Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Nykytilanne
Yleisradio Oy:stä (jäljempänä Yleisradio)
annetun lain (1380/1993) 7 §:ssä määritellään
Yleisradion julkinen palvelu. Nykyisen määritelmän mukaan
yhtiön tehtävänä on tarjota
täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine
oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin
ehdoin. Yhtiön tulee erityisesti tukea kansanvaltaa ja
tuoda erilaisia mielipiteitä esille. Julkiseen palveluun
katsotaan kuuluviksi myös kotimaisen kulttuurin tuottaminen,
sivistys- ja tasa-arvonäkökohtien huomioon ottaminen
ohjelmistoissa, lastenohjelmien lähettäminen sekä hartausohjelmien
tarjoaminen. Julkisiin palveluihin liittyvät sisältöpalvelut
voidaan tarjota kaikissa televerkoissa. Samanaikaisesti valiokunnan
käsittelyssä olevalla esityksellä laeiksi
Yleisradio Oy:stä annetun lain sekä valtion televisio-
ja radiorahastosta annetun lain muuttamisesta (HE 29/2012
vp) tätä julkisen palvelun määritelmää ehdotetaan
eräiltä osin täsmennettäväksi.
Tällä hetkellä Yleisradion toiminta
rahoitetaan perimällä valtion televisio- ja radiorahastosta
annetun lain (745/1998) nojalla televisiomaksu
television käytöstä. Televisiomaksu on lain
mukaan maksettava jokaisesta käytössä olevasta
televisiosta. Perheiltä peritään yksi
televisiomaksu jokaista vakituista käyttöpaikkaa
kohden, joten sama maksu kattaa myös tilapäisesti kodin
ulkopuolella, esimerkiksi kesämökillä, käytettävät
vastaanottimet. Yksityisen elinkeinonharjoittajan taikka yhteisön
tai säätiön toimipaikassa käytössä olevista
televisioista tulee maksaa yksi televisiomaksu jokaista toimipaikkaa
kohden. Majoitusliikettä tai -toimintaa harjoittavan on
kuitenkin maksettava majoitushuoneissa olevista televisioista yksi
televisiomaksu jokaista neljän television erää tai
erän osaa kohti. Maksuvelvollisia yhteisöjä ovat
myös valtio, kunnat ja seurakunnat.
Vuonna 2012 televisiomaksu on 252,75 euroa. Joulukuun 2011 lopussa
television käyttöönottoilmoituksia oli
yhteensä 1,88 miljoonaa, joista 41 600 eli 2,2
prosenttia oli yritysten ja yhteisöjen tekemiä.
Vuonna 2010 televisiomaksukertymä oli yhteensä 446,6
miljoonaa euroa.
Nykyisen televisiomaksujärjestelmän ongelmana
on nähty se, että maksuvelvollisuuden kytkemisen
tiettyyn päätelaitteeseen ei palvelujen ja päätelaitteiden
kehittyessä ja monipuolistuessa voida enää katsoa
olevan perusteltua. Yleisradio tarjoaa palvelujaan television lisäksi
myös radiossa ja jatkossa yhä enemmän
myös internetissä. Olennainen osa televisionkatsojia
ei tänä päivänä maksa
televisiomaksua, ja maksamisvelvollisuuden tehokas valvominen on
ollut käytännössä haasteellista.
Saadun asiantuntijaselvityksen mukaan Yleisradiossa on ollut
viime vuosina välttämätöntä sopeuttaa
yhtiön menot kustannustason nousuun ja samanaikaiseen tulokertymän
heikkenemiseen, joka on johtunut televisiomaksujen yleistyneestä maksun
laiminlyönnistä. Edellä mainittu sopeuttaminen
on merkinnyt ohjelmatoimintaa koskevien sijoitusten ja kotimaisen ohjelmatuotannon
hankinnan vähentämistä sekä mm.
vakituisen henkilöstön määrän
pienentämistä, pääosin tosin
luonnollisen henkilöstöpoistuman kautta. Uusien
osaajien rekrytointiin on jäänyt hyvin vähän
mahdollisuuksia. Valiokunta on ollut huolissaan tästä kehityksestä ja erityisesti
mm. alueellisten toimintaresurssien ja lähetysaikojen vähenemisestä.
Tiukka taloustilanne on pakottanut Yleisradion luopumaan myös
osaksi urheilun arvokisojen esittämisestä.
