Yksityiskohtaiset perustelut
1 §. Lain tarkoitus.
Pykälän 1 momentissa direktiivin nimi on kirjoitettu
väärin. Valiokunta on korjannut kirjoitusvirheen
siten, että direktiivin nimi on oikein.
Pykälän 2 momentissa sanat lastin purkaminen
on kirjoitettu yhteen. Suomen kielen säännösten
mukaan termit voidaan kirjoittaa yhdyssanana. Merenkulkulaitoksen
mukaan ei ole kyse termistä, vaan tapahtuman kuvauksesta, minkä vuoksi
lastin purkaminen on kirjoitettava erikseen. Valiokunta on johdonmukaisest
tehnyt vastaavan korjauksen muissakin lain pykälissä. Valiokunta
on myös tehnyt kielellisen korjauksen momentin muotoiluun.
2 §. Soveltamisala.
Valiokunta on 2 momentissa korjannut ihmishengen turvallisuudesta
merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen
(SopS 11/1981) nimessä olleen virheen sekä tehnyt
kielellisiä korjauksia pykälän muotoiluun.
3 §. Määritelmät.
Valiokunta on 2 kohdassa tarkistanut ja korjannut ihmishengen
turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen
yleissopimuksen (SopS 11/1981) nimessä olleen
virheen. Se ehdottaa edelleen 3 kohtaa täsmennettäväksi
siten, että siihen lisätään IMO:n
suomenkielinen nimi Kansainvälinen merenkulkujärjestö.
Valiokunta ehdottaa 5 kohdassa täsmennystä XII
luvun osalta niin, että siitä käy ilmi,
että luku on SOLAS-yleissopimuksen liitteessä.
Pykälän 12 kohtaa valiokunta ehdottaa poistettavaksi,
koska sillä ei tarkoiteta Merenkulkulaitoksessa meriturvallisuudesta
vastaavaa johtajaa tai hänen määräämänsä Merenkulkulaitoksen
virkamiestä. Tarkoituksena on, että Merenkulkulaitos
viranomaisena vastaa valvonnasta ja hoitaa sisäisesti tehtävien
delegoinnin. Tästä johtuen valiokunta ehdottaa,
että Merenkulkulaitos mainitaan nimenomaisesti niissä kohdissa,
joissa on ollut viittaus satamavaltion valvontaviranomaiseen. Kohdan
poistamisesta johtuen seuraavien kohtien numerointi muuttuu.
Pykälän 12 (13) kohtaa ehdotetaan muutettavaksi
siten, että lastitiedoilla tarkoitettaisiin vuoden 1974
SOLAS-yleissopimuksen liitteen VI luvun 2 säännössä tarkoitettuja
lastitietoja.
Pykälän 13 (14) ja 14 (15) kohtaa valiokunta ehdottaa
muutettavaksi siten, että niissä viitataan BLU-säännöstön
liitteeseen eikä lisäykseen.
Valiokunta ehdottaa 17(18) kohtaa korjattavaksi siten, että se
vastaa 10 §:ssä olevaa arviointilaitoksen tehtävänkuvaa.
Tällöin arviointilaitoksella tarkoitetaan yritystä tai
yhteisöä, jolla on oikeus sertifioida laadunhallintajärjestelmiä.
Tilapäistä toimilupaa koskevan 6 §:n
mukaan Merenkulkulaitos voi myöntää äskettäin
perustetuille terminaaleille korkeintaan 12 kuukautta voimassa olevan
tilapäisen toimintaluvan. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty
siihen, että tällä tavoin viranomaisen
toimivalta samoin kuin terminaalien mahdollisuus saada tällainen tilapäinen
lupa jää liian väljästi rajatuksi.
Valiokunta ehdottaa sen vuoksi, että 3 §:ään
otettaisiin uudeksi 18 kohdaksi äskettäin perustetun terminaalin
määritelmä. Hallituksen esityksen perustelujen
mukaan äskettäin perustetulla terminaalilla tarkoitettaisiin
terminaalia, jossa uuden alalle pyrkivän terminaalinhoitajan
tarkoituksena on aloittaa kiinteän irtolastin lastaus-
tai purkutoiminta suomalaisessa satamassa omilla tai vuokraamillaan
lastinpurku- tai lastauslaitteilla. Valiokunta ehdottaa vastaavaa
määritelmää 18 kohtaan.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
pykälän muotoiluihin.
