Perustelut
Yleistä
Luottotietorekisteriin voidaan merkitä muun muassa
konkurssia, velkajärjestelyä, tuomiolla todettua
maksun laiminlyöntiä ja ulosottoa koskeva maksuhäiriötieto.
Nyt käsiteltävänä olevan hallituksen
esityksen keskeisimmät ehdotukset koskevat luottotietorekisteriin
talletettavia ulosottotietoja. Lakivaliokunta kannattaa esitykseen sisältyvien
lakiehdotusten hyväksymistä. Esitys on huolellista
työtä, ja siinä on otettu tasapainoisesti
huomioon sekä velallisen aseman parantamiseen että luotonantajan
luottoriskin pienentämiseen liittyvät näkökohdat.
Ulosottoperusteen määräajan umpeen
kulumisen vaikutus maksuhäiriömerkintöihin
Ulosottoperusteen määräaikaisuus
Vuonna 2008 voimaan tulleessa ulosottokaaressa (705/2007)
säädetään määräaika
ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuudelle.
Ulosottoperusteen määräaika koskee luonnollisen
henkilön velkoja, ja se on pääsääntöisesti
15 vuotta. Määräaika on kuitenkin 20
vuotta esimerkiksi silloin, kun velkoja on luonnollinen henkilö. Kun
ulosoton määräaika päättyy,
saatava vanhentuu lopullisesti. Sääntelyn taustalla
on tarve asettaa enimmäiskesto kansalaisten velkavastuulle,
sillä velkaongelmat ovat omiaan aiheuttamaan ja pahentamaan
syrjäytymistä.
Nyt käsiteltävänä olevan
esityksen keskeinen ehdotus on, että kun ulosottoperusteen
15 tai 20 vuoden määräaika on
kulunut umpeen ja saatava on lopullisesti vanhentunut, maksuhäiriömerkintä poistetaan
luottotietorekisteristä. Vastaavansisältöinen
ehdotus sisältyi vuonna 2006 annettuun luottotietolakia
koskevaan hallituksen esitykseen (HE 241/2006
vp), mutta sitä ei eduskuntakäsittelyssä hyväksytty.
Lakivaliokunta katsoi tuolloin, ettei täytäntöönpanokelpoisuuden
määräajan päättymistä sinänsä voida pitää osoituksena
siitä, että kyseisen henkilön osalta
luotonantajan luottoriski olisi ainakaan merkittävästi
alentunut (LaVM 32/2006 vp).
Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan velalliselle näin ollen jää saatavaa
koskeva maksuhäiriömerkintä luottotietoihin,
vaikka ulosottoperusteen määräaika
on kulunut umpeen ja saatava on lopullisesti vanhentunut. Esityksen perusteluista
ilmenee, että velalliset ovat nykytilanteessa
joutuneet useilla eri tavoilla keskenään epätasa-arvoiseen
asemaan. Lakivaliokunta pitää esitystä tärkeänä velallisten
keskinäisen tasa-arvon edistämiseksi. Lisäksi
on tärkeää, että velallisia
tuetaan palaamaan yhteiskunnan aktiivisiksi toimijoiksi. Maksuhäiriömerkintä voi
eri tavoilla hankaloittaa velallisen elämää, esimerkiksi
estää vuokra-asunnon tai jopa työpaikan
saamisen. Tämä merkitsee sitä, ettei
saatavan lopullisen vanhentumisen taustalla olevia tavoitteita voida
täydellisesti saavuttaa. Uudistuksella on erityisesti merkitystä sellaisille 1990-luvun
laman aikana velkaantuneille, jotka eivät ole tämän
jälkeen saaneet uusia maksuhäiriömerkintöjä lisävelkaantumisen
vuoksi. Saadun arvion mukaan tällaisia henkilöitä on
tuhansia.
Julkisoikeudelliset saatavat
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin kysymys siitä,
miksei julkisoikeudellisen saatavan vanhentuminen vastaavasti johda
maksuhäiriömerkinnän poistamiseen luottotietorekisteristä. On
mahdollista ajatella, että velallisen näkökulmasta
kaikkia vanhentumistilanteita tulisi käsitellä maksuhäiriömerkintöjen
suhteen samalla tavalla. Lakivaliokunta kuitenkin katsoo, ettei asia
ole näin yksinkertainen. Ensinnäkin esityksessä tarkoitettu
15 tai 20 vuoden määräaika koskee niin
sanottuja yksityisoikeudellisia saatavia, esimerkiksi kauppa- tai
luottosopimukseen perustuvia velkasuhteita, joiden täytäntöönpano
ulosotossa edellyttää tuomioistuimen tuomiota
tai päätöstä. Julkisoikeudelliset
saatavat, kuten verot ja julkiset maksut, ovat puolestaan usein
lakisääteisiä ja perustuvat velkojan yksipuoliseen
päätökseen tai määräykseen.
