto-oikeuteen ilman väliportaan valitusoikeutta hallinto-oikeuteen.
Kaivoslaki sotii perustuslain 20 §:ää vastaan, jonka
mukaan vastuu ympäristöstä kuuluu kaikille
ja jokaiselle tulee turvata mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon. Luonnon- ja
ympäristönsuojelun kannalta on lisäksi
ongelmallista se, että valtausvaiheessa pohditaan vain
kaivoslain 6 §:n valtauksen esteitä,
jotka on määritelty kapeasti. Yhtä uraanikiloa
kohden syntyy louhinnan ja rikastamisen yhteydessä kaksituhatta
kiloa radioaktiivisia ja myrkyllisiä jätteitä.
Ehdotamme muutosta kaivoslakiin, jotta Suomen vanhentunutta
lainsäädäntöä ei voitaisi käyttää syntyneessä tilanteessa
hyväksi. Haluamme, että perustuslain
turvaama omaisuudensuoja ja oikeusturva toteutuvat jatkossa hakemusmenettelyssä ja
ympäristönäkökohdat otetaan
huomioon tämän päivän lainsäädännöltä edellytetyllä tavalla.
Koska valtion hallinnossa vireillä oleva kaivoslain kokonaisuudistus
on vielä kesken ja koska uudistus ei mitä ilmeisimmin
ehdi tulla voimaan nyt vireillä olevien kaivoshankkeiden
lupakäsittelyyn, on toimittava välittömästi.
Uudistustyöryhmän väliraportista voi
jo havaita, että muutosehdotuksissa on edelleen puutteellisuuksia,
mitä tulee esimerkiksi kansalaisten perus-, osallistumis-
ja muutoksenhakuoikeuksiin.
Valtauksen esteet
Kaivoslain valtauksen esteet ovat varsin kapeat. Niissä ei
juurikaan oteta huomioon maanomistajia, asumisviihtyvyyttä,
maakunnallisia kaavoja eikä ympäristön-
ja luonnonsuojelunäkökohtia. Kaivoslain mukaisia
valtauksen esteitä ehdotetaan lakialoitteessa laajennettaviksi
siten, että valtausta ei saa tehdä nykyisen 50
metrin sijaan 100 metriä lähempänä rakennusta,
jota käytetään tai aiotaan käyttää asuntona,
loma-asuntona tai työhuoneena. Lisäksi ehdotetaan,
että valtaushakemuksen arvioinnissa tulee ottaa huomioon
asemakaavan ja yleiskaavan lisäksi myös seutu-
ja maakuntakaavoitus ja niissä mahdollisesti olevat maankäyttöön
liittyvät merkittävät esteet. Valtauksen
esteiksi ehdotetaan myös rakennuskiellot, merkittävät
kulttuuri- tai luonnonperintöalueet ja muut valtakunnallisten
luonnonsuojeluohjelmien kohteet. Esteeksi ehdotetaan myös
sitä, että valtauksella on merkittäviä haitallisia
vaikutuksia aluerakenteeseen tai alueen ekologiseen kestävyyteen
tai se aiheuttaa muutoin merkittäviä ympäristöhaittoja.
Radioaktiivisten kaivoskivennäisten kaivoslupahankkeet,
YVA ja ympäristölupa
Radioaktiivisten kaivoskivennäisten louhinnan ympäristövaikutukset
ovat haitallisuudessaan paljon suurempia kuin monen muun kaivoskivennäisen
louhinnan vaikutukset. Tästä syystä on
kaivoshankkeita, joissa haetaan lupaa uraanin, toriumin tai muun
radioaktiivisen aineen ottamiselle, käsiteltävä erityisellä huolellisuudella.
Tähän aloitteeseen liittyvässä toimenpidealoitteessa
ehdotetaan ympäristövaikutusten arvioinnista annetun
asetuksen 6 §:n hankeluettelon muuttamista siten,
että hankkeisiin, joihin sovelletaan arviointimenettelyä,
lisätään uraanin, toriumin ja muun radioaktiivisen
aineen louhinta, koelouhinta, rikastaminen ja käsittely ilman
kokorajaa ja kokonaismäärää.
Lisäksi edellä esitetyn perusteella toimenpidealoitteessa
ehdotetaan ympäristönsuojeluasetusta muutettavaksi
siten, että uraanin, toriumin tai muun radioaktiivisen
aineen koelouhinta kaivoslain mukaisessa valtausvaiheessa edellyttää aina myös
ympäristöluvan.
Luonnonsuojelulaki ja muu lainsäädäntö
Kaivoshankkeille on tyypillistä, että niihin
sovelletaan useita lakeja. Kaivoslain lisäksi sovellettaviksi
voivat tulla muun muassa ympäristönsuojelulaki,
luonnonsuojelulaki, jätelaki, vesilaki ja laki ympäristövaikutusten
arviointimenettelystä. Jos kyseessä on uraanikaivoshanke,
tulevat sovellettaviksi lisäksi ydinenergialaki sekä säteilylaki.
Kaivoslaissa viittaukset muun lainsäädännön soveltamiseen
ovat puutteelliset. On huomattava, että jos aiheutetaan
ympäristölle mittasuhteeltaan ympäristöluvanhakukynnyksen
ylittävää vahinkoa, tarvitsee toimija
luvan ennen toiminnan aloittamista tai jatkamista riippumatta kaivoslain
yleisluontoisesta toimintaluvan myöntämisestä.
