LAKIALOITE 2/2005 vp

LA 2/2005 vp - Rosa Meriläinen /vihr ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki kuntalain 55 ja 61 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa kuntalain muuttamiseksi esitetään, että valtuuston käsiteltäväksi ei voi tuoda asioita, joita ei ole mainittu kokouskutsussa, muuten kuin valtuuston yksimielisellä päätöksellä. Lisäksi esitetään, että pöytäkirjoihin tulee liittää myös tehtyjen vastaesitysten kirjalliset perustelut eikä vain eriävän mielipiteen perusteluja, kuten nykyisin.

PERUSTELUT

Valtuustossa käsiteltävät asiat

Nykykäytäntöä muutettaisiin niin, että valtuuston tulee olla yksimielinen ottaessaan käsittelyyn asioita, joita ei ole mainittu kokouskutsussa. Tällä taataan se, että asioita tuodaan ilman perehtymismahdollisuutta käsittelyyn vain tilanteissa, joissa ne ovat oikeasti kiireellisiä ja välttämättömiä. Päätöksentekoprosessi muuttuisi nykyistä avoimemmaksi ja läpinäkyvämmäksi jo valmisteluvaiheessa. Näin päätöksenteon demokraattisuuden edellyttämä mahdollisuus aidolle keskustelulle turvataan.

Samalla kunnan hallintojärjestelmässä eri tahojen vastuu- ja valtasuhteet selkeytyvät. Valtuuston todellinen tahto saadaan selville ja sen toteutumista kunnan toiminnassa pystytään seuraamaan. Näin toimintaa voidaan kehittää valtuuston tahdon mukaiseen suuntaan sekä yksittäisillä päätöksillä että talousarvio- ja strategiavaltaa käyttämällä.

Vastaehdotuksen liittäminen pöytäkirjaan

Nykykäytäntöä muutettaisiin niin, että eriävien mielipiteiden lisäksi myös ennen pöytäkirjan tarkastamista esitetyt vastaesitysten kirjalliset perustelut liitetään pöytäkirjaan.

Kuntalaisilla tulee olla mahdollisuus päätöksen lisäksi tutustua myös vastaesitykseen, jos sen tekijä näkee esitykselleen riittävät perustelut, jotka eivät kuitenkaan ole luonteeltaan eriävää mielipidettä edellyttäviä. Demokratia perustuu keskustelulle, myös kunnallinen demokratia. Jotta kuntalaiset voivat olla mukana tässä keskustelussa, pitää heidän voida entistä pienemmällä vaivalla seurata julkista päätöksentekoa ja sen perusteita.

Kun lautakunnissa ja kaupunginhallituksessa tehtyjä vastaesityksiä ei ole mahdollista lukea, jäävät esiin tuodut vaihtoehdot epäselviksi ihmisille, joita päätös koskee. Vastaesitysten julkisuus pakottaisi myös päätösten parempaan perusteluun. Näin kunnallisen päätöksenteon poliittinen vastuu vahvistuisi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

kuntalain 55 ja 61 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 17 päivänä maaliskuuta 1995 annetun kuntalain (365/1995) 55 §:n 2 momentti ja 61 §:n 1 momentti seuraavasti:

55 §

Valtuustossa käsiteltävät asiat

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jos asia on erittäin kiireellinen, valtuusto voi yksimielisesti päättää ottaa asian käsiteltäväkseen, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Samoin, jos asiaa ei ole valmisteltu, valtuusto voi yksimielisesti tehdä päätöksen ottaa asia tästä huolimatta käsiteltäväksi.

61 §

Eriävä mielipide

Päätöksentekoon osallistuneella, jos hän on tehnyt vastaehdotuksen tai äänestänyt päätöstä vastaan, sekä asian esittelijällä, jos päätös poikkeaa päätösehdotuksesta, on oikeus ilmoittaa päätöksestä eriävä mielipide. Ilmoitus on tehtävä heti, kun päätös on tehty. Ennen pöytäkirjan tarkastamista esitetyt vastaehdotuksen tai eriävän mielipiteen kirjalliset perustelut liitetään pöytäkirjaan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2006.

_______________

Helsingissä 3 päivänä helmikuuta 2005

  • Rosa Meriläinen /vihr
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Tarja Cronberg /vihr
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Osmo Soininvaara /vihr
  • Heidi Hautala /vihr
  • Ulla Anttila /vihr
  • Oras Tynkkynen /vihr
  • Janina Andersson /vihr
  • Jyrki Kasvi /vihr
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Irina Krohn /vihr