Perustelut
Liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee
tässä lausunnossa valtiontalouden tarkistettuja
kehyksiä vuosille 2009—2012 toimialansa eli liikenne-
ja viestintäministeriön hallinnonalan kannalta
lähinnä väyläinvestointien,
perusväylänpidon, merenkulun ja joukkoliikenteen
osalta.
Kehysselonteon ja 27.3.2008 annetun liikennepoliittisen selonteon
väyläinvestointeja koskeva osa on valiokunnan
näkemyksen mukaan oikeansuuntainen. Sillä lisätään
pitkäjänteisyyttä väylänpidon
suunnittelussa ja rahoituksessa, jota valiokuntakin on useasti toivonut.
Hallituskauden investointikehyksessä ja -ohjelmissa on selkeä pyrkimys
päätieverkoston modernisointiin sekä liikenneturvallisuuden
että elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta.
Puuhuollon turvaamista varmistavat erityispäätökset
ovat teollisuuden kannalta tärkeät mutta merkittävät myös
vaikutusalueensa seutu- ja paikallistieverkon pitkäaikaisen
tason noston kannalta.
Perusväylänpito
Hallituksen tavoitteena on hallituksen ohjelman mukaan osoittaa
vaalikauden aikana liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon
rahoitus, jolla turvataan väyläverkoston palvelutaso
ja liikenneturvallisuus. Tämän toteuttamiseksi
hallitus muun muassa kiinnittää huomiota perusväylänpidon
rahoituksen jälkeenjääneisyyteen.
Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota siihen,
että perusväylänpidon rahoitus on ollut
jo pitkään alempi kuin mitä esimerkiksi
väylävirastot ovat perustellusti esittäneet.
Tilanne on huolestuttava, koska rahoitusvajeen pitkään
jatkuessa on uhkana, että ajaudutaan merkittäviin
palvelutaso- ja liikenneturvallisuusongelmiin sekä suuriin
kertainvestointitarpeisiin. Valiokunta ei näe, että tämän
kehyspäätöksen linjaukset toisivat nimenomaan
perusväylänpitoon riittävästi kipeästi
kaivattua lisäresurssia tai poistaisivat jälkeenjääneisyyttä.
Kasvavan kustannuskehityksen myötä ehdotettu rahoituskehys
merkitsee kehyksen painopisteiden ulkopuolisten alueiden osalta
resurssien tosiasiallista heikkenemistä edellisvuosiin
verrattuna.
Tienpito.
Hallituksen kehyspäätöksessä on
lisätty perustienpidon rahoitusta hallituskaudella 72 miljoonalla
eurolla. Tämä lisäys kohdennetaan suurelta
osin metsäteollisuuden puuhuollon turvaamiseen alemmalla
tieverkolla. Nämä toimet kohdistuvat sorateiden
runkokelirikon poistoon sekä painorajoitusuhan alla olevien
teiden ja siltojen korjauksiin. Valiokunta toteaa, että vastaavanlaisia,
nopeasti esiin nousevia ongelmia ja rahoitustarpeita aiheutuu alueilla,
joilla esimerkiksi uusien kaivoshankkeiden johdosta liikenteen määrä tulevaisuudessa
kasvaa huomattavasti.
Viime vuosina tiestön kunnossapidon kustannukset ovat
kasvaneet noin 25—30 miljoonaa euroa vuodessa. Kehyspäätökseen
sisältyvä perustienpidon rahoituksen kasvu ei
siis läheskään kata kustannusten nousua.
Tämän kustannuskehityksen jatkuessa ja kehyspäätöksen
mukaisen lisärahoituksen kohdentuessa pääosin
alempiasteiseen soratiestöön tienpidon haasteeksi
muodostuu koko muun tieverkon ja siltojen kunnon turvaaminen. Valiokunnan
saaman käsityksen mukaan perustienpidossa joudutaan kehyskaudella
varautumaan reaalisesti vähentyvään rahoitukseen.
