Perustelut
Euroopan unionin komissio on maaliskuussa 2012 antanut ehdotuksen
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi rikoshyödyn
jäädyttämisestä ja
menetetyksi tuomitsemisesta Euroopan unionissa.
Direktiiviehdotuksesta saavutettiin yleisnäkemys
joulukuussa 2012 pidetyssä oikeus- ja sisäasiain
neuvostossa. Sen jälkeen on käyty trilogineuvotteluja
Euroopan parlamentin, neuvoston ja komission kantojen yhteensovittamiseksi.
Puheenjohtajiston tarkoituksena on saada trilogineuvottelut päätökseen
lokakuun lopussa ja direktiivi sen jälkeen lopullisesti
hyväksytyksi.
Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan Suomen lainsäädäntö vastaa
jo nykyisin pitkälti direktiiviehdotuksen säännöksiä.
Poikkeuksena tästä on erityisesti niin sanottu
laajennettu hyötykonfiskaatio, josta säädetään
rikoslain 10 luvun 3 §:ssä ja direktiiviehdotuksen
4 artiklassa, sekä kolmansille siirrettyjen varojen menetetyksi
tuomitseminen, josta säädetään
rikoslain 10 luvun useissa säännöksissä ja
direktiiviehdotuksen 6 artiklassa. Lakivaliokunta on aikaisemmissa
lausunnoissaan (LaVL 7/2012 vp ja LaVL 13/2012 vp)
ottanut kantaa viimeksi mainittuun kysymykseen eikä katso
tarpeelliseksi lausua asiasta enemmälti.
Lakivaliokunta ei ole aikaisemmissa lausunnoissaan ottanut kantaa
laajennettuun hyötykonfiskaatioon, koska neuvoston hyväksymä yleisnäkemys
ei olisi aiheuttanut tarvetta muuttaa voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Valtioneuvoston jatkokirjelmän ja saadun lisäselvityksen
mukaan direktiiviehdotuksen 4 artiklan säännös laajennetusta
hyötykonfiskaatiosta on muuttunut trilogineuvottelujen
aikana tavalla, joka aiheuttaisi tarpeen muuttaa sitä koskevaa
rikoslain 10 luvun 3 §:ää.
Neuvoston yleisnäkemyksenä hyväksymän version
mukaan laajennetun hyötykonfiskaation tuli olla mahdollinen
tilanteessa, jossa henkilö tuomitaan vakavasta rikoksesta,
joka voi tuottaa taloudellista hyötyä. Lisäksi
tuomioistuimen tuli olla erityisten tosiseikkojen ja saatavilla
olevien todisteiden perusteella vakuuttunut, että omaisuus
on peräisin rikollisesta toiminnasta. Laajennetun hyötykonfiskaation
ala direktiivissä on laajentunut lähinnä kahdessa
suhteessa.
Edellytykset ovat nyt muuttuneet siten, että rikokselta
edellytetty vakavuuden kriteeri on poistettu. Viimeisimmän
17.10.2013 päivätyn direktiiviehdotuksen mukaan
laajennettu hyötykonfiskaatio koskisi lähtökohtaisesti
rikoksia, joista säädetty enimmäisrangaistus
on vähintään neljä vuotta vankeutta.
Lakivaliokunnan mukaan tällaisia tekoja voidaan pitää vakavina
rikoksina. Toisaalta laajennetun hyötykonfiskaation tulisi
olla käytettävissä myös eräissä muissa
4 artiklassa mainituissa rikoslajeissa, joista on olemassa EU:ssa
harmonisoitua lainsäädäntöä. Näitä rikoksia
ovat eräät direktiivissä 2011/93/EU
säädetyt lapsipornografian valmistamiseen ja levittämiseen
liittyvät rikokset, eräät tietoverkkorikosdirektiivissä (2013/40/EU)
säädetyt rikokset, puitepäätöksessä 2008/841/YOS tarkoitettu
osallistuminen järjestäytyneen rikollisjärjestön
toimintaan ja eräät EU:n lainsäädäntöinstrumenteissa
kriminalisoitaviksi edellytetyt lahjusrikokset.
Lakivaliokunnan mukaan direktiiviehdotuksen 4 artiklasta seuraisi
tarve laajentaa rikoslain 10 luvun 3 §:n 1 momentin
1 kohdan säännöstä siten, että laajennettuun
hyötykonfiskaatioon voidaan voimassa olevassa säännöksessä tarkoitettujen
tilanteiden lisäksi tuomita henkilö, joka on syyllistynyt
rikoslain 17 luvussa rangaistavaksi säädetyn sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan
kuvan levittämiseen tai esittämiseen direktiivissä edellytetyn
mukaisesti, rikollisjärjestön toimintaan osallistumiseen
(RL 17:1a) ja eräisiin rikoslain 16, 30 ja 40
luvuissa säädettyihin lahjusrikoksiin.
Tietoverkkorikosdirektiivissä tarkoitetut rikokset sen
sijaan täyttävät todennäköisesti
rikoslain 38 luvun 6 §:n mukaisen törkeän
tietoliikenteen häirinnän, 7 b §:n
mukaisen törkeän tietojärjestelmän
häirinnän sekä rikoslain 35 luvun 2 §:n
mukaisen niin sanotun törkeän datavahingonteon
tunnusmerkistön sen jälkeen kun tietoverkkorikosdirektiivi
on pantu täytäntöön. Neuvottelujen
ollessa vielä kesken epäselvää on
se, tulisiko laajennettu hyötykonfiskaatio ulottaa myös
vaaran aiheuttamiseen tietojenkäsittelylle (RL 34:9a).
Lakivaliokunnan mukaan valtioneuvoston kirjelmässä ja
sitä täydentäneessä lisäselvityksessä esitetyt
direktiiviehdotuksen muutokset ovat hyväksyttävissä,
koska rikoshyödyn takaisinsaanti on merkittävä toimi
rikollisuuden ehkäisemisessä eivätkä direktiiviehdotuksen
aiheuttamat lainsäädäntömuutokset
ole ristiriidassa rikoslain menettämisseuraamussääntelyn perusratkaisujen
kanssa.
Trilogivaiheen aikana myös eräisiin muihin artikloihin
on tullut sanamuototarkistuksia, mutta ei sellaisia sisällöllisiä muutoksia,
joilla olisi merkitystä Suomen lainsäädännön
tai lakivaliokunnan lausunnoissa LaVL 7/2012 vp ja LaVL 13/2012 vp esille
nostettujen kysymysten kannalta.
Lakivaliokunta kiinnittää lisäksi
huomiota siihen, että direktiiviehdotus sallii eräiden
lakivaliokunnan aikaisemmissa lausunnoissa tärkeinä pitämien
kansallisten ratkaisujen säilyttämisen. Takavarikosta
voi päättää pidättämiseen oikeutettu
virkamies, ja menettämisseuraamusperusteisesti jäädytettyä omaisuutta
voidaan käyttää asianomistajan vahingonkorvauksen suorittamiseen.
Erityisesti valiokunta toteaa pitävänsä tärkeänä asianomistajalle
tulevan vahingonkorvauksen turvaamista.