Erityissäännösten nojalla julkisoikeudelliset
saatavat ovat myös suoraan ulosottokelpoisia eli ne voidaan
panna täytäntöön ulosotossa
ilman tuomiota tai päätöstä.
Julkisoikeudellisia saatavia koskee yleensä lyhyt, viiden
vuoden vanhentumisaika, jota ei voida katkaista. Viiden vuoden vanhentumisajalle
on erilaisia saatavakohtaisia syitä. Esimerkiksi veroissa
on kyse jatkuvasti kertyvästä velkamäärästä.
Ajatus on, että velallisella on kerrallaan perinnässä viiden
vuoden verovelat.
Kun esityksessä tarkoitettujen yksityisoikeudellisten
saatavien vanhentumisen taustalla on ajatus siitä, että velka
voidaan antaa anteeksi, kun sitä ei ole saatu perittyä edes
15 tai 20 vuoden aikana, viiden vuoden vanhentumisen taustalla ei
ole vastaavanlaista ajatusta. Lisäksi viiden vuoden vanhentumisaika
lasketaan esimerkiksi verojen ja maksujen osalta jo saatavan määräämistä tai
maksuunpanoa seuraavan vuoden alusta eli huomattavasti aikaisemmasta
ajankohdasta kuin tuomion antamisesta laskettava ulosoton 15 tai
20 vuoden määräaika. Valiokunnan näkemyksen
mukaan julkisoikeudellisten saatavien viiden vuoden vanhentumisaika
on niin lyhyt, että sen voidaan katsoa osoittavan suhteellisen
tuoretta maksun laiminlyöntiä. Julkisoikeudellisen
saatavan maksun laiminlyönti on tuoreempi myös
siinä mielessä, ettei velkojan tarvitse hankkia
erillistä ulosottoperustetta kyseisen saatavan perimiseksi
ulosottoteitse. Ulosottoperusteen hankkiminen yksityisoikeudellisesta
saatavasta voi sen sijaan kestää pitkäänkin.
Luotonantajien kannalta verraten tuoreiden maksuhäiriömerkintöjen
poistaminen luottotiedoista heikentäisi luottotietojen
kattavuutta ja vaikeuttaisi näin luotonantajan
mahdollisuuksia arvioida velallisen kykyä huolehtia maksuvelvoitteistaan.
Luottotietojen kattavuus heikentyisi myös sen vuoksi, että viiden
vuoden vanhentumisajan piiriin kuuluvien julkisoikeudellisten saatavien
määrä ulosotossa on merkittävä.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta katsoo, ettei viiden
vuoden vanhentumisaikaa voida esityksessä tarkoitetussa
suhteessa rinnastaa lopullisen vanhentumisen 15 tai 20 vuoden määräaikaan.
Pitkäkestoinen ulosotto
Pitkään jatkuva toistuvaistulon ulosmittaus
Ulosotosta annetaan nykyisin luottotietotoiminnan harjoittajille
varattomuustietoja. Varattomaksi toteaminen tarkoittaa
sitä, ettei velallisella ole ollut ulosmittauskelpoista
omaisuutta kyseisen saatavan täysimääräiseksi
perimiseksi ulosotossa. Kun edellä mainittua luottotietolakia
koskevaa hallituksen esitystä käsiteltiin eduskunnassa,
hallituksen edellytettiin ryhtyvän viipymättä toimenpiteisiin
luottotietolain täydentämiseksi siten, että ulosottorekisterin
julkisten tietojen merkitseminen luottotietorekisteriin
tulee mahdolliseksi. Nyt käsiteltävässä esityksessä ehdotetaankin
lisäksi, että ulosotosta annetaan luottotietotoiminnan
harjoittajalle tiedot myös niin sanotusta pitkäkestoisesta ulosotosta.
Ulosotto olisi pitkäkestoinen, jos toistuvaistulon ulosmittaus
on jatkunut kahden vuoden aikana vähintään
18 kuukautta. Tavoitteena on parantaa luottotietojen kattavuutta
ja luotettavuutta.
Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan, jos toistuvaistulon
ulosotto on jatkunut pitkän ajan, velallista voidaan pitää maksukyvyttömänä.
Tieto pitkäkestoisesta ulosotosta on siten merkityksellinen
tieto luotonantajan näkökulmasta. Lisäksi
velallisen kannalta on huomattava, että maksuhäiriömerkintä pitkäkestoisen
ulosoton perusteella voi myös ehkäistä velkaongelmien syvenemistä.
Toistuvaistulon ulosmittauksen kesto
Esityksen valiokuntakäsittelyssä on luottotietotoimintaa
edustavien puolelta esitetty, että maksuhäiriömerkintä tulisi
tehdä viimeistään silloin, kun toistuvaistulon
ulosmittaus on kestänyt kuusi kuukautta. Lakivaliokunta
kuitenkin katsoo, että ehdotetulle kahdelle vuodelle on asianmukaiset
perusteet. Luottotietolain lähtökohdan mukaan
luottotietorekisteriin saadaan kirjata vain sellaiset tiedot, jotka
ovat tarpeen luoton myöntämisen kannalta. Valiokunta
ei katso, että tieto tilapäisestä maksuongelmasta
olisi tällainen tieto. Lisäksi valiokunta toteaa,
että niitä tapauksia, joissa toistuvaistulon ulosotto
on kestänyt esimerkiksi kuusi kuukautta, on ulosotossa
merkittävä määrä. Jos
nämä tapaukset merkittäisiin luottotietorekisteriin,
maksuhäiriöiden määrä lisääntyisi
huomattavasti. Esityksen perusteluista ilmenee myös, että pienituloinen
velallinen joutuu luottotietorekisteriin suhteellisen vähäisestä velkamäärästä jo
kahden vuoden aikarajan perusteella. Jos maksuhäiriömerkinnän
tuottavan toistuvaistulon ulosmittausaika olisi tätä lyhyempi,
pienituloiset velalliset saisivat maksuhäiriömerkinnän
jo hyvin vähäisen velkamäärän
perusteella. On myös otettava huomioon, ettei
ulosotto ole ainoa menettely, jonka kautta maksuhäiriömerkinnän
voi saada. Jos velkoja on hankkinut saatavalleen yksipuolisen tuomion,
velallinen on jo kyseisen tuomion perusteella saanut kolme vuotta
kestävän maksuhäiriömerkinnän.
Kaikkea ulosotolla olevaa tietoa ei ole muutoinkaan perusteltua luovuttaa
liiketoimintana harjoitettavaan luottotietotoimintaan,
koska ulosottotiedot saadaan julkista valtaa käyttämällä.
Valiokunta ei myöskään katso, että ulosotosta
tulisi jo etukäteen ilmoittaa luottotietorekisteriin
niistä velallisista, joita koskevan toistuvaistulon ulosmittauksen
ulosottomies arvioi kestävän kaksi vuotta. Tällaisen
arvion jättäminen yksin ulosottomiehelle voisi
aiheuttaa velallisille oikeusturvaongelmia. Järjestely
ei myöskään kannustaisi velallista hoitamaan
velka-asioitaan kuntoon ennen kahden vuoden aikarajan
täyttymistä. Lisätehtävästä aiheutuisi
myös tuntuvia kustannuksia ulosottolaitokselle, eikä se
palvelisi ulosoton omaa toimintaa.
Soveltamisala
Maksuhäiriötieto pitkäkestoisesta
ulosmittauksesta tulee esityksen mukaan vain toistuvaistulon
eli lähinnä palkan tai eläkkeen ulosmittauksesta.
Soveltamisalan rajaus on valiokunnan mielestä perusteltu.
Esineulosmittauksessa aika, jonka kiinteistön, ajoneuvon
tai osakkeiden myynti ja ulosottokertymän selviäminen
vie, voi vaihdella merkittävästi. Tähän
vaikuttaa muun muassa ulosmitatun omaisuuden laatu ja kysyntä,
ulosottomiehen ripeys sekä tuomioistuimen mahdollisesti
määräämä ulosoton keskeytys.
Valiokunta katsoo, ettei luottotietomerkinnän tekeminen
voi olla riippuvainen tällaisista osin sattumanvaraisistakin
seikoista. Jollei velkoja saa saatavalleen täyttä suoritusta
ulosmitatun omaisuuden myyntituloksesta, ulosotto päättyy
varattomuusesteeseen. Tämä puolestaan johtaa maksuhäiriömerkintään
luottotietoihin.
