Perustelut
Taksinkuljettajan yläikärajan poistaminen.
Esityksessä ehdotetaan poistettavaksi taksinkuljettajan
ammattipätevyydestä annetussa laissa (695/2009)
säädetty taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden
yläikäraja. Asiantuntijakuulemisessa on pääosin
kannatettu ikärajan poistamista, mutta osin suhtauduttu
ikärajan poistamiseen myös varauksellisesti mm.
liikenneturvallisuuden vuoksi ja siitä syystä,
että taksinkuljettajan tulee pystyä avustamaan
asiakkaita esimerkiksi raskaiden matkatavaroiden ja apuvälineiden
kanssa. Esityksen mukaan yläikärajasta luopumisen ei
arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta ajoterveydentilan
laajennetusta tarkastamisesta johtuen.
Linja-auto- ja kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän
kuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin
jo vuonna 2010. Valiokunta pitää saamansa selvityksen
pohjalta perusteltuna, että taksinkuljettajien enimmäisikärajaa koskeva
sääntely korjataan yhtenäiseksi muiden edellä mainittujen
ammattikuljettajien kanssa. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo,
että esityksessä on huomioitu asianmukaisesti
ja riittävästi iäkkään
kuljettajan terveydentilan varmistamiseen ja asiakkaiden avustamiskykyyn
liittyvät kysymykset. Erityisesti haja-asutusalueilla ikärajan
poistaminen saattaa valiokunnan arvion mukaan auttaa ammattitaitoisten
kuljettajien ja taksipalvelujen saatavuuden turvaamisessa, ja esitys
on myös linjassa yleisempien työurien pidentämistä koskevien
tavoitteiden kanssa. Valiokunta pitää enimmäisikärajan
poistamisen lisäksi hyvänä, että esitys mahdollistaa
myös ajoluvan uudelleen voimaan saamisen niille kuljettajille,
jotka ovat jo ehtineet menettää ajoluvan nykyisen
yläikärajan takia, mikäli ajoluvan jatkamisen
edellytykset ja säädetyt terveysvaatimukset täyttyvät.
Valiokunta toteaa, että yläikärajan
poistamisen mahdollisia vaikutuksia mm. uusien yrittäjien
ja nuorten alalletuloon sekä taksipalvelujen ympärivuorokautiseen
saatavuuteen on tarpeen seurata jatkossa. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan on kuitenkin varsin todennäköistä, että lainmuutoksen
myötä yli 70-vuotiaana taksinkuljettajana jatkavien
kokonaismäärä ei tule nousemaan kovinkaan
korkeaksi.
Laajennettu lääkärintarkastus.
Taksinkuljettajan työ on vaativa ammatti, jossa
työtä tehdään kaikkina vuorokaudenaikoina.
Valiokunta pitää mm. tästä syystä taksinkuljettajien
terveysvaatimuksia taksiliikenteen turvallisuuden kannalta tärkeinä.
Valiokunta toteaa, että kuljettajan yläikärajan
poistamiseen liittyy riskitekijöitä. Iän
mukanaan tuomat sairaudet ja mahdolliset muut ikääntymiseen
liittyvät tekijät voivat pidentää reaktioaikoja,
vaikeuttaa havaintojen tekemistä liikenteessä ja
lisätä myös ajonaikaisten sairauskohtausten
riskiä. Samanikäisten ihmisten terveydentilassa
ja toimintakyvyssä on kuitenkin huomattavia yksilökohtaisia
vaihteluja. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan iän kertymisen
myötä keskimäärin riskit kuitenkin kasvavat,
ja tästä syystä ehdotettu terveydentilan
riittävyyden varmistaminen ammattiliikenteen harjoittamiseen
on välttämätöntä. Valiokunta
kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että kaikkia
taksinkuljettajia koskee jo nykyisin muita autoilijoita tiukemmat
perusterveysvaatimukset. Esityksen mukaan kuljettajan terveysvaatimusten
täyttyminen arvioitaisiin alalle tultaessa ja 45 ikävuoden
täytyttyä myös ajoluvan voimassaoloa
jatkettaessa. Hakijan täytettyä 68 vuotta ajolupa
myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi kerrallaan
ja terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin laajennetussa
lääkärintarkastuksessa, jossa tulee huomioida
myös ikääntymisen vaikutukset ajoterveyteen.
Ikääntyneen taksinkuljettajan ajoterveys tulisi
siten arvioitavaksi aina kahden vuoden välein, mikäli
kuljettaja haluaa edelleen jatkaa taksinkuljettajana. Ajoluvan voimassaoloa
voitaisiin ehdotuksen mukaan jatkaa niin kauan kuin kuljettajan
luvan saamisen edellytykset täyttyvät.
