Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta kiinnittää huomiota 1. lakiehdotuksen
siirtymäsäännökseen, jossa todetaan,
että Rautatievirastoon siirtyvän virkasuhteisen
henkilöstön virat siirtyvät tämän
lain voimaan tullessa Rautatieviraston viroiksi. Virkojen siirtymiseen
ei esityksen perusteluiden mukaan tarvita virkamiehen suostumusta
paitsi, milloin ne siirtyvät toiselle paikkakunnalle. Nämä linjaukset
perustuvat valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtioneuvoston
periaatepäätökseen 14.5.1998 henkilöstön
aseman järjestämisestä valtionhallinnon
organisaatiomuutostilanteissa.
Nyt kyseessä olevan hallituksen esityksen perusteluissa
todetaan, että viraston sijoittaminen pääkaupunkiseudun
ulkopuolelle aiheuttaa sijaintipaikan mukaan 0,5—2,4 miljoonan
euron lisäkustannukset. Esityksen mukaan nämä kustannukset
johtuvat osittain mm. ulkomaille suuntautuvien matkojen kustannusten
noususta ja osittain siitä, että Ratahallintokeskuksesta siirtyvät
virkamiehet eivät valtioneuvoston periaatepäätösten
mukaan ole velvollisia siirtymään toiselle paikkakunnalle,
jolloin siitä aiheutuu lisäkustannuksia kaksinkertaisen
virkamieskunnan palkkauksesta.
Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että henkilöstön
asemaa koskevat linjaukset ovat selvitystyön alaisina.
Mm. työssäkäyntialueen määritelmä on
tämän työn kohteena. Määrätyn asuinalueen
työssäkäyntialueeseen kuuluu se alue,
jolla yleensä asuinalueelta käydään
töissä. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että tällöin keskuksia ympäröivien
asuinalueiden työssäkäyntialueeseen kuuluu
kyseinen keskus, mutta kyseisen keskuksen työssäkäyntialueeseen
eivät kuulu sitä ympäröivät
asuinalueet. Näin ollen keskuksissa asuvia virkamiehiä ei
pidetä esimerkiksi virastoa uudelleen sijoitettaessa velvollisina
tekemään päivittäisiä työmatkoja
keskustaa ympäröivään alueeseen,
vaikka ympäröivällä alueella
asuvat virkamiehet ovat periaatteessa velvollisia tekemään
työmatkoja keskukseen. Valiokunta katsoo, että tällainen
määritelmä ei ole sopusoinnussa yhdenvertaisuusperiaatteen
kanssa.
Valiokunta toteaa, että hallitusohjelman mukaan valtion
keskushallinnon toimintojen ja yksiköiden alueellistamista
jatketaan. Uusia, laajenevia ja uudistettavia toimintoja ja yksiköitä sijoitetaan
ensisijaisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelle
valtioneuvoston 8.11.2001 tekemän periaatepäätöksen
mukaisesti. Valtion henkilöstön asemaa koskevat
periaatteet muodostavat kuitenkin valiokunnan saaman selvityksen
mukaan osittaisen esteen uusien yksiköiden sijoittamiselle
keskusten ulkopuolelle. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä muihin
uudistuksiin, kuten tieliikelaitoksen perustamiseen, jolloin valtion henkilöstöä siirrettiin
uusiin toimipaikkoihin ja vähennettiin uudistuksen yhteydessä ja
seurauksena. Valtion työnantajana ei tule suhtautua eri tavalla
eri tilanteisiin vaan ihmisten yhdenvertaista kohtelua tulee kunnioittaa.
Valiokunta katsookin, että henkilöstön
asemaa koskevat päätökset, mm. henkilöstön
työmatka- ja siirtymisvelvollisuuden osalta, eivät
saa muodostua esteeksi alueellistamislinjausten toteuttamiselle.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä vakavaa
huomiota siihen, että valtioneuvoston eri hallinnonalojen
ja hankkeiden peruslinjausten tulee olla yhdensuuntaisia eivätkä ne
saa olla vastakkaisiin suuntiin vaikuttavia. Valiokunta ei pidä nykytilannetta
suotavana ja ehdottaa sen vuoksi lausumaa, jonka mukaan valtion
henkilöstön asemaa koskevia päätöksiä tulee
muuttaa alueellistamislinjausten toteuttamiseksi (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
3 §. Tarkemmat säännökset
ja määräykset.