4 §. Irtolastialuksen toiminnalliseen soveltuvuuteen
liittyvät vaatimukset.
Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
otsikkoon ja 2 momenttiin. Lain systematiikan vuoksi valiokunta
ehdottaa pykälän tarkastuksia koskevan 2 momentin
siirtämistä valvontaa koskevaan 15 §:ään.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluihin.
5 §. Terminaalin soveltuvuuteen liittyvät
vaatimukset.
Valiokunta on tehnyt kielellisiä tarkistuksia pykälän
1 momentin muotoiluihin.
6 §. Tilapäinen toimintalupa.
Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
muotoiluihin.
7 §. Aluksen päällikön
tehtävät.
Valiokunta ehdottaa korvattavaksi 1 momentin 3 kohdan viittauksen
BLU-koodiin viittauksella BLU-säännöstöön.
Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen ja kielellisiä korjauksia
momentin muotoiluihin.
8 §. Terminaalin edustajan tehtävät.
Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoituksen
mukaan valiokunta ehdottaa muutettavaksi 1 momentin 1 kohdan viittauksen
BLU-koodiin koskemaan viittausta BLU-säännöstöön.
Valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi
2 kohtaa siten, että lainkohdan varmistusvelvollisuus koskee
tilannetta, jolloin alusta lastataan.
Lakiehdotuksen 3 §:n 12 kohdan poistamisesta johtuen
valiokunta ehdottaa 3 kohdassa Merenkulkulaitoksen nimenomaista
mainitsemista.
Lakiehdotuksen 3 §:n 7 kohdan mukaan terminaalilla
tarkoitetaan kiinteää, kelluvaa tai liikkuvaa
laitteistoa. Tämän vuoksi terminaali ei voi antaa
tietoja aluksen päällikölle. Valiokunta
ehdottaa, että muotoilua muutetaan siten, että on kyse
tiedoista, joita terminaalin edustajan tulee antaa aluksen päällikölle.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
pykälän muotoiluihin.
9 §. Irtolastialuksen ja terminaalin väliset
menettelyt.
Valiokunta ehdottaa korvattavaksi pykälän
1 kohdan viittauksen BLU-koodiin viittauksella BLU-säännöstöön.
Pykälän 5 kohdassa olevan asetuksenantovaltuuden
valiokunta ehdottaa siirrettäväksi pykälän
uudeksi 2 momentiksi.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä tarkistuksia
pykälän muotoiluihin.
10 §. Arviointilaitos ja sen tehtävät.
Tarkoituksena on, että Suomessa voi olla useita arviointilaitoksia.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän
muotoilun tarkistamista siten, että siitä ilmenee,
että Suomeen voitaisiin nimetä useita arviointilaitoksia.
Tämän lisäksi valiokunta ehdottaa arviointilaitosten
tehtäviä tarkennettavaksi siten, että momentista
ilmenee, että arviointilaitoksilla on oikeus sertifioida
terminaalinhoitajien laadunhallintajärjestelmiä.
Valiokunta ehdottaa, että 2 momentissa mainitaan Euroopan
talousalueeseen kuuluvan valtion lisäksi nimenomaan Euroopan
unionin jäsenvaltiot.
Koska pykälän 3 momentti ei sisällöltään
vastannut otsikkoa, valiokunta ehdottaa momentin siirtämistä siirtymäsäännökseen.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
pykälän muotoiluihin
11 §. Nimeämisen edellytykset.
Valiokunta on tehnyt kielellisiä korjauksia pykälän
muotoiluun.
12 §. Arviointilaitoksen nimeämisen peruuttaminen.
Valiokunta ehdottaa korjattavaksi pykälässä virheellisesti
olevan viittauksen 10 §:ään
koskemaan 11 §:ää, jossa säädetään
tavasta, millä arviointilaitoksen on osoitettava pätevyytensä. Valiokunta
katsoo, että pykälässä olevat
perusteet nimeämisen peruuttamiselle ovat liian yleisluontoiset,
koska niissä viitataan vain toimimiseen muuten tämän
lain säännösten vastaisesti. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että nimeäminen voitaisiin
peruuttaa, jos arviointilaitos myöntää sertifikaatin
terminaalinhoitajan laadunhallintajärjestelmälle,
joka ei täytä ISO 9001:2000 -standardin tai vastaavan
standardin vaatimuksia. Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset
pykälän muotoiluihin.
