LAKIALOITE 92/2006
vp
LA 92/2006
vp - Annika Lapintie /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Ryhmäkannelaki ja laki Kuluttajavirastosta annetun
lain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoite on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykselle ryhmäkannelaiksi
ja laiksi Kuluttajavirastosta annetun lain muuttamisesta. Aloitteessa
ehdotetaan lainsäädäntöhanketta
valmistelleen oikeusministeriön työryhmän
ehdotuksen mukaisesti ryhmäkanteen käyttöön
ottamista myös ympäristövahinkoja koskevissa
riita-asioissa.
Kanneoikeus ympäristövahinkoasioita koskevissa
ryhmäkanteissa on alueellisella ympäristökeskuksella.
Tietyissä tapauksissa myös rekisteröidyillä yhdistyksillä ja
säätiöillä on ympäristövahinkoasioissa
toissijainen oikeus nostaa ryhmäkanne.
YLEISPERUSTELUT
Oikeusministeriö asetti 9 päivänä elokuuta
2005 työryhmän valmistelemaan ehdotusta ryhmäkannelainsäädännöksi.
Työryhmä luovutti mietintönsä 16
päivänä maaliskuuta 2006 (Ehdotus laiksi
ryhmäkanteesta, Oikeusministeriön työryhmämietintö 2006:4).
Hallitus on kuitenkin poistanut työryhmän esitykseen
sisältyneen ryhmäkannemahdollisuuden ympäristövahinkojen osalta.
Tässä lakialoitteessa ryhmäkannelakiin ehdotetaan
otettavaksi myös ne erityissäännökset,
joita ryhmäkanteen käyttöönottaminen
ympäristövahingoissa edellyttää.
Ympäristövahinkolain mukaan ympäristövahingolla
tarkoitetaan tietyllä alueella harjoitettavasta toiminnasta
johtuvaa vahinkoa, joka on aiheutunut ympäristön
pilaantumisesta, tai muuta vastaavaa häiriötä,
kuten melua tai säteilyä. Ryhmäkanne
ympäristöasioissa ei lisää eikä kiristä nykyistä vahingonkorvaussääntelyä,
vaan ainoastaan helpottaa siihen turvautumista.
Ryhmäkanneoikeudenkäynnissä kantajana toimii
viranomainen ja tietyissä tapauksissa rekisteröity
yhdistys tai säätiö. Kanneoikeutta rajoittamalla
varmistetaan, että kanteita ei voi nostaa kevein perustein.
Ryhmäkannelakia sovelletaan ainoastaan sellaisissa
ympäristövahinkoa koskevissa riita-asioissa,
jotka eivät ole käsiteltävänä muussa hallintoviranomaisessa
korvausasioina.
Lakialoitteessa ehdotetaan, että ympäristöasioissa
nostettua ryhmäkannetta ajaa alueellinen ympäristökeskus.
Koska on todennäköistä, ettei ryhmäkanteita
ympäristövahinkoasioissa nosteta usein, on toimivaltaisen
viranomaisen tehtävät järkevintä keskittää yhdelle
alueelliselle ympäristökeskukselle. Näin
myös edellytykset asiantuntemuksen kehittymiselle ryhmäkanteiden
nostamisen osalta ovat hajautettua järjestelmää paremmat.
Tarvittavan asiantuntijatodistelun hankkiminen ympäristövahinkoasioissa
saattaa aiheuttaa huomattavia kustannuksia. Tämän
takia ympäristövahinkoasiat tulee ottaa mukaan
ryhmäkannelain soveltamisalaan. Hyvin usein vahingon aiheuttajan
ja vahingonkärsijän sosioekonominen asema poikkeavat
toisistaan merkittävästi. Yksityishenkilön
on jo taloudellisestikin lähes mahdotonta lähteä käräjöimään
ympäristövahinkoasioissa suuryrityksiä vastaan.