Lainsäädäntösystemaattisista
syistä organisaatiolakeihin ei tule sisällyttää erityisiä valtuutussäännöksiä säätää
viranomaisen
tehtävistä tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaisesta hallinnon lainalaisuusvaatimuksesta
johtuu, että viranomaisten tehtävien tulee pääsääntöisesti
perustua laintasoiseen sääntelyyn erityisesti
silloin, kun viranomaisen tehtäviin sisältyvät
toimivaltuudet voivat muokata yksityisten toimijoiden tai muiden
tahojen oikeusasemaa. Perustuslain 80 §:n 1 momentin
perusteella viranomaistehtävien hoitamisesta ja toteuttamisesta
voidaan sinänsä säätää myös
lakia alemmanasteisilla oikeussäännöksillä.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa poistettavaksi
viranomaisen tehtävien määrittelyä valtioneuvoston
asetuksella koskevat asetuksenantovaltuudet.
Perustuslain 119 §:n 2 momentin nojalla voidaan
sinänsä säätää valtioneuvoston
asetuksella lakiehdotuksen 3 §:ssä mainituista
viranomaisen hallintoa koskevista seikoista. Valiokunta toteaa,
että lakiehdotuksen muotoilu tarkemmista säännöksistä on
kuitenkin virheellinen, koska itse laissa ei ole perussäännöksiä Rautatieviraston
johtamisesta, asioiden käsittelemisestä, ratkaisemisesta
eikä hallinnon sisäisestä järjestämisestä.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että valtioneuvoston
asetuksella säädetään Rautatieviraston
johtamisesta ja sen tehtävien hoitamisesta, asioiden käsittelemisestä ja
ratkaisemisesta virastossa.
Valiokunta toteaa tämän lisäksi,
että asioiden valvontaa muissa viranomaisissa ja toimituksissa
koskevalla asetuksenantovaltuutuksella on tarkoitus säätää siitä,
miten Rautatievirastossa järjestetään
julkisen edun valvonta Rautatieviraston toimivaltaan kuuluvissa
asiaryhmissä.
Valiokunta ehdottaa uutta 2 momenttia, jossa on tarkoitus säätää,
että Rautatieviraston työjärjestyksessä määrätään
viraston orgaanisaatiosta ja muusta sisäisen hallinnon
järjestämisestä.
Valiokunta ehdottaa vastaavasti pykälän otsikoinnin
muuttamista muotoon tarkemmat säännökset
ja määräykset.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluun.
2. lakiehdotus
4 §. Tarkemmat säännökset
ja määräykset.
Lainsäädäntösystemaattisista
syistä organisaatiolakeihin ei tule sisällyttää erityisiä valtuutussäännöksiä säätää
viranomaisen
tehtävistä tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaisesta hallinnon lainalaisuusvaatimuksesta
johtuu, että viranomaisten tehtävien tulee pääsääntöisesti
perustua laintasoiseen sääntelyyn erityisesti
silloin, kun viranomaisen tehtäviin sisältyvät
toimivaltuudet voivat muokata yksityisten toimijoiden tai muiden
tahojen oikeusasemaa. Perustuslain 80 §:n 1 momentin perusteella
viranomaistehtävien hoitamisesta ja toteuttamisesta voidaan
sinänsä säätää myös
lakia alemmanasteisilla oikeussäännöksillä.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa poistettavaksi
viranomaisen tehtävien määrittelyä valtioneuvoston
asetuksella koskevat asetuksenantovaltuudet.
Valiokunta toteaa tämän lisäksi,
että asioiden valvontaa muissa viranomaisissa ja toimituksissa
koskevalla asetuksenantovaltuutuksella on tarkoitus säätää siitä,
miten Ratahallintokeskuksessa järjestetään
julkisen edun valvonta Ratahallintokeskuksen toimivaltaan kuuluvissa
asiaryhmissä.
Valiokunta ehdottaa uutta 2 momenttia, jossa on tarkoitus säätää,
että Ratahallintokeskuksen työjärjestyksessä määrätään
viraston organisaatiosta ja muusta sisäisen hallinnon järjestämisestä.
Valiokunta ehdottaa vastaavasti pykälän otsikoinnin
muuttamista muotoon tarkemmat säännökset
ja määräykset.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluun.