Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LA 16/2007 vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Ulosoton suojaosuudet ovat liian alhaiset. Nykyisellä käytännöllä verotuksessa, velkajärjestelyssä ja ulosotossa huononnetaan yleisesti määritellyn köyhyysrajan alapuolella elävien kansalaisten kohtuullista toimeentuloa. Suomalainen köyhyysraja on tällä hetkellä asiantuntijoiden mukaan tuloilla mitattuna noin 1 000 euroa kuukaudessa. Ulosoton velallisen suojaosuus on oikeusministeriön tiedotteen (26.11.2004) mukaan edelleen 540 euroa kuukaudessa. Täten nykyinen suojaosuus on vain noin puolet määritellystä köyhyysrajan tulotasosta. Nykyinen ulosottokäytäntö lisää kansalaisten toimeentulovaikeuksia. Erityisesti 1990-luvun taloudellisen laman ongelmat näkyvät ulosottovelallisten ja erityisesti takaajien kohtalokkaina ongelmina useinkin ilman omaa syytä tai tarkoitushakuista kevytmielisen elämäntyylin synnyttämää velkaantumista. Tyypillisesti on kyse pienyrittäjien ja perheiden velkaantumisesta ja heidän takaajiensa velkaongelmista, joihin on ajauduttu usein hyväntahtoisessa auttamistarkoituksessa.
Yrittäjiä ja takaajia kohdanneet ulosottovelkaongelmat aiheuttavat aivan aiheellisestikin pelkoa yrittäjiksi ryhtymiseen. Tämä on kielteistä yrittäjyyden ja työllisyyden kannalta. Velkaongelmiin ajautuneet kansalaiset tuskin ehkä koskaan kykenevät toimimaan yrittäjinä, ja tämä käytännön ongelma kuluttaa yhteiskunnan kipeästi tarvitsemia voimavaroja. Jos ulosoton suojaosuutta korotettaisiin ja se määriteltäisiin asetuksella köyhyysrajan tasolle, tämä ei ainakaan merkittävästi heikentäisi velkojien oikeutettua asemaa mutta parantaisi köyhyysrajan alapuolella elävien velallisten ja heidän perheenjäsentensä toimeentuloa. Ulosoton suojaosuuksiin on tällä perusteella tehtävä nykyisin kaikilta osin asetuksella määriteltyyn tasoon korotus, yksinäisen henkilön tulojen osalta 1 000 euroon kuukaudessa. Tästä määrättäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Siksi ulosottolain 4 luvun 48 §:n 1 momentti tulee muuttaa tarkemmin kirjoitettuun muotoon, muilta osin pykälä säilytetään ennallaan. Liian alhainen ulosoton suojaosuuden raja siirtää tarpeettomasti kansalaisia myös yhteiskunnan sosiaalimenojen piiriin. Tältä vältyttäisiin ulosoton suojaosuuden rajan nostamisella.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 3 päivänä joulukuuta 1895 annetun ulosottolain (37/1895) 4 luvun 48 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 469/2006, seuraavasti:
Suojaosuus
Määräajoin maksettavan palkan ulosmittauksessa velallisen suojaosuus on velallisen itsensä osalta 30 euroa ja hänen elatuksensa varassa olevan puolison, oman lapsen ja puolison lapsen osalta seitsemän euroa päivässä seuraavaan palkan maksupäivään asti. Suojaosuus lasketaan kuukaudessa 30 päivältä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 9 päivänä syyskuuta 2007.
Helsingissä 19 päivänä huhtikuuta 2007