LAKIALOITE 44/2004
vp
LA 44/2004
vp - Merikukka Forsius /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.1
Päästökauppalaki
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoite on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykseen päästökauppalaiksi
(HE 49/2004 vp). Hallituksen
esitys sallisi hiilidioksidipäästöjen kasvaa,
vaikka päästöt ovat vuoden 2000 jälkeen
selvästi ylittäneet Suomen Kioto-tavoitteen. Lakialoitteessa
esitetään vuosien 2005—2007 hiilidioksidin
päästökiintiöiden mitoittamista
siten, että päästöt vähenevät
viime vuosien tasolta kohti Suomen Kioto-tavoitetta. Lisäksi
aloitteessa esitetään päästöoikeuksien
osittaista huutokauppaamista EU:n päästökauppadirektiivin
mahdollistamalla tavalla.
Päästökauppalaki on kokonaan uusi
laki. Hiilidioksidin päästökauppaa koskevaan
EU-direktiiviin perustuvan hallituksen esityksen tarkoitus olisi
edistää kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämistä Suomessa kustannustehokkaasti
ja taloudellisesti. Lakia sovellettaisiin direktiivin määrittelemään
päästökauppasektoriin eli energia-alan
sekä teräs-, mineraali- ja metsäteollisuuden
laitosten hiilidioksidipäästöihin. Hallituksen
esityksessä määritellään
näitä aloja koskevien päästöoikeuksien
jakoperusteet. Esityksessä määritellyt
jakoperusteet johtaisivat kuitenkin käytännössä siihen,
että päästökauppasektoriin kuuluvat
alat saisivat lisätä päästöjään ensimmäisellä päästökauppakaudella
2005—2007 verrattuna viime vuoden tasoon.
Hallituksen esitys päästökauppalaiksi
lähtee lisäksi siitä, että päästöoikeudet
annettaisiin toiminnanharjoittajille maksutta kaudella 2005—2007.
Lakialoitteessa esitetään, että päästökauppadirektiivin
mukainen mahdollisuus päästöoikeuksien
huutokauppaamiseen käytettäisiin hyväksi
jo ensimmäisellä päästökauppakaudella.
Tästä kertyvät rahat voitaisiin sijoittaa
uusiutuvan energian investointi- ja energian käytön tehostamishankkeisiin.
Tällä toteutettaisiin niitä perustelulausumia,
joita eduskunta hyväksyi toukokuussa 2002 ydinvoimapäätöksen
yhteydessä.
Lakialoitteessa esitetään päästöoikeuksien
jakoperusteiden määrittelemistä siten,
että päästökauppasektoriin kuuluvat
alat joutuisivat vähentämään
hiilidioksidipäästöjään
jo ensimmäisen sopimuskauden 2005—2007 aikana
ja että lisäksi osa päästöoikeuksista
jätettäisiin direktiivin sallimalla tavalla huutokaupalla
jaettavaksi päästökauppakaudella 2005—2007.
Lakialoitteessa esitetään, että päästöoikeuksien
jakoperusteiden määrittelemisessä käytettäisiin
päästöhistorian lisäksi hallituksen
esityksen päästökauppalakiehdotuksen
30 §:n mukaisia alaryhmäkohtaisia sovituskertoimia
jo ensimmäisellä päästökauppakaudella
2005—2007. Kauppa- ja teollisuusministeriön suunnitelmien mukaan
alaryhmä- ja laitoskohtaiset sovituskertoimet otetaan käyttöön
vasta varsinaisella Kioto-sopimuskaudella 2008—2012.
Sovituskertointen avulla on mahdollista ottaa huomioon
päästökauppadirektiivin edellyttämät
kriteerit mm. alaryhmäkohtaisesta päästöjen
teknologisesta vähentämispotentiaalista. Lisäksi
lakialoitteessa kannustetaan uusia toimijoita uusiutuvan puun käyttöön
polttoaineena hallituksen esitystä enemmän asettamalla
kiinteän polttoaineen ominaispäästökertoimet
50 prosenttia puuta ja 50 prosenttia turvetta
sisältävän seospolttoaineen mukaisesti
hallituksen esittämän 70 prosenttia turvetta
ja 30 prosenttia puuta sijaan.
