Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksellä ehdotetaan säädettäväksi
uusi laki ajoneuvojen rekisteröintitoiminnasta ja samalla
voimassa oleva vastaavan niminen laki (1100/1998)
ehdotetaan kumottavaksi. Lisäksi ajoneuvolain (1090/2002)
ajoneuvojen rekisteröintiä koskevia säännöksiä muutettaisiin. Rekisteröintitoiminnan
järjestämisen perusteisiin ei esityksessä ehdoteta
muutoksia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ajoneuvojen rekisteröintitoiminnasta
ei rekisteröintiasiakirjoja koskevaa sääntelyä lukuun
ottamatta ole tällä hetkellä voimassa
EU-tason sääntelyä eikä Suomea
sitovia kansainvälisiä sopimuksia. Esityksen pääasiallisena
tavoitteena on helpottaa ajoneuvojen rekisteri-ilmoitusten tekemistä ja lisätä rekisteröintitoiminnan
kustannustehokkuutta.
Rekisteri-ilmoitukset ja sähköinen asiointi
Ajoneuvojen rekisteri-ilmoitusten määrä on vuosittain
yli 2 miljoonaa ilmoitusta. Vuonna 2010 mahdollistettiin
ajoneuvojen käyttöönotto liikenteeseen
ja siitä poistaminen sekä katoamisilmoitusta
koskevien ilmoitusten tekeminen sähköisen palvelun
kautta. Esityksen myötä mahdollisuutta hyödyntää sähköisiä palveluja rekisteri-ilmoitusten
tekemisessä lisättäisiin huomattavasti
nykyisestä. Lähes kaikki rekisteri-ilmoitukset
olisi jatkossa mahdollista tehdä sähköisesti,
ja tätä varten otettaisiin käyttöön sähköinen
ajoneuvon omistusoikeuden osoittava varmenne. Ajoneuvon omistusoikeus
voitaisiin todentaa sähköisen rekisteri-ilmoituksen
yhteydessä varmenteen perusteella nykyisten asiakirjoihin
perustuvien menettelyjen sijasta. Varmenne tulisi aina luovuttaa
ajoneuvon uudelle omistajalle.
Valiokunta pitää tavoitetta siirtyä rekisteröintitoiminnassa
mahdollisimman pitkälti paperittomien sähköisten
palvelujen ja menettelyjen käyttöön kannatettavana.
Sähköisten menettelyjen lisäämisellä voidaan
pyrkiä edistämään pidemmän
päälle rekisteritoiminnan kustannustehokkuutta,
vähentää kuluttajien ja muiden asiakkaiden
tarvetta henkilökohtaiseen asiointiin ja helpottaa rekisteri-ilmoitusten
tekemistä. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että mahdollisuus
henkilökohtaiseen asiointiin myös toimipaikassa
paikan päällä säilytetään
toimivana myös jatkossa siten, että esimerkiksi
kansalaisten viestintäyhteyksien taikka teknisen osaamisen
tai muiden sähköisten palvelujen käytön edellytysten
puuttuminen ei kohtuuttomasti heikennä mahdollisuutta saada
palvelua. Valiokunta kuitenkin korostaa, että sähköiseen
asiointiin siirtyminen tulee pyrkiä toteuttamaan siinä määrin
hallitusti, ettei kaksinkertaisia ja ylimääräisiä kustannuksia
aiheuttavia sähköisiin palveluihin ja toisaalta
paperiasiakirjoihin perustuvia järjestelmiä ylläpidetä yhtä aikaa
enempää kuin tämä on välttämätöntä.
Lisäksi tulisi pyrkiä mahdollisuuksien mukaan
eroon vielä nykyisin jossain määrin sovellettavista
käytännöistä, joissa sähköisen
asioinnin päätteeksi asiakirjat lähetetään
asiakkaalle vielä myöhemmin postitse paperiasiakirjoina.
Liikenteen turvallisuusviraston sopimusrekisteröijät
Esityksen perustelujen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto
on tehnyt tähän mennessä yhteensä 680 rekisteröintiä koskevaa
sopimusta muun muassa vakuutus- ja rahoitusyhtiöiden, autoliikkeiden
ja katsastustoimintaa harjoittavien yritysten kanssa.
Yhteensä rekisteri-ilmoituksia vastaanottavia toimipisteitä on
Suomessa noin 1 730 kappaletta. Esityksen yhtenä tarkoituksena
on säätää nykyistä tarkemmin
teknisiä käytännön rekisteröintitehtäviä suorittavien
sopimusrekisteröijien tehtävistä johtuen
muun muassa siitä, että kyseisissä tehtävissä on
kyse perustuslain 124 §:ssä tarkoitetusta
julkisesta hallintotehtävästä. Liikenteen
turvallisuusvirasto voisi esityksen mukaan hankkia rekisteröintitoiminnan
järjestämiseen sopimusrekisteröijiltä sellaisia
avustavia palveluja, joiden tekemiseen ei sisälly harkinta-
tai päätöksentekovaltaa. Liikenteen turvallisuusvirasto
tekisi itse varsinaiset rekisteröintipäätökset,
ja mikäli esimerkiksi ilmoituksen asiakirjojen riittävyyden
arvioiminen vaatii harkintaa, asian käsittely tulisi siirtää virastolle.
