Yrittäjien ja maatalousyrittäjien
sukupolvenvaihdosten edistämistä koskevat perintö-
ja lahjaverolain (378/1940) muutokset
on toteutettava tämän vaalikauden aikana.
Lähivuosina sukupolvenvaihdoksen edessä on
lähes 80 000 yritystä maatilayritykset
mukaan lukien. Niissä on yhteensä noin puoli miljoonaa
työpaikkaa. Tutkimusten mukaan vain 15—20 prosenttia
sukupolvenvaihdoksista toteutuu. On selvää, että työpaikkojen
turvaaminen ja työllisyyden ylläpitäminen,
parantamisesta puhumattakaan, edellyttää tuon
prosenttiosuuden tuntuvaa korottamista.
Käsitellessään keväällä 2002
hallituksen esitystä perintökaaren 7 luvun muuttamiseksi
lakivaliokunta katsoi saamansa selvityksen perusteella, että verotukselliset
tekijät olivat toiseksi suurin ongelma (18 %)
sukupolvenvaihdostilanteessa heti jatkajan löytymisen jälkeen
(LaVM 15/2002 vp, s. 5).
Eduskunta edellyttikin, että "perintö- ja
lahjaverolakia muutetaan niin, että yritysten ja maatilaomaisuuden
arvostussäännöt perintöverotuksessa
palautetaan ennen vuotta 1993 vallinneelle tasolle" (EV
111/2002 vp).
Myös kansainvälisesti arvioiden sukupolvenvaihdosten
verotus on Suomessa verraten kireää.
EU-maita sekä Norjaa ja Sveitsiä koskevan äskettäin
julkistetun tutkimuksen mukaan Suomen sukupolvenvaihdosten verotus
oli viidenneksi ankarinta.
Perintö- ja lahjaverotuksessa maksuunpanematta jätettävän
veron määrä lasketaan sukupolvenvaihdostilanteissa
voimassa olevan perintö- ja lahjaverolain 55 §:n
2 momentin mukaan siten, että maksettavaksi jäävä vero
määräytyy varallisuusverotuksessa käytettävän
verotusarvon mukaan. Verosta annetaan anteeksi käyvän
arvon ja sitä alemman verotusarvon välille jäävä vero.
Kun tämä periaate vuonna 1979 omaksuttiin, olivat
verotusarvot yleisesti vain pieni osa varallisuuserien käyvistä arvoista.
Nykyään verotusarvot ovat nousseet hyvin lähelle
käypää arvoa ja siksi maksuunpanematta
jätettävää veroa ei juurikaan
synny.
Lakialoitteessa ehdotetaankin perintö- ja lahjaverolain
55 §:n 2 momentin muuttamista siten, että tilanne
palautettaisiin tasolle, jossa oltiin lakia alun perin säädettäessä.
Näin sukupolvenvaihdostilanteiden verokohtelu lievenisi
merkittävästi ja huojennussäännöksen
alkuperäinen tarkoitus toteutuisi. Kun varallisuusverotuksessa
perheyritysten omistajien varoiksi katsotaan tietyin edellytyksin
30 prosenttia osakkeen verotusarvosta, tulisi tämä sama
määrä ulottaa myös perintö-
ja lahjaverotukseen.
Sukupolvenvaihdostilanteissa perintö- ja lahjaveron
maksaminen nopeaan tahtiin on usein vaikeaa, koska varat ovat kiinni
yrityksessä. Nykyisessä perintö- ja lahjaverolain
56 §:ssä veron maksuajaksi on säädetty
viisi vuotta. Lakialoitteessa ehdotetaan, että tämä aika
pidennettäisiin kymmeneen vuoteen. Myös tämä helpottaisi useissa
tapauksissa sukupolvenvaihdostilanteista selviämistä.
Lipposen hallitukset ovat olleet sukupolvenvaihdosten edistämisessä,
kuten yrittäjyyden edellytysten kohentamisessa muutoinkin,
käsittämättömän passiivisia.
Lopputuloksena on, että yritysten määrä Suomessa
laskee jo toista vuotta peräkkäin. Siksi sukupolvenvaihdosten
verotuksen keventämistä koskevilla esityksillä on
kiire.