Tämä merkitsee tinkimistä tieverkon ylläpidosta
ja alueellisista investoinneista. Kun päällysteiden
ylläpidossa priorisoidaan pääteitä,
uhkaa kunnon heikkeneminen etupäässä päällystettyä seutu-
ja yhdystieverkkoa sekä siltoja. Valiokunta pitääkin
ilmeisenä, että ilman selkeää tasokorotusta
perustienpidon rahoitusta joudutaan edellisvuosien tapaan lisäämään kehyskauden
aikaisissa lisätalousarvioissa.
Suomen maantieverkon pituus on 78 200 kilometriä,
ja sen arvo on noin 15 miljardia euroa. Valiokunta kantaa huolta
siitä, että valtion suurin omaisuuserä rapistuu,
ja sen arvo jatkuvasti laskee perustienpidon riittämättömien
resurssien johdosta. Tämän vuoksi tulisi edellä todettu ostovoiman
heikennys vuosittain kompensoida ja perustienpidon voimavaroja tämän
lisäksi lisätä noin 100 miljoonan euron
tasokorotuksella, jolla estettäisiin tiestön kunnon
heikkeneminen ja kurottaisiin kiinni rakenteellista korjausvelkaa.
Radanpito.
Valiokunta toteaa, että korvausinvestointitason jäädessä jatkuvasti
vähimmäistason alapuolelle eri yhteyksissä asetetut
radanpidon tavoitteet jäävät saavuttamatta.
Rataverkon kunnon lasku on valiokunnan saaman tiedon mukaan väistämätön
esitetyllä rahoitustasolla. Tämä tarkoittaa
ongelmia liikenteen täsmällisyydessä ja
liikennerajoitusten määrän kasvua vuoteen
2012 mennessä 710 kilometriin. Heikkokuntoinen rataverkko
sisältää myös piileviä turvallisuusriskejä;
riskeihin kuuluu myös tasoylikäytävien
suuri määrä. Rataverkon ylläpitäminen
pitkällä tähtäyksellä turvallisesti
liikennöitävässä kunnossa edellyttää valiokunnan
saaman tiedon mukaan 40 miljoonan euron lisäystä vuosittaiseen
kehykseen. Tällöin voitaisiin turvata nykyinen
palvelutaso myös kehittämisinvestointien ulkopuolisella
rataverkolla ja estää korjausvelan kertyminen
seuraaville vuosille.
Rataverkon ylläpitäminen tehokkaana ja kilpailukykyisenä liikenneväylänä liikennepoliittisen
selonteon tavoitteiden mukaisesti edellyttää kuitenkin
noin 80 miljoonan euron vuosittaista lisäystä kehykseen.
Perusradanpidossa joudutaan nyt keskittymään koko
rataverkon pitämiseen liikennöitävässä kunnossa,
ja palvelutasoa parantavat hankkeet jäävät
toteutumatta. Valiokunta kantaakin huolta nimenomaan rataverkon kilpailukyvystä,
turvallisuudesta ja palvelutasosta kokonaisuutena. Rataverkon yksittäiset
kehittämisinvestoinnit eivät riitä, jos
samaan aikaan lyödään laimin muun rataverkon
palvelutason kehittäminen. Rataverkon rappeutumisen johdosta
VR ei ole rautatieliikenteen harjoittajana voinut tarjota henkilö-
ja tavaraliikenteen palveluja kysyntää vastaavalla
tavalla. Ratojen peruskorjaustason laiminlyönti on todettu
jopa erääksi suurimmista riskeistä VR:n
sisäisissä riskianalyyseissä.
Liikenneturvallisuus
Liikenne- ja viestintävaliokunta kantaa erityisesti
huolta siitä, että perustienpidon ja tieinvestointien
määrärahat eivät riitä liikenneturvallisuuden
kannalta tärkeiden kevyen liikenteen väylien merkittävään
lisärakentamiseen. Yhdyskuntarakenteen muutoksen vuoksi
kevyen liikenteen väylät ovat nimenomaan liikenneturvallisuutta
lisääviä rakenteita. Keskikaideohjelman kunnollinen
aloittaminen vaatisi myös omat lisäpanostuksensa,
joihin tämän kehysratkaisun mukaiset määrärahatasot
eivät tuo merkittävää apua.