Sopimusrekisteröijien tehtävä muuttuisi
siten nykyiseen verrattuna avustavampaan ja teknisluonteisempaan
suuntaan.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viraston ja sopimusrekisteröijän
välisessä sopimuksessa on syytä erikseen
varmistua siitä, että sopimusrekisteröijä on
tietoinen asiakkaiden oikeusturvan takeena olevien hallinnon yleislakien
ja rikosoikeudellista virkavastuuta koskevien säännösten
sovellettavuudesta. Valiokunta pitää asianmukaisena,
että julkista hallintotehtävää hoitavien
sopimusrekisteröijien tehtävistä säädetään
nykyistä tarkkarajaisemmin. Valiokunta pitää myös
hyvänä, että rekisteröintitoimintaa
kehitetään asiakkaiden kannalta joustavammaksi
siten, että rekisteri-ilmoitus voidaan tehdä esimerkiksi
ajoneuvojen vakuuttamisen yhteydessä, jos vakuutusyhtiö on
Liikenteen turvallisuusviraston sopimusrekisteröijä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sähköisten
rekisteri-ilmoitusten tekemisen lisääntyminen
vähentäisi kokonaisuutena kansalaisilta perittäviä rekisteröintimaksuja
olennaisesti, sillä maksu on sähköisessä asioinnissa
selkeästi matalampi kuin paikan päällä tehtävässä rekisteröinnissä.
Esityksen perustelujen mukaan on kuitenkin tarkoituksena, että myös
asiakkailta henkilökohtaisesta asioinnista perittäviä maksuja
lasketaan huomattavasti.
Myös Liikenteen turvallisuusviraston sopimusrekisteröijille
maksamia korvauksia on tarkoitus laskea, mikä osaltaan
mahdollistaa asiakkaiden rekisteröintimaksujen laskemisen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sopimusrekisteröijille
maksettavien korvausten taso on tarkoitus määrittää sopimusrekisteröijälle
kuuluvien tehtävien mukaan, ja korvauksen määrän laskeminen
on johdonmukaista siinä mielessä, että kyseisen
tehtävän luonne muuttuu aiempaa teknisempään
ja avustavampaan suuntaan. Asiantuntijakuulemisessa on osin kritisoitu
tätä lähtökohtaa ja tuotu esille,
että suunniteltu korvausten taso ei välttämättä kata
palvelun tarjoamisesta sopimusrekisteröijälle
syntyviä kustannuksia ja korvaustason laskemisella voisi
näin ollen olla merkittävä heikentävä vaikutus
palveluiden valtakunnalliseen saatavuuteen. Tästä syystä eräissä lausunnoissa
on myös esitetty, että laissa tulisi antaa sopimusrekisteröijille mahdollisuus
periä ylimenokaudella asiakkailta erillinen palvelukorvaus.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan julkisesta hallintotehtävästä perittäviä maksuja
koskeva lainsäädäntö asettaa
kuitenkin rajoitteita julkisoikeudellisten suoritteiden tason määrittämisessä edellyttäen
maksuilta lähtökohtaisesti omakustannusperusteisuutta.
Valiokunta pitää asiakkaiden kannalta hyvänä,
että maksutasoa lasketaan. Liikenteen turvallisuusviraston
on kuitenkin hyvin tärkeää huolehtia
sopimusrekisteröijäjärjestelmän
kautta palvelutason säilymisestä riittävällä tasolla koko
maassa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tähän
auttaa osittain se, että myös yksityiset elinkeinonharjoittajat,
kuten esimerkiksi toiminimellä toimivat vakuutusedustajat,
voisivat esityksen mukaan jatkossa toimia sopimusrekisteröijinä.
