LAKIALOITE 74/2004
vp
LA 74/2004
vp - Leena Rauhala /kd
Tarkistettu versio 2.0
Sairausvakuutuslaki
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tämä lakialoite on rinnakkaislakialoite hallituksen
esitykselle HE 50/2004 vp.
Lakialoitteessa ehdotan, että erityishoitorahan maksamisen
edellytyksenä oleva lapsen ikäraja nostetaan nykyisestä alle
16-vuotiaasta alle 18 vuoteen.
Lisäksi ehdotan, että erikoissairaanhoidon
tasoisessa toimintayksikössä taikka erityishuoltopiirin
toimintayksikön erikoissairaanhoidon tasoisella poliklinikalla
lapsensa sairauden tai vamman vuoksi annettavaan hoitoon tai kuntoutukseen
ei vaadittaisi edellytyksenä vakavaa sairautta tai vammaa
kuin vasta 12-vuotiaiden tai sitä vanhempien osalta nykyisen
7 vuoden ikärajan sijaan. Lisäksi ehdotan, että myöskään
kotihoidon osalta ei mainita vaikeaa sairautta tai vammaa edellytyksenä alle
12-vuotiaiden lasten osalta.
Lakialoitteessa ehdotetaan myös, että erityishoitorahan
maksamisen pidennyksen perusteena mainitaan painavien lääketieteellisten
syiden lisäksi lapsen hoidon vaativuus ja hoidon onnistuminen.
PERUSTELUT
Hallituksen esityksen mukaan erityishoitorahaa maksetaan alle
16-vuotiaan sairaan lapsen vanhemmalle, joka osallistuu lapsensa
hoitoon tai kuntoutukseen sairaalassa tai sairaalan poliklinikalla,
sairaala- tai poliklinikkahoitoon liittyvään kotihoitoon
tai lakiin perustuvalle sopeutumisvalmennus- tai kuntoutuskurssille
tai muuhun niihin rinnastettavaan lakiin perustuvaan kuntoutustoimintaan.
Edellytyksenä on, että lasta hoitava henkilö on
hoitoon osallistumisen vuoksi estynyt tekemästä työtään
eikä saa palkkaa tältä ajalta. Aloitteessani
esitän, että erityishoitorahaa maksettaisiin alle
18-vuotiaan lapsen hoidosta. Vanhempien osallistumista lapsensa
sairauden hoitoon ja kuntoutukseen on tuettava aina täysi-ikäisyyteen
saakka.
Hallituksen esityksen mukaan silloin, kun kyse on kotihoidosta
taikka seitsemän vuotta täyttäneen lapsen
sairaala- tai poliklinikkahoidosta, lapsen sairauden tulee olla
vaikea, jotta erityishoitorahaa maksetaan. Valtioneuvoston asetuksella
on tarkoitus säätää siitä,
mitä pidetään tässä tarkoitettuna
vaikeana sairautena tai vammana. Hallituksen esityksen perusteluissa tällaisista
esimerkkeinä mainitaan mm. akuutti leukemia, epilepsian
pahenemisvaihe ja suurten leikkausten jälkitila. Perusteluiden
mukaan "erityishoitoraha on näin ollen tarkoitettu hoidollisen
kriisivaiheen ylipääsemiseksi tiloissa, joita voidaan
pitää hengenvaarallisina tai jotka vaativat hengenvaarallisia
hoitoja ja äkilliset muutokset huonompaan suuntaan ovat
mahdollisia. Alle kouluikäisten, seitsemää vuotta
nuorempien lasten osalta ei kuitenkaan edellytetä sairauden
tai vamman vaikeutta, koska jo lapsen ikä edellyttää vakuutetun
läsnäoloa."
Jos vakavaksi sairaudeksi ja vammaksi luokitellaan vain tiukan
määritelmän mukaisesti hengenvaaralliset
sairaudet tai hengenvaarallisia hoitoja vaativat sairaudet, niin
on pelkona, että monien sairauksien kohdalla lasten vanhemmat eivät
voi osallistua lastensa hoitoon, vaikka lapsella vakava ja hoidollisesti
vaativa sairaus olisikin, joka vaatii vanhemman läsnäoloa.
Nykyisen hallituksen esityksen mukaan jo 7-vuotiaan lapsen vanhempi
ei voi jäädä erikoissairaalatasoisessa
hoidossa olevan lapsen luokse, jos lapsen sairaus ei täytä esityksen
tiukkoja kriteerejä hengenvaarallisista sairauksista. Kotihoidon osalta
tämä koskee kaikenikäisiä lapsia,
siis alle 7-vuotiaitakin, joiden kotihoito edellyttää jo ikänsä puolesta
vanhemman läsnäoloa.
