Yleisperustelut
Uudistuksen sisältö ja tausta
Uudella lailla Rikosseuraamuslaitoksesta yhdistetään
Rikosseuraamusvirasto ja sen ohjauksessa toimivat Vankeinhoitolaitos
ja Kriminaalihuoltolaitos yhdeksi virastoksi, Rikosseuraamuslaitokseksi.
Sen tehtävänä on huolehtia rangaistusten,
niin yhdyskuntaseuraamusten kuin vankeusrangaistustenkin, täytäntöönpanosta
ja tutkintavankeuden toimeenpanosta. Uudistuksen on tarkoitus tulla
voimaan 1.1.2010.
Rikosseuraamusalan organisaatio on ollut pitkän kehitystyön
kohteena. Vuonna 2001 perustettiin alan keskushallintoviranomaiseksi
Rikosseuraamusvirasto ja julkisoikeudellinen Kriminaalihuoltoyhdistys
muutettiin valtion viranomaiseksi. Seuraavassa vaiheessa, vuonna
2006, perustettiin uuden vankeuslain voimaantuloon liittyen Vankeinhoitolaitoksen
viisi aluevankilaa ja valtakunnallinen terveydenhuoltoyksikkö. Nyt
kysymyksessä on kolmas merkittävä muutos,
jossa Kriminaalihuoltolaitoksen ja Vankeinhoitolaitoksen toiminta
on tarkoitus yhdistää siten, että koko
hallinnonala toimii jatkossa yhtenä viranomaisena. Uudistus
pohjautuu rikosseuraamusalan tilaa selvittäneen selvitysmies
Wuolijoen raporttiin sekä Rikosseuraamusalan kehittämishankkeessa
(Riseala 2010) tehtyihin ehdotuksiin. Keskusviraston organisaatio
uudistettiin yhtenäisen ohjauksen mahdollistavaksi jo vuoden
2009 alusta. Nyt käsiteltävänä olevalla uudistuksella
yhtenäistäminen laajenee koskemaan koko
toimintakenttää.
Uudistus toteuttaa lakivaliokunnan vuonna 2000 tekemää linjausta.
Valiokunta piti mietinnössään (LaVM
13/2000 vp) tärkeänä sitä,
että pidemmällä tähtäyksellä rikosseuraamusalalle voidaan
muodostaa yksi yhtenäinen virasto rangaistusten täytäntöönpanoa
varten niin, että käytettävät
voimavarat saadaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti hyödynnetyiksi.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä jäljempänä
esitetyin
huomautuksin ja vähäisin muutosehdotuksin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksen toimivuutta ja toiminnan vaikuttavuutta
seurataan ja että organisaatiota jatkokehitetään,
jos sen arvioidaan olevan tarpeen toiminnan tarkoituksenmukaiseksi
järjestämiseksi.
Uudistuksen toiminnallisista vaikutuksista
Rikosseuraamusalan tavoitteena on yhdyskuntaseuraamusten ja
vankeusrangaistusten täytäntöönpano
siten, että lisätään tuomittujen
valmiuksia rikoksettomaan elämään. Lisäksi
on huolehdittava tuomittujen, henkilöstön ja yhteiskunnan
turvallisuudesta. Sekä vankeinhoidon että kriminaalihuollon
toiminta perustuu yksilöllisten suunnitelmien laatimiseen
ja tuomittujen parissa tehtävään lähityöhön.
Varsinaisen rangaistusten täytäntöönpanotehtävän
ohella toiminnassa on yhä keskeisempää toiminnan
vaikuttavuuden lisääminen.
Organisaation yhtenäisyyden tarvetta lisää se, että rikosten
seuraamusvalikoimaa on vähitellen laajennettu ja on otettu
käyttöön seuraamusmuotoja, joissa on
sekä vankeuden että yhdyskuntaseuraamusten elementtejä,
esimerkiksi valvottu koevapaus. Uusi yhtenäinen rakenne
tukee vankeuslain tavoitteiden mukaisesti rangaistuksen suunnitelmallista
täytäntöönpanoa rangaistusajan
suunnitelman pohjalta sekä vaiheittaista, hallittua ja
tuettua vankeudesta vapauttamista. Samalla yhdyskuntaseuraamusten
osuutta seuraamusjärjestelmässä voidaan
vahvistaa.