Tarkemmat säännökset tarkastusten
sisällöstä sisältyvät
sosiaali- ja terveysministeriön ajoterveysasetukseen (1181/2011),
jonka mukaan laajennetussa lääkärintarkastuksessa
edellytetään kiinnitettävän
huomiota tavanomaisten ajoterveysvaatimusten lisäksi myös
ikääntymiseen mahdollisesti liittyvien sairauksien
olemassaoloon ja mm. mahdollisiin lääkitysten
aiheuttamiin aisteihin sekä kognitiiviseen ja motoriseen toimintakykyyn
liittyviin vaikutuksiin. Laajennettu lääkärintarkastus
on ollut käytössä jo tammikuusta 2013.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytännön
kokemukset ovat kuitenkin vielä suhteellisen vähäisiä,
joten lopullisia arvioita järjestelmän vahvuuksista
ja mahdollisista heikkouksista on vielä liian aikaista
tehdä.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu nykyisinä käytännön
ajoterveyden arviointiin liittyvinä yleisinä ongelmina
esille, että ohjeistuksesta huolimatta onnettomuustutkinnassa
on tullut esille tapauksia, joissa lääkäri
ei ole määrännyt ajokieltoa ajoterveyteen
vaikuttavista sairauksista huolimatta, ja toisaalta tapauksia, joissa ajoterveyteen
liittyvää lääkärin
ilmoitusta ei ole tehty ohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi
kaikki kuljettajat eivät ole välittäneet
lääkärin heille määräämistä ajokielloista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ajo-oikeuksiin ei lääkärien vastaanotoilla
aina puututa, koska ajo-oikeuden olemassaolo ei tule tarkastuksissa
esille eikä lääkärillä ole
velvollisuutta ottaa asiasta selvää. Lisäksi
niin sanottujen monisairauksien ja monilääkitysten
huomioon ottamiseen tulisi saadun selvityksen mukaan kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota. Monia sairauksia omaava potilas voi valiokunnan saaman
selvityksen mukaan vaikuttaa ajokykyiseltä kukin sairaus
erikseen arvioituna, mutta sairauksien yhteisvaikutuksena hänen
ajokykynsä voi olla selkeästikin heikentynyt.
Valiokunta on aiemmin useita kertoja kiinnittänyt huomiota
ajoterveyteen liittyvien lääkärintarkastusten
ja mm. liikennelääketieteen opetuksen kehittämisen
tarpeeseen. Valiokunta pitää edelleen erittäin
tärkeänä, että ajoterveyteen
liittyvien lääkärintarkastusten toimivuutta
seurataan, valvotaan ja kehitetään jatkossa aktiivisesti
ja että tarkastusten toteuttamista ja niihin liittyviä edellä mainittuja
mahdollisia käytännön ongelmia pyritään
ratkaisemaan myös liikenneturvallisuuden edistämiseksi.
Valiokunta kiinnittää esityksen valmistelleen
ministeriön huomiota myös siihen, että asian
käsittelyn aikana on tuotu esille myös useita
taksiliikennelain (217/2007) kehittämiseen
liittyviä kysymyksiä, joita olisi tarpeen pohtia
ja arvioida jatkossa.
Toimintakyvyn arvioiminen.
Edellä mainittujen terveysvaatimusten lisäksi
ajoluvan hakijoiden lääkärintarkastusten
yhteydessä tulisi esityksen mukaan arvioida myös
taksinkuljettajan fyysisen toimintakyvyn riittävyys matkustajien
turvallisuudesta huolehtimiseksi ja avustamiseksi. Taksiliikennelaissa
on säädetty taksipalvelujen laatuvaatimuksista,
joihin kuuluu mm. asiakkaan turvallisen autoon tulon ja autosta
poistumisen varmistaminen, asiakkaan tarvitseman avun tarjoaminen
sekä avun tarjoaminen ja antaminen matkatavaroiden lastauksessa
ja purkamisessa. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että taksien asiakkaina on paljon sellaisia erityistä apua
tarvitsevia matkustajaryhmiä, joiden palvelun tasosta tulee
pystyä huolehtimaan. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto laatisi
lääkäreille ohjeistuksen kuljettajien
avustamiseen liittyvän toimintakyvyn arvioinnissa noudatettavista
menettelyistä. Toimintakyvyn arvioinnissa tulisi kuljettajalla
olla sellainen toimintakyky, että hän pystyy mm.
matkustajan matkatavaroiden ja apuvälineiden käsittelemiseen,
pyörätuolin ja turvavälineiden kiinnittämiseen
sekä mm. asiakkaan sairaudesta tai vammasta johtuvasta
avuntarpeesta huolehtimiseen. Toimintakyvyn riittävyyden
arviointi koskisi esityksen mukaan kaikkia taksinkuljettajia heidän
iästään riippumatta, ja lääkäri
antaisi toimintakyvystä erillisen lausunnon.