Kaivoslaki ei voi oikeuttaa toimiin esimerkiksi vesilain tai jätelain
vastaisesti. Pohjaveden pilaantumisen vaaraa aiheuttaviin toimenpiteisiin
saa ryhtyä vain ympäristölupatietä edeten.
Samoin on maaperän pilaantumisen vaaraa aiheuttavassa toiminnassa.
Vaikka viittauspykälät ovat jossain määrin tarpeen,
ei tässä aloitteessa ole tarkoitus tehdä kaivoslain
kokonaisuudistusta, joka on valtion hallinnossa muutoinkin vireillä.
Lakialoitteessa on ehdotettu kaivoslakiin joitakin viittauspykäliä,
joita on edellä osittain jo käsitelty. Lisäksi aloitteessa
ehdotetaan muutettavaksi kaivoslain 71 §:n 2 momenttia
niin, että viittaus luonnonsuojelulain sovellettaviin yksittäisiin
pykäliin poistetaan ja todetaan, että kaivoslain
mukaista toimenpidettä suoritettaessa on sen lisäksi,
mitä tässä laissa säädetään,
noudatettava, mitä luonnonsuojelulaissa (1096/1996)
säädetään. Aloitteessa ehdotetaan
myös kaivoslain 9 a §:n ja 23 a §:n
viimeiseksi momentiksi luvan edellytykseksi tarvittaessa luonnonsuojelulain
65 §:n mukaista arviota hankkeen mahdollisista
heikentävistä vaikutuksista alueeseen, joka kuuluu Natura
2000 -verkostoon. Tätä on ehdottanut myös
kaivoslain uudistamistyöryhmä väliraportissaan
(31.1.2006, KTM).
Kuuleminen ja tiedottaminen
Perustuslain 20 §:n mukaan jokaisella tulee
olla mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon. Myös Århusin
sopimus on tuonut lisävelvoitteita viranomaisten tiedottamiseen
ja kansalaisten kuulemiseen Suomessakin. Kaivoslaki ei täytä perustuslain
eikä Århusin sopimuksen velvoitteita kansalaisten
kuulemisesta, osallistumismahdollisuuksista eikä viranomaisen
tiedottamisvelvollisuudesta. Aloitteessa ehdotetaankin kaivoslakiin
kattavat pykälät niin valtausvaiheeseen kuin kaivospiirivaiheeseen
lausuntomenettelystä, asianosaisten ja muiden kuulemisesta
sekä tiedottamisesta.
Toiminnanharjoittajan vakuus jätehuollon varmistamiseksi
Euroopan unioni on juuri hyväksynyt kaivannaisjätedirektiivin,
ja se on saatettava kansallisesti voimaan kahden vuoden kuluessa.
Direktiivissä vaaditaan muun muassa toiminnanharjoittajalle
vakuusvelvoitetta jätehuollon asianmukaisen järjestelyn
varmistamiseksi. Jätelakiin ehdotetaan nyt kirjattavaksi
direktiivin mukaisesti toiminnanharjoittajalle velvollisuus asettaa
tällainen vakuus tarvittaessa. Tällä hetkellä suomalaisessa
ympäristölupamenettelyssä vakuutta sovelletaan,
mutta vakuusvaatimus ei ole aina sitova, vaan sitä sovelletaan
osittain viranomaisen harkinnan mukaan.
Muutoksenhaku ja valitusoikeus
Kaivoshankkeille on tyypillistä useat erityyppiset
hallintopäätökset lupamenettelyn edetessä. Muutoksenhakureittinä on
tällä hetkellä kuitenkin kauppa- ja teollisuusministeriön
päätöksestä suoraan korkein
hallinto-oikeus. Tähän on kiinnittänyt
myös kaivoslain uudistamistyöryhmä huomiota
väliraportissaan ja todennut, että kaksiasteinen
muutoksenhakureitti hallinto-oikeuden kautta korkeimpaan hallinto-oikeuteen
voisi olla luonteva. Jotta kansalaisen oikeusturva toteutuisi (PL
21 §), ehdotetaan lakialoitteessa, että ministeriön
päätökseen haetaan valittamalla muutosta
ensin hallinto-oikeudesta ja sitten korkeimmasta hallinto-oikeudesta.
Århusin sopimus asettaa velvollisuuksia myös
muutoksenhakuoikeutettujen piirin laajuuteen. Kaivoslaki ei täytä sopimuksen
velvoitteita tältäkään osin.
Muun muassa järjestöiltä puuttuu valitusoikeus.
Lakialoitteessa ehdotetaan lisättäväksi
oma pykälä valitusoikeudesta. Valitusoikeus olisi
asianosaisella, yhteisöillä ja säätiöillä,
joiden toimialaan hankkeen vaikutukset saattavat kuulua, toiminnan
sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset
ilmenevät, sekä asiassa yleistä etua
valvovalla viranomaisella.
Soveltaminen
Aloitteessa ehdotetaan, että lakia sovelletaan myös
niihin kaivosvaltaus- ja kaivospiirihakemuksiin, jotka on laitettu
vireille ennen tämän lain voimaantuloa.