LAKIALOITE 84/2012
vp
LA 84/2012
vp - Vesa-Matti Saarakkala /ps ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki opintotukilain 17 ja 27 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Opiskelijan saamista opintoetuisuuksista säädetään
opintotukilaissa (65/1994). Opintotuen myöntämisen
yleiset edellytykset määritellään lain
5 §:ssä, jonka mukaan ne ovat oppilaitokseen
hyväksyminen, opintojen päätoiminen harjoittaminen
ja opinnoissa edistyminen sekä taloudellisen
tuen tarve. Opintotukilain 11 ja 14 a § määrittelevät
opiskelijan saaman opintotuen määrän,
joka koostuu opintotuesta sekä opintorahasta. Opintotukea
korotettiin edellisen kerran vuonna 2008 (HE 64/2007 vp),
jolloin kuukausittain maksetun opintorahan enimmäismäärä nousi
298 euroon. Asumislisän määrä on nykyisellään
enintään 201,60 euroa kuukaudessa. Opintotuki
on tarkoitus sitoa elinkustannusindeksiin hallitusohjelman mukaisesti.
Tämä on kuitenkin tarkoitus toteuttaa vasta vuoden 2014
syksyllä poiketen monista muista etuisuuksista, jotka sidotaan
indeksiin jo vuoden 2013 alusta lähtien.
Opintotuen ostovoima on huomattavasti alhaisempi kuin 1990-luvun
alussa. Tähän ovat syinä kansantalouden
inflaatiokehitys sekä erityisesti pääkaupunkiseudun
korkea hintataso vuokra-asuntomarkkinoilla. Korkeakouluopiskelijat
ovatkin pakotettuja elinkustannustensa kattamiseksi tekemään
töitä opiskelujensa ohella. Opintotuen tarkoituksena
on kannustaa etenemään opiskeluissa, mutta tuen
alhainen taso estää toivottavan vaikutuksen syntymisen
keskimääräisiin opiskeluaikoihin. Palkkatulojen
ja opintotuen samanaikaisesta nauttimisesta on tiukat säädökset
opintotukilain tulorajojen muodossa. Opintotukilain 17 §:ssä säädetään
opiskelijan omien tulojen vaikutuksesta opintorahaan ja asumislisään.
Opiskelija on vuoden aikana oikeutettu ansaitsemaan jokaista tuetonta
kuukautta kohden 1 970 euroa ja kutakin opintotukikuukautta
kohden 660 euroa. Kalenterivuodelle tukien ohella määriteltyä sallittua
toimeentulon määrää nimitetään
vapaaksi tuloksi. Opiskelijan on itse huolehdittava lain 17 §:n
mukaan, etteivät vuositulot ylitä vapaan tulon
rajaa. Tulorajojen ylittyessä peritään
liikaa maksetut etuisuudet opintotukilain 27 §:n nojalla
takaisin 15 prosentilla korotetun määräisinä.
Opintotukilain tulorajoissa voidaan havaita rangaistuksenomaisia
piirteitä, koska opiskelijan arvioidessa väärin
saamansa palkkatulot opintotukia on maksettava takaisin erittäin
korkealla 15 prosentin korotuksella. Tämä on varsinkin
vähävaraiselle opiskelijalle kohtuuton taakka
ja voi pahimmassa tapauksessa johtaa maksuhäiriömerkintään,
mikäli henkilön varallisuus ei kata takaisinperinnän
kustannuksia. Maamme koulutuspolitiikassa olisi samanaikaisesti
edistettävä korkeakouluopiskelijoiden aikaista
työmarkkinoille kiinnittymistä ja toimeentulon
turvaamista. Tämä voitaisiin toteuttaa poistamalla
opintotukilain mukaiset tulorajat niiltä korkeakouluopiskelijoilta,
jotka pystyvät suoriutumaan opiskeluistaan opintotukiasetuksen
(260/1994) 4 §:n (laissa 299/2011) määrittelemän
5 opintopisteen vauhdilla opintotukikuukautta kohden. Tällä toimenpiteellä parantaisimme
akuuttia työvoiman tarjonnan pulaa niillä elinkeinoelämän
sektoreilla, joilla on suuri työvoiman vaihtuvuus ja pula
työntekijöistä. Lisäksi uudistus
kannustaisi nuoria hankkimaan työkokemusta, joka on ensisijaisen
tärkeää jo haettaessa ensimmäistä työpaikkaa
valmistumisen jälkeen. Opiskelijoiden elintason ongelmia ei
voida ratkaista lisäämällä opintolainan
merkitystä opintotukipolitiikassa. Opintojen aikainen velkaantuminen
yhdistettynä epävarmuuteen tulevaisuuden työtilanteesta
asettaisi tiettyjen koulutusalojen opiskelijat huonompaan asemaan
niihin henkilöihin nähden, joilla valmistumisen
aikaan on paremmat työllistymismahdollisuudet uravalintansa
tähden.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
opintotukilain 17 ja 27 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päärtöksen mukaisesti
lisätään opintotukilain
(65/1994) 17 §:ään,
sellaisena kuin se on osaksi laeissa 52/2001 ja 297/2012,
uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 ja 4 momentti siirtyy 4 ja 5
momentiksi, sekä muutetaan 27 §:n 1 momentti,
sellaisena kuin se on laissa 341/1997,
seuraavasti:
17 §
Opiskelijan omien tulojen vaikutus opintorahaan ja asumislisään
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mikäli opiskelija opiskelee lain 3 §:n mukaisesti
korkeakoulussa, eivät häntä koske vapaan tulon
rajoitukset, mikäli hän pystyy osoittamaan edenneensä opinnoissa
opintotukiasetuksen (260/1994) 4 §:n määrittelemän
5 opintopisteen tahtia opintotukikuukautta kohden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
27 §
Takaisinperintä
Jos tämän lain mukaista etuutta on maksettu aiheetta
tai määrältään liian
suurena, liikaa maksettu etuus on perittävä takaisin.
Takaisinperintää ei suoriteta, jos kyseessä on
korkeakouluopiskelija, joka on edennyt opiskeluissaan lain 17 §:n
3 momentissa määritellyssä tahdissa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2014.
_______________
Helsingissä 18 päivänä joulukuuta
2012
- Vesa-Matti Saarakkala /ps
- Ismo Soukola /ps
- Maria Tolppanen /ps
- Reijo Tossavainen /ps
- Kaj Turunen /ps
- Kauko Tuupainen /ps
- Anssi Joutsenlahti /ps
- Pertti Virtanen /ps
- Juha Väätäinen /ps
- Juho Eerola /ps
- Kimmo Kivelä /ps
- Osmo Kokko /ps
- Laila Koskela /ps
- Jari Lindström /ps
- Maria Lohela /ps
- Anne Louhelainen /ps
- Pirkko Mattila /ps
- Lea Mäkipää /ps
- Hanna Mäntylä /ps
- Martti Mölsä /ps
- Jussi Niinistö /ps
- Ritva Elomaa /ps
- Lauri Heikkilä /ps
- James Hirvisaari /ps
- Reijo Hongisto /ps
- Ari Jalonen /ps
- Pietari Jääskeläinen /ps
- Ville Vähämäki /ps
- Pauli Kiuru /kok