Pitkäkestoinen ulosmittaus ei myöskään
koske sellaisia velallisia, joilla ei ole toistuvaistuloa.
Tämä ei kuitenkaan suojaa velallista maksuhäiriömerkinnältä.
Jos ulosottomies ei löydä velalliselta ulosmitattavaa
tuloa tai omaisuutta taikka velallinen muutoin välttelee
ulosottoa, asian käsittely ulosotossa päättyy
varattomuusesteeseen, josta seuraa maksuhäiriömerkintä.
Lisäksi valiokunta toteaa selvyyden vuoksi, että pitkäkestoisen
ulosoton piiriin kuuluvat myös sellaiset toistuvaistulon
ulosmittaukset, jotka on toteutettu ulosottokaaren 4 luvun 59 §:ssä tarkoitetun
maksusuunnitelman avulla. Tämä johtuu siitä,
että maksusuunnitelmalla kertyneet varat katsotaan ulosmitatuiksi,
jolloin ne ovat samassa asemassa kuin normaalilla ulosmittauksella
saadut varat (ulosottokaaren 4 luvun 62 §:n 2 momentti).
Siirtymäaika
Esityksessä ehdotetaan kahden vuoden siirtymäaikaa
pitkäkestoisen ulosoton käyttöönotolle. Tämä perustuu
siihen, että velallisille tulee antaa riittävä aika
pyrkiä saamaan velka-asiansa kuntoon, ennen kuin maksuhäiriömerkintä tulee pitkäkestoisesta
ulosotosta. Valiokunta pitää ehdotettua siirtymäaikaa
perusteltuna ottaen huomioon, että taloudellinen tilanne
on tällä hetkellä heikko. Kahden vuoden
siirtymäaikaa puoltaa myös se, että parin
lähivuoden aikana 1990-luvun alun laman aikana velkaantuneet
vapautuvat velkavastuustaan. Ei ole tarkoituksenmukaista, että tällaisissa
tapauksissa tehtäisiin ensin merkintä ulosoton
pitkäkestoisuuden perusteella, mutta se poistettaisiin
pian saatavan lopullisen vanhentumisen vuoksi. Kahden vuoden siirtymäaika
varmistaa myös sen, että ulosoton tietojärjestelmiin
ehditään tehdä tarvittavat pitkäkestoisen
ulosoton seurannan edellyttämät muutokset.
Tuomioistuimen vahvistamat sovinnot
Luottotietorekisteriin saa voimassa olevan lainsäädännön
mukaan tallettaa viranomaisen toteamana maksuhäiriötietona
tiedon tuomioistuimen vahvistamasta sovinnosta. Saadun selvityksen
mukaan maksuhäiriömerkinnän mahdollisuus
on käytännössä vaikeuttanut
sovintojen aikaansaamista. Lakivaliokunta pitää tärkeänä sovintojen
edistämistä ja kannattaa siten esitystä siitä,
ettei tuomioistuimen vahvistamasta sovinnosta seuraa maksuhäiriömerkintää.
Velkajärjestelytiedot
Maaliskuussa 2008 tuli voimaan yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain muutos (117/2008), jonka mukaan
velallisella on ehdoton oikeus saada maksuohjelma raukeamaan. Uudistuksessa
korostettiin tuolloin, ettei maksuohjelman rauettamisesta yleensä saisi
seurata velalliselle haitallisia seurauksia. Kyseisen uudistuksen
tavoitteiden kanssa on jossain määrin epäjohdonmukaista
se, että luottotietorekisteriin jää velkajärjestelyä koskeva
maksuhäiriömerkintä. Lakivaliokunta puoltaa
siten esitykseen sisältyvää ehdotusta
siitä, että yksityishenkilön velkajärjestelyä koskevat
tiedot poistetaan luottotietorekisteristä, kun maksuohjelma
on määrätty raukeamaan velallisen hakemuksesta.
Esityksen mukaan maksuhäiriömerkintä poistetaan
luottotietorekisteristä kolmen kuukauden kuluttua siitä,
kun velallinen osoittaa, että maksuohjelma on määrätty
raukeamaan hänen hakemuksestaan. Kolmen kuukauden aika
on perusteltu velkojien kannalta, sillä tuona aikana velkojat
voivat esimerkiksi tarvittaessa hankkia ulosottoperusteen. Valiokunnan
mielestä kyseinen aika ei ole kohtuuton velallisen kannalta.
Vaikka velkajärjestelytieto poistetaan luottotietorekisteristä,
sitä ei poisteta velkajärjestelyrekisteristä.
