Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valiokunta uudistaa sen, mitä se on lausunnossaan (MmVL
            7/2010 vp — E 30/2010 vp) valtioneuvoston
            aikaisemmin asiassa antamasta selvityksestä todennut.
         
         
          Valiokunta kiinnittää tässäkin
            yhteydessä huomiota siihen maailman ruokatuotannon suureen
            ongelmaan, että maapallon väestön määrän ennustetaan
            nousevan 9,2 miljardiin vuoteen 2050 mennessä. Myös
            ruoka on globaalisti niukkeneva voimavara. Vaikka esimerkiksi viljan globaali
            tuotantomäärä on jatkuvasti noussut, niin
            viljan määrä henkeä kohti on
            kuitenkin vääjäämättä laskenut
            1980-luvulta lähtien. Tällä hetkellä yli
            miljardi ihmistä maailmassa kärsii aliravitsemuksesta.
            Aliravittujen määrä on viimeisten viiden
            vuoden aikana kasvanut arviolta 150 miljoonalla hengellä.
            Valiokunta toteaa tässäkin yhteydessä,
            että Suomessa ruuantuotantoon soveltuvat maa-alat tulee
            pitää tuotannossa ja ruuantuotannon osaaminen
            on säilytettävä kaikissa elintarvikeketjun
            osissa.
         
         
         Myös komission tiedonannossa esitetään
            arvioita maatalouden toimintaympäristön
            muutoksesta mm. elintarvikkeiden saatavuuteen liittyen.
            Maailmanlaajuisesti pienempien varastojen ja ilmastonmuutoksen tuomien
            sään ääri-ilmiöiden
            seurauksena riski maataloustuotteiden entistä suuremmista
            hintavaihteluista on olemassa. Tuotantopanosten hinnat (erityisesti öljy,
            energia ja lannoitteet) ovat kohonneet ja näyttävät
            jäävän pysyvästi korkeammalle
            tasolle, vaikka perusmaataloustuotteiden hinnat alenisivat. Kilpailu
            sisämarkkinoilla kiristyy, sillä mahdollinen tuleva
            WTO-sopimus, muu kaupan vapauttaminen sekä EU:n yksipuoliset
            myönnytykset lisäävät maailmanmarkkinoiden
            avoimuutta ja kolmansien maiden tuotteiden pääsyä EU:n
            markkinoille ja toisaalta vähentävät
            EU:n mahdollisuutta käyttää vientiä edistäviä toimia.
         
         
         Valiokunta toteaa, että EU:n maataloustuotannolle on
            asetettu muita maanosia tiukempia hygieniaan, tuotteiden jäljitettävyyteen,
            eläinten hyvinvointiin ja ympäristön
            huomioimiseen liittyviä vaatimuksia, jotka nostavat kustannuksia.
            Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
            että kolmansista maista tuotaville elintarvikkeille asetetaan
            samat vaatimukset kuin mitä EU:ssa valmistetuilta tuotteilta
            edellytetään. Valiokunta on kiinnittänyt
            asiaan erityistä huomiota myös valtioneuvoston
            selonteosta ruokapolitiikasta antamassaan lausunnossa (VNS 6/2010
            vp —MmVM 25/2010 vp).
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            siihen, että EU:n omavaraisuus on erittäin alhainen
            kotieläintuotannon alalle tärkeän kasvivalkuaisen tuotannossa.
            Häiriöttömän toiminnan turvaamiseksi
            tulee kehittää maatalouspolitiikan keinoja, joilla
            lisätään kasvivalkuaistuotantoa EU:ssa.
         
