ALOITTEEN PERUSTELUT
1 Nykytila
1.1 Voimassa oleva lainsäädäntö
1.1.1 Lapsen oikeudet uskonnonopetuksen osalta perusopetus-
ja lukiolaissa
Voimassa olevan perusopetuslain (628/1998)
13 §:n mukaan osallistuminen uskonnon opetukseen on pakollista
niille oppilaille, jotka vanhempiensa uskonnon perusteella kuuluvat
joko evankelis-luterilaiseen tai ortodoksiseen kirkkokuntaan. Myös
lukiolaissa on omaksuttu sama periaate (9 §). Ainoastaan
ne oppilaat, jotka aloittavat lukio-opinnot 18 vuotta täytettyään, voivat
itse vapaasti valita joko uskonnon tai elämänkatsomustiedon
opetuksen. Sama valintaoikeus on ainoastaan niillä alaikäisillä oppilailla, jotka
eivät kuulu mihinkään uskontokuntaan.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon keskeisestä sisällöstä päättää opetushallitus
opintosuunnitelmien perusteissa (perusopetuslain 11.1 ja 14.2 § sekä lukiolain
7.1 ja 10.2 §).
1.1.2 Lapsen uskontoon liittyvät oikeudet uskonnonvapauslaissa
Uskonnonvapauslain (267/1922) 7 §:n
1 momentin mukaan 15 vuotta täyttäneellä alaikäisellä on
oikeus päättää itse siitä,
seuraako hän isäänsä tai äitiänsä,
kasvattivanhempaansa taikka kasvattajaansa, kun nämä eroavat
uskontokunnasta tai liittyvät tällaiseen. Saman
säännöksen 2 momentin mukaan 15 vuotta
täyttänyt henkilö on oikeutettu yksin
eroamaan uskontokunnastaan tai liittymään siihen
vanhempiensa tai lasta kasvattavan vanhemman taikka holhoojansa
suostumuksella. Uskonnonvapauslain 8 §:n mukaan jos uskonnonopetusta
valtion tai kunnan ylläpitämässä tai
avustavassa kansakoulussa, oppikoulussa tai muussa oppilaitoksessa
annetaan jonkun uskontokunnan opin mukaan, on oppilas, joka kuuluu
toiseen uskontokuntaan tai joka ei kuulu mihinkään
uskontokuntaan, edusmiehen vaatimuksesta vapautettava sellaisesta uskonnonopetuksesta.
1.1.3 Lapsen oikeudet perusoikeutena
Perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännökseen sisältyy
oma momenttinsa lapsen oikeuksista. Sen mukaan lapsia on kohdeltava
tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän
tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin
asioihin kehitystään vastaavasti. Vaikka perustuslaki
ei määrittele lapsen oikeuksien säännöksessä lapsuuden
päättymistä, sitä tulkitaan
lapsen oikeuksien yleissopimuksen (SopS 59—60/1991)
1 artiklan ja Suomen lainsäädännön
täysi-ikäisyysrajan perusteella, josta on säännös
holhoustoimesta annetun lain (442/1999)
2 §:ssä. Näin alle 18-vuotias henkilö nauttii
lapsille erityisesti annettua perusoikeussuojaa (PL 6.3 §).
1.1.4 Lapsen mielipiteen huomioon ottaminen eräissä muissa
laeissa
Myös monissa uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon
säännöksissä korostetaan alaikäisen mielipiteen
selvittämistä häntä koskevan
asian käsittelyssä ja hänen kehitystasonsa
huomioon ottamista.
Potilaslaki
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992)
7 §:n mukaan alaikäisen potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen
on selvitettävä silloin, kun se on hänen
ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden
mahdollista. Jos alaikäinen ikänsä ja
kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään
hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen
kanssaan. Saman lain 9 §:n 2 momentin mukaan, jos alaikäinen
potilas ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden
kykenee päättämään
hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää terveydentilaansa
ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle
lailliselle edustajalle.
Holhoustoimesta annettu laki
Holhoustoimesta annetun lain (442/1999)
73 §:n 1 momentin mukaan asiassa, joka koskee edunvalvojan
määräämistä alaikäiselle,
on alaikäisen huoltajalle ja 15 vuotta täyttäneelle
alaikäiselle varattava tilaisuus tulla kuulluksi.
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettu laki
Vuoden 2001 alusta tuli voimaan laki sosiaalihuollon asiakkaan
asemasta ja oikeuksista (812/2000, asiakaslaki).
Asiakaslain 10 §:n 1 momentin mukaan sosiaalihuollossa
alaikäisen asiakkaan toivomukset ja mielipide on selvitettävä ja
otettava huomioon hänen ikänsä ja kehitystasonsa
edellyttämällä tavalla. Saman säännöksen
3 momentissa niin ikään edellytetään, että kun
on perusteltu syy olettaa, että huoltaja ei voi puolueettomasti
valvoa lapsen etua, ja alaikäiselle haetaan edunvalvojan
määräämistä, niin alaikäisen
toivomukset ja mielipide asiassa on selvitettävä 1
momentissa tarkoitetulla tavalla.
