Perustelut
Esitetyllä rikoslain muutoksella kriminalisoidaan kissan
ja koiran turkiksen tai niitä sisältävien
tuotteiden ammattimainen markkinoille saattaminen. Lakiehdotuksen
mukaan rangaistusseuraamus kissan tai koiran turkiksen markkinoillesaattamisrikkomuksesta
on sakkoa.
Esityksen taustalla on Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus
(EY) N:o 1523/2007, jolla kielletään
saattamasta markkinoille sekä tuomaan yhteisöön
tai viemästä yhteisöstä kissan tai
koiran turkista sisältäviä tuotteita.
Asetus tulee voimaan 31. joulukuuta 2008. Asetus on ensimmäinen
kauppaa rajoittava yhteisön asetus, jossa kaupparajoitusta
perustellaan WTO-säännöllä (GATT
XX artikla), jonka mukaan rajoituksiin voi ryhtyä yleisen
moraalin suojelemiseksi.
Asetuksen mukaan jäsenvaltioiden on säädettävä asetuksen
rikkomiseen sovellettavista seuraamuksista. Nykyisin kissojen ja
koirien turkisten tai niitä sisältävien
tuotteiden markkinoille saattaminen taikka tuonti yhteisöön
tai vienti yhteisöstä ei ole Suomessa kiellettyä eikä rangaistavaa.
Asetuksen oikeusperustana on perustamissopimuksen 133
artikla, joka koskee yhteistä kauppapolitiikkaa. Rikoslain
46 luvun 1 §:n 9 kohdan mukaan säännöstelyrikoksesta rangaistaan
muun muassa sitä, joka rikkoo tai yrittää rikkoa
Euroopan yhteisöjen antamissa tuontia ja vientiä koskevissa
asetuksissa säädettyä tai mainittujen
säädösten nojalla annettua säännöstelymääräystä.
Pykälässä asetuksella tarkoitetaan nimenomaan
kauppapolitiikan alaan kuuluvia yhteisön asetuksia (HE
262/1996 vp). Edellä olevan perusteella
kissan ja koiran turkiksen tuonti ja vienti katsotaan säännöstelyrikokseksi,
eikä esimerkiksi salakuljetusrikokseksi. Mainittujen tuotteiden
tuonti yhteisöön ja vienti yhteisöstä tulevat
rangaistaviksi säännöstelyrikoksena
ilman lainsäädännön muuttamista, kun
asetus tulee voimaan.
Kissan ja koiran turkiksen markkinoille saattamisen osalta seuraamuksesta
on säädettävä. Koska tuotteiden
tuonti ja vienti tulevat rangaistaviksi rikoslain nojalla, on aiheellista,
että myös markkinoille saattamisen osalta seuraamuksesta
säädetään rikoslaissa. Esityksessä todetaan,
että kissat ja koirat ovat lemmikkieläimiä ja
sen vuoksi niistä saadun turkiksen ja tällaista
turkista sisältävien tuotteiden käyttö ei
ole hyväksyttävää. Kyseisiä eläimiä saatetaan
pitää ja teurastaa epäinhimillisissä oloissa.
On siten myös eläinsuojelullisista näkökohdista
perusteltua, että mainittujen kieltojen rikkominen on rangaistavaa.
Säännöksessä tarkoitetaan
markkinoille saattamisella mainitun tuotteen hallussapitoa myyntiä varten,
myytäväksi tarjoaminen ja jakelu mukaan lukien.
Teon rangaistavuus edellyttää tahallisuutta. Säännös
koskee vain ammattimaista toimintaa. Säännös
ei siten koske yksityishenkilöiden satunnaista kissojen
tai koirien turkisten käsittelyä.
Turkisten menettämiseen valtiolle soveltuvat tavanomaiset
menettämisseuraamukset. Esityksen perustelujen mukaan lainvastaisesti
maahan tuotua tai maasta vietyä turkista koskee rikoslain
10 luvun 5 §:n 2 momentin 3 kohta. Lainvastaisesti
markkinoille saatettuun turkikseen sovelletaan mainitun momentin
2 kohtaa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.