LAKIALOITE 26/2006 vp

LA 26/2006 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Laki tuloverolain 56 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Metsät ja puunjalostus eri muodoissaan ovat olleet, ovat ja tulevat olemaan Suomen kansantalouden vahva selkäranka ja reaalinen perusta. Suomi elää jatkossakin metsistä, metsätalouden ja monimuotoisen metsäteollisuuden tuotannosta. Puuta jalostavan teollisuuden volyymi kansantaloudellemme on sekä absoluuttisesti että suhteellisesti suuri. Suomen puunjalostustuotannon korkea volyymi edellyttää puumarkkinoiden toiminnalta pitkäjänteisyyttä, suhteellista tasaisuutta ja ennustettavuutta.

Raakapuun tuonti Suomeen sisältää riskitekijöitä, ja siksi liian suuressa määrin ei ole varaa rakentaa teollista tuotantoa ulkomailta tuotavan puuraaka-aineen varaan. Sama perusasia koskee myös energiapolitiikkaa. Maassa tarvitaan myös riittävästi ja edulliseen hintaan energiaa, jotta teollinen tuotanto on Suomessa kannattavaa. Siksi osaltaan on pidettävä huolta myös energiansaannin jatkuvuudesta metsistä.

Kun metsäverotuksessa tapahtui vuoden 2006 alusta siirtyminen pelkästään puun myyntitulojen verotukseen, alkoivat toteutua maan puuhuollossa ne ongelmat, joiden parhaimmat asiantuntijat olivat jo pitkään ennakoineetkin toteutuvan metsien pinta-alaverotuksen siirtymäkauden päättyessä. Metsän myyjien tarjoamat puunmyynnit alkuvuodesta 2006 ennakoidusti romahtivat, ja suunta tulee jatkumaan arvaamattoman pitkän ajan, ellei puunmyynnin verotukseen saada helpotuksia. Yksinkertainen ja helposti toteutettava tapa olisi jatkaa pinta-alaverotusta edelleen niiden verovelvollisten kohdalla, jotka ovat olleet sen parissa vuoden 2005 loppuun. Tämä tapahtuisi lakiin teknisesti jatkamalla siirtymäkautta nyt muutaman kuukauden osalta takautuvasti. Tämä olisi hyvin helppo verotekninen toimi, koska verovuosi 2006 on vasta alkupuolella meneillään ja vuoden 2006 verotus tehdään vasta vuonna 2007. Toinen keino olisi verohuojennus asteittaisesti toteutettuna myytäessä pinta-alaverotettua metsän puustoa nyt siirtymäkauden jälkeen. Tämä lieventäisi sitä verotuksellista vääryyttä, joka kohdistuu kaksinkertaisena tuloverona samaan verokohteeseen myytäessä nyt 1.1.2006 jälkeen aiemmin pinta-alaverotettua metsän puustoa. Tällaisesta menettelystä on lakialoite vuodelta 2005. Näillä helposti toteutettavilla tavoilla edistettäisiin puunmyyntiä pinta-alaverotuksessa olleista metsistä, koska metsän myyjiin kohdistuva kaksinkertainen tuloverotus eliminoituisi.

Kolmas tapa olisi kaikkea puunmyyntiä aktivoiva metsän puunmyyntitulojen verotuksen puolittaminen. Tämä ei poistaisi pinta-alaverotuksen parissa olleiden verovelvollisten puunmyynnin kaksinkertaista veroa, mutta olisi kuitenkin oikeansuuntainen toimi aktivoimaan puunmyyntiä, ja samalla sen positiivinen vaikutus ulottuisi myös jo aiemmin metsän puunmyyntitulojen verotuksen parissa olleisiin metsänomistajiin. Näillä verohelpotuksilla voitaisiin tuntuvasti lisätä halukkuutta puunmyyntiin, ja samalla metsien hoidon ja kasvatuksen kannattavuus paranisi, mikä olisi lisäämässä Suomen metsien tuottoa ja puumäärää metsänomistajien omatoimisuuden kautta. Metsänomistajia tulee kannustaa verohelpotuksin lisäämään metsien tuottoa, mikä on tärkeää Suomen kansantaloudelle ja välittömästi mekaaniselle ja kemialliselle puunjalostukselle.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

tuloverolain 56 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 30 päivänä joulukuuta 1992 annetun tuloverolain 1535/1992 56 §:ään uusi 3 momentti seuraavasti:

56 §

Metsätalouden pääomatulosta tehtävät muut vähennykset

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Metsän pääomatulosta tehdään vähennys, joka on maksettavaksi tulevasta verosta tehtyjen muiden vähennysten jälkeen 50 %.

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2007.

_______________

Helsingissä 30 päivänä maaliskuuta 2006

  • Lauri Oinonen /kesk