Kohtaamisonnettomuudet ovat kuitenkin viime vuosina olleet ratkaisevasti
synkentämässä liikenteessä kuolleiden
ja loukkaantuneiden tilastoja. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että tiestön hoidon taso
on yksi tärkeimmistä liikenneturvallisuustekijöistä.
Teemahankkeiden sisällöstä ja rahoituksesta päätettäessä tulee
valiokunnan mielestä ottaa huomioon kevyen liikenteen väylien
ja keskikaiteiden rakentamisen merkitys tieliikenteen turvallisuudelle.
Joukkoliikenne ja ilmastonsuojelu
Valiokunta pitää sinänsä hyvänä joukkoliikenteen
kehittämiseen tarkoitettujen määrärahojen tasokorotusta.
Määrärahan korotuksen tavoitteena on,
että luodaan edellytyksiä vastata ilmastonmuutoksen
asettamiin haasteisiin. Liikenteellä on merkittävä osavastuu
ilmastonmuutoksesta. Noin 90 prosenttia liikenteen kasvihuonepäästöistä on
peräisin tieliikenteestä. Tieliikenteen päästöistä puolestaan
60 prosenttia tulee henkilöautoliikenteestä ja
23 prosenttia kuorma-autoista. Raideliikenteen osuus päästöistä on
noin 2 prosenttia. Liikenteelle on asetettu erittäin haasteellinen
tavoite hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Hiilidioksidipäästöjen määrä saisi
vuonna 2020 olla enintään 10,9 miljoonaa tonnia.
Nyt vuotuiset päästöt ovat noin 13 miljoonaa
tonnia, ja niiden arvioidaan ilman uusia toimia kasvavan.
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen
vähentämisessä joukkoliikenteen kehittäminen
on keskeinen keino. Joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantaminen
suhteessa henkilöautoon on yksi ydinkysymyksistä.
Raideliikenteen kehittäminen pääkaupunkiseudulla
ja muilla suurilla kaupunkiseuduilla on hyvä keino edistää joukkoliikenteen
käyttöä. Raideliikenne yleensä on
myös ilmastomuutoksen torjunnan kannalta edullisin vaihtoehto.
Kehyksissä esitetty tasokorotus on 5 miljoonaa euroa
vuodelle 2009 ja vuosille 2010 ja 2011 vastaavasti 7,5 ja 10 miljoonaa
euroa. Kehyksissä olevat määrärahat
ovat valiokunnan käsityksen mukaan liian pienet tarpeeseen
nähden. Jotta rahoilla voidaan riittävästi
lisätä joukkoliikenteen kilpailukykyä,
tulee määrärahaa merkittävästi
korottaa. Valiokunnan käsityksen mukaan paras vaikutus
joukkoliikennerahoilla saadaan kohdistamalla kehittämisrahat
suurille kaupunkiseuduille ja etenkin pääkaupunkiseudulle, jossa
joukkoliikenteellä on runsaasti potentiaalisia uusia käyttäjiä.
Merenkulun teemapaketin rahoitus
Valiokunta korostaa merenkulun tärkeyttä Suomelle.
Noin 80 prosenttia ulkomaankaupan kuljetuksista kulkee meriteitse.
Itämerellä ja Suomenlahdella alusliikenne on viime
vuosina lisääntynyt nopeasti ja kuljetusten arvioidaan
lisääntyvän edelleen nykyisestä noin
140 miljoonasta tonnista yli 250 miljoonaan tonniin vuoteen 2015
mennessä. Lisäksi Tallinnan ja Helsingin välillä on
vilkasta matkustaja-alusliikennettä, noin kuusi miljoonaa
matkustajaa vuosittain. Liikennemäärien lisääntyessä kasvaa
myös onnettomuusriski. Karilleajo tai yhteentörmäys voi
aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä tai vakavia ympäristövahinkoja.