Vuoden 2010 aikana Yleisradion hallitus uudisti yhtiön
strategiset linjaukset. Yhtiön visioksi linjattiin, että Yleisradio
haluaa olla johtava asia- ja kulttuurisisältöjen,
suomalaisen musiikin, lasten palvelujen, draaman, uutisten sekä ajankohtais-
ja aluepalvelujen tuottaja. Yleisradio haluaa erottua muista toimijoista
viihteen ja populaarikulttuurin alueilla sen arvoille soveltuvalla
ja uutta luovalla otteella. Urheilussa yhtiö pyrkii tarjoamaan
suomalaisia yhdistäviä suurtapahtumia ja lajien
monipuolisuutta.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on lausunut jo aiemmin,
että Yleisradion rahoitus tulee järjestää uudelleen
kestävällä ja pitkäjänteisellä tavalla
siten, että yhtiön toimintaa voidaan kehittää edellä todetun
vision mukaisesti. Nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa on edellytetty, että Yleisradion
rahoitus uudistetaan siten, että sen rooli suomalaisen
kulttuurin tuottajana, moniarvoisena ja riippumattomana tiedonvälittäjänä sekä sananvapauden
foorumina turvataan.
Valiokunta pitää erittäin merkittävänä ja
kannatettavana, että esitetyssä uudessa rahoitusjärjestelmässä tuloverotuksen
yhteydessä kannettava vero poistaisi nykyiseen televisiomaksuun liittyvät
valvontaa ja maksujen laiminlyöntiä koskevat ongelmat.
Uusien jakelukanavien ja päätelaitteiden kehittymisen
ja niiden hyödyntämisen lisääntyminen
on tehnyt nykyisen maksun televisiolaitekytköksen auttamatta
vanhentuneeksi.
Uusi rahoitusmalli
Nyt käsiteltävänä olevassa
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki yleisradioverosta. Yleisradiovero korvaisi tähänastisen
televisiomaksun. Valtiolle suoritettavalla vuotuisella verolla on
tarkoitus kerätä Yleisradion toiminnan rahoittamiseksi
tarvittavat varat. Esitys liittyy parhaillaan liikenne- ja viestintävaliokunnan
käsittelyssä olevaan hallituksen esitykseen eduskunnalle
laeiksi Yleisradio Oy:stä ja valtion televisio- ja radiorahastosta
annettujen lakien muuttamisesta, johon sisältyvillä lakiehdotuksilla muun
ohessa määritettäisiin ja turvattaisiin Yleisradion
vuosittain saaman rahoituksen määrä ja
sen käytännön toteuttaminen. Lakeja sovellettaisiin
pääosin ensimmäisen kerran vuodelta 2013
toimitettavassa verotuksessa.
Nyt käsittelyssä olevalla ja edellä mainitulla toisella
Yleisradion rahoitusta koskevalla esityksellä toteutettaisiin
eduskuntaryhmien puheenjohtajien 16 päivänä joulukuuta
2011 sopima ratkaisu ja valtioneuvoston sen mukaisesti 21 päivänä joulukuuta
2011 tekemän periaatepäätöksen
mukainen Yleisradion rahoitusjärjestely.
Uudella verolla kerättäisiin vuonna 2013 luonnollisilta
henkilöiltä 480 miljoonaa euroa ja yhteisöiltä 22
miljoonaa euroa eli yhteensä 502 miljoonaa euroa. Periaatepäätöksen
yhteydessä tehdyn linjauksen mukaisesti veron perimisestä aiheutuvat
järjestelmän perustamis- ja vuotuiset käyttökustannukset
on esityksen mukaan tarkoitus kattaa veron tuotosta siten, että yhteisöjen yleisradioverosta
2 miljoonaa euroa käytettäisiin veronkantokuluihin.