Valiokunta korostaa, että toimintakyvyn arviointiin
tulee laatia selkeä ohjeistus ja kehittää mahdollisimman
yksiselitteiset kriteerit, joiden tulee täyttyä toimintakykyarviointia
tehtäessä. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että myös muut ammattikuljettajat, kuten
monet linja-autonkuljettajat, joutuvat säännönmukaisesti
avustamaan matkustajia esimerkiksi matkatavaroiden kanssa ja erityisesti
taksinkuljettajia koskevia toimintakykykriteerejä ei tule
siten asettaa kohtuuttoman tiukoiksi. Ohjeiden laatimisessa tulee
myös ottaa huomioon, että käytännössä toimintakyvyn
arviointi on välttämätöntä toteuttaa ilman
erityisvarusteita lääkärien normaaleissa vastaanottohuoneissa
ja lähtökohtaisesti käyttäen
hyväksi niitä välineitä, jotka
vastaanottohuoneiden varustuksiin tavanmukaisesti kuuluvat.
Koulutuksen kehittäminen.
Esityksessä ehdotetaan myös taksinkuljettajan
koulutuksen kehittämistä palvelutason ja kuljettajien
valmiuksien edistämiseksi mm. liittyen eri matkustajaryhmien
avustamiseen, heidän erityistarpeisiinsa vastaamiseen sekä turvallisuudesta
huolehtimiseen. Tällaista koulutusta olisi esityksen perustelujen
mukaan jatkossa annettava pelkän teoriaopetuksen lisäksi
myös käytännön harjoituksina.
Valiokunta ei saamansa selvityksen perusteella pidä pakollisen
koulutusten määrän lisäämistä mm.
kustannusten ja alalle tulon helpottamisen kannalta perusteltuna,
mutta pitää erittäin hyvänä ja
tarpeellisena, että taksinkuljettajien valmiuksia huolehtia
matkustajien turvallisuudesta ja avustaa erityistä apua
tarvitsevia asiakkaita pyritään kehittämään
myös koulutuksen keinoin. Aihealuetta koskevaa koulutusta
olisi lakiesityksen mukaan aina sisällytettävä peruskoulutuksen
lisäksi myös jatkokoulutukseen. Valiokunta pitää hyvänä ja
perusteltuna, että tämän kaltaista koulutusta
kehitettäisiin yhteistyössä vammaisjärjestöjen
kanssa.
Taksinkuljettaminen vaatii monipuolista osaamista. Valiokunta
katsoo, että suhteellisen lyhyiden jatkokoulutusjaksojen
sisältö tulee suunnitella siten, että eri
aihealueita painotetaan tasapainoisesti. Saamansa selvityksen pohjalta valiokunta
ei pidä tarkoituksenmukaisena, että jokaisen jatkokoulutusjakson
tulisi sisältää pakollisena jotain tiettyä määritettyä aihepiiriä koskevia
käytännön harjoituksia. Valiokunta katsoo,
että tämä on erittäin tärkeää huomioida myös
jatkokoulutusta koskevan asetuksen valmistelussa. Jatkokoulutuksen
toteuttamisessa ja tarkemmassa sääntelyssä tulee
säilyttää myös joustavuutta
siten, että eri aihealueiden koulutusta voidaan sisällyttää ja
painottaa tarpeen mukaan eri koulutusjaksoissa ja räätälöidä myös jatkokoulutuksen
käytännön harjoituksia koulutukseen osallistuvien
tarpeiden mukaisesti. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällä tavoin
pystytään parhaiten huolehtimaan taksinkuljettajien
ammattitaidon monipuolisesta kehittämisestä ja
ammattitaidon säilymisestä.
Kielitaitovaatimukset ja paikallistuntemus.