Yhteisten tavoitteiden ja osin yhteisten asiakkaiden lisäksi
vankeinhoidon ja kriminaalihuollon keskeiset yhteistyötahot
seuraamusten vaikuttavuuden ja tuomittujen yhteiskuntaan kiinnittymisen
edistämiseksi ovat pitkälti samoja. Tulevaisuudessa
myös laitos- ja yhdyskuntaseuraamusten toimintaprosessit
ovat yhdenmukaisia. Toisaalta merkittävän haasteen
organisaation yhdistämisessä muodostavat
Vankeinhoitolaitoksen ja Kriminaalihuoltolaitoksen erot seuraamuksissa,
toimintaympäristössä ja työskentelykulttuurissa.
Valiokunta katsoo, että uusi yhtenäisesti
toimiva organisaatio mahdollistaa nykyistä paremmat edellytykset
laadukkaalle ja vaikuttavalle seuraamusten täytäntöönpanolle.
Toimiminen yhtenä viranomaisena myös varmistaa
nykyistä paremmin päätösten
ja käytäntöjen yhdenmukaisuuden.
Rikosseuraamusalan tavoitteiden toteuttamisen kannalta on tärkeää,
että seuraamusten yhtäläiset toimintaedellytykset
turvataan. Valiokunta painottaa vahvan ja osaavan johtamisen tärkeyttä uudistuksen
toimeenpanossa ja sitä, että asiantuntemuksen
säilymisestä organisaatiossa huolehditaan.
Uudistuksen tuottavuustavoitteisiin ja toiminnan tehostamiseen
liittyviä näkökohtia
Rikosseuraamusalan organisaation uudistaminen on yksi
oikeusministeriön hallinnonalan keskeisistä tuottavuushankkeista.
Organisaatiohankkeen tuottavuustavoitteeseen sisältyy 30 henkilötyövuoden
vähentäminen. Henkilöstövähennykset
toteutetaan asteittain luonnollisen poistuman kautta.
Uudistuksella kevennetään hallintoa
ja poistetaan toimintojen päällekkäisyyksiä.
Johtajiston määrän on arvioitu
vähenevän uudistuksessa noin neljänneksellä.
Alueen hallintopalvelujen keskittäminen alueen
yhteisiin tehtäviin vähentää puolestaan
hallintohenkilöstön määrää.
Aikaisempiin kannanottoihinsa (esim. LaVL 19/2009 vp, LaVL 15/2008 vp ja LaVL 12/2007 vp)
viitaten valiokunta painottaa, että hallinnon keventämisen
ja toiminnan tehostamisen seurauksena vapautuvat voimavarat tulee
kohdentaa vankien ja yhdyskuntaseuraamukseen tuomittujen parissa
tehtävään lähityöhön.
Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä,
että toimenpiteiden ensisijaisena lähtökohtana
tulee olla voimavarojen mitoittaminen ja kohdentaminen kriminaalipolitiikan
tarpeiden mukaisesti.
Valiokunta katsoo, että yhtenäisessä organisaatiossa
on tehtävien tehokkaan hoidon kannalta tarpeen yksi yhteinen
asiakastietojärjestelmä nykyisen kahden erillisen
järjestelmän sijaan. Saadun selvityksen mukaan
yhteisen järjestelmän yksityiskohtaiseen suunnitteluun
voidaan ryhtyä vasta sen jälkeen, kun organisaatiorakenne
on toiminnassa ja sen pohjalta voidaan arvioida toiminnan
tarpeita ja niiden vaatimia tietoteknisiä ratkaisuja. Valiokunta
kuitenkin kiirehtii ensivaiheen toimenpiteenä järjestelmien välisen
teknisen käyttöyhteyden luomista mahdollisimman
pian.
Henkilöstön asema
Henkilöstön asemasta organisaation tullessa voimaan
säädetään Rikosseuraamuslaitoksesta annetun
lakiehdotuksen 15 §:ssä. Sen mukaan Rikosseuraamusviraston,
Kriminaalihuoltolaitoksen ja Vankeinhoitolaitoksen virat muuttuvat lain
voimaan tullessa Rikosseuraamuslaitoksen yhteisiksi viroiksi. Virat
sijoitetaan ja henkilöstö siirtyy lain voimaantuloajankohdan
mukaisten toimipaikkojensa mukaisille alueille ja yksiköihin.
Määräaikaisia tehtäviä hoitava
henkilöstö siirtyy määräaikaisen
palvelussuhteensa keston ajaksi. Henkilöstö säilyttää siirtymähetkellä palvelussuhteeseen
liittyvät oikeudet ja velvollisuudet sekä euromääräisen
palkkansa.