Ajoneuvojen rekisteritoiminnassa tietojen oikeellisuudella ja
ajantasaisuudella on hyvin olennainen merkitys. Tämä asettaa
vaatimuksia myös sopimusrekisteröijien toiminnan
luotettavuudelle. Valiokunta pitää hyvänä,
että esityksessä säädettäisiin
sopimusrekisteröijän henkilöstöä koskevista
muun muassa heidän luotettavuutensa arviointia koskevista
vaatimuksista. Lisäksi valiokunta toteaa, että rekistereihin
rakennettavien käyttöyhteyksien ja muutoinkin
sopimusrekisteröijien käyttämien tietoteknisten ratkaisujen
tietoturvallisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Rekisteröintitodistukset
Esityksen mukaan rekisteröintitodistuksia ei enää annettaisi
paperiasiakirjoina ilman erillistä pyyntöä ja
jatkossa ei enää tarvitsisi pitää ajoneuvossa
mukana rekisteröintitodistuksen I osaa kansainvälistä liikennettä lukuun
ottamatta. Raskaiden ajoneuvojen osalta tämä sääntely
tulisi kuitenkin voimaan vasta siirtymäajan jälkeen
vuoden 2017 alusta.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty yhtenä näkemyksenä,
että paperinen rekisteröintitodistus tulisi antaa
myös jatkossa automaattisesti ja ilman pyyntöä erityisesti
raskaan kaluston rekisteröinnin yhteydessä, jotta
ei syntyisi sellaisia tilanteita, joissa todistusta ei ole kansainvälisessä liikenteessä
ajoneuvossa
mukana. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan raskasta kalustoa koskeva
siirtymäaika on pyritty mitoittamaan siten, että sekä viranomaisilla
että muilla toimijoilla on riittävästi
aikaa tiedottaa muutoksista ja erityisesti siitä, että rekisteröintitodistuksen I
osa
tulee kansainvälisessä liikenteessä jatkossakin
pitää ajoneuvossa mukana. Lisäksi kuljettajan
omaa, esimerkiksi ajoneuvon kantavuutta koskevaa, tiedon tarvetta
varten rekisteröintitodistus on aina mahdollista itse tulostaa
Liikenteen turvallisuusviraston sähköisessä palvelussa.
Itse tulostettu asiakirja ei kuitenkaan vastaa oikeudellisesti virallista
viranomaisen antamaa asiakirjaa.
Liikennevalvonnan toimivuus
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sähköisiin
menettelyihin siirtyminen saattaa Liikenteen turvallisuusviraston
tietojärjestelmiin liikennevalvonnan yhteydessä tehtävien
tietokyselyjen määrän lisääntyessä aiheuttaa
ainakin alkuvaiheessa haasteita liikennevalvonnan kannalta. Kaikki
tiedot eivät saadun selvityksen mukaan vielä nykyisellään
ole saatavilla suorien käyttöyhteyksien kautta,
ja Suomessa on myös alueita, joissa kyselyissä tarvittavat
viestintäyhteydet eivät toimi. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan myös poliisiajoneuvojen laitteistoissa
on vielä selkeitä puutteita siten, että kaikista
ajoneuvoista ei saada vielä suoria käyttöyhteyksiä toimimaan,
jolloin joudutaan tarpeettoman usein turvautumaan esimerkiksi puhelimeen
ajoneuvon tietojen tarkistamisessa. Lisäksi kuulemisessa
on tuotu esille, että poliisille tulisi jatkossa mahdollistaa
myös suoraan tien päällä tehtävien
ajoneuvoja koskevien puutteiden merkitseminen rekisteriin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kaikki Liikenteen turvallisuusviraston
rekisterissä olevat ajoneuvon tiedot ovat kuitenkin poliisin
saatavissa ja tarkoituksena lain toimeenpanossa on, että raskasta
liikennettä koskevan siirtymäajan aikana voidaan
myös poliisin teknisiin järjestelmiin tehdä vielä mahdollisesti
tarvittavia muutoksia liikennevalvonnassa tarvittavien tietojen
saamisen varmistamiseksi. Valiokunta pitää esityksessä raskaan
liikenteen osalta ehdotettua siirtymäaikaa muun muassa
harmaan talouden valvonnan kannalta perusteltuna. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kun nyt ehdotettua sääntelyä aletaan
soveltaa, valmius riittävään valvontaan
on myös teknisten järjestelmien toimivuuden osalta
olemassa. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että liikennevalvonnan resursseihin ja menettelytapoihin
sekä yhteistyön toimivuuteen liikennevalvontaa
hoitavien ja rekisteriviranomaisen välillä kiinnitetään
erityistä huomiota.
Eräitä muita kysymyksiä
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että rekisteritunnus
tulisi aina vaihtaa, jos ajoneuvo anastetaan, jotta ajoneuvoihin
ei myöhemmin kohdistuisi tarpeettomia pysäytyksiä liikennevalvonnan
yhteydessä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytännössä näin
kuitenkin toimitaan jo nykyisin ja tarvittaessa asiasta on vielä mahdollista
säätää valtioneuvoston asetuksella.
Esityksessä ehdotetaan myös eräitä muita sääntelyä selkeyttäviä ja
menettelyjä joustavoittavia muutoksia. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että jatkossa kaikista ajoneuvoista,
mukaan lukien moottoripyörät ja mopot, voisi tehdä liikennekäytöstä poistamista
ja liikennekäyttöön ottamista koskevan
ilmoituksen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällä ehdotuksella
ei kuitenkaan vaikuteta vakuutusyhtiöiden mahdollisuuteen
tarjota edelleen esimerkiksi seisontavakuutuksia. Laista ehdotetaan
poistettavaksi myös velvollisuus rekisterikilpien palauttamiseen.
Valiokunta korostaa, että lain toimeenpanossa tulee
varmistaa tiedottamisella, että kansalaiset ja alan toimijat
ovat tietoisia tulevista muutoksista.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.