13 §. Hyvä hallinto ja oikeusturva arviointimenettelyssä sekä virkavastuu.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsikon täsmentämistä koskemaan myös
virkavastuuta, josta säädetään
pykälän 2 momentissa. Tämän
lisäksi valiokunta on korjannut 1 momentissa olleen virheen
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999)
nimikkeessä.
14 §. Lastaamisen tai lastin purkamisen aikana aiheutuneiden
vaurioiden korjaaminen.
Lain 3 §:n 12 kohdan poistamisen vuoksi
valiokunta ehdottaa Merenkulkulaitoksen nimenomaista mainitsemista
satamavaltion valvontaviranomaisen sijaan. Valiokunta ehdottaa edelleen 3 momentissa
hyväksytyn laitoksen täsmentämistä koskemaan
alusten tarkastamiseen ja katsastamiseen valtuutettuja laitoksia
sekä merenkulun viranomaisten asiaan liittyvien toimia koskevista
yhteisistä säännöistä ja
standardeista annetun neuvoston direktiivin 94/57/EY
mukaista laitosta.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
pykälän muotoiluihin.
15 §. Valvonta.
Valiokunta on 1 momentissa korjannut viittaukset 5 §:ään
ja 8 §:ään sekä tehnyt kielellisen
tarkistuksen.
Valiokunta ehdottaa 2 momentin poistamista, koska se on ilmeisen
tarpeeton. Jo 1 momentin säännöksen mukaan
Merenkulkulaitos valvoo koko lain noudattamista ja 27 §:n
2 momentista ilmenevät siirtymäsäännöksen
määräajat. Tämän lisäksi
valiokunta ehdottaa lain systematiikan vuoksi 4 §:n tarkastuksia
koskevaa 2 momenttia siirrettäväksi nyt kyseessä olevan
pykälän 2 momentiksi.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluihin.
16 §. Tarkastusoikeus.
Lain 3 §:n 12 kohdan poistamisen johdosta valiokunta
ehdottaa Merenkulkulaitoksen nimenomaista mainitsemista satamavaltion
valvontaviranomaisen sijaan. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen
pykälän muotoiluun.
17 §. Aluksen lastaamisessa tai purkamisessa havaittu
puute tai epäkohta.
Valiokunta on tehnyt kielellisiä tarkistuksia 1 momentin
muotoiluihin.
18 §. Uhkasakko ja keskeyttämisuhka.
Pykälän 1 momentin mukaan uhkasakko ja keskeyttämisuhka
voidaan asettaa terminaalille, terminaalinhoitajalle, terminaalin
edustajalle tai aluksen päällikölle.
3 §:n 7 kohdan mukaan terminaalilla tarkoitetaan
kuitenkin kiinteää, kelluvaa tai liikkuvaa laitteistoa,
ja tämän vuoksi valiokunta ehdottaa sanan terminaali
poistamista.
Pykälän 2 momentissa säädetään
laivanisännän velvollisuudesta antaa uhkasakkoa
vastaava vakuus ennen aluksen lähtöä Suomen
satamasta. Momentissa vakuus on säädetty palautettavaksi aluksen
päällikölle, vaikka tarkoituksena on, että se
palautetaan laivanisännälle. Valiokunta ehdottaa
tämän vuoksi, että pykälää tarkistetaan siten,
että vakuus on palautettava sen antaneelle laivanisännälle.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
pykälän muotoiluihin.
19 §. Kiinteän irtolastin lastaamisen tai
purkamisen estäminen tai keskeyttäminen.
Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoituksen
mukaan pykälän toisen virkkeen loppuun tulisi
lisätä sanat "keskeyttää aluksen
lastaaminen tai purkaminen". Koska säännös
tällöin on paljon informatiivisempi, valiokunta
ehdottaa pykälän muuttamista sen mukaisesti. Valiokunta
on tämän lisäksi tehnyt kielellisiä tarkistuksia
pykälän muotoiluun.
21 §. Salassapidettävien tietojen luovuttaminen.
Pykälän 1 kohdassa säädetään,
että tietoja saa luovuttaa syyttäjälle
ja poliisille, Rajavartiolaitokselle tai tulliviranomaiselle rikoksen
ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi. Tarkoituksena
on ollut, että tietoja voidaan luovuttaa kullekin viranomaiselle
erikseen joko rikoksen ehkäisemiseksi tai selvittämiseksi.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että sanat
"ja" korvataan pilkulla sekä sanalla "tai".