Kuvaava esimerkki ympäristövahingosta ja ryhmäkanteen
tarpeellisuudesta on vuonna 2003 Saimaalla tapahtunut Kaukaan paperitehtaan (UPM-Kymmene)
jätevesipäästö. Onnettomuudessa
pääsi myrkyllistä jätevettä vesistöön. Myrkkypäästön
seurauksena alueen kalat kuolivat eikä vesi ollut enää sinä kesänä uimakelpoista.
Sittemmin kalakannat ovat onneksi palautuneet ja veden laatu on
parantunut.
Vahinkoa kärsineet eivät toistaiseksi ole
esittäneet korvausvaatimuksia käräjäoikeudessa, vaan
95 % vahingonkärsijöistä sopi
korvauksista vahingonaiheuttajan kanssa. Korvaukset sovittiin tiettävästi
yhtiön ulkopuolisella konsulttitoimistolla teettämän
vahinkolaskelman perusteella, jossa esimerkiksi rannanomistajien
haitat laskettiin yleisten laskentakaavojen mukaan.
Oikeusturvaongelmana tässä asiassa on tuotu esiin
se, että vahingonkärsijöillä ei
ollut tasa-arvoista neuvotteluasemaa eikä myöskään
taloudellisia mahdollisuuksia teettää kilpailevaa
selvitystä aiheutuneiden vahinkojen määrästä.
Onkin mahdollista, että jo pelkkä ryhmäkanteen nostamisen
mahdollisuus parantaa vahingonkärsijöiden neuvotteluasemaa.
Vahinkojen pätevään todistamiseen
oikeudessa tarvitaan useissa tapauksissa lukuisia asiantuntijoita
ja asianajajia, jolloin oikeudenkäynnin kulut voivat nousta
helposti huomattaviksi. Tämä nostaa väistämättä myös
toimivaltaisen viranomaisen kynnystä kanteen nostamiselle.
Siksi lakialoitteessa ehdotetaan myös, että tietyn määritelmän
täyttävillä rekisteröidyillä yhdistyksillä ja
säätiöillä on ympäristövahinkoasioissa
toissijainen oikeus nostaa ryhmäkanne. Jos alueellinen
ympäristökeskus ei pane vireille ryhmäkannetta,
voi asuinympäristön viihtyisyyttä, ympäristön-
tai luonnonsuojelun taikka kalastuksen, maanviljelyn, poron- tai
metsänhoidon edistämistä ajava rekisteröity
yhdistys tai säätiö nostaa ryhmäkanteen.
Toissijainen kanneoikeus on ensisijaisesti yleishyödyllisillä ja
tietyn ammatin harjoittamista edistävillä järjestöillä.
Ryhmäkanneoikeudenkäynnissä yleishyödyllinen
järjestö ajaa kannetta, jossa välittömänä hyödyn
saajana voivat olla yksityiset henkilöt. Kanneoikeuden
käyttäminen ei siten edellyttäisi sitä,
että yhdistyksellä tai säätiöllä on
oma välitön intressi asiassa tai että yksityisen
edun edistäminen on kirjattu sen sääntöihin.
Kaupunginosayhdistys voi toimia kantajana esimerkiksi lentomelua
tai hajuhaittaa koskevassa asiassa, jolloin se edustaa niitä ryhmään
ilmoittautuneita, jotka kanteen mukaan ovat kärsineet ympäristövahinkolain
mukaan korvattavaa vahinkoa. Yhteisöjen toissijaisella kanneoikeudella
mahdollistettaisiin ryhmäkanteen nostaminen sellaisessa
tilanteessa, jossa aihetta kanteen nostamiseksi ehkä on,
mutta ympäristökeskus katsoo, ettei sillä ole
edellytyksiä kanteen ajamiseksi.
Ryhmäkanne ympäristöasioissa muodostaa luonnollisen
jatkeen Århusin sopimuksen edistysaskeleille. Århusin
sopimushan edisti kansalaisten tiedonsaantia, osallistumista ja
muutoksenhakuoikeutta ympäristöasioissa. Ympäristöjärjestöjen
mahdollisuus ajaa ryhmäkannetta on omiaan tukemaan ympäristöviranomaisten
ponnisteluja yleisen ympäristöedun valvonnassa.
Ryhmäkanteen olemassaolo ei tarkoita sitä, että kanne
on aina nostettava silloin, kun se on mahdollista. Mikäli
vahingonaiheuttaja ja vahingonkärsijät pääsevät
asiassa sopimukseen kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla,
kanteen nostamiseen ei ole syytä.
Ryhmäkanne on myös taloudellinen tapa käsitellä oikeudessa
samaa tai samantyyppisiä kanteluita, koska tällöin
säästytään asian päällekkäisiltä käsittelyiltä eri
käräjäoikeuksissa. Myös mahdollisten
keskenään ristiriitaisten ratkaisujen riski vähenee.
Ryhmäkanteen käsitteeseen on liitetty myös uhkakuvia.
On esitetty, että kannemuoto mahdollistaa perusteettomien
kanteiden nostamisen esimerkiksi kiristämis- tai vahingoittamistarkoituksessa.
Samoin on väitetty, että ryhmäkannemahdollisuus
lisää niin sanottujen turhien kanteluiden määrää.
Luonnollisesti on olennaista, että ryhmäkanteesta
säädettävä laki asianmukaisesti turvaa
myös vastaajan aseman ja oikeudet. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
tulee toteutua aina, myös ryhmäkannemenettelyssä.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Ryhmäkannelaki
1 §. Soveltamisala.
Pykälässä säädetään
lain soveltamisalasta. Pykälän 1 momentin mukaan
lakia sovelletaan kuluttaja-asiamiehen toimivallan mukaisessa laajuudessa
kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisen riita-asian
käsittelyyn ryhmäkanteena sekä ympäristövahinkolaissa
tarkoitettua vahinkoa koskevan riita-asian käsittelyyn
ryhmäkanteena.
(Muuten 1 §:n perustelut kuten HE:ssä)
Lakia sovelletaan myös ympäristövahinkolaissa
tarkoitettua vahinkoa koskevan riita-asian käsittelyyn
ryhmäkanteena. Ympäristövahinkolaissa
lain soveltamisalaan kuuluvalla ympäristövahingolla
tarkoitetaan tietyllä alueella harjoitettavasta toiminnasta
johtuvaa vahinkoa, jos vahinko on aiheutunut ympäristön
pilaantumisesta tai muusta vastaavasta häiriöstä,
kuten melusta tai säteilystä.
Lakia sovelletaan ainoastaan ympäristövahinkoa
koskevan riita-asian käsittelyssä. Se ei tule sovellettavaksi
tilanteessa, jossa vahingonkorvausvaatimus esitetään
rikosprosessin yhteydessä. Jos rikokseen perustuvaa korvausvaatimusta käsitellään
erikseen riita-asiain oikeudenkäyntimenettelyssä,
ryhmäkannelaki voi tulla sovellettavaksi. Lakia ei sovelleta
hallintoviranomaisessa. Ryhmäkannelaki ei siten tule sovellettavaksi ympäristönsuojelulain
11 luvun mukaisessa korvausasian käsittelyssä silloin,
kun asia käsitellään hallintoviranomaisessa.
Jos edellä tarkoitettu vahingonkorvausvaatimus käsitellään
riita-asiana yleisessä tuomioistuimessa, ryhmäkannelaki
tulee sovellettavaksi edellyttäen, että muut edellytykset
lain soveltamiselle ovat täyttyneet. Ryhmäkannelakia
ei sovelleta niissä ympäristövahinkolain
12 §:ssä lueteltujen lakien mukaisissa
menettelyissä, joissa ympäristövahinko määrätään
korvattavaksi noudattaen ympäristövahinkolain
aineellisia säännöksiä.
Pykälän 2 ja 3 momentin perustelut kuten HE:n
1 §:n 2 ja 3 momentin perustelut.
2 §. Ryhmäkanteen edellytykset.
Pykälään ehdotetaan otettavaksi säännös
siitä, millainen asia voidaan käsitellä ryhmäkanteena.