         
         Valiokunta katsoo, että ruokaturvallisuus korostaa
            tarvetta huolehtia jatkossakin maanviljelyn toimintaedellytyksistä EU:n
            kaikilla alueilla mukaan lukien syrjäisimmätkin
            luonnonolosuhteiltaan vaikeat alueet. Sen vuoksi EU:n maatalouspolitiikkaa
            tulee uudistaa ottaen huomioon Eurooppa-neuvoston vahvistama periaate,
            jonka mukaan maataloutta on voitava harjoittaa koko EU:n alueella.
            Jokaisella maalla on oikeus ja velvollisuus huolehtia huoltovarmuudestaan myös
            elintarvikkeiden osalta. EU tarvitsee tulevaisuudessa tehokasta,
            toimivaa ja luonnonolosuhde-eroja tasaavaa maatalouspolitiikkaa. Myös
            ilmasto- ja luonnonolosuhteiltaan epäsuotuisilla ja syrjäisillä alueilla
            on voitava taata kestävän perheviljelmäpohjaisen
            maataloustuotannon jatkuminen ja sen toimintaedellytysten turvaaminen
            sekä näiden alueiden asuttuna pitäminen. 
         
         
         Koska maataloustuotannon olosuhteet vaihtelevat huomattavasti
            eri puolilla EU:n aluetta, luonnonhaittakorvausjärjestelmä ja
            kohdennetut tuotantoon sidotut tuet ovat välttämättömiä tämän
            periaatteen toteuttamisessa. Tuotantosidonnaisia tukia tarvitaan
            erityisesti tuotannon kannalta herkillä alueilla tai erityisillä tuotannonaloilla,
            joilla on muutoin vaarana tuotannon loppuminen tai tuotannon yksipuolistuminen. Korvaus-
            ja tukitoimilla tulee tasapainottaa EU:n eri alueiden välisiä maatalouden
            kilpailukykyeroja. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että komission
            julkistama tiedonanto yhteisen maaatalouspolitiikan suuntaviivoista
            ei ole kovin yksityiskohtainen, mikä pätee erityisesti
            politiikan tulevaa rahoitusta koskeviin asioihin. Koska minkäänlaisia
            budjettilukuja ei ole käytettävissä,
            tiedonanto sisältääkin lähinnä luonnoksen niistä periaatteista,
            joita yhteisessä maatalouspolitiikassa tullaan tulevaisuudessa
            noudattamaan. Jotta EU voi vastata sen maatalouden ja maaseudun
            haasteisiin samoin kuin tavoitteisiin, EU:n rahoituksen tulee olla
            riittävää. Rahoitus maatalouteen ja maaseudun
            kehittämiseen tuleekin pitää asetettujen
            tavoitteiden edellyttämällä tasolla.
            Mikäli yhteiselle maatalouspolitiikalle asetetaan jatkossa
            uusia tavoitteita, on rahoitusta vastaavasti lisättävä.
         
         
         Valiokunta katsoo valtioneuvoston kannan mukaisesti, että maatalouden
            ja maaseudun kehittämisen kokonaisvaltaisen näkemyksen
            ja toimenpiteiden johdonmukaisuuden varmistamiseksi on perusteltua
            ylläpitää nykyistä rakennetta,
            jossa maatalouden ja maaseudun kehittämisen rahoitus tapahtuu
            kahden pilarin kautta. Ensimmäinen pilari kattaisi tilatukijärjestelmän
            ja markkinatoimet ja toinen pilari yhteisrahoitetut maaseudun kehittämistoimenpiteet.
            Valiokunta katsoo myös, että EU:n maatalouspolitiikan
            I pilarin (suorat tuet ja markkinatoimet) rahoituksen tulee pysyä nykyisenkaltaisena
            eli täysin EU-rahoitteisena.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että tavoitteena EU:n kokonaan rahoittamissa suorissa tuissa
            on tukijärjestelmä, joka on tasaisempi ja oikeudenmukaisempi
            jäsenmaiden välillä kuin nykyinen järjestelmä.
            Linkkiä tuen ja sen historiallisen viitteen välillä pitää arvioida
            uudelleen. Tuessa tulee ottaa huomioon erilaiset olosuhteet Euroopan
            maiden välillä, kuten tuotantokustannukset, maan
            hinta ja yleiset elinkustannukset.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            siihen, että viljelijöiden näkökulmasta
            EU:n maatalouspolitiikan suurena heikkoutena on lyhytjänteisyys.
            Suomen 15-vuotisen EU-jäsenyyden aikana maatalouspolitiikkaa
            on jo uudistettu useita kertoja.  Edellinen merkittävä maatalouspolitiikan
            uudistus, EU:n maatalouspolitiikan terveystarkastus, on vasta saatettu
            toimeenpanovaiheeseen. Valiokunta korostaakin sitä, että maataloustuotanto
            on pitkäjänteistä toimintaa ja tarvitsee
            ehdottomasti myös pitkäjänteistä poliittista
            ohjausta.
         