Hallinnollisten kulujen jälkeen kerätystä määrästä jäisi
siten vuosittain Yleisradion rahoitukseen 500 miljoonaa euroa. Vero
tuloutettaisiin valtion talousarvioon, josta varat ohjattaisiin
valtion televisio- ja radiorahastoon. Rahastosta siirrettäisiin
Yleisradiolle vuosittainen laissa määrätty
summa.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että Yleisradion rahoitusta koskeva ratkaisu on pitkän
valmistelun ja neuvottelujen jälkeen saatu aikaan. Valiokunnan
näkemyksen mukaan esitetty malli on selkeästi
parempi kuin nykyinen televisiomaksuun perustuva järjestelmä ja
uudella rahoitusmallilla varmistetaan pitkäjänteisesti
Yleisradion rahoituksen riittävyys.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rahoitusjärjestelmällä on
pyritty turvaamaan myös Yleisradion journalismin korkea
laatu ja riippumattomuus. Valiokunta katsoo, että rahoituksen kerääminen
verolla korostaa yhtiön roolia julkisen palvelun tuottajana,
mikä korostaa yhtiön vastuuta huolehtia myös
jatkossa eri kohderyhmille tarjottavien palvelujen laadusta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Yleisradiolla
on keskeinen rooli myös kansallisena sisältöjen
tarjoajana ja suomalaisen sisältötuotannon edistäjänä ja
rahoittajana. Rahoitusratkaisulla tulee siten olemaan huomattava
positiivinen merkitys koko suomalaisen sisältötuotantoalan
kannalta. On selvää, että Yleisradion toiminnan
rahoituksen tulee varmistaa mahdollisimman pitkälti edellytykset
myös markkinoiden kilpailun toimivuudelle.
Henkilön yleisradiovero ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus
Kansalaisten kannalta televisiomaksun yhdeksi ongelmaksi on
nähty maksun kohdistuminen yhtä suurena kaikkiin
television omistaviin kotitalouksiin. Hallituksen esityksen perustelujen
ja valiokunnan saaman selvityksen mukaan uuden rahoitusmallin valmistelussa
on pyritty ottamaan keskeisenä tekijänä huomioon
maksujärjestelmän sosiaalinen oikeudenmukaisuus.
Yleisradioveroa olisi esityksen mukaan velvollinen maksamaan
jokainen Suomessa yleisesti verovelvollinen 18 vuotta täyttänyt
henkilö. Veron määrä olisi pääsääntöisesti
0,68 prosenttia puhtaan ansiotulon ja puhtaan pääomatulon enimmäismäärästä,
kuitenkin enintään 140 euroa. Pienempää kuin
50 euron määrää ei pantaisi maksuun.
Valiokunta toteaa, että Ahvenanmaan maakunnassa yleisradiotoimintaa
harjoittaa vuonna 1996 perustettu Ålands Radio och TV Ab.
Yh-tiön toiminta rahoitetaan televisiomaksulla (televisionsavgift)
pitkälti samojen periaatteiden mukaisesti kuin vastaavaa
maksua kannetaan Manner-Suomessa. Ahvenanmaan maakunnassa ei kanneta
maakunnan televisiomaksun kanssa päällekkäistä maksua
Yleisradio Oy:n toiminnan rahoittamiseen. Yleisradio Oy ja Ålands
Radio och TV Ab ovat vuonna 2009 sopineet Yleisradio Oy:n lähetysten
välittämisestä Ahvenanmaalla. Ahvenanmaan
itsehallintolain (1144/1991) mukaan
maakunnalla on lainsäädäntövalta
asioissa, jotka koskevat oikeutta yleisradio- ja kaapelilähetystoiminnan
harjoittamiseen maakunnassa. Esityksen perustelujen mukaan on perusteltua,
että henkilöt, yritykset tai yhteisöt,
joiden kotikunta on maakunnassa, eivät joudu maksamaan
yhtä aikaa sekä lupamaksua maakunnalle että yleisradioveroa
valtiolle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytettävissä olevien
väestöä ja tuloja koskevien tietojen
perusteella voidaan arvioida, että vuonna 2013 yleisradioveroa
tulisi määrättäväksi
noin 3,9 miljoonalle henkilölle. Verrattuna kotitalouksien
televisioilmoitusten lukumäärään,
joita vuonna 2011 oli runsaat 1,8 miljoonaa, maksuvelvollisten kotitalouksien
määrä kasvaisi noin 40 prosentilla. Valiokunta
korostaa, että verovelvollisuuden kohdistaminen kaikkiin
täysi-ikäisiin laajentaa maksajapohjaa nykyiseen
verrattuna merkittävästi, jolloin yksittäisen
henkilön keskimääräistä maksurasitusta voidaan
alentaa.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu yhtenä näkemyksenä esille,
että henkilön yleisradioveron suuruuden määräytymisväli
on suhteellisen lyhyt. Maksu olisi pienimmillään
50 euroa, kun tulot ovat noin 600 euroa/kk. Maksun määrä kasvaisi
tulojen noustessa ollen suurimmillaan 140 euroa, kun tulot ovat
noin 1 700 euroa/kk.