Ryhmäkannetta koskevassa oikeudenkäynnissä käsiteltävien kysymysten
tulee olla ryhmän jäsenille siten yhteisiä,
että asia käytännössä on
käsiteltävissä samassa oikeudenkäynnissä.
Säännöksellä rajataan ryhmäkanteen
käyttö niihin tilanteisiin, joissa ryhmäkanne
on muita käsittelymuotoja tarkoituksenmukaisempi tapa käsitellä kanteessa
esitetyt vaatimukset. Ehdotuksen 1 §:n 3 momentin
nojalla tulee pykälässä mainittujen edellytysten
lisäksi sovellettaviksi yleiset oikeudenkäynnin
edellytyksiä koskevat säännökset.
(1 momentin perustelut kuten HE:n 2 §:n 1 momentin
perustelut.)
2 mom. Lakiin ehdotetaan otettavaksi säännös
järjestöryhmäkanteista ympäristöasioissa.
Kanneoikeus on toissijainen. Siitä säädettäisiin
lain 5 §:ssä. Lain 2 §:n
2 momenttiin ehdotetaan otetavaksi erityiset edellytykset järjestöryhmäkanteita
varten. Pykälän 2 momentin mukaan toissijaisen
kanneoikeuden käyttäminen edellyttää 1
momentissa lueteltujen edellytysten täyttymisen lisäksi,
että yhdistys tai säätiö lain 5 §:ssä säädetyt
ja sen taloudelliset edellytykset huomioon ottaen voi toimia asiassa
kantajana ja että sen voidaan katsoa pystyvän
asianmukaisella tavalla huolehtimaan sen ryhmän eduista,
jota kanne koskee. Lain 5 §:ssä säädettyjä edellytyksiä selostetaan
mainitun pykälän perusteluissa.
Kantajan säännöksessä tarkoitetun
kelpoisuuden varmistaminen on järjestöryhmäkanteen osalta
tärkeää. Ryhmäkanteessa kaikilla
ryhmän jäsenillä on esittää vastaajaa
kohtaan vaatimus, joka on mahdollinen saattaa vireille erilliskanteena
tuomioistuimessa. Ryhmäkanteessa kantaja edustaa yksin
kaikkia vaatimusten esittäjiä. Ryhmäkanne
johtaa oikeusvoimaiseen ratkaisuun, joka sitoo kaikkia ryhmän
jäseniä. Koska kysymys on laajan ryhmän
oikeudellisesta intressistä, on perusteltua varmistaa,
että kantajan edellytykset asian hoitamiseen ovat asianmukaiset.
Kanneoikeuden käyttäminen edellyttää,
että järjestöllä on taloudelliset
edellytykset toimia asiassa asianosaisena. Tämä tarkoittaisi
ensisijaisesti sitä, että järjestöllä tulee
olla resurssit vastata niistä juoksevista kuluista, joita
kanteen ajamisesta aiheutuu. Mikään ei kuitenkaan
estä sitä, että järjestö kartuttaa
käyttövarojansa esimerkiksi keräämällä jäseniltään
maksun kanteen nostamisen tukemiseksi. Vastapuolen oikeudenkäyntikulujen
korvaamisvelvoitteen osalta lakiin ehdotetaan otettavaksi vakuuden asettamista
koskeva säännös. Lisäksi, ottaen huomioon
ryhmän jäsenten vaatimusten sisältö ja
perusteet, ryhmän ja kantajan välillä ei
saa olla kannetta koskevia intressiristiriitoja. Rajoituksia yhteisön
jäsenmäärän tai iän
suhteen ei lakiin ehdoteta otettavaksi.
Kuten pykälän 1 momentin edellytystenkin osalta,
käräjäoikeuden on jätettävä kanne
tutkimatta, jos se katsoo, että 2 momentissa olevat edellytykset
kanteen nostamiselle eivät ole täyttyneet.
3 §. Toimivaltainen tuomioistuin.
(Perustelut kuten HE:n 3 §:n perustelut.)