Taksinkuljettajalta edellytetään jo voimassa
olevan lain perusteella vuorovaikutukseen tarvittavaa suomen tai
ruotsin kielen taitoa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuljettajien
kielitaitoon liittyviä ongelmia on kuitenkin tullut viime
vuosina selkeästi aiempaa enemmän esille. Asiantuntijakuulemisessa
on esitetty, että kuljettajalta tulisi vaatia vähintään
tietyn tasoisen kielitaitokokeen läpäisemistä,
jotta hän pystyisi kommunikoimaan asiakkaiden kanssa myös erilaisissa
poikkeuksellisissa onnettomuus- yms. tilanteissa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pakollisen kielitaitovaatimuksen
kiristäminen saattaisi nostaa olennaisesti alalle tulon
kynnystä mm. maahanmuuttajien kohdalla. Saadun selvityksen
mukaan muodollisia kielikokeeseen perustuvia kielitaitovaatimuksia
ei ole juurikaan käytössä millään
muullakaan yksityisen sektorin alueella. Valiokunta pitää hyvin
tärkeänä, että taksinkuljettajan
kielitaito on sillä tasolla, että kommunikointi
asiakkaan kanssa onnistuu turvallisuuden ja hyvän palvelutason
edellyttämällä tavalla. Valiokunta ei
kuitenkaan edellä mainituista syistä pidä tarkoituksenmukaisena lisätä pakollista
kielikoetta taksinkuljettajan ajoluvan saamisen edellytyksiin.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että esityksessä on kiinnitetty huomiota myös
taksinkuljettajan paikallistuntemuksen edistämiseen ja
paikallistuntemusta koskevien vaatimusten laiminlyömisen
rangaistavuuteen. Esityksen mukaan kuljettajalla tulisi olla taksilupaan
merkittyä asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus, ja vaatimuksen
laiminlyöntiin puuttumisen mahdollistamiseksi ehdotetaan,
että laiminlyönnin seuraamuksena voi olla sakkorangaistus.
Valiokunta toteaa, että käytännön
kokemusten ja saadun selvityksen perusteella arvioituna myös
tapaukset, joissa taksinkuljettajan paikallistuntemus on ollut puutteellinen,
ovat yleistyneet viime vuosina. Paikallistuntemuksen puuttuminen voi
vaikuttaa suoraan jopa palvelusta perittävään
hintaan, joten on hyvin tärkeää, että paikallistuntemus
on riittävällä tasolla ja että mm.
asiakkaiden antaman palautteen perusteella mahdollisiin epäkohtiin
myös puututaan.
Taksin kuljettaminen on palveluammatti, ja maksavalla asiakkaalla
on lähtökohtaisesti oikeus saada hyvää palvelua.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että taksipalvelujen laatuvaatimuksista, kuljettajien osaamisesta
ja yleisesti taksipalvelun luotettavuudesta ja korkeasta laadusta
pidetään kiinni, ja tätä laatutasoa
pyritään myös kehittämään
jatkossa. Vaatimusten toteutuminen ja asiakkaan maksaman palvelun
tasosta huolehtiminen edellyttävät myös
tarvittavan valvonnan toimivuutta ja kehittämistä.
Valiokunta painottaa, että vastuu kuljettajien laissa säädettyjen
laatuvaatimusten mukaisesta toiminnasta ja tämän
vaatimasta osaamisesta ja työkyvystä on viime
kädessä myös taksiluvan haltijalla. Esimerkiksi
kielitaito ja paikallistuntemus ovat olennainen osa palvelun laatua.
Valiokunta kannustaa työnantajia tarjoamaan kuljettajille tarvittaessa
myös mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen.
Eräitä muita kysymyksiä.
Valiokunta pitää hyvänä esityksen
ehdotusta siitä, että ajo-oikeuden voimassaolon
päättyminen siitä syystä, ettei
ajokorttia uudistettaisi, ei sinänsä vaikuttaisi
ajoluvan voimassaoloon. Taksinkuljettaminen ilman ajo-oikeutta ei
luonnollisesti olisi jatkossakaan mahdollista, mutta ehdotus vähentäisi
valiokunnan käsityksen mukaan ylimääräistä lupien
uusimiseen ja lääkärinlausuntojen esittämiseen
liittyvää hallinnollista taakkaa.
Esityksessä ehdotetaan myös mahdollisuutta väliaikaisen
yhden kuukauden pituisen ajoluvan antamiseen tilanteissa, joissa
edellytykset ajoluvan antamiselle täyttyvät, mutta
lopullista ajolupaa ei ole vielä voitu esimerkiksi joistain
käytännön syistä luovuttaa.
Valiokunta katsoo, että ehdotetulla menettelyllä voidaan
tarvittaessa joustavoittaa ja nopeuttaa taksinkuljettajan työn aloittamista
ajoluvan muodollisten edellytysten täyttyessä.
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset.
