LAKIALOITE 16/2003 vp

LA 16/2003 vp - Hanna-Leena Hemming /kok ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki rikoslain 20 luvun ja pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Paritus on säädetty rikokseksi rikoslain 20 luvun 9 §:ssä. Rikoslaista kuitenkin puuttuu törkeän parituksen tunnusmerkistö, vaikka poliisin mukaan nimike törkeästä parituksesta ja sen mukanaan tuomat telepakkokeinot, erityisesti puheluiden kuuntelu, olisivat äärimmäisen tärkeitä. Pakkokeinolain 5 a luvun 2 § määrittelee, milloin telekuuntelua voidaan käyttää. Telekuuntelu ei nykyisin ole sallittua paritusrikosten yhteydessä. Parittajien jäljille pääsy nykyisen lainsäädännön puitteissa on vaikeaa, ja useimmat paljastuneet paritusrikokset ovatkin tulleet ilmi jonkin toisen rikostutkinnan sivutuotteena.

Telekuuntelu on osoittautunut korvaamattomaksi tutkinnan työvälineeksi esim. törkeissä huumerikoksissa. On välttämätöntä paljastaa paritusorganisaatio sen johtajia myöten. Vain tällä tavalla saadaan paritukseen liittyvä järjestäytynyt rikollisuus kuriin.

Paritusta pyörittävät Suomessa kansainväliset rikollisliigat, jotka ovat erittäin hyvin organisoituneita ja ammattimaisia. Paritusorganisaatioiden johtoporras, ja hyvin pitkälti myös alemmalla organisaatiotasolla työskentelevät rengit, ovat useimmiten venäläisiä ja virolaisia. Lähes poikkeuksetta paritustoiminta täyttää myös kiristysrikoksen tunnusmerkit, sillä esimerkiksi väkivallalla uhkaaminen pakottaa myös suomalaiset prostituoidut yhteistoimintaan organisoituneen rikollisuuden kanssa.

Paritus on tekijöilleen erittäin tuottava liiketoim, eikä siihen nykyisellään sisälly kovin suuria riskejä. Kun verrataan mahdollisuutta tienata isot rahat parituksella tai huumekaupalla, houkutus paritukseen on suuri. Pienen kiinnijäämisriskin lisäksi rangaistukset ovat esim. huumerikoksia lievempiä.

Poliisin mukaan prostituoidulle maksettavasta palkkiosta 2/3 menee parittajille. Parituspalkkiot — käteinen raha — salakuljetaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Telepakkokeinojen salliminen kaikessa paritusrikostutkinnassa ehkäisee tämän rikostoiminta-alueen kasvua ja auttaa tehokkaasti paljastamaan jo toimivia paritusrenkaita. Koska prostituutio ei ole rikos, ei telepakkokeinoja edelleenkään voida soveltaa koskemaan prostituoidun ja asiakkaan välistä teleliikennettä, vaan ainoastaan epäillyn parittajan teleyhteyksiä. Telekuuntelu on tehokas tapa torjua sekä koti- että ulkomaisten paritusorganisaatioiden rikollista toimintaa Suomessa. Lisäksi telekuuntelumahdollisuus paritusrikoksissa saattaisi vähentää myös prostituutiota kokonaisuudessaan, kun suomalaisasiakkaat tietäisivät, että heidän puhelunsa tulisivat todennäköisesti poliisin tietoon.

Mielestämme on siis tarpeen lisätä törkeän parituksen tunnusmerkistö rikoslakiin ja muuttaa pakkokeinolakia siten, että telekuuntelu sallitaan silloin, kun on kyseessä epäily myös törkeästä parituksesta.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:

1.

Laki

rikoslain 20 luvun muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 19 päivänä joulukuuta 1889 annetun rikoslain (39/1889) 20 lukuun, sellaisena kuin se on laissa 563/1998, uusi 9 a § seuraavasti:

20 luku

Seksuaalirikoksista

9 a §

Törkeä paritus

Jos paritusrikoksessa

1) tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä tai

2) rikoksentekijä toimii sellaisen rikoksen laajamittaiseen tekemiseen erityisesti järjestäytyneen ryhmän jäsenenä,

ja paritusrikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä parituksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.

_______________

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

_______________

2.