4 §. Kanneoikeus.
(4 §:n 1 momentin perustelut kuten HE:n 4 §:n
1 momentin perustelut.)
4 §:n 2 mom. Pykälän
2 momentissa säädetään toimivaltaisista
viranomaisista. Ehdotetaan, että kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan
välisessä riita-asiassa toimivaltainen viranomainen
on kuluttaja-asiamies ja vastaavasti ympäristövahinkoa
koskevassa riita-asiassa Länsi-Suomen ympäristökeskus.
5 §. Toissijainen kanneoikeus.
Ryhmäkannelaissa säädetään
ensisijaisesti viranomaisaloitteisesta ryhmäkanteesta ja
ryhmäkanteen käsittelyssä noudatettavista
erityisistä menettelysäännöksistä.
Ehdotetaan, että myös tietyn määritelmän
täyttävillä rekisteröidyillä yhdistyksillä ja
säätiöillä on ympäristövahinkoasioissa
toissijainen oikeus nostaa ryhmäkanne.
1 mom. Pykälän 1 momentissa säädetään,
että tilanteessa, jossa Länsi-Suomen ympäristökeskus
ei pane vireille ryhmäkannelain mukaista ryhmäkannetta,
toissijainen kanneoikeus on rekisteröidyllä yhdistyksellä tai
säätiöllä, jonka tarkoituksena
on asuinympäristön viihtyisyyden, ympäristön-
tai luonnonsuojelun taikka kalastuksen, maanviljelyn, poron- tai
metsänhoidon edistäminen ja jonka toimialueella
ympäristövahinkolaissa tarkoitettu vahinko on
ilmennyt.
Järjestön toimialue voi käsittää koko
valtakunnan tai se voi koskea esimerkiksi tietyn kunnan tai sen
osan aluetta. Näin on myös ammatinharjoittamista
edistävien järjestöjen osalta. Ammattikalastusta
tai poronhoitoa edistävän yhdistyksen toimialue
voi olla hyvinkin rajoittunut, esimerkiksi koskea vain tietyllä alueella
ammattimaisesti harjoitettavan toiminnan edistämistä. Järjestön
kanneoikeus määräytyy sen mukaan, millä tavoin
yhteisön tarkoitus ja toimialue on määritelty
sen säännöissä. Arviota tehtäessä huomiota
tulee myös kiinnittää yhdistyksen tosiasialliseen
toimintaan. Yhdistyksen toiminnan ja ajettavan ryhmäkanteen
välillä tulisi olla yhteys. Lisäksi edellytetään,
että yhdistys tai säätiö on
rekisteröity. Rekisteröintiä koskevalla vaatimuksella
pyritään osaltaan varmistumaan siitä,
että kanneoikeutta ei käytetä vahingoittamistarkoituksessa.
Toissijainen kanneoikeus on ensisijaisesti yleishyödyllisillä järjestöillä.
Ammatinharjoittamisen edistämistä ajavaa järjestöä ei
voida määritellä yleishyödylliseksi,
mutta järjestön tavoitteena tulisi olla edistää edustamansa
ammattikunnan yleisiä etuja.
Ryhmäkanneoikeudenkäynnissä yleishyödyllinen
järjestö ajaisi yksityistä etua. Kanneoikeuden
käyttäminen ei siten edellytä sitä,
että yhdistyksellä tai säätiöllä olisi
oma välitön intressi asiassa tai että yksityisen
edun edistäminen on kirjattu sen sääntöihin.
Kaupunginosayhdistys voi toimia kantajana esimerkiksi lentomelua
tai hajuhaittaa koskevassa asiassa, jolloin se edustaisi niitä ryhmään
ilmoittautuneita, jotka kanteen mukaan ovat kärsineet ympäristövahinkolain
mukaan korvattavaa vahinkoa.
Järjestöjen toissijaisella kanneoikeudella mahdollistettaisiin
ryhmäkanteen nostaminen sellaisessa tilanteessa, jossa
aihetta kanteen nostamiseen ehkä olisi, mutta Länsi-Suomen
ympäristökeskus katsoo, ettei sillä syystä tai
toisesta ole edellytyksiä kanteen ajamiseen.
