Perustelut
Asetusehdotuksen tavoitteena on määrittää Euroopan
laajuinen liikenneverkko, johon sisältyy rautatieliikenteen,
sisävesiliikenteen, tieliikenteen, meriliikenteen ja lentoliikenteen
keskeiset yhteydet. Verkon määrittelyllä ja
toteuttamisella pyritään varmistamaan sujuva ja
yhteen toimiva liikenne koko sisämarkkinoiden alueella, mikä edistäisi
mm. alueen taloudellista kehittymistä ja kilpailukykyä.
Valiokunnan keskeiset aiemmat kannat TEN-T-asiaan
Liikenne- ja viestintävaliokunta on lausunut asiasta
jo aiemmin lausunnossaan LiVL 6/2012 vp.
Valiokunta viittaa kyseiseen lausuntoon ja toteaa, että Suomen
kannalta on tärkeää, että lopputuloksena
on verkko, jossa on riittävästi huomioitu myös
kansalliset erityispiirteet, maan sisäiset liikennetarpeet
ja liikenteen kehityssuunnat sekä verkon toteuttamisesta
aiheutuvien kustannusten kohtuullisuus. Suomessa suurten liikennemäärien
ja väylien välityskyvyn mahdollistamista tärkeämpää on
alueiden saavutettavuus ja mm. toimivat yhteydet naapurimaihimme.
Ehdotuksen yhtenä lähtökohtana on
huomioida erityisesti liikenneverkon pullonkaulat, jollaisina on
nähty mm. rajanylityspaikat kolmansiin maihin. Valiokunta
on korostanut jo aiemmassa lausunnossaan Venäjän
henkilö- ja tavaraliikenteen sujuvuuden huomioonottamisen
tärkeyttä asian jatkovalmistelussa. Valiokunta
on myös korostanut voimakkaasti, että Suomen raideleveys
on olennaista säilyttää yhtenäisenä ja
että Suomen rautatieverkon on jatkossakin erittäin
tärkeää olla yhteensopiva Venäjän rautatieverkon
kanssa.
Jäsenvaltiolla tulee olla jatkossa esimerkiksi välitarkastelujen
yhteydessä riittävät vaikutusmahdollisuudet
sen alueelle määritettäviä verkon
osia koskeviin mahdollisiin muutoksiin. Valiokunta on pitänyt
verkon välitarkasteluja erittäin tärkeinä ja
todennut, että välitarkasteluissa olisi olennaista
selvittää myös mahdolliset Suomen lähialueiden
tavaraliikenneyhteyksiä ja satamia koskevat muutossuunnitelmat
ja kehityssuunnat ja ottaa ne tarvittaessa jatkossa huomioon myös
verkon määrittelyssä. Oulun lentoasema
maantie- ja rautatieyhteyksineen ja osana Botnian käytävän
yhteyksiä on jo tällä hetkellä pohjoisen
Suomen ja myös Pohjoiskalotin kannalta keskeinen liikenteen
solmukohta.
Lisäksi valiokunta on tuonut lausunnossaan aiemmin
esille, että koska esim. kattavia verkkoja koskevat vaatimukset
tulee pääasiassa täyttää kansallisin
resurssein, on erittäin tärkeää,
että myös verkoille asetettavat vaatimukset ottavat huomioon
eri jäsenvaltioiden liikenteen määriin ja
tarpeisiin liittyvät valtakunnalliset ja alueelliset erityispiirteet
ja jättävät riittävästi
kansallista joustonvaraa asetettujen vaatimusten toteuttamiseen.
Olennaista on huolehtia, ettei sääntelystä aiheudu
sellaisia kustannus- tms. vaikutuksia, jotka rajoittaisivat merkittävästi
Suomen mahdollisuuksia kehittää ja ylläpitää muuta
liikenneverkkoa. Valiokunta korostaa, että jatkossa tulee
myös huolehtia Suomen edellytyksistä hyödyntää tehokkaasti
käytettävissä olevat EU:n rahoitusmekanismit.
Jatkovalmistelu
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että ehdotus on asian jatkokäsittelyssä edennyt
monin paikoin myös edellä mainittujen kysymysten
osalta positiiviseen suuntaan. Kansallista liikkumavaraa ja poikkeusmahdollisuuksia
on valiokunnan saaman selvityksen mukaan saatu olennaisesti lisää,
infrastruktuuria koskevat vaatimukset ja sitä kautta myös
kustannusarviot ovat laskeneet, verkon toteuttamista koskevien määräaikojen
sitovuutta on kevennetty ja saadun selvityksen mukaan mm. Suomen
nykyisen raideleveyden säilyminen ei ole uhattuna.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että asian jatkovalmistelussa tulee jatkossakin pitää mielessä edellä mainitut
valiokunnan tärkeinä pitämät
näkökohdat, varmistaa perusteellisesti sääntelystä tehtyjen
vaikutusarvioiden paikkansapitävyys ja pyrkiä huolehtimaan, ettei
tämän hetkisestä neuvottelutilanteesta jouduta
tinkimään olennaisesti.
Valiokunta näkee jatkovalmistelussa olennaisena yleisesti
jäsenvaltioiden itsemääräämisoikeudesta
ja kansallisesta joustonvarasta huolehtimisen mm. tarvittavien investointien
kohdentamisen ja priorisointien kannalta. Myös tieliikenteen
vaatimusten osalta kirjattu poikkeusmahdollisuus, jonka perusteella
voidaan tehdä poikkeuksia tapauksissa, joissa investoinnit
eivät ole sosiotaloudellisten kustannushyödyin
perusteltuja, kunhan riittävä turvallisuuden taso varmistetaan,
on erittäin tärkeä. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös sisävesisatamaverkoston huomioon ottamisen
tarpeeseen ja toteaa, että valmistelussa tulee lisäksi
huolehtia siitä, että sääntely
mahdollistaa maatalouden tarvitseman traktori- yms. liikenteen turvaamisen
eri väylillä myös jatkossa.
Valiokunta pitää erityisen tärkeänä,
että valmistelussa arvioidaan perusteellisesti ja varmistutaan
siitä, että raideliikenteen suuntaviivoihin tällä hetkellä kirjattu
eristyksissä olevia liikenneverkon osia koskeva poikkeusmahdollisuus
ja sitä koskevat tulkinnat turvaavat myös käytännössä raideliikenneverkon
yhdenmukaisena säilymisen koko maassa.