Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 13 päivänä lokakuuta 2011 lähettänyt lakivaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi rikosrekisterilain 6 §:n muuttamisesta (HE 48/2011 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ylitarkastaja Jennimari Huovinen, oikeusministeriö
toimialajohtaja Marjatta Syväterä, Oikeusrekisterikeskus
Esityksessä ehdotetaan rikosrekisterilakia muutettavaksi siten, että Oikeusrekisterikeskus voisi periä myös lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämiseksi pyydetystä rikosrekisteriotteesta maksun noudattaen valtion maksuperustelain periaatteita julkisten suoritteiden omakustannusarvosta. Otteesta perittävän maksun määrästä on tarkoitus säätää tarkemmin oikeusministeriön asetuksella. Maksullisuus koskee myös kuvaohjelmaluokittelijoille annettavia rikosrekisteriotteita.
Esitys liittyy valtion vuoden 2012 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2012 alusta.
Esityksessä ehdotetaan rikosrekisterilakia muutettavaksi siten, että yksityiselle henkilölle lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain perusteella luovutettavasta rikosrekisteriotteesta perittäisiin vuoden 2012 alusta lukien valtion maksuperustelain mukainen maksu. Esityksen taustalla on vuoden 2003 alusta voimaan tullut laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä. Laki edellyttää työnantajia selvittämään hakijan ns. rikostaustan, kun kysymys on tehtävästä, johon pysyväisluontoisesti ja olennaisesti kuuluu työskentelyä alaikäisten parissa. Rikosrekisterilain 6 §:n 2 momentin mukaan luovutettava ote on tällä hetkellä maksuton. Maksullisuus ulotettaisiin lainmuutoksella koskemaan myös kuvaohjelmalain mukaisena kuvaohjelmaluokittelijana toimimista varten annettavia rikostaustaotteita.
Rikosrekisteriotteita on luovutettu vuosittain 57 000—73 000 kappaletta eli yli kolminkertainen määrä alun perin arvioituun noin 20 000 kappaleen määrään verrattuna. Maksutta luovutettavat rikosrekisteriotteet aiheuttavat Oikeusrekisterikeskukselle merkittävän kustannustaakan. Yksittäisen rikosrekisteriotteen käsittelystä ja luovuttamisesta Oikeusrekisterikeskukselle aiheutuvat keskimääräiset kustannukset ovat noin 13,40 euroa. Tarkoitus on, että maksu säädetään asetuksella vastaamaan todellisia kustannuksia.
Edellä esitetyn perusteella lakivaliokunta kannattaa rikosrekisteriotteiden muuttamista maksullisiksi edellä mainituissa tapauksissa. Maksu perustuu todellisiin kustannuksiin, ja sen suuruutta voidaan pitää kohtuullisena yksityisen henkilön kannalta. Yksityisen henkilön pyytämä rikosrekisteriote on jo nykyisinkin eräissä tapauksissa maksullinen.
Vuoden 2012 alusta rikosrekisteriote annetaan myös opiskelijalle työssäoppimista tai harjoittelua varten. Rikosrekisteriotteen maksullisuutta ei esitetä tässä yhteydessä ulotettavaksi opiskelijoille luovutettaviin otteisiin, koska tällaisen muutoksen valmistelu ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan ole esityksen kiireellisen aikataulun vuoksi ollut mahdollista. Valiokunta pitää tärkeänä, että selvitetään, onko opiskelijoille rikostaustan selvittämiseksi luovutettavia otteita perusteltua muuttaa maksullisiksi.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota siihen, että Oikeusrekisterikeskus ei ole saanut vuonna 2003 voimaan tulleen lain johdosta lisäresursseja rikosrekisteritehtäviin, vaikka otehakemusten määrä on ylittänyt moninkertaisesti lakia säädettäessä esitetyt arviot ja on vuosittain jatkuvasti lisääntynyt. Rikosrekisterilain 6 §:ää koskeneet kuluvana vuonna hyväksytyt lainmuutokset (543/2011, 714/2011 ja 955/2011) tulevat todennäköisesti entisestään kasvattamaan otteiden kysyntää. Valiokunta pitää tärkeänä, että Oikeusrekisterikeskuksen henkilöstöresurssien riittävyydestä huolehditaan asianmukaisesti.
Edellä esitetyn perusteella lakivaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 10 päivänä marraskuuta 2011
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Tuula Sivonen