Koska kanneoikeus on toissijainen, pykälän
2 momentissa säädettäisiin, että Länsi-Suomen ympäristökeskus
tekee edellä mainitun yhdistyksen tai säätiön
pyynnöstä päätöksen
siitä, ettei se käytä asiassa kanneoikeuttaan.
Ympäristökeskuksen päätöksessä ei
perusteltaisi kanneoikeuden käyttämättä jättämistä eikä muutenkaan otettaisi
mitään kantaa itse asiaan. Päätös
on tältä osin muodollinen edellytys kanteen nostamiselle.
3 mom. Ryhmän jäsenten oikeusturvan
varmistamiseksi ehdotetaan lakiin otettavaksi säännös
asianajajapakosta järjestöryhmäkanteissa. Pykälän 3
momentin mukaan yhdistystä tai säätiötä tulisi
oikeudenkäynnissä avustaa asiamies. Asiamiehen
on oltava asianajaja tai, jos siihen on erityinen syy, muu oikeustieteen
kandidaatin tutkinnon suorittanut henkilö, joka lain mukaan saa
olla asiamiehenä.
6 §. Ryhmäkanteen vireillepano.
1 momentin perustelut kuten HE:n 5 §:n 1
momentti.
2 mom. Pykälän 2 momentissa säädetään
niistä tiedoista, jotka haastehakemuksessa on ilmoitettava
silloin, kun ryhmäkanne nostetaan toissijaisen
kanneoikeuden perusteella. Momentin mukaan haastehakemukseen on
tällöin liitettävä Länsi-Suomen
ympäristökeskuksen päätös
siitä, ettei se nosta asiassa ryhmäkannetta, ja
lisäksi 2 §:n 2 momentissa edellytetty
selvitys. Lain 2 §:n 2 momentin mukaan toissijaisen
kanneoikeuden käyttäminen edellyttää,
että tuomioistuin katsoo yhteisön ryhmäkanteen
osalta oikeudenkäyntikelpoiseksi. Kuten 2 §:n
perusteluissa on todettu, kanneoikeuden käyttäminen edellyttää,
että yhteisöllä on taloudelliset ja muut
edellytykset toimia asiassa asianosaisena. Yhdistyksen tai säätiön
taloudellinen tilanne on selvitettävissä esimerkiksi
toimittamalla käräjäoikeudelle viime
vuoden tase tai muuta sellaista. Yhdistys voi myös esittää kartuttaneensa
varojaan nimenomaan ryhmäkannetta silmällä pitäen.
Järjestön tavoitteiden tulee olla siten yhtenevät
ryhmän jäsenten vaatimusten kanssa, ettei intressiristiriitoja
synny. Tämän selvittämiseksi haastehakemukseen
on liitettävä yhdistyksen tai säätiön
säännöt. Säännöt
eivät saa olla siten laaditut, että yhdistyksen
tavoitteet ja sen käytössä olevat keinot
näiden tavoitteiden saavuttamiseksi käytännössä rajaavat
kantajana toimimisen ryhmäkanneasiassa yhdistyksen toimialan
ulkopuolelle. Lisäksi yhdistyksen tosiasiallisen toiminnan
ja ryhmäkanteena ajettavan asian välillä tulee
olla asianmukainen yhteys.
Pykälän 3 momentin perustelut vastaavat HE:ssä pykälän
2 momentin perusteluja.
Lakialoitteen 7—20 §:n perustelut kuten hallituksen
esityksen 6—19 §:n perustelut.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Ryhmäkannelaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan kuluttaja-asiamiehen toimivallan
mukaisessa laajuudessa kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisen
riita-asian käsittelyyn ryhmäkanteena sekä ympäristövahinkojen korvaamisesta
annetussa laissa (737/1994) tarkoitettua
vahinkoa koskevan riita-asian käsittelyyn ryhmäkanteena.