Laki

pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 30 päivänä huhtikuuta 1987 annetun pakkokeinolain (450/1987) 5 a luvun 2 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 18/2003, seuraavasti:

5 a luku

Telekuuntelu, televalvonta ja tekninen tarkkailu

2 §

Telekuuntelun edellytykset

Kun on syytä epäillä jotakuta

1) Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisesta, sotaan yllyttämisestä, maanpetoksesta, törkeästä maanpetoksesta, vakoilusta, törkeästä vakoilusta, turvallisuussalaisuuden paljastamisesta, luvattomasta tiedustelutoiminnasta,

2) valtiopetoksesta, törkeästä valtiopetoksesta, valtiopetoksen valmistelusta,

3) taposta, murhasta, surmasta,

4) törkeästä vapaudenriistosta, ihmisryöstöstä, panttivangin ottamisesta,

5) törkeästä ryöstöstä, törkeästä kiristyksestä,

6) törkeästä kätkemisrikoksesta, ammattimaisesta kätkemisrikoksesta,

7) tuhotyöstä, liikennetuhotyöstä, törkeästä tuhotyöstä, törkeästä terveyden vaarantamisesta, ydinräjähderikoksesta, kaappauksesta,

8) törkeästä kiskonnasta,

9) törkeästä rahanväärennyksestä,

10) törkeästä ympäristön turmelemisesta,

11) törkeästä huumausainerikoksesta,

12) törkeästä parituksesta taikka

13) edellä mainittujen rikosten rangaistavasta yrityksestä,

rikoksen esitutkintaa toimittavalle viranomaiselle voidaan antaa lupa kuunnella ja tallentaa televiestejä, joita epäilty lähettää hallussaan olevalla tai oletettavasti muuten käyttämällään teleliittymällä, tai tällaiseen teleliittymään tulevia hänelle tarkoitettuja viestejä, jos kuuntelulla saatavilla tiedoilla voidaan olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen selvittämiselle.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

_______________

Helsingissä 9 päivänä huhtikuuta 2003

  • Hanna-Leena Hemming /kok
  • Raija Vahasalo /kok
  • Sirpa Asko-Seljavaara /kok
  • Tapani Mäkinen /kok
  • Jyri Häkämies /kok
  • Timo Seppälä /kok
  • Paula Risikko /kok
  • Martin Saarikangas /kok
  • Irja Tulonen /kok
  • Arto Satonen /kok
  • Olli Nepponen /kok
  • Esa Lahtela /sd
  • Reijo Paajanen /kok
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Jyrki Katainen /kok
  • Kaarina Dromberg /kok
  • Suvi Lindén /kok
  • Maija Perho /kok
  • Jari Vilén /kok
  • Petri Salo /kok
  • Ilkka Taipale /sd
  • Susanna Rahkonen /sd
  • Jouko Skinnari /sd
  • Arja Alho /sd
  • Tuija Nurmi /kok
  • Heidi Hautala /vihr
  • Kalevi Lamminen /kok
  • Roger Jansson /r
  • Riikka Moilanen-Savolainen /kesk
  • Sari Sarkomaa /kok
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Jukka Gustafsson /sd
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Sari Essayah /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Risto Kuisma /sd
  • Mikko Elo /sd
  • Annika Lapintie /vas
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Jaakko Laakso /vas
  • Leena Harkimo /kok
  • Anne Holmlund /kok
  • Pertti Hemmilä /kok
  • Tony Halme /ps
  • Timo Soini /ps
  • Minna Sirnö /vas
  • Tarja Cronberg /vihr
  • Päivi Räsänen /kd
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Jyrki Kasvi /vihr
  • Jere Lahti /kok
  • Lyly Rajala /kd
  • Seppo Särkiniemi /kesk
  • Tero Rönni /sd
  • Marja Tiura /kok
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Marjukka Karttunen /kok
  • Heikki A. Ollila /kok
  • Osmo Soininvaara /vihr
  • Erkki Virtanen /vas
  • Mikko Alatalo /kesk
  • Anneli Kiljunen /sd
  • Ben Zyskowicz /kok
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Aila Paloniemi /kesk
  • Jukka Roos /sd
  • Satu Hassi /vihr
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Irina Krohn /vihr
  • Janina Andersson /vihr
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Hannu Takkula /kesk
  • Jari Leppä /kesk
  • Satu Taiveaho /sd
  • Minna Lintonen /sd
  • Matti Saarinen /sd
  • Pehr Löv /r
  • Kari Uotila /vas
  • Eero Reijonen /kesk
  • Lasse Virén /kok
  • Juha Rehula /kesk
  • Hannu Hoskonen /kesk
  • Kimmo Sasi /kok
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Matti Kauppila /vas
  • Markus Mustajärvi /vas
  • Arto Bryggare /sd
  • Eero Lankia /kesk
  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Tuomo Hänninen /kesk
  • Ahti Vielma /kok
  • Miapetra Kumpula /sd
  • Aulis Ranta-Muotio /kesk
  • Jutta Urpilainen /sd
  • Sinikka Hurskainen /sd
  • Nils-Anders Granvik /r
  • Olavi Ala-Nissilä /kesk
  • Matti Väistö /kesk
  • Reino Ojala /sd
  • Christina Gestrin /r
  • Merikukka Forsius /vihr