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta korosti asiakaslaista
antamassaan mietinnössä (StVM 18/2000
vp — HE 137/1999 vp),
että
"Säännöksillä täsmennetään
sosiaalihuollon osalta perustuslain 6 §:n 3 momentin ja
lapsen oikeuksien yleissopimuksen 12 artiklan säännöksiä lasten
kohtelusta tasa-arvoisina yksilöinä sekä heidän
mahdollisuuksistaan vaikuttaa kehitystään vastaavasti
itseään koskeviin asioihin. Säännös
on tärkeä myös perustuslain 10 §:ssä ja
lapsen oikeuksien yleissopimuksen 16 artiklassa säännellyn
yksityiselämän suojan ja perustuslain 6 §:n
2 momentin mukaisen yhdenvertaisuuden kannalta. Lapsen mielipiteen
esille tulon turvaaminen ja itsemääräämisoikeuden säätely
iän ja kehitystason mukaisesti on tärkeää.
Samalla on kuitenkin otettava huomioon, että ensisijainen
vastuu lapsesta on aina lapsen vanhemmilla tai muilla huoltajilla."
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (361/1983)
11 §:n 1 momentin mukaan lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta
koskevassa
asiassa on selvitettävä lapsen
omat toivomukset ja mielipide sikäli kuin se on lapsen
ikään ja kehitystasoon nähden mahdollista,
jos vanhemmat eivät ole asiasta yksimieliset, jos lapsi
on muun henkilön kuin huoltajansa hoidettavan taikka jos tätä muutoin
on pidettävä lapsen edun kannalta aiheellisena.
Huoltajuusriidan oikeudenkäynnin yhteydessä lapsen
kuulemisesta säädetään lain 15 §:n
2 momentissa, että lasta voidaan kuulla henkilökohtaisesti
tuomioistuimessa, jos tämä on painavista syistä välttämätöntä asian
ratkaisemisen kannalta. Kuuleminen voi tapahtua vain, jos lapsi
tähän suostuu ja on ilmeistä, että kuulemisesta
ei saata aiheutua lapselle haittaa.
2 Lainsäädännöllinen ongelma
ja uudistuksen tavoite
2.1 Ongelma
Voimassa olevat säännökset uskonnonopetukseen
osallistumisesta perusopetuslaissa ja lukiolaissa sivuuttavat tyystin
lapsen mielipiteen huomioon ottamisen siitä riippumatta,
minkä ikäinen lapsi on tai mikä on hänen
kehitysasteensa. Tässä suhteessa lainsäädäntö on
epäjohdonmukainen siihen linjaan nähden, jonka
lainsäätäjä on omaksunut lapsen
kannalta huomattavasti paljon sensitiivisimmissä asiayhteyksissä,
kuten lapsen omaa terveyttä, sosiaalihuoltoa, holhousta
ja huoltajuutta koskevissa lain säännöksissä.
Perusopetuslain- ja lukiolain säännökset ovat
lisäksi epäjohdonmukaisia jopa sangen vanhentuneeseen
uskonnonvapauslakiin nähden, joka antaa 15 vuotta täyttäneelle
alaikäiselle vanhempiensa suostumuksella valinnanvapauden
erota uskontokunnasta tai kuulua siihen ja tätä kautta
vanhempien myötävaikutuksella saavuttaa myös
valinnanvapaus uskonnon opetukseen ja elämänkatsomustiedon
opetuksen välillä.
2.2 Tavoite
Kun lapset aloittavat 9-vuotisen peruskoulun, he ovat yleensä 7
vuoden iässä. Peruskoulun ala-asteen päättyessä he
ovat pääsääntöisesti
13 vuoden iässä. Peruskoulun ala-asteen päättäessään he
ovat yleensä saavuttaneet sellaisen kypsyystason, jolloin
heidän mielipiteensä otetaan huomioon muussa lainsäädännössä ja
heitä itseään koskevissa päätöksissä.
Tämä sama periaate tulisi toteuttaa myös
perusopetus- ja lukiolaissa. Yläasteen aloittavilla oppilailla
tulisi olla uskontokuntaan kuulumisesta riippumatta oikeus valita,
minkälaista eettistä opetusta he haluavat ottaa
vastaan ja heillä tulisi olla oikeus valita joko uskonnonopetus
tai elämänkatsomustiedon opetus.
3 Aloitteen yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
Perusopetuslain 13 §:n 4 mom. Aloitteessa
ehdotetaan säännöstä muutettavaksi
niin, että ala-asteella oppilaat saisivat huoltajan toivomuksesta
valita uskonnonopetuksen tai elämänkatsomustiedon
opetuksen ja yläasteella oppilaat voisivat tehdä tämän
valinnan itsenäisesti. Säännösehdotuksen
mukaan uskonnonopetuksesta vapautetulle uskontokuntiin kuulumattomalle oppilaalle
tai uskonnonvapauslaissa tarkoitettuihin uskontokuntiin kuuluvalle
vähintään kolmelle ala-asteen oppilaille,
joiden vanhemmat niin haluavat, opetetaan elämänkatsomustietoa
ja kaikille oppilaille, jotka aloittavat koulutuksen yläasteella,
opetetaan heidän valintansa mukaan joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa.
2. lakiehdotus
Lukiolain 9 §:n 5 mom. Lukio-opinnot aloittavien
osalta aloitteessa ehdotetaan, että heillä olisi
itsenäinen oikeus valita joko uskonnonopetus tai elämänkatsomustiedon
opetus. Säädösehdotuksen mukaan opiskelijalle,
joka aloittaa lukiokoulutuksen, opetetaan hänen valintansa
mukaisesti joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa.