Tienkäyttömaksuja on peritty liikenne-
ja viestintäministeriön laadituttaman selvityksen
mukaan Euroopassa ja ympäri maailmaa jo kauan. Käyttömaksuja
(ruuhkamaksuja) käytetään liikenneinfrastruktuurin
rakentamisen ja ylläpidon rahoittamisen lisäksi
myös liikenteen ohjauskeinona vähentämään
ruuhkia ja päästöjä ja ohjaamaan
kaupunkiliikennettä sekä ympäristöhaittamaksuna
raskaalle liikenteelle. Käyttömaksut ovat monissa
maissa olennainen osa liikenteen verotuskäytäntöä ja
tienpidon rahoitusta.
Tienkäyttömaksut ovat myös tärkeä osa
Euroopan unionin liikennepolitiikkaa kestävän
kehityksen turvaamiseksi. Komission tavoitteena on järjestelmä,
jossa infrastruktuurin käytöstä aiheutuvat
kustannukset tulevat entistä enemmän liikenteen
käyttäjien maksettaviksi. Tienkäyttömaksujärjestelmä tarjoaa
mahdollisuuden maksujen eriyttämiseen ajoneuvotyypin, ajankohdan
ja paikan mukaan.
Euroopan parlamentti ja neuvosto ovat antaneet vuonna 2004 direktiivin,
joka koskee sähköisten tienkäyttömaksujen
keräämisen tapaa ja järjestelmien yhteen
toimivuutta yhteisön alueella. Tienkäyttömaksujen
perintä tapahtuu direktiivin mukaan joko satelliittipaikannukseen
(GPS/GNSS), matkapuhelinverkkoon (GSM+GPRS) tai
lyhyen kantaman radiotiedonsiirtoon (DSRC 5,8 GHz) perustuvien ajoneuvolaitteiden
avulla.
Kansainvälisten sopimusten mukaan tienkäyttömaksujärjestelmien
asennettavia ajoneuvolaitteita ei kuitenkaan voida asettaa pakollisiksi
ulkomaalaisille ajoneuvoille, joten maksun saamiselle on oltava
vaihtoehtoinen tapa. Maksun suuruuden tulee olla tasapuolisuusvaatimusten
takia riippumaton maksutavasta. Raskaan liikenteen maksuja säätelee
lisäksi ns. vinjettidirektiivi.
Tienkäyttömaksuja peritään
Euroopan unionin alueella kaikissa muissa valtioissa paitsi Suomessa,
Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yleisiä ovat eurovinjetti,
raskaan liikenteen tiemaksut (moottori)teillä ja siltamaksut.
Ranskassa on 8 000, Portugalissa 1 500, Espanjassa 2 500
ja Italiassa 5 600 kilometriä tullimoottoriteitä.
Mm. Albania, Turkki ja Moldavia perivät kauttakulkumaksuja.
Sveitsissä on käytössä moottoritievinjetti
henkilöautoille ja raskaan liikenteen maksut koko tieverkolla.
Aikaperusteinen raskaan liikenteen tiemaksu, eurovinjetti, on
käytössä Belgiassa, Alankomaissa, Luxemburgissa,
Tanskassa ja Ruotsissa sekä alun perin Saksassa. Sen avulla
läpikulku osallistuu tienpitoon. Järjestelmä perustuu
vinjettidirektiiviin 1999/62/EC, joka määrittää mm. minimi-
ja maksimimaksut ajoneuvojen ominaisuuksien mukaan. Maksut voivat
olla joko kilometri- tai aikaperusteisia.
Sveitsissä on ollut vuodesta 2001 lähtien
käytössä raskaan liikenteen tiemaksujärjestelmä tavoitteena
vähentää läpikulkua ja muita
liikenteen haittoja ja erityisesti siirtää kuljetuksia maanteiltä rautateille
sekä uusituttaa ajokalustoa entistä ympäristöystävällisemmäksi.
Vuonna 2005 maksuja koottiin 780 miljoonaa euroa. Ajoneuvokanta
onkin uusiutunut, ja tyhjänä ajoa on vähennetty.
Tekniikkana käytetään digitaalista ajopiirturia
ja mikroaaltotekniikkaa. Näin saadaan todellinen ajosuorite.
Itävallan moottoritieverkolla ja 2 000 kilometrillä pääteitä on
ollut käytössä raskaan liikenteen (> 3,5
t) kilometrimaksu vuodesta 2004 lukien. Tuotto oli vuonna
2004 750 miljoonaa euroa. Tekninen ratkaisu on mikroaaltotekniikka.
Liikenne on vähentynyt 3,5 prosenttia.
Saksassa korvattiin käytössä ollut
eurovinjetti vuonna 2005 kilometrimaksulla moottoritieverkolla.
Vinjettidirektiivin mukaiset maksut tuottivat vuonna 2005 tuloja
noin kolme miljardia euroa. Ajoneuvo paikannetaan tiesegmentille
GPS:n avulla.
Suomessa tie- ja ruuhkamaksujen periminen on tullut ajankohtaiseksi
välttämättömyydeksi, kun valtiolta
ei näy nykyisin riittävän miniminä pidettyä määrärahaa
perustienpitoon, väyläverkoston kehittämisestä puhumattakaan. Äskettäin
liikenne- ja viestintäministeri ilmoitti, että akuuttitarve
tienpitoon on 30—40 miljoonaa euroa vuodessa lisää kehyksissä olevaan
tasoon verrattuna. Toisaalta Suomen maanteillä liikennöi
suuri määrä raskasta kalustoa, jonka
haltijat eivät käytännössä maksa
mitään korvausta tieverkkomme käytöstä.
Polttoainekin on hankittu maan rajojen ulkopuolella. Mm. juuri tällaisista syistä
Keski-Euroopassa
ryhdyttiin aikoinaan perimään tiemaksuja.
Tiemaksumahdollisuus on mediassa esillä lähes
päivittäin. Liikenne- ja viestintäministeriöllä on
ollut ilmiselvästi työvoimavajetta, kun resursseja
ei ole riittänyt tiemaksulain valmisteluun. Tiemaksukäytäntöä on
hyvä kokeilla sellaisilla tieosuuksilla, joilla on todella
paljon sellaista raskasta liikennettä, jonka "verottamista" tiemaksuilla
yleisen oikeustajun mukaan pidetään perusteltuna.
Tässä katsannossa tiemaksuja raskaalta liikenteeltä ehdotetaan
perittäväksi vuosina 2007, 2008 ja 2009 tieosuuksilla
valtatie 25 välillä Hanko—Karjaa, valtatie
7 välillä Virolahti—Vaalimaa, tie 387
välillä Vaalimaa—Ylämaa, valtatie
13 välillä Lappeenranta—Nuijamaa ja tie
3921 Nuijamaa—Nevala. Kokeilujakson aikana on tarkoituksenmukaista
periä kertamaksua, joka ottaa huomioon sen, että ko.
ajoneuvot kuluttavat myös valtakunnan muuta tieverkkoa saman
kuljetustehtävän aikana.
Kokeiluun valmistautumisen aika voi olla lyhyt, koska kaikki
tarvittavat järjestelmät ovat välittömästi
hankittavissa ennakkoon kokeiltuina. Kun kysymys on suhteellisen
lyhyistä tieosuuksista, niin tiemaksuasemien rakentaminenkaan
ei ota paljon aikaa eikä niitä varten tarvitse hankkia
suuria maa-alueita. Toisaalta suomalainen teknologia voisi tällaisessa
kokeilussa tehdä uuden aluevaltauksen.
Laki on siis tarkoitettu määräaikaiseksi
kokeilulaiksi, joten on perusteltua keskittää kokeilu
maan reuna-alueille, joissa on kuitenkin odotettavissa runsaanpuoleisesti
raskasta liikennettä. Niin ikään on odotettavissa,
että raskaan liikenteen kohderyhmässä on
myös ajoneuvoja, jotka eivät ole kotimaan rekisterissä.
Näin saadaan tiemaksujen perimisestä monipuolisesti tietoja.
Laissa on tässä tarkoituksessa varauduttu käteisrahastuksen
ohella siihen, että tiemaksu suoritetaan manuaalisella
kirjauksella tiemaksupäätteellä, manuaalisella
kirjauksella Internetin kautta tai automaattisena veloituksena (4—6 §). Jos
mikä tahansa tai mitkä tahansa näistä rahastuskeinoista
otettaisiin käyttöön, niin luonnollisesti
samalla saataisiin kokemuksia erilaisten järjestelmien
toimivuudesta olosuhteissamme.
Tiemaksun määräytymisessä otettaisiin
huomioon ajoneuvon päästöluokka, joka
määräytyisi sen ensimmäisen
rekisteröinnin ajankohdan mukaan (9 §).
Päästöluokat puolestaan jakautuisivat
tiemaksuluokkiin. Luokassa A tiemaksu olisi 20 euroa, luokassa B
25 euroa ja luokassa C 30 euroa, 4- tai useampiakselisissa ajoneuvoissa kussakin
luokassa 5 euroa korkeampi (10 §).
Lain 2 §:ssä luetellaan ne ajoneuvot,
jotka jäisivät soveltamisalan ulkopuolelle.
Ko. tieosuuksien 500 000 vuotuisen raskaan liikenteen
kuljetusmatkan mukaan laskettuna vuotuinen tiemaksutuotto olisi
yli 12 miljoonaa euroa. Tullin arvion mukaan vuoteen 2010 mennessä ko.
tieosuuksilla on odotettavissa yksistään ulkomaalaisten
liikennöitsijöiden kuljetussuorituksia yksi miljoona
vuodessa, mikä merkitsisi lähes 30 miljoonan euron
tiemaksutuloja vuodessa tässä laissa tarkoitetuilla
tieosuuksilla. Tästä on luonnollisesti vähennettävä järjestelmän
ylläpidosta aiheutuvat kustannukset.
Lain tehtävien edellyttämä käytännön
toimien suorittaminen ehdotetaan sijoitettavaksi tässä kokeiluvaiheessa
tiehallinnolle, jonka resursseja lisättäisiin
tarpeellinen määrä.