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisen tarkistuksen
pykälän otsikkoon ja 3 kohtaan.
22 §. Arviointilaitoksen tietojen luovuttaminen.
Pykälän 1 momentissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain nimike on väärin. Valiokunta on korjannut
virheen. 10 §:n 2 momentissa todetaan, että arviointilaitokseen
rinnastetaan vastavuoroisesti toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa
tai Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa rekisteröity
yritys tai muu yhteisö. Valiokunta ehdottaa, että 1
kohdan viittausta 10 §:n 2 momentin yhteisöihin
täsmennetään siten, että ilmaukset
ovat yhdenmukaisia.
Valiokunta esittää pykälän
2 kohdan yksinkertaistamista korvaamalla sanat "Merenkulkulaitoksen
suorittaman tässä laissa tarkoitetun" sanoilla
"tämän lain mukaisen".
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
pykälän muotoiluihin.
23 §. Virka-apuviranomaiset.
Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
muotoiluun.
24 §. Kustannusten korvaaminen.
Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoituksen
mukaan lain valmistelussa haluttiin erottaa irtolastilaki muista
laeista. Tämän vuoksi lakiehdotukseen sisällytettiin
alusturvallisuuden valvontalain mukaiset säännökset
siitä, miten toimittaisiin, jos eri tahot rikkoisivat oleellisesti
lain säännöksiä. Tässä yhteydessä alusturvallisuuden
valvontalakiin perustuvaa sanamuotoa ei tarpeeksi mukautettu tämän
lain tarpeisiin. Koska nyt ehdotetussa laissa ei säädetä aluksen
pysäyttämisestä, ei myöskään
tule säätää pysäyttämistä koskevista maksuista.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että puutteet
määritellään sellaisiksi, jotka
tämän lain 19 §:n mukaan velvoittavat
Merenkulkulaitoksen estämään tai keskeyttämään
kiinteän irtolastin lastaamisen tai purkamisen. Valiokunta
on tehnyt vastaavat muutokset momentin muotoiluun.
25 §. Muutoksenhaku.
Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
otsikkoon.
26 §. Oikaisumenettely ja muutoksenhaku arviointilaitoksen
päätöksestä.
Oikeusministeriö ei ole pitänyt onnistuneena
sääntelytapaa, jonka mukaan oikaisumenettelystä säädetään
tarvittaessa tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Hallituksen
esityksen mukaan oikaisumenettelyyn jouduttaisiin luultavasti turvautumaan
harvoin ja vasta käytäntö osoittaisi,
olisiko oikaisumenettelystä säätäminen
lainkaan tarpeen. Ministeriö on kiinnittänyt huomiota
siihen, että ensinnäkin hallintolaki (434/2003)
tulee sovellettavaksi 13 §:n 1 momentin viittauksen
perusteella, ja tämän lisäksi on epäselvää,
minkälaista sääntelyä asetuksella
olisi tarpeen antaa. Valiokunta ehdottaakin tämän
vuoksi asetuksenantovaltuuden poistamista kokonaan ja katsoo, että tarvittaessa
on parempi myöhemmin täydentää oikaisumenettelyä koskevaa
sääntelyä lain tasolla.
Edelleen oikaisumenettelyn yksityiskohdat vahvistetaan pykälän
1 momentin mukaan arviointilaitoksen hyväksymisen yhteydessä.
Oikeusministeriö on kiinnittänyt huomiota siihen, että säännöstä ei
hallituksen esityksessä perustella ja sen merkitys jää epäselväksi.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaakin säännöksen
poistamista momentista.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset momentin muotoiluun.
27 §. Voimaantulo ja siirtymäsäännös.
Valiokunta ehdottaa uudelleen muotoiltavaksi pykälän
2 momentin säännöstä siitä,
koska terminaalinhoitajan on perustettava laadunhallintajärjestelmä ja
koska se on sertifioitava.
Valiokunta ehdottaa lain systematiikan vuoksi pykälän
uudelleenmuotoilemista siten, että 3 momenttiin siirretään
10 §:n 3 momentin säännös, kuitenkin
siten, että se koskee äskettäin perustettua
terminaalia. Tällaiselta terminaalilta vaadittaisiin tilapäinen
toimintalupa kolmen kuukauden kuluessa toiminnan aloittamisesta.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluihin.