LAKIALOITE 125/2002 vp

LA 125/2002 vp - Olavi Ala-Nissilä /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki perintö- ja lahjaverolain 55 ja 56 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Yrittäjien ja maatalousyrittäjien sukupolvenvaihdosten edistämistä koskevat perintö- ja lahjaverolain (378/1940) muutokset on toteutettava tämän vaalikauden aikana.

Lähivuosina sukupolvenvaihdoksen edessä on lähes 80 000 yritystä maatilayritykset mukaan lukien. Niissä on yhteensä noin puoli miljoonaa työpaikkaa. Tutkimusten mukaan vain 15—20 prosenttia sukupolvenvaihdoksista toteutuu. On selvää, että työpaikkojen turvaaminen ja työllisyyden ylläpitäminen, parantamisesta puhumattakaan, edellyttää tuon prosenttiosuuden tuntuvaa korottamista.

Käsitellessään keväällä 2002 hallituksen esitystä perintökaaren 7 luvun muuttamiseksi lakivaliokunta katsoi saamansa selvityksen perusteella, että verotukselliset tekijät olivat toiseksi suurin ongelma (18 %) sukupolvenvaihdostilanteessa heti jatkajan löytymisen jälkeen (LaVM 15/2002 vp, s. 5).

Eduskunta edellyttikin, että "perintö- ja lahjaverolakia muutetaan niin, että yritysten ja maatilaomaisuuden arvostussäännöt perintöverotuksessa palautetaan ennen vuotta 1993 vallinneelle tasolle" (EV 111/2002 vp).

Myös kansainvälisesti arvioiden sukupolvenvaihdosten verotus on Suomessa verraten kireää. EU-maita sekä Norjaa ja Sveitsiä koskevan äskettäin julkistetun tutkimuksen mukaan Suomen sukupolvenvaihdosten verotus oli viidenneksi ankarinta.

Perintö- ja lahjaverotuksessa maksuunpanematta jätettävän veron määrä lasketaan sukupolvenvaihdostilanteissa voimassa olevan perintö- ja lahjaverolain 55 §:n 2 momentin mukaan siten, että maksettavaksi jäävä vero määräytyy varallisuusverotuksessa käytettävän verotusarvon mukaan. Verosta annetaan anteeksi käyvän arvon ja sitä alemman verotusarvon välille jäävä vero.

Kun tämä periaate vuonna 1979 omaksuttiin, olivat verotusarvot yleisesti vain pieni osa varallisuuserien käyvistä arvoista. Nykyään verotusarvot ovat nousseet hyvin lähelle käypää arvoa ja siksi maksuunpanematta jätettävää veroa ei juurikaan synny.

Lakialoitteessa ehdotetaankin perintö- ja lahjaverolain 55 §:n 2 momentin muuttamista siten, että tilanne palautettaisiin tasolle, jossa oltiin lakia alun perin säädettäessä. Näin sukupolvenvaihdostilanteiden verokohtelu lievenisi merkittävästi ja huojennussäännöksen alkuperäinen tarkoitus toteutuisi. Kun varallisuusverotuksessa perheyritysten omistajien varoiksi katsotaan tietyin edellytyksin 30 prosenttia osakkeen verotusarvosta, tulisi tämä sama määrä ulottaa myös perintö- ja lahjaverotukseen.

Sukupolvenvaihdostilanteissa perintö- ja lahjaveron maksaminen nopeaan tahtiin on usein vaikeaa, koska varat ovat kiinni yrityksessä. Nykyisessä perintö- ja lahjaverolain 56 §:ssä veron maksuajaksi on säädetty viisi vuotta. Lakialoitteessa ehdotetaan, että tämä aika pidennettäisiin kymmeneen vuoteen. Myös tämä helpottaisi useissa tapauksissa sukupolvenvaihdostilanteista selviämistä.

Lipposen hallitukset ovat olleet sukupolvenvaihdosten edistämisessä, kuten yrittäjyyden edellytysten kohentamisessa muutoinkin, käsittämättömän passiivisia. Lopputuloksena on, että yritysten määrä Suomessa laskee jo toista vuotta peräkkäin. Siksi sukupolvenvaihdosten verotuksen keventämistä koskevilla esityksillä on kiire.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

perintö- ja lahjaverolain 55 ja 56 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 12 päivänä heinäkuuta 1940 annetun perintö- ja lahjaverolain (378/1940) 55 §:n 2 momentti ja 56 §:n 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 909/2001, seuraavasti:

55 §

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Maksuunpanematta jätettävän veron osan laskemiseksi tämän lain mukaan määrätystä verosta vähennetään vero, joka perintöosuudesta tai lahjasta olisi määrättävä, jos maatilan maatalousmaa, metsä, rakennukset, rakennelmat, koneet kalusto ja laitteet samoin kuin muuhun yritykseen kuin maatilaan kuuluvat varat arvostettaisiin verovelvollisuuden alkamista edeltäneeltä vuodelta toimitetussa varallisuusverotuksessa noudatettujen perusteiden mukaan siten, että veronalaisiksi varoiksi katsotaan 30 prosenttia edellä mainitun varallisuuden verotusarvosta. Näin saatu erotus, tai jos se on suurempi kuin 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun perintö- ja lahjaveron 850 euron yli menevä osa, viimeksi mainittu määrä jätetään maksuunpanematta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

56 §

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vero, jonka maksamiseen on myönnetty pidennystä 1 momentin mukaan, kannetaan yhtä suurina, vähintään 850 euron suuruisina vuosierinä enintään 10 vuoden aikana sen mukaan kuin valtiovarainministeriö tarkemmin määrää. Pidennetyltä maksuajalta ei makseta korkoa.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.

_______________

Helsingissä 8 päivänä lokakuuta 2002

  • Olavi Ala-Nissilä /kesk
  • Mirja Ryynänen /kesk
  • Matti Väistö /kesk
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Johannes Leppänen /kesk
  • Juha Korkeaoja /kesk
  • Maria Kaisa Aula /kesk
  • Jukka Vihriälä /kesk
  • Seppo Kääriäinen /kesk
  • Timo E. Korva /kesk
  • Mauri Salo /kesk
  • Juha Rehula /kesk
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Niilo Keränen /kesk