Perustelut
Laki työneuvostosta ja eräistä työsuojelun poikkeusluvista
Lakiehdotuksen perusratkaisu.
Hallituksen esityksen ensimmäisen lakiehdotuksen mukaan työneuvosto
toimii edelleen oikeusturvaelimenä, kuten voimassa
olevankin lain mukaan. Lakiehdotuksen perusratkaisu poikkeaa kuitenkin
muutoin nykyisestä järjestelystä, koska
työneuvoston ei enää ehdoteta käsittelevän
muutoksenhakuasioita vaan sen sijaan toimivan oikaisuvaatimuksia
tutkivana hallintoelimenä. Oikaisuvaatimukset ratkaistaan
työneuvostossa erityisessä kokoonpanossa, jossa
ehdotetun 5 §:n 2 momentin perusteella lakivaliokunnan
mielestä on riittävästi turvattu päätöksenteon
riippumattomuus ja puolueettomuus. Muutosta työneuvoston
oikaisuasiassa antamaan päätökseen haetaan
työtuomioistuimelta valittamalla.
Ehdotuksen mukainen valitustie poikkeaa hallintolainkäytössä yleensä käytetystä järjestelystä,
jossa hallintoviranomaisen päätöksestä voidaan
valittaa alueelliseen hallinto-oikeuteen ja hallinto-oikeuden päätöksestä edelleen
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Muutoksenhaun ohjaamista työtuomioistuimeen
esityksessä (s. 16/II) perustellaan viittaamalla
työtuomioistuimen asemaan työelämän
tuntemusta omaavana erityistuomioistuimena. Lähtökohtaisesti
erityisasiantuntemus on kuitenkin turvattavissa erilaisin ratkaisuin
myös alueellisissa hallintotuomioistuimissa. Lakiehdotuksessa
tarkoitettujen, poikkeuslupa-asioita koskevien valitusten erittäin
vähäinen määrä puoltaa
kuitenkin niiden keskitettyä käsittelyä.
Lakivaliokunta katsoo, että tässä tapauksessa
on näin ollen erityisiä syitä ehdotetun
muutoksenhakujärjestelyn omaksumiseen.
Oikaisuvaatimuksen tekemiseen oikeutetut.
Oikaisua ja muutoksenhakua koskevat lakiehdotuksen säännökset
antavat yksityiskohdissaan aihetta arvosteluun. Merkittävin
puute on 11 §:n 2 momentissa, jossa säädetään
oikeudesta oikaisuvaatimuksen tekemiseen. Säännöksen
mukaan oikaisuvaatimuksen saisivat tehdä yhtäältä poikkeusluvan
hakija ja toisaalta ne työntekijöiden edustajat
tai työntekijät, joita on kuultu tai joita olisi
pitänyt kuulla ennen kuin työsuojelupiirin työsuojelutoimisto
teki ratkaisun poikkeuslupa-asiassa. Ehdotetussa 10 §:n
1 momentissa kuulemisvelvollisuus on puolestaan määritelty
melko rajoitetusti. Valitusoikeus taas on vain oikaisuvaatimuksen
tehneillä, joten myös valitusoikeus on asiallisesti
kytketty kuulemisvelvollisuutta koskevaan sääntelyyn.
Tämä kytkentä johtaa lakivaliokunnan
käsityksen mukaan siihen, etteivät muutosta työsuojelupiirin työsuojelutoimiston
päätökseen voi hakea kaikki ne, joiden
oikeutta tai velvollisuutta päätös koskee.
Ottaen huomioon myös perustuslain 21 §:n
1 momentti valitusoikeuden tulisi olla ehdotettua laajempi. Tämän
vuoksi lakivaliokunta esittää, että
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
lisää ehdotettuun 11 §:n 2 momenttiin
uuden 3 kohdan, jonka mukaan oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen on
myös sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun
työsuojelupiirin työsuojelutoimiston poikkeuslupa-asiassa
tekemä päätös välittömästi
vaikuttaa.
Valituskiellosta säätäminen.
Työsuojelupiirin poikkeuslupa-asiassa antamaan päätökseen
on hallintolainkäyttölain (586/1996)
perusteella oikeus hakea muutosta toimivaltaiselta alueelliselta
hallinto-oikeudelta. Ehdotettu 11 §:n mukainen oikaisumenettely
ei itsessään ainakaan selvästi estä tällaista
suoraa muutoksenhakua, ellei lakiin oteta nimenomaista valituskieltoa.
Koska oikaisumenettelyn on selvästi tarkoitettu korvaavan
muutoksenhaun hallinto-oikeuteen, lakivaliokunta esittää,
että
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
lisää 11 §:n 1 momenttiin
uuden toisen virkkeen, joka kuuluu seuraavasti: "Päätökseen
ei saa hakea muutosta valittamalla."
Työneuvoston puheenjohtajan tekemät ratkaisut.
Ensimmäisen lakiehdotuksen 5 §:n 4 momentissa
säädetään puheenjohtajan tai
hänen sijaisensa oikeudesta yksin ratkaista työneuvoston
käsiteltäväksi saatettu oikaisuvaatimus.
Edellytyksenä tällaiselle käsittelytavalle
on, että asia on kiireellinen tai että päätös
asiassa voidaan perustaa työneuvoston kantaa ilmaisevaan,
samanlaatuisessa asiassa aikaisemmin annettuun päätökseen.
Työneuvoston on kuitenkin ensimmäisessä ratkaisua
seuraavassa istunnossaan päätettävä,
hyväksyykö se puheenjohtajan päätöksen. Jollei
päätöstä hyväksytä,
asiasta on tehtävä "uusi päätös".
Säännösehdotus vastaa pääkohdiltaan
voimassa olevan lain 10 c §:n 3 momenttia. Kun kyseinen
pykälä vuonna 1978 lisättiin lakiin,
tarkoituksena oli, että puheenjohtaja antaa nimenomaan
väliaikaisen ratkaisun (ks. HE 210/1978
vp, s. 7/II). Säännös
on nyt esillä olevassa ehdotuksessa kuitenkin muotoiltu
niin, että puheenjohtajan antama ratkaisu voidaan ymmärtää itsenäiseksi
ja sellaisena myös valituskelpoiseksi päätökseksi.
Tämä taas mahdollistaisi tilanteen, jossa puheenjohtajan
ratkaisusta olisi jo valitus vireillä työneuvoston
ratkaistessa asian uudelleen. Tällaisen tulkinnan välttämiseksi
lakivaliokunta esittää, että työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta selventää 5 §:n 4
momenttia esimerkiksi seuraavasti:
Puheenjohtaja tai hänen estyneenä ollessaan
hänen sijaisensa voi yksin ratkaista työneuvoston
käsiteltäväksi saatetun 9 §:ssä tarkoitettua
poikkeuslupaa koskevan oikaisuvaatimuksen, jos
asia
on kiireellinen tai jos päätös voidaan
perustaa työneuvoston samanlaatuisessa asiassa
aikaisemmin antamaan päätökseen. Puheenjohtajan
on viipymättä saatettava päätöksensä työneuvoston
käsiteltäväksi. Puheenjohtajan päätöstä on noudatettava,
kunnes työneuvosto on ratkaissut asian. Puheenjohtajan
tämän momentin nojalla tekemään
päätökseen ei saa erikseen hakea muutosta.
Oikaisuvaatimuksen käsittely työneuvostossa.
Lakiehdotuksen 12 § sisältää säännökset
oikaisuvaatimuksen käsittelystä työneuvostossa.
Pykälän 1 momentin mukaan oikaisuvaatimus on käsiteltävä työneuvostossa
kiireellisenä. Oikaisuvaatimus voidaan säännöksen
mukaan myös käsitellä ja ratkaista odottamatta
oikaisuvaatimuksen tekemiseen varatun ajan päättymistä. Momentin
viimeisen virkkeen mukaan oikaisuvaatimuksen ratkaiseminen ei estä työneuvostoa tutkimasta
ja ratkaisemasta toisen oikaisuvaatimuksen tekijän samasta
päätöksestä tekemää oikaisuvaatimusta
ja siinä yhteydessä muuttamasta päätöstään.
Ehdotettu säännös on varsin erikoinen,
koska sitä sovellettaessa voi syntyä tilanne,
että työneuvosto toisen oikaisuvaatimuksen vuoksi
muuttaa aiemmin samassa asiassa tekemäänsä päätöstä,
johon jo on ehditty hakea muutosta työtuomioistuimelta.
Säännöksellä ilmeisesti tavoitellaan
oikaisuvaatimusten mahdollisimman nopeaa käsittelyä.
Tämän tavoitteen saavuttamiseksi ja edellä kuvatun
tilanteen välttämiseksi lakivaliokunta esittää,
että
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
poistaa 12 §:n 1 momentin toisen ja kolmannen virkkeen
ja samalla lyhentää 11 §:n 1 momentissa
oikaisuvaatimuksen tekemiselle varatun ajan 14 päivään.
Jos lakivaliokunnan esittämä muutos tehdään, tulee
samalla ottaa huomioon, että työtuomioistuimelle
tehtävää valitusta varten säädetty
määräaika on 11 §:n 3 momentissa
lakiteknisesti rakennettu 1 momenttiin tehdyn viittauksen varaan.
Koska työtuomioistuimelle tehtävän valituksen
määräaikaa ei ilmeisesti ole tarpeen
lyhentää 14 vuorokauteen, pykälän
3 momentissa on erikseen säädettävä valituksen
tekemiselle 30 päivän määräaika.
Lakiehdotuksen systematiikka.
Lakivaliokunta on lopuksi kiinnittänyt huomiota ensimmäisen lakiehdotuksen
systematiikkaan. Ehdotettu 11 § sisältää nyt
säännökset sekä oikaisuvaatimuksen
tekemiseen oikeutetuista, oikaisuvaatimuksen tekemisestä että myös
muutoksenhausta työneuvoston oikaisuvaatimuksesta antamaan
päätökseen. Vasta 12 §:ssä säädetään
oikaisuvaatimuksen käsittelyjärjestyksestä työneuvostossa. Lain
johdonmukaisuutta parantaisi esimerkiksi 11 §:n 3 momentin
irrottaminen erilliseksi, nykyisen 12 §:n jälkeen
sijoitettavaksi pykäläksi.