Valiokunta pitää tätä asianmukaisena
ottaen huomioon luottotietorekisterin ja velkajärjestelyrekisterin
erilaiset käyttötarkoitukset. Velkajärjestelyrekisteri
on viranomaisen ylläpitämä rekisteri,
ja julkisuusperiaatteen toteuttaminen edellyttää,
että tietty määrä viranomaistoiminnassa
syntynyttä tietoa on julkista.
Ulosottotietojen luovuttaminen luottotietotoiminnan harjoittajalle
Esitys ei tuo muutosta siihen, että ulosotosta annetaan
luottotietotoiminnan harjoittajalle tiedot kahdelta kuukaudelta.
Se, että ulosotosta luovutettaisiin tätä vanhempia
tietoja, mahdollistaisi nykyistä helpommin uuden luottotietotoiminnan
aloittamisen. Lakivaliokunnan saaman tiedon mukaan tällä hetkellä ulosottolaitos
luovuttaa varattomuustietoja kahdelle toimijalle. Kahta kuukautta
vanhempien ulosottotietojen antamiseen liittyy se ongelma, etteivät
kyseiset tiedot ole enää ajantasaisia. Esimerkiksi
tieto saatavan maksamisesta tehdään vain luottotietorekisteriin.
Lakivaliokunta pitää voimassa olevan oikeustilan
säilyttämistä perusteltuna, koska on
tärkeää, että luottotietorekisteriin
annetaan oikeaa ja tuoretta tietoa velallisten maksuhäiriöistä.
Ei myöskään olisi velallisten oikeusturvan
kannalta kohtuullista, että velallisella olisi vastuu korjata
uusille luottotietotoiminnan harjoittajille luovutetut ulosottotiedot,
jotka eivät ole enää ajan tasalla.
Saadun tiedon mukaan luottotietolain voimassaolon aikana luottotietolain
edellyttämiä ilmoituksia luottotietotoiminnan
aloittamisesta on tehnyt yhteensä neljä yritystä.
Näin ollen alalle on odotettavissa uusia toimijoita tietojen
luovuttamista koskevasta rajoituksesta huolimatta.
Voimaantulo
Esityksen mukaan ulosottomies ilmoittaa luottotietotoiminnan
harjoittajille maksuhäiriömerkinnät liittyen
sellaisiin saataviin, joita koskeva ulosoton määräaika
on päättynyt ennen lain voimaantuloa. Ulosottomies
ilmoittaa luottotietotoiminnan harjoittajille maksuhäiriömerkinnät myös
niissä tapauksissa, joissa ulosottoperusteen määräaika
menee umpeen lain voimaantulon jälkeen. Lakivaliokunta
korostaa, että ulosottomiehillä on merkittävä vastuu
lopullisesti vanhentuneiden saatavien selvittämisestä ja
seuraamisesta.
Saadun selvityksen mukaan vanhentuneiden saatavien selvittäminen
ja seuraaminen on tarkoitus toteuttaa ulosoton tietojärjestelmän
avulla. Oikeusministeriöltä valiokuntakäsittelyn
aikana saadun tiedon mukaan kyseinen tietojärjestelmä on
tarkoitus saada valmiiksi helmikuussa 2010. On tärkeää,
että ulosoton tietojärjestelmä toimii
luotettavasti ehdotettujen lakien voimaan tullessa. Tämän
vuoksi oikeusministeriö on tuonut esiin, että lainmuutokset
tulisivat voimaan 1.4.2010. Lakiehdotusten voimaantulosäännöksissä voimaantuloaika
ehdotetaan kuitenkin jätettäväksi yleisesti
noudatetun käytännön mukaan avoimeksi.
Tiedottaminen
Maksuhäiriömerkinnän poistaminen
luottotietorekisteristä, kun ulosoton määräaika
kuluu umpeen ja saatava lopullisesti vanhenee, samoin kuin kahden
vuoden siirtymäajan jälkeen voimaan tuleva pitkäkestoinen
ulosotto ovat merkittäviä muutoksia velallisten
kannalta. Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että näistä muutoksista ja niiden vaikutuksista
tiedotetaan riittävästi.
Lakialoite
Lakivaliokunta puoltaa, että ehdotus saatavan lopullisen
vanhentumisen vaikutuksesta maksuhäiriömerkintöihin
hyväksytään hallituksen esityksessä ehdotetussa
muodossa. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että lakialoite
hylätään.