         
         Edellä esitetystä käy jo ilmi, että tiedonannossa
            ei oteta suorien tukien järjestelmää lukuun
            ottamatta kovinkaan yksityiskohtaisesti kantaa siihen, miten ja
            minkälaisilla uusilla keinoilla tulevaisuuden haasteisiin
            voidaan vastata paremmin. Esimerkiksi viime aikoina korostunut hinta-
            ja tuotantoriskien hallinta ohitetaan tiedonannossa melko lyhyesti.
            Markkinatoimenpiteistä mainitaan lähinnä nykyisenkaltaiset
            turvaverkot. Parin viime vuoden hintaheilahtelut ovat kuitenkin
            osoittaneet, että käytössä olevilla
            keinoilla on ollut vaikea reagoida nopeisiin muutoksiin. Valiokunta
            katsookin, että muun muassa interventiojärjestelmiä ja
            vienninedistämistoimia tarvitaan edelleen. Lisäksi
            uusia turvaverkkoja tulee luoda. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että yhteisen maatalous- ja maaseudun kehittämispolitiikan
            yksinkertaistamistyössä edetään
            konkreettisesti ja mahdollisimman nopeasti.
         
         
         Keskeisiä kysymyksiä
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että yhteisen
            maatalouspolitiikan I pilarin CAP-tuilla on erityisen suuri merkitys
            vilja- ja nautatilojen tuloihin. Ilman maatalouden CAP-tukea viljantuotannon
            kannattavuus romahtaa ja vilja-ala vähenee voimakkaasti.
            Naudanlihantuotannolle maksettavan CAP-tuen irrottaminen tuotannosta
            puolestaan alentaa naudanlihantuotantoa merkittävästi.
            Erityisesti emolehmistä maksettavan, tuotantosidonnaisen
            tuen merkitys kotimaisen naudanlihan tarjonnassa on suuri. Emolehmäpalkkioiden
            irrottaminen katkaisee emolehmien määrän
            kasvun, mikä nopeuttaa entisestään naudanlihantuotannon
            vähenemistä. Yhteisen maatalouspolitiikan terveystarkastuspäätöksen
            yhteydessä vuonna 2008 Suomi sai poikkeuksen maksaa
            kymmenen prosentin osuus CAP-tuista edelleen tuotantoon sidottuna,
            mikä mahdollisti tuotantoon sidottujen tukien säilymisen
            nautatiloilla lähes ennallaan. Valiokunta katsookin, että mahdollisuus
            tuotantoon sidottuun tukeen on säilytettävä.
         
         
         Suomen kannalta ratkaisevaa on myös se, kuinka tämän
            uudistuksen kanssa samaan aikaan tehtävä epäedullisten
            alueiden tukijärjestelmän uudistus vaikuttaa Suomen
            oikeuteen maksaa luonnonhaittakorvausta eli LFA-tukea koko maassa.
            Suomen maatalouden näkökulmasta jatkuvuus II pilarin
            ympäristötuessa ja luonnonhaittakorvauksessa
            on välttämätön. Suomessa II
            pilarin tukien osuus on moniin muihin EU-maihin verrattuna selvästi
            suurempi ja se koostuu valtaosin hehtaariperusteisesta ympäristötuesta
            ja luonnonhaittakorvauksesta. Näillä tuilla on
            suuri merkitys maatalouden kokonaistulonmuodostuksessa. Ympäristötukea
            ja luonnonhaittakorvausta maksetaan vuosittain yhteensä noin
            750 miljoonaa euroa ja EU:n kokonaan maksamaa CAP-tukea noin 550
            miljoonaa euroa. Tukijärjestelmän II pilarin tukien
            aleneminen vaikuttaisi samansuuntaisesti kuin CAP-tuen aleneminen
            eli alentaisi erityisesti viljantuotantoa, mutta vaikuttaisi epäedullisesti
            myös nautakarjatalouteen. Näin siksi, että LFA-
            ja ympäristötuilla on tärkeä osuus
            näiden tuotantosuuntien tulonmuodostuksessa. Lisäksi
            LFA- ja ympäristötuissa on kotieläintiloille
            suunnattuja lisäosia ja toimenpiteitä.
         