(2 ja 3 mom. kuten HE)
2 §
Ryhmäkanteen edellytykset
(1 mom. kuten HE)
Jos kysymys on toissijaisen kanneoikeuden käyttämisestä,
asian käsittely ryhmäkanteena edellyttää lisäksi,
että yhdistys tai säätiö 5 §:ssä säädetyt
ja yhdistyksen tai säätiön taloudelliset edellytykset
huomioon ottaen voi toimia asiassa kantajana ja että sen
voidaan katsoa pystyvän asianmukaisella tavalla huolehtimaan
sen ryhmän eduista, jota kanne koskee. (Uusi)
4 §
Kanneoikeus
Toimivaltainen viranomainen panee kantajana vireille ryhmäkanteen
ja käyttää siinä asianosaisena
puhevaltaa.
Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä riita-asiassa
toimivaltainen viranomainen on kuluttaja-asiamies. Ympäristövahinkojen
korvaamisesta annetussa laissa tarkoitettua vahinkoa koskevassa
riita-asiassa toimivaltainen viranomainen on Länsi-Suomen
ympäristökeskus.
5 §
Toissijainen kanneoikeus (Uusi)
Jos Länsi-Suomen ympäristökeskus
ei pane vireille tämän lain mukaista ryhmäkannetta, toissijainen
kanneoikeus on rekisteröidyllä yhdistyksellä tai
säätiöllä, jonka tarkoituksena
on asuinympäristön viihtyisyyden, ympäristön-
tai luonnonsuojelun taikka kalastuksen, maanviljelyn, poron- tai
metsänhoidon edistäminen ja jonka toimialueella
ympäristövahinkojen korvaamisesta annetussa laissa
tarkoitettu vahinko on ilmennyt.
Länsi-Suomen ympäristökeskus tekee
edellä mainitun yhdistyksen tai säätiön
pyynnöstä päätöksen
siitä, ettei se käytä asiassa kanneoikeuttaan.
Yhdistystä tai säätiötä tulee
oikeudenkäynnissä avustaa asiamies. Asiamiehen
tulee olla asianajaja tai, jos siihen on erityinen syy,
muu oikeustieteen kandidaatin tutkinnon suorittanut henkilö,
joka lain mukaan saa olla asiamiehenä.
6 §
Ryhmäkanteen vireillepano
(1 mom. kuten HE:n 5 §:n 1 mom.)
Jos kysymys on toissijaisen kanneoikeuden käyttämisestä,
haastehakemukseen on liitettävä tämän
lain 5 §:ssä tarkoitettu päätös
ja 2 §:n 2 momentissa edellytetty selvitys. (Uusi)
(3 mom. kuten HE:n 5 §:n 2 mom.)
7 §
Ilmoittaminen ryhmäkanteen käsittelyn alkamisesta
(1 ja 2 mom. kuten HE:n 6 §)
Jos kysymys on toissijaisen kanneoikeuden käyttämisestä,
kantajan on vastaajan viimeistään vastauksessaan
sitä vaatiessa asetettava käräjäoikeuden
hyväksymä vakuus niistä kohtuullisista
oikeudenkäyntikuluista, jotka kantaja saattaa joutua korvaamaan
vastaajalle. Vakuuden asettamiseen sovelletaan soveltuvin osin mitä ulosottolain
(37/1895) 3 luvun 43 §:n
2 momentissa sekä 44—47 §:ssä säädetään.
Jos hyväksyttävää vakuutta ei
aseteta, kanne on jätettävä tutkimatta.
(Uusi)
8—20 §
(Kuten HE:n 7—19 §)
_______________
2.
Laki
Kuluttajavirastosta annetun lain muuttamisesta
_______________
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2006
- Annika Lapintie /vas
- Mikko Immonen /vas
- Esko-Juhani Tennilä /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Outi Ojala /vas
- Minna Sirnö /vas
- Matti Kauppila /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Jaakko Laakso /vas
- Mikko Kuoppa /vas
- Rosa Meriläinen /vihr