Valiokunta toteaa, että esitetty henkilön
yleisradiovero on yksilötasolla hyvin ennakoitava ja myös
rahoitusjärjestelynä läpinäkyvä.
Olennainen seikka on myös veron tulosidonnaisuus, mikä tekee
siitä sosiaalisesti oikeudenmukaisemman kuin nykyinen tai
muut asian valmistelun aikana pohditut mallit. Asiantuntijakuulemisessa
on tullut esille joidenkin suurperheiden asemaan liittyviä huolenaiheita
ja mm. tiettyihin uskontokuntiin ja vammaisryhmiin liittyviä näkemyksiä veron
määräytymisen oikeudenmukaisuudesta.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että esitys on sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden kannalta esitetyssä muodossa varsin
hyvin toimiva, mutta toteaa samalla, että ei ole täysin
poissuljettua, etteikö joissakin yksittäisissä tapauksissa veron
määräytymistapa saattaisi johtaa myös jollakin
tavoin epätarkoituksenmukaiseen lopputulokseen. Valiokunta
kiinnittää valtiovarainvaliokunnan huomiota asiaan
ja sen mahdolliseen arviointitarpeeseen. Todennäköisyyttä ongelmallisten
tilanteiden esiintymiseen vähentänee kuitenkin
selkeästi vaatimus siitä, että verovelvollisella
tulee olla aina tietty määrä tuloja.
Valittu malli helpottaa mm. yksinasujien ja kaikkein pienituloisimpien
maksurasitusta, mutta lisää taakkaa kohtuullisesti
mm. kahden tulonsaajan talouksissa. Pääosin henkilön
yleisradioverona maksama määrä laskisi
nykyiseen televisiomaksuun verrattuna ja suurten perheidenkään arvioitu
maksurasituksen nousu nykyisestä ei olisi kovin suuri.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan veron määrä olisi
kotitaloutta kohden keskimäärin 193 euroa ja maksuvelvollista kohden
noin 124 euroa. Keskimäärin maksurasitus alenisi
saadun selvityksen mukaan siten yleisradioveroa maksavissa kotitalouksissa
peräti 82 eurolla. Valiokunta katsoo, että pyrkimys tasapuolisuuteen
ja oikeudenmukaisuuteen näyttäisi asiantuntija-arvioiden
ja saadun selvityksen perusteella toteutuvan kokonaisuutena varsin
hyvin.
Lisäksi malli poistaa samalla nykyisen tasapuolisuuden
kannalta ongelmallisen mahdollisuuden laiminlyödä lakisääteinen
maksu. Valiokunta katsoo, että eri maksajaryhmät
ja niiden maksukyky on pyritty ottamaan asianmukaisesti huomioon
ja lähtökohta siitä, että palvelut
ovat tasapuolisesti kaikkien halukkaiden saatavilla, luo perustellun
pohjan henkilön yleisradioveron maksuvelvollisuudelle.
Yhteisön yleisradiovero
Rahoitusratkaisun mukaan myös yritykset ja yhteisöt,
mukaan lukien julkisyhteisöt, suorittaisivat veroa. Käytännössä yleisradiovero
tulisi määrättäväksi
pääsääntöisesti niille
yhteisöille, joiden toiminta on tuloverotuksessa osaksi
tai kokonaan luokiteltu elinkeinotoiminnaksi tai maataloudeksi,
ja toiminnan liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 400 000
euroa. Koska vero kannettaisiin tuloverotuksen toimittamisen yhteydessä,
on esityksessä katsottu perustelluksi, että yritysten
maksuvelvollisuus kytketään yhtenäisesti
elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968)
mukaisen elinkeinotoiminnan ja maatilatalouden tuloverolaissa (543/1967)
tarkoitetun maatalouden käsitteisiin. Tuloverotuksen periaatteita
on noudatettu myös siinä, että veron
piiriin kuuluisivat vain ne yritysmuodot, joita pidetään
omistajatahoistaan erillisinä verovelvollisina. Siten yksityiset
elinkeinon tai maatalouden harjoittajat, samoin kuin avoimet- ja
kommandiittiyhtiöt jäisivät kokonaan
veron maksuvelvollisuuden ulkopuolelle.