Esityksen perustelujen mukaan henkilöstön aseman
järjestämisessä noudatetaan valtion yleisiä henkilöstöpoliittisia
periaatteita ja organisaatiomuutoksissa vakiintuneita menettelytapoja. Lisäksi
uudistuksessa otetaan huomioon valtioneuvoston vuonna 2006 tekemä periaatepäätös valtion
henkilöstön aseman järjestämisestä organisaation
muutostilanteissa sekä rikosseuraamusalan omat, helmikuussa
2009 vahvistetut henkilöstöpoliittiset linjaukset.
Henkilöstön kehittämisen kannalta
on myönteistä, että uusi organisaatio
lisää mahdollisuuksia monipuolisempiin ja vaihtelevampiin
tehtäviin sekä edistää urakiertomahdollisuuksia. Toimintaprosessien
kehittäminen ja päällekkäisyyksien
poistaminen voivat keventää henkilökunnan
työmäärää. Työmäärä riippuu
kuitenkin myös monista muista tekijöistä.
Valiokunta tähdentää, että henkilökunnan
oikeaan mitoitukseen ja kohdentamiseen, työnkuvien kehittämiseen
ja osaamistarpeisiin sekä henkilöstön
jaksamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki Rikosseuraamuslaitoksesta
4 §. Organisaatio.
Saadun selvityksen mukaan Rikosseuraamuslaitoksen suunniteltu
organisaatio on täsmentynyt hallituksen esityksen antamisen
jälkeen. Arviointikeskus-termi on vakiintunut
käyttöön organisaatiouudistuksen jatkovalmistelussa.
Tästä syystä valiokunta ehdottaa jäljempänä Rikosseuraamuslaitoksen
tehtäviä koskevaan siirtymäsäännökseen
(14 §) tätä koskevaa täsmennystä.
Jotta termi ei esiintyisi ensimmäisen kerran vasta siirtymäsäännöksessä, valiokunta
ehdottaa 4 §:n 2 momentin viimeistä virkettä täydennettäväksi
arviointikeskusta koskevalla maininnalla.
12 §. Tarkemmat säännökset
ja määräykset.
Esityksen yleisperustelujen mukaan lähellä toisiaan
sijaitsevat suljetut vankilat, avolaitokset, yhdyskuntaseuraamustoimistot
ja mahdolliset muut rangaistusten täytäntöönpanosta
vastaavat yksiköt voisivat toimia laajempina yhteistoimintayksikköinä,
joita on suunnittelussa kutsuttu rikosseuraamuskeskuksiksi.
Saadun selvityksen mukaan rikosseuraamuskeskus ei ole muita organisaation
osia vastaava erillinen yksikkö eikä päätösvaltaa
omaava hallinnollinen taso, vaan paikallisen yhteistoiminnan toteuttamisen
tapa. Saadun tiedon mukaan rikosseuraamuskeskuksista on kuitenkin
tarkoitus säätää valtioneuvoston
asetuksella. Valiokunta pitää tarpeellisena, että 12 §:n
1 momenttiin lisätään valtuus, jonka perusteella
yhteistyön järjestämisestä alueilla säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
14 §. Tehtäviä koskevat
siirtymäsäännökset.
Säännöksessä on selkeyden
vuoksi tarpeen ottaa huomioon organisaatiouudistuksen jatkovalmistelussa
täsmentyneet termit. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa edellä 4 §:n yhteydessä todetun mukaisesti,
että 14 §:n 3 momentin viimeistä virkettä täsmennetään
arviointikeskusta koskevalla maininnalla. Lisäksi
Kriminaalihuoltolaitoksen aluetoimistoja koskevaa säännöstä on
samasta syystä aiheellista tarkistaa.
15 §. Henkilöstöä koskevat
siirtymäsäännökset.
Pykälässä säädetään
henkilöstön asemasta uuden organisaation tullessa
voimaan. Pykälän 1 momentissa säädetään
vakituisen ja määräaikaisen
henkilöstön siirtymisestä muutostilanteessa.
Pykälän 2 momentti koskee siinä lueteltuja
johtajia ja aluevankilan yhteisiin tehtäviin sijoitettua
henkilöstöä. Pykälän
2 momentin viimeisen virkkeen mukaan henkilöstö säilyttää siirtymähetkellä palvelussuhteeseen
liittyvät oikeudet ja velvollisuudet sekä euromääräisen palkkansa.
Esityksen perusteluista ilmenee, että edellä mainitun
virkkeen säännös koskee koko siirtyvää henkilöstöä,
ei vain 2 momentissa tarkoitettuja henkilöitä.
Tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi
valiokunta ehdottaa, että mainittu virke siirretään
pykälän uudeksi 3 momentiksi, jolloin hallituksen
esitykseen sisältyvän 15 §:n 3—5
momentit siirtyvät muutetun pykälän 4—6 momentiksi.