PERUSTELUT
EU:n sisäisen hiilidioksidipäästökaupan
tarkoituksena on vähentää hiilidioksidipäästöt
EU-laajuisesti Kioton sopimuksen vaatimalle tasolle. Sen mukainen
Suomen keskimääräinen vuotuinen kokonaispäästöraja
kaudelle 2008—2012 on 76,77 miljoonaa tonnia. Hiilidioksidin
osuus kokonaispäästöistä on
62,46 miljoonaa tonnia. Vuosina 1998—2002 päästökauppasektorin
ulkopuolisten alojen (liikenne, maatalous, kotitalouksien lämmitys)
hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet vuoden
1998 29,2 miljoonasta tonnista vuoden 2002 27,8 miljoonaan
tonniin. Lasku on siis ollut 1,4 miljoonaa tonnia. Keskimäärin
näiden alojen hiilidioksidipäästöt
ovat edellä mainitulla tarkastelujaksolla olleet 28,88 miljoonaa tonnia.
Samalla ajanjaksolla ovat päästökauppasektorin
hiilidioksidipäästöt kasvaneet 35,3 miljoonasta
tonnista 41,2 miljoonaan tonniin ja olleet keskimäärin
36,66 miljoonaa tonnia.
Hallituksen ehdotus Suomen esitykseksi EY:n päästökauppadirektiivin
(2003/87/EY) mukaiseksi päästöoikeuksien
kansalliseksi jakosuunnitelmaksi vuosille 2005—2007 lähtee
siitä, että ko. kauden keskimääräiset
vuotuiset hiilidioksidipäästöt saisivat
päästökauppasektorilla kasvaa edellä mainitusta
41,2 miljoonasta tonnista lähes 5 miljoonalla
tonnilla 45,87 miljoonaan tonniin.
Esityksen mukaiset päästöt olisivat tämän
mukaan vuonna 2007 jopa 11 prosenttia suuremmat kuin Kioton sopimuksen
mukainen keskimääräinen päästöoikeus
tavoitekaudella 2008—2012. Komissiolle lähetetty
päästöoikeuksien kansallisen jakosuunnitelman
esitysluonnos on ollut pohjana hallituksen päästökauppalakiesityksessä käytettyjen
päästöoikeuksien jakosuunnitelman periaatteiden
muodostamiselle.
Näin ollen hallituksen esittämä päästökauppalaki
mahdollistaisi toteutuessaan päästökauppasektorille
varsin avokätiset päästöoikeudet verrattuna
siihen, mihin Suomi on Kioton sopimuksessa sitoutunut. Hallituksen
esityksen mukaan kasvihuonekaasupäästötavoite
ylittyy päästökauppakaudella 2005—2007
peräti noin 14 prosentilla. Kauppa- ja teollisuusministeriön tekemien
selvitysten mukaan Suomen kokonaispäästöt
näyttäisivät myös varsinaisella
Kioton sopimuskaudella pysyvän Suomen Kioto-tavoitteen
yläpuolella. Mikäli tämä ennuste
toteutuu, on ilmeistä, että Suomen valtio joutuu
varsinaisella Kioto-sopimuskaudella vuosina 2008—2012 ostamaan
lisää päästöoikeuksia
Suomelle. Selkokielellä tämä tarkoittaisi
sitä, että valtio ostaisi veronmaksajien varoilla
päästöoikeuksia, jotka jaettaisiin ilmaiseksi
hiilidioksidipäästöjä aiheuttaville
tehtaille ja voimalaitoksille.
Hallituksen ehdotus päästökauppalaiksi
lähtee siitä, että päästökauppakaudella
2005—2007 keskeisenä päästöoikeuksien
jakoperusteena olisi laitosten päästöhistoria
vuosilta 1998—2002 paitsi lauhdesähkölaitosten
osalta vuosilta 2000—2003, joka sisältää sääolojen
vuoksi poikkeuksellisen vuoden 2003. Lakialoitteessa lähdetään
siitä, että jaettava päästökiintiö olisi kokonaisuudessaan
5 prosenttia hallituksen esityksen pohjana ollutta kiintiötä pienempi.
Lakialoitteessa esitetään hallituksen esitykseen
liittyvän 1. lakiehdotuksen 15 §:n muuttamista
siten, että kaudella 2005—2007 päästöoikeuksista
95 prosenttia jaetaan ilmaiseksi ja loput 5 prosenttia
huutokaupataan. Lakialoitteen lakiehdotuksen 20 §:ssä määritellään
alaryhmien A1 ja A2 jakoperusteet päästökauppakaudella
2005—2007. Lakialoitteessa esitetään, että näihin
alaryhmiin kuuluville laitoksille (teollisuusprosessit) myönnettäisiin
hieman hallituksen esitystä tiukemmat päästöoikeudet.
Ne saisivat kuitenkin olla löysemmät kuin sähköä ja lämpöä tuottavien
voimalaitosten. Alaryhmiin A1 ja A2 (teollisuusprosessit) kuuluvien
laitosten päästöoikeudet esitetään
laskettavaksi kertomalla hallituksen esittämällä kaavalla
saatu summa sovituskertoimella 0,98.
Aloitteen lakiehdotuksen 21 §:ssä eli öljynjalostamoja
koskevissa jakoperusteissa päästökiintiö lasketaan
saman kaavan mukaan eli kertomalla hallituksen esitys sovituskertoimella 0,98.
Aloitteen lakiehdotuksen 22 ja 23 §:ssä, joissa
määritellään alaryhmien B1 ja
B2 (massa- ja paperiteollisuus sekä kemianteollisuus) sekä alaryhmien
C1 ja C2 päästöjen jakoperusteet, hallituksen
malli esitetään kerrottavaksi sovituskertoimella
0,95.
Aloitteen lakiehdotuksen 25 §:ssä,
joka koskee alaryhmiä D (lauhdutusvoimalaitokset) ja E (huippukaasuturpiinit)
hallituksen esitystä muutetaan siten, että alaryhmään
D kuuluville laitoksille myönnettävien päästöjen
historia lasketaan vuosilta 2000—2002, jolloin vertailuvuosista jäävät
pois sääoloiltaan poikkeuksellisen vuoden 2003
päästöt. Nämä vuodet
otetaan hallituksen esittämän laskentamallin pohjaksi
ja saatu summa kerrotaan sovituskertoimella 0,9. Alaryhmällä D
eli lauhdutusvoimalaitoksilla on käytännössä parhaat
edellytykset vähentää päästöjään,
koska tässä alaryhmässä on mahdollista korvata
runsasta kivihiilen käyttöä muilla vaihtoehdoilla.
Tätähän myös eduskunta edellytti toukokuun
2002 ns. risupakettiponsissa.
Aloitteen lakiehdotuksen 28 §:ssä parannetaan
uusien toimijoiden vertailupolttoaineen tavoitteellisuutta siten,
että jos laitos on suunniteltu polttamaan pääasiassa
kiinteää polttoainetta, ominaispäästökertoimena
käytetään 53 g CO2/MJ,
mikä vastaa seospolttoainetta, jossa turvetta on 50 prosenttia
ja puuta 50 prosenttia. Tällä kannustetaan
lisäämään puuhakkeen osuutta
niissä voimalaitoksissa, joissa poltetaan sekä puuta
että turvetta. Myös tällä toteutetaan eduskunnan
toukokuussa 2002 hyväksymiä ns. risupakettiponsia.
Lakialoitteen mukaiset jakoperusteet johtaisivat Suomen päästökehityksen
kohti Kioton tavoitetta kääntämällä hiilidioksidipäästöt
laskuun jo päästökauppakaudella 2005—2007.
