LAKIALOITE 39/2002 vp

LA 39/2002 vp - Päivi Räsänen /kd 

Tarkistettu versio 2.0

Laki arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Aloitteessa ehdotetaan, että lasten vaatteiden ja jalkineiden arvonlisävero alennetaan 8 prosenttiin. Lasten vaatteilla tarkoitetaan noin kymmenvuotiaille ja sitä nuoremmille sopivia vaatteita ja jalkineilla lasten mallistoihin kuuluvia sekä korkeintaan kokoa 35 olevia jalkineita.

Pienten lasten perheet elävät monella tavoin taloudellisesti tiukkaa aikaa. Vanhempien työura on usein vasta alussa, asuntovelat suurimmillaan ja kuluttajia on perheessä useita. Suomen tilastollisen vuosikirjan mukaan vaatteet ja jalkineet muodostavat kahden huoltajan lapsiperheen kulutusmenoista 5,5 % ja yksinhuoltajataloudessa 5 %. Esimerkiksi lapsettoman parin taloudessa osuus on vain 3,9 %. Vaatteiden ja jalkineiden arvonlisävero kohdistuu lapsiperheisiin ankarasti, koska lasten kasvun myötä hankintoja joudutaan tekemään usein ja hankintojen hintataso on lähes sama kuin aikuisten vastaavissa tuotteissa. Lapsen jalka saattaa vuoden aikana kasvaa jopa kolme numeroa ja vaatekoko muuttua yli kymmenenkin senttiä.

Monien lapsiperheiden hyödyntämä kirpputorien kautta tapahtuva vaatteiden kierrätys on ympäristön kannalta myönteistä toimintaa. On arveltu, että lasten vaatteista jopa kolmannes ostettaisiin kirpputoreilta. Lapsiperheilläkin tulisi kuitenkin olla mahdollisuus valita, millaisissa tilanteissa he haluavat ostaa käytettyä ja milloin uusi käyttämätön tuote soveltuu paremmin. Erityisesti jalkineiden osalta on todettava, että käytetyt, toisen henkilön jalkaan muovautuneet kengät voivat muokata lapsen jalkaa virheasentoihin. Monessa perheessä ei kuitenkaan ole varaa ostaa uusia lasten jalkineita riittävän usein kasvun ja käyttötarkoituksen mukaan. Asiantuntijoiden mukaan suurin haitta lapsen jalalle ovat liian pienet jalkineet.

EU:n jäsenmaista vain Tanskassa ja Ruotsissa lasten vaatteiden ja jalkineiden arvonlisävero on korkeampi kuin Suomen 22 %. Irlannissa ja Isossa-Britanniassa näistä tuotteista ei peritä lainkaan arvonlisäveroa, ja tätä nollaveroa pidetään yhtenä lapsiperheiden tukimuotona. Isossa-Britanniassa tekstiilien ja vaatteiden kulutukseen henkilöä kohden käytetty summa on EU:n kolmanneksi suurin. Suomi sijoittuu sekä vaatteiden että jalkineiden kulutuksessa selvästi eurooppalaisen keskitason alle.

Käytössä olevien kasvukäyrien mukaan sekä kymmenvuotiaat tytöt että pojat jäävät pääosin pituusmitan 150 cm alle. Kuopion yliopiston vaatetusfysiologian laboratorion mittausten mukaisten mittataulukoiden mukaan naisista noin 7 % on pituusmitaltaan alle 152 cm. Asettamalla verotuksen raja tähän kokoluokkaan kohdistetaan veronhuojennus varmimmin lapsiin. Jalkineiden osalta määrittely on hankalampaa, koska lasten jalan koko on viime vuosina kasvanut huomattavasti ja alle kymmenvuotiaan jalka on usein jo isompi kuin vanhemmalla. Koko 35 on rajakoko, jonka käyttäjät ovat useammin lapsia kuin aikuisia. Lisäksi arvonlisävero olisi alempi lasten mallistoihin kuuluvissa kokoa 35 suuremmissakin jalkineissa.

Lasten vaatteiden ja jalkineiden arvonlisäveron alentaminen on oikeudenmukainen tapa alentaa lapsiperheiden verotusta. Veron alennuksesta seuraava lasten vaatteiden ja jalkineiden hintatason aleneminen lisää todennäköisesti näiden tuotteiden hankintaa ja samalla virkistää myös kotimaista vaate- ja jalkineteollisuutta.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 30 päivänä joulukuuta 1993 annetun arvonlisäverolain (1501/1993) 85 a §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 1265/1997 ja 727/1998, uusi 8 kohta seuraavasti:

85 a §

Seuraavien palvelujen myynnistä sekä seuraavien tavaroiden myynnistä, yhteisöhankinnasta, siirrosta, varastointimenettelystä ja maahantuonnista suoritettava vero on 8 prosenttia veron perusteesta:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

8) lasten vaatteet ja jalkineet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 200 .

_______________

Helsingissä 4 päivänä huhtikuuta 2002

  • Päivi Räsänen /kd