Suomenlahden lisääntyvät öljynkuljetukset
aiheuttavat kasvavan onnettomuusriskin. Valiokunnan saaman tiedon mukaan
läheltä piti -tilanteita on lähes päivittäin.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että merenkulun nykyinen palvelu- ja turvallisuustaso
pystytään turvaamaan myös jatkossa. Valiokunnan
saamien tietojen mukaan merenkulun turvallisuuden, turvatoimien
hallinnan ja merenkulun tehokkuuden parantamiseksi on tarpeen uusia
elinkaarensa päässä olevat telemaattiset
järjestelmät ja laitteet. Olemassa olevan järjestelmän
sensoreista osa on 10—20 vuotta vanhoja, ja sensoreiden
tekninen käyttöikä on noin 10 vuotta.
Alusliikennepalveluiden tietoteknisten järjestelmien elinkaari
on noin 3—5 vuotta.
Suomen vesiväylillä on lukuisia kohteita,
jotka eivät palvelutasoltaan eivätkä turvallisuudeltaan
vastaa vesiliikenteen vaatimuksia. Tyypillisesti tällaiset
tapaukset ovat väylien madaltumia ja turvalaitteiden sekä kanavien
rakenteellisia puutteita. Lisäksi on kohteita, jotka eivät
täytä väyläsuunnittelukriteerejä ja
edellyttävät siten kaarteiden oikaisua tai muuta
väylätilan väljentämistä.
Merenkulkulaitoksen toimintamenojen ja vesiväylänpidon
rahoitus riittää toiminnan perusmenoihin, mutta
merenkulun väyliin, turvalaitteisiin, liikenteenohjauksen
laitteistoihin ja järjestelmiin liittyviä kunnostus-
ja korvausinvestointeja ja toiminnan kehittämishankkeita
ei hallituksen kehyspäätöksellä pystytä toteuttamaan. Valiokunta
katsoo, että merenkulun turvallisuuden takaamiseksi kehyskaudella
tulee voida toteuttaa Merenkulkulaitoksen esittämä meriliikenteen
palvelutason ja turvallisuuden teemapaketti. Telemaattisten järjestelmien
huolto-ohjelman vuotuinen rahoitustarve on noin 1,6 miljoonaa euroa.
Vesiväylien palvelutason ja turvallisuuden varmistaminen
edellyttää noin 2—4 miljoonan euron lisäystä vuosittaiseen
kehykseen.
Infra-hankkeiden rahoitusvaihtoehdot
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tiehankkeiden rahoituspohjaa laajennetaan täydentävillä rahoitusmuodoilla.
Kehykseen sisältyy mahdollisuus kahteen elinkaarihankkeeseen,
ja siinä viitataan myös kuntien aikaistamisrahoitukseen.
Kehyskauden loppuun aloitettavaksi suunniteltujen uusien hankkeiden
osalta tulee valiokunnan mielestä harkita hankkeiden aikaistamista
esimerkiksi vaihtoehtoisilla rahoitusmuodoilla, jotta maanrakennushankkeiden
kokonaisvolyymin kasvu ei johda suhdanteiden ylikuumenemiseen ja
kustannusten hallitsemattomaan nousuun.
Valiokunta toteaa myös, että kuntien aikaistamisrahoituksen
lisääntyvän käytön
riskinä on, että se voi johtaa heikommassa taloudellisessa asemassa
olevien kuntien kannalta kestämättömään
tilanteeseen. Kunnan kannalta tärkeät hankkeet
siirtyvät tulevaisuuteen, ja vauraampien kuntien hankkeet
saavat omarahoituksen turvin etusijan. Vaihtoehtoisten rahoitusmuotojen,
kuten kuntien aikaistamisrahoituksen, käyttö edellyttää hyvää kokonaisvaltaista
näkemystä toteutustaan odottavien hankkeiden sisällöstä, kannattavuudesta
ja hankkeen merkityksestä sijaintialueelleen. Alueellisilla
ja kuntakohtaisilla tie- ja väyläinvestoinneilla
on suuri merkitys elinkeinoelämän kilpailukyvylle
ja alueiden kehitykselle, ja tämä aluevaikutus
on rahoitusmahdollisuuden ohella otettava huomioon päätettäessä hankkeiden
toteutuksesta.