Tämän lisäksi valtiolle jäisi
5 prosenttia päästöoikeuksista
"varastoon" päästökauppasektorin tarpeiden
mukaan huutokaupalla myytäväksi. Lakialoitteen
mukaisella päästöoikeuksien alkujaolla
päästöjä vähennettäisiin
2,5 miljoonaa tonnia eli noin 5 prosenttia hallituksen
esitykseen verrattuna. Päästöoikeuksien
huutokaupasta saatavilla varoilla voidaan edistää investointeja
uusiutuviin energianlähteisiin ja energiansäästöön.
Vielä tätä oikeampi tapa tehdä alkujako
olisi perustaa se sekä päästöhistorian
että aiempina vuosina (esim. 2000—2002) tuotettuihin
megawattitunteihin. Näin palkittaisiin niitä toimijoita,
etenkin energia-alalla, jotka ovat investoineet vuosiin 2000—2002
mennessä uusiutuvaan energiaan, kuten puuhakkeeseen tai
vaikkapa siirtyneet kivihiilen käytöstä maakaasuun.
Rinnakkaislakialoitteen laatiminen tältä pohjalta
ei kuitenkaan ollut käytännössä mahdollista,
koska käytettävissä ei ole ministeriön
valmistelukapasiteettia. Vuosien 2008—2012 päästöoikeuksien
jaon perustaksi tulee kuitenkin ottaa päästöhistorian
lisäksi myös tuotantohistoria.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Päästökauppalaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
15 §
Jakomenetelmä päästökauppakaudelle
2005—2007
Päästökauppakaudella 2005—2007
jaetaan toiminnanharjoittajille päästöoikeuksista 95 prosenttia
maksutta ja loput viisi prosenttia huutokaupataan.
20 §
Alaryhmien A1 ja A2 jakoperusteet päästökauppakaudelle
2005—2007
Alaryhmiin A1 ja A2 kuuluville laitoksille päästökauppakaudella
2005—2007 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
teollisuusprosessin keskimääräisellä käyttöastekertoimella
teollisuusprosessin keskimääräinen ominaispäästökerroin,
kertomalla tällä tulolla laitoksen keskimääräisen
tuotantokapasiteetin summa vuosina 2005—2007 ja kertomalla
saatu tulo sovituskertoimella 0,98. Öljynjalostamon päästöoikeudet
lasketaan 21 §:n säännösten
mukaisesti.
(2—4 mom. kuten HE)
21 §
Öljynjalostamoiden jakoperusteet päästökauppakaudelle
2005—2007
Öljynjalostukselle päästökauppakaudella 2005—2007
myönnettävät yhtä vuotta vastaavat päästöoikeudet
lasketaan kertomalla öljynjalostuksen teollisuusprosessien
hiilidioksidipäästöt keskimäärin
vuosina 1998—2002 tarkasteltavan päästökauppakauden
vuoden arvioiduilla EUDC:n ja EII:n tulolla, jakamalla
ne vuosien 1998—2002 keskimääräisten
EUDC:n ja EII:n tulolla ja kertomalla jakojäännös
sovituskertoimella 0,98. Tähän päästöoikeusmäärään
lisätään toiminnanharjoittajan arvioima
vedyntuotannon määrä tonneina kerrottuna
5,6:lla ja siitä vähennetään
toiminnanharjoittajan arvioima myytävä hiilidioksidimäärä.
(2—4 mom. kuten HE)
22 §
Alaryhmien B1 ja B2 jakoperusteet päästökauppakaudelle
2005—2007
Alaryhmään B1 ja B2 kuuluville laitoksille päästökauppakaudella
2005—2007 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
keskimääräinen polttoainekulutus ominaispäästökertoimella
ja kertomalla tulo sovituskertoimella 0,95. Massa- ja paperiteollisuuden
sekä kemianteollisuuden alaryhmiin B1 ja B2 kuuluvien laitosten
päästöoikeudet lasketaan kertomalla edellä saatu
tulo laitoksen energian tuotantoon kiinteästi liittyvän
teollisuusprosessin kapasiteetin tiedossa olevalla vuoden 2005 tammikuun
1 päivän ja vuoden 2000 kesäkuun 30 päivän
kapasiteetin suhteella.