Valiokunta on arvioinut myös lain voimaantuloajankohtaan
liittyviä näkökohtia ja korostaa, että eräiden
taksitoimintaan liittyvien käytännön
kysymysten vuoksi ehdotetun lain on tarpeen tulla voimaan jo selkeästi
ennen esityksessä ehdotettua ajankohtaa, esimerkiksi 1.6.2014.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lääkärintarkastuksiin
liittyvä valmistelu ja tarvittavat tietojärjestelmämuutokset
on mahdollista toteuttaa tässä aikataulussa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitykseen sisältyy
mahdollinen tulkintaepäselvyys, joka liittyy aiempien säännösten
mukaisten henkilöauton ammattiajolupien voimassaolon päättymiseen
taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
lain 40 §:n 2 momentissa säädettynä ajankohtana
ja näitä lupia taksinkuljettajan ajoluviksi uudistettaessa
vaadittaviin lääkärintarkastuksiin. Kyseisen
momentin mukaan ennen lain voimaantuloa myönnetyn henkilöauton
ammattiajoluvan voimassaolo lakkaa viiden vuoden kuluttua kyseisen
lain voimaantulosta, jollei ammattiajolupaan ole merkitty aikaisempaa
voimassaolon päättymisajankohtaa tai se muusta
syystä lakkaa olemasta voimassa sitä ennen. Toimiakseen
edelleen taksinkuljettajana tällaisen ammattiajoluvan haltijan
on haettava ammattiajoluvan vaihtamista taksinkuljettajan ajolupaan
ja samassa yhteydessä osoitettava saaneensa laissa säädetyn
jatkokoulutuksen.
Nyt käsittelyssä olevan muutosehdotuksen mukaan
ajolupahakemukseen on liitettävä lääkärinlausunto,
jos hakija on täyttänyt 45 vuotta tai täyttää mainitun
iän uudistettavan ajoluvan voimassaolon aikana. Vastaava
menettely koskee vähintään 68 vuotta
täyttäneitä ja heitä koskevaa
laajennettua lääkärinlausuntoa. Voimassa olevan
40 §:n 2 momentin perusteella henkilöauton
ammattiajoluvan voimassaolo lakkaa vuoden 2015 alussa, vaikka ajolupaan
merkitty voimassaoloaika olisi päättynyt tätä myöhemmin
eli 70 ikävuoden täyttyessä. Muotoilu
voisi lain 40 §:n 2 momenttiin kirjatusta
voimassaolon päättymisajankohdasta huolimatta
johtaa käytännössä siihen tulkintaan,
että hakijalta voitaisiin vaatia laajennettu lääkärinlausunto
sillä perusteella, että hän täyttää 70
vuotta lupaan kirjatun voimassaolon aikana.
Tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi
valiokunta ehdottaa, että lakiehdotukseen lisätään siirtymäsäännös,
jonka mukaan 40 §:n 2 momentissa tarkoitettuun
hakemukseen on liitettävä lääkärinlausunto,
jos hakija on täyttänyt 45 vuotta tai täyttää mainitun
iän viimeistään 31 päivänä joulukuuta
2014. Vastaavasti edellä mainittuun hakemukseen on liitettävä iäkkään kuljettajan
laajennettu lääkärinlausunto, jos hakija
on täyttänyt 68 vuotta tai täyttää mainitun iän
viimeistään 31 päivänä joulukuuta
2014.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.
Lakialoite
Liikenne- ja viestintävaliokunta on yhdistänyt lakialoitteen LA
15/2013 vp (Laki taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annetun
lain 4 §:n muuttamisesta) käsittelyn hallituksen
esityksen yhteyteen. Valiokunta toteaa, että lakialoite
vastaa taksinkuljettajan enimmäisikärajan poistamisen
osalta hyvin pitkälle hallituksen esitystä, lähinnä sillä erotuksella,
että ajoluvan myöntäminen ikääntyneelle
kuljettajalle vaatisi lakialoitteessa nimenomaan geriatriaan perehtyneen
lääkärin lausuntoa. Valiokunta on jo
aiemmin arvioinut, että geriatriaan perehtyneen lääkärin
lausunto on iäkkäiden kuljettajien kohdalla tarpeen siihen
saakka, kunnes tällä hetkellä jo käytössä olevat
laajennetut lääkärintarkastukset saadaan käyttöön.
Edellä jo lausuttuun viitaten valiokunta toteaa, että hallituksen
esityksessä valittu säännöllisiä ja
laajennettuja lääkärintarkastuksia, toimintakykytarkastuksia
ja koulutusta koskeva malli mahdollistaa ajoterveyden ja kuljettajan
toimintakyvyn varmistamisen myös iän kertymisen
myötä, mm. liikenneturvallisuuden ja erilaisten
asiakkaiden tarvitseman palvelun vaatimalla tavalla. Valiokunta
on käsitellyt asian hallituksen esityksen pohjalta, joten
se ehdottaa, että lakialoite hylätään.