Veron suuruus olisi joko 350 euroa, tai jos liikevaihto olisi
vähintään 1 000 000
euroa, 700 euroa. Yleisradioveroa tulisi määrättäväksi
vuodelta 2013 arviolta noin 41 000 yhteisölle
yhteensä 22 miljoonaa euroa. Verrattuna televisiomaksuun
maksavien yhteisöjen määrä kasvaisi 27 000:sta
runsaalla 50 prosentilla. Yhteisöä kohden maksurasitus
kasvaisi keskimäärin 46 prosentilla.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa yrityksiin kohdistuvan
veron mallia ei ole pidetty onnistuneena. Asiantuntijakuulemisessa
on mm. esitetty arvioita siitä, että kyse on veronkantokustannusten
ja hallinnollisten kustannusten osalta verrattain kalliista ja hallinnollisilta
kustannuksiltaan korkeasta veromuodosta ottaen huomioon verolla
kerättävä rahamäärä.
Kritiikkiä on esitetty myös siitä, että liikevaihto,
toisin kuin yrityksen voitto, ei välttämättä kerro
yrityksen maksukyvystä. Joillakin toimialoilla liikevaihto
saattaa olla varsin suuri suhteessa yrityksen tulokseen, ja veroa
perittäisiin myös niinä vuosina, jolloin
yrityksen tulos on miinusmerkkinen.
Eräiden arvioiden mukaan verovelvollisista 2 000
suurinta yritystä maksaisi koko yrityksiltä kerättävästä määrästä 6,34 %.
Samojen laskelmien mukaan liikevaihdoltaan pienimmät yritykset,
joita on lukumääräisesti suurin osa yrityksistä,
maksaisivat kerättävästä veron
määrästä valtaosan. Liikevaihdoltaan
pienimpiin yrityksiin kuuluu paljon sellaisia yrittäjiä,
jotka maksaisivat yleisradioveroa sekä yksityishenkilönä että yrityksensä kautta.
Tällä voisi olla selkeää merkitystä mm.
pienyrittäjien ja yrittäjäperheiden kannalta.
Saamansa selvityksen perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää tulokseen perustuvaa yhteisön yleisradioveroa
koskevaa mallia oikeudenmukaisempana kuin esitettyä liikevaihtoon perustuvaa
mallia. Mahdollisen tarkennetun mallin pohdinnassa lienee otettava
huomioon mm. se, että ennen kaikkea perheiden maksut eivät
nouse kohtuuttomasti ja toisaalta, ettei veron määrä ylipäätään
nouse kohtuuttoman korkeaksi millään muullakaan
toimijalla.
Lopuksi
Valiokunta pitää esitystä varsin
hyvänä ja kannatettavana. Valiokunnan näkemyksen
mukaan rahoitusratkaisulla pystytään turvaamaan
Yleisradion rahoitustason riittävyys, rahoituksen pitkäjänteisyys
ja esitetyn veron oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus. Verokertymä olisi
riittävän hyvin ennakoitavissa, ja se turvaisi
julkisen palvelun rahoituksen jatkuvuuden.
Valiokunta katsoo, että nykyisessä tiukassa taloudellisessa
tilanteessa poliittisten ryhmien yhtenäistä näkemystä varmistaa
Yleisradion rahoitus esitetyllä tavalla voidaan pitää tietyllä tavalla
poikkeuksellisena erityisesti ottaen huo-mioon eri sektoreiden talouteen
tällä hetkellä kohdistuvat säästötoimenpiteet.
Saavutettu Yleisradion rahoitusta koskeva ratkaisu kertoo valiokunnan
näkemyksen mukaan selkeästi Yleisradion arvostuksesta
ja sen asemasta ja merkityksestä koko yhteiskunnalle myös
tänä päivänä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että saavutetun
eduskuntaryhmien välisen sopimuksen pohjalta laaditut yksityiskohtaiset
veronmääräytymistä koskevat
mallit perustuvat väistämättä joltain
osin erilaisiin arvioihin ja osin oletuksiinkin. Valiokunta korostaa,
että jatkossa tulee tarkastella säännöllisin
väliajoin mm. mahdollisista markkinoiden tai palvelutarpeiden muutoksista
aiheutuvia vaikutuksia indeksisidonnaisuuteen sekä verotuksen
tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista.
Valiokunta toteaa, että taloudellisten seikkojen arviointiin
ja esille tuomiseen olisi jatkossa hyvä kiinnittää aiempaa
enemmän huomiota myös Yleisradion toimintaa koskevissa
kertomuksissa.