(2—6 mom. kuten HE)
23 §
Alaryhmien C1 ja C2 jakoperusteet päästökauppakaudelle
2005—2007
Alaryhmään C1 ja C2 kuuluville
laitoksille päästökauppakaudella 2005—2007
myönnettävät yhtä vuotta vastaavat
päästöoikeudet lasketaan siten, että:
1) alaryhmään C2 kuuluvan laitoksen vuotuisesta
polttoainekulutuksesta vähennetään laitoksen
tuottaman lauhdesähkön laskennallinen polttoainetarve
käyttäen hyötysuhteena arvoa 0,4;
2) laitoksen vuotuinen polttoainekulutus korjataan vastaamaan
pitkän aikavälin ulkolämpötilaa
kertomalla kyseiset polttoainekulutukset kertoimella, joka saadaan,
kun kerrotaan luku 0,55 kyseisen suuralueen toteutuneen lämmitystarveluvun
ja vuosien 1971—2000 keskimääräisellä saman
suuralueen lämmitystarveluvulla ja lisätään
näin saatuun tuloon 0,45. Alaryhmään
C2 kuuluvan laitoksen osalta lämpötilakorjaus
tehdään polttoainekulutuksille, joista on poistettu kohdassa
1 mainittu polttoainekulutus;
3) edellä laskettu luku kerrotaan laitoksen tai mahdollisesti
muiden samaan kaukolämpöverkkoon liitettyjen saman
toiminnanharjoittajan laitosten vuoden 2002 loppuun mennessä tehtyjen kaukolämpöasiakkaiden
lämpösopimusten tilaustehojen summalla;
4) edellä laskettu luku kerrotaan sovituskertoimella
0,95 ja
5) näin saatuun päästöoikeuksien
määrään lisätään
vielä alaryhmän D jakoperusteiden mukaisesti laskettu
päästöoikeuksien määrä.
(2 ja 3 mom. kuten HE)
25 §
Alaryhmien D ja E jakoperusteet päästökauppakaudelle
2005—2007
Alaryhmään D kuuluville laitoksille päästökauppakaudella
2005—2007 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
vuosien 2000—2002 keskimääräinen
vuotuinen polttoainekulutus vuosien 2000—2002 keskimääräisellä ominaispäästökertoimella
ja saatu tulo kerrotaan sovituskertoimella 0,9. Polttoainekulutus
ja ominaispäästökerroin lasketaan vuosien
2000—2002 aritmeettisena keskiarvona.
Alaryhmään E kuuluville laitoksille päästökauppakaudella
2005—2007 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
vuosien 2000—2002 keskimääräinen
vuotuinen polttoainekulutus vuosien 2000—2002 keskimääräisellä ominaispäästökertoimella
ja kertomalla saatu tulo sovituskertoimella 0,9. Polttoainekulutus
ja ominaispäästökerroin lasketaan vuosien
2000—2002 aritmeettisena keskiarvona.
28 §
Uusia osallistujia koskevat jakoperusteet päästökauppakaudella
2005—2007
(1 ja 2 mom. kuten HE)
Päästöoikeuksien määrää laskettaessa
laskennassa käytetään seuraavia ominaispäästökertoimia:
(1 kohta kuten HE)
2) jos laitos on suunniteltu polttamaan pääasiassa
kiinteää polttoainetta, ominaispäästökertoimena
käytetään 53 g CO2/MJ,
mikä vastaa seospolttoainetta, jossa turvetta on 50 prosenttia ja
puuta 50 prosenttia; tai
(3 kohta kuten HE)
(4 mom. kuten HE)
_______________
Helsingissä 20 päivänä huhtikuuta
2004
- Merikukka Forsius /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Erkki Pulliainen /vihr
- Satu Hassi /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Rosa Meriläinen /vihr
- Heidi Hautala /vihr
- Anni Sinnemäki /vihr