Myös ikärajan asettaminen alle 7-vuotiaisiin kuulostaa
huonosti valitulta. Sekä sairaalahoidon että kotihoidon
osalta ikäraja on asetettava 12 vuoteen, jota nuorempien
osalta vanhemman läsnäolon puuttuminen on lasten
heitteillejättöä. Monikaan vanhempi ei
voi jäädä alle kouluikäistä lastaan
hoitamatta, vaan joutuu tekemään perheessä usein
raskaitakin taloudellisia päätöksiä tämän
vuoksi. Useinkaan tällaista lasta ei voi viedä päiväkotiin,
esim. nenämahaletkuruokinnan tai tiukempien hygieniarajoitusten
vuoksi. Vanhemmat ovat tässä puun ja kuoren välissä, toisella
puolella painavat taloudelliset huolet, kun jää lasta
hoitamaan ja toisaalla velvollisuudentunne ja halu olla sairaan
lapsen hoitajana. Nykyinen hallituksen esitys huonontaa tässä oleellisesti
monien sairaiden lasten vanhempien mahdollisuutta osallistua lapsensa
hoitoon.
Jotta lapsen ja perheen tilannetta voitaisiin tarkastella monipuolisemmin
ja kokonaisvaltaisemmin, on laissa mainittava hoitorahan maksamisen
pidennyksen perusteina painavien lääketieteellisten
syiden lisäksi myös lapsen hoidon vaativuus ja
hoidon onnistuminen. Hyvin toteutettu lapsen kotihoito lisää monien
hoitojen onnistumismahdollisuuksia ja ennaltaehkäisee sairauden
pahenemisen tai hoidon viivästymisen. Kotona tehdään
näissä tapauksissa usein sitä työtä,
joka muuten kuuluisi terveydenhuoltosektorille, mutta vanhemmat
tekevät sitä kotona, jos heille annetaan siihen
mahdollisuus.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Sairausvakuutuslaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
I OSA
YLEISET SÄÄNNÖKSET
1 luku
Lain tarkoitus ja soveltamisala
II OSA
SAIRAANHOITOKORVAUKSET
2 luku
Sairaanhoitokorvauksia koskevat yhteiset säännökset
3 luku
Hoito- ja tutkimuskorvaukset
4 luku
Matkakustannusten korvaaminen
6 luku
Lääkkeiden hintalautakunta
III OSA
PÄIVÄRAHAETUUDET
7 luku
Päivärahaetuuksien saamisen yleiset edellytykset
9 luku
Vanhempainpäivärahat
10 luku
Erityishoitoraha
2 §
Erityishoitorahan maksamisen edellytykset
Erityishoitorahaa maksetaan vakuutetulle, joka on alle 18-vuotiaan
lapsensa sairaanhoitoon liittyvään, nopeasti kehittyvään
tai vaativaan hoidolliseen vaiheeseen osallistumisen tai lapsensa
kuntoutuksen vuoksi lyhytaikaisesti estynyt tekemästä omaa
tai toisen työtä ja jolla ei ole tältä ajalta
työtuloja. Vähäinen työtulo
ei kuitenkaan estä erityishoitorahan maksamista. Työtulona
ei oteta huomioon vanhuksen, vammaisen tai pitkäaikaissairaan
kotihoidon tukea eikä myöskään
perhehoidosta maksettavaa hoitopalkkiota.
Erityishoitorahaan on oikeus vakuutetulla, joka osallistuu:
1) erikoissairaanhoidon tasoisessa toimintayksikössä taikka
erityishuoltopiirin toimintayksikön erikoissairaanhoidon
tasoisella poliklinikalla lapsensa sairauden tai vamman vuoksi annettavaan
hoitoon tai kuntoutukseen, jos lasta hoitava lääkäri
katsoo osallistumisen tarpeelliseksi; erityishoitorahan suorittamisen
edellytyksenä on lisäksi kaksitoista vuotta täyttäneen
lapsen osalta, että sairaus tai vamma on vaikea;
2) lapsensa sairauden tai vamman vuoksi 1 kohdassa
annettavaan hoitoon tai kuntoutukseen liittyvään
kotihoitoon, jos lasta hoitava lääkäri
katsoo osallistumisen tarpeelliseksi; erityishoitorahan suorittamisen
edellytyksenä on lisäksi kaksitoista vuotta täyttäneen
lapsen osalta, että sairaus tai vamma on vaikea;
(3 kohta kuten HE)
(3 ja 4 mom. kuten HE)
3 §
Erityishoitorahan maksaminen
(1 mom. kuten HE)
Erityishoitorahaa maksetaan 1 momentin estämättä pidemmältä ajalta
painavien lääketieteellisten syiden sekä hoidon
vaativuuden ja onnistumisen perusteella, jos lapsen vaikeaan sairauteen
liittyvän hoidon toteuttaminen tai sairauden odottamaton
paheneminen edellyttää edelleen vanhemman jatkuvaa
läsnäoloa.
11 luku
Päivärahaetuuksien määrä
12 luku
Päivärahaetuuden suhde muihin etuuksiin
IV OSA
TYÖTERVEYSHUOLTO JA VUOSILOMAKUSTANNUSKORVAUS
13 luku
Työterveyshuoltoa koskevat korvaukset
14 luku
Vuosilomakustannuskorvaus
V OSA
TOIMEENPANO JA MUUTOKSENHAKU
15 luku
Toimeenpanoa koskevat säännökset
VI OSA
SAIRAUSVAKUUTUKSEN RAHOITUS
18 luku
Sairausvakuutusrahasto ja vakuutusmaksut
VII OSA
ERINÄISET SÄÄNNÖKSET
19 luku
Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset
20 luku
Erinäisiä säännöksiä
21 luku
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
_______________
Helsingissä 9 päivänä kesäkuuta
2004