LAKIALOITE 2/2005
vp
LA 2/2005
vp - Rosa Meriläinen /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki kuntalain 55 ja 61 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa kuntalain muuttamiseksi esitetään,
että valtuuston käsiteltäväksi
ei voi tuoda asioita, joita ei ole mainittu kokouskutsussa, muuten
kuin valtuuston yksimielisellä päätöksellä.
Lisäksi esitetään, että pöytäkirjoihin
tulee liittää myös tehtyjen vastaesitysten
kirjalliset perustelut eikä vain eriävän
mielipiteen perusteluja, kuten nykyisin.
PERUSTELUT
Valtuustossa käsiteltävät asiat
Nykykäytäntöä muutettaisiin
niin, että valtuuston tulee olla yksimielinen ottaessaan
käsittelyyn asioita, joita ei ole mainittu kokouskutsussa.
Tällä taataan se, että asioita tuodaan
ilman perehtymismahdollisuutta käsittelyyn vain tilanteissa,
joissa ne ovat oikeasti kiireellisiä ja välttämättömiä.
Päätöksentekoprosessi muuttuisi nykyistä avoimemmaksi
ja läpinäkyvämmäksi jo valmisteluvaiheessa.
Näin päätöksenteon demokraattisuuden
edellyttämä mahdollisuus aidolle keskustelulle
turvataan.
Samalla kunnan hallintojärjestelmässä eri
tahojen vastuu- ja valtasuhteet selkeytyvät. Valtuuston
todellinen tahto saadaan selville ja sen toteutumista kunnan toiminnassa
pystytään seuraamaan. Näin toimintaa
voidaan kehittää valtuuston tahdon mukaiseen suuntaan
sekä yksittäisillä päätöksillä että talousarvio-
ja strategiavaltaa käyttämällä.
Vastaehdotuksen liittäminen pöytäkirjaan
Nykykäytäntöä muutettaisiin
niin, että eriävien mielipiteiden lisäksi
myös ennen pöytäkirjan tarkastamista
esitetyt vastaesitysten kirjalliset perustelut liitetään
pöytäkirjaan.
Kuntalaisilla tulee olla mahdollisuus päätöksen
lisäksi tutustua myös vastaesitykseen, jos sen
tekijä näkee esitykselleen riittävät
perustelut, jotka eivät kuitenkaan ole luonteeltaan eriävää mielipidettä edellyttäviä.
Demokratia perustuu keskustelulle, myös kunnallinen demokratia.
Jotta kuntalaiset voivat olla mukana tässä keskustelussa,
pitää heidän voida entistä pienemmällä vaivalla
seurata julkista päätöksentekoa ja sen
perusteita.
Kun lautakunnissa ja kaupunginhallituksessa tehtyjä vastaesityksiä ei
ole mahdollista lukea, jäävät esiin tuodut
vaihtoehdot epäselviksi ihmisille, joita päätös
koskee. Vastaesitysten julkisuus pakottaisi myös päätösten
parempaan perusteluun. Näin kunnallisen päätöksenteon
poliittinen vastuu vahvistuisi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
kuntalain 55 ja 61 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 17 päivänä maaliskuuta
1995 annetun kuntalain (365/1995) 55 §:n
2 momentti ja 61 §:n 1 momentti seuraavasti:
55 §
Valtuustossa käsiteltävät asiat
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos asia on erittäin kiireellinen, valtuusto voi yksimielisesti
päättää ottaa asian käsiteltäväkseen,
vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Samoin, jos
asiaa ei ole valmisteltu, valtuusto voi yksimielisesti tehdä päätöksen
ottaa asia tästä huolimatta käsiteltäväksi.
61 §
Eriävä mielipide
Päätöksentekoon osallistuneella,
jos hän on tehnyt vastaehdotuksen tai äänestänyt
päätöstä vastaan, sekä asian
esittelijällä, jos päätös
poikkeaa päätösehdotuksesta, on oikeus
ilmoittaa päätöksestä eriävä mielipide.
Ilmoitus on tehtävä heti, kun päätös
on tehty. Ennen pöytäkirjan tarkastamista esitetyt
vastaehdotuksen tai eriävän mielipiteen kirjalliset
perustelut liitetään pöytäkirjaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2006.
_______________
Helsingissä 3 päivänä helmikuuta
2005
- Rosa Meriläinen /vihr
- Erkki Pulliainen /vihr
- Tarja Cronberg /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Osmo Soininvaara /vihr
- Heidi Hautala /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Oras Tynkkynen /vihr
- Janina Andersson /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Anni Sinnemäki /vihr
- Irina Krohn /vihr