Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 51/2003 vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Haapamäki—Pori-rautatien varsinainen liikenne on lopetettu vuonna 1985. Rataosuuksia (Aitoneva) Kihniö—Parkano—Kankaanpää, pituudeltaan n. 70 km, käytetään edelleen puutavaran ja puolustusvoimien kuljetuksiin. Lisäksi näille rataosuuksille tehdään myös kunnostustoimina pölkynvaihtoja kuluvanakin vuonna. Rakennettu rata on eräitä ylikulkusiltoja lukuun ottamatta edelleen olemassa. Alueen maakunnat ja kunnat ovat tekemässä radan matkailullisen hyödyntämisen selvittämiseksi perusselvitystä.
Matkailuyrittäjät ovat useilla radanvarsipaikkakunnilla ottaneet ohjelmistoihinsa resiinoilla tapahtuvat retkeilyt. Liikenteeltä poistettu rautatie on kuitenkin kasvamassa umpeen, joten rata ja rata-alue tulisi mahdollisimman nopealla aikataululla raivata. Tämä koskee erityisesti rataosuuksia Haapamäki—Aitoneva ja Kankaanpää— Ruosniemi. Hankkeen voisi toteuttaa työllisyysmäärärahoin, jolloin radanvarsipaikkakuntien pitkäaikaistyöttömiä ja etenkin nuoria voisi työllistää. Rata-alueen raivaus edesauttaisi matkailuyrittäjien mahdollisuuksia ohjelmallisten matkailupalvelujen kehittämiseen. Samalla rautatie säilyttäisi olemuksensa ja avaisi edellä kerrotun kaltaisia mm. resiinoilla ja mahdollisesti junakalustolla tehtäviä turisti-, elämys- ja luontomatkailumahdollisuuksia.
Olennaista on myös se, että koko rataosuus Haapamäeltä Parkanon kautta Poriin saataisiin näin avattua ja tämä mahdollistaisi sisämaasta aina Pohjanlahden rannikolle suuntautuvat resiinamatkailutapahtumat. Talvikaudella on jo nykyisin käytetty osia radasta hiihtolatujen ja moottorikelkkojen reitistönä. Raivaus edesauttaisi tätäkin toimintaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2003 lisätalousarvioon momentin 31.40.21 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää Haapamäki—Parkano—Pori-radan ja rata-alueen raivaamiseen.
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta 2003