         
         Suomen maatalouden keskeisiä asioita ovatkin EU:n rahoittamien
            tukien kokonaistaso sekä tuotantosidonnaisten tukien maksamisen
            mahdollisuudet myös vuoden 2013 jälkeen. Lisäksi on
            otettava huomioon, että EU-tukien tasossa tai muodossa
            tapahtuvat muutokset heijastuvat todennäköisesti
            myös Suomen kansallisiin tukiin (liittymäsopimuksen
            artiklat 141 ja 142). EU-tukien aleneminen lisäisi tuotantosidonnaisten kansallisten
            tukien tarvetta, jotta tuotanto ja investoinnit olisivat kannattavia.
         
         
         Valiokunta katsoo, että erityisen herkille tuotteille,
            kuten maidolle, pitää luoda kiintiöjärjestelmää vastaava
            uudenlainen sääntelykehikko, jolla tuotannon tasapaino
            ja siten markkinoilta saatava kohtuullinen tuottajahinta voidaan
            turvata. Muutoin EU:n päätös maitokiintiöjärjestelmän
            alasajosta heikentää oleellisella tavalla Suomen
            maidontuotannon toimintaedellytyksiä tulevaisuudessa.
         
         
         Valiokunta toteaa, että EU:n sokerin ja tärkkelysperunan
            tuotantokiintiöt ja kansallinen tuki ovat turvanneet suomalaisen
            sokerin ja perunatärkkelyksen tuotannon jatkumisen. Tuotannon jatkuminen
            tulee turvata myös tässä uudistuksessa.
         
         
         Muita näkökohtia
         
         Tiedonannon linjauksen mukaan suorien tukien järjestelmä koostuisi
            jatkossa neljästä eri elementistä: perustuki,
            ympäristölisäosa, luonnonolosuhdelisäosa
            ja tuotantosidonnainen lisäosa. Valiokunnalle toimitetussa
            selvityksessä on todettu, että ehdotus I pilarin
            suoriin tukiin lisättävästä "vihreästa
            osasta", joka velvoittaisi viljelijät ilmastonmuutoksen
            torjuntatoimiin ja muuhun ympäristönsuojeluun,
            edustaa suurinta periaatteellista muutosta nykyisen maatalouspolitiikan
            rakenteeseen. Alun perin komissio halusi siirtää myös
            epäsuotuisten alueiden tuen II pilarista suorien tukien
            pilariin, mikä aiheutti keskustelua laajalti jo etukäteen.
            Jäsenmaiden vastustuksen vuoksi tämä tuki
            on komission lopullisessa ehdotuksessa kirjattu molempiin pilareihin. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä varmistaa maatalouspolitiikan
            I pilarin alla mahdollisesti toteutettavan vihreän tukielementin
            osalta asian jatkokäsittelyssä se, ettei järjestelmän
            toimeenpano ainakaan lisää byrokratiaa, lisävalvontaa tai
            kustannuksia. Eri jäsenmaiden ja eri alueiden olosuhteet
            tulee myös ottaa huomioon järjestelmässä,
            ja alueille tulee antaa mahdollisuus valita EU-tasolla hyväksytyissä puitteissa
            niille parhaiten soveltuvat toimenpiteet. Ehdotuksen suhdetta hyvän
            maatalouskäytännön ehtoihin sekä ympäristötukijärjestelmään
            tulee myös selvittää. Komission esittämät
            uudet ympäristötoimet on toteutettavissa tehokkaasti
            vapaaehtoisuuteen perustuvalla ympäristötukijärjestelmällä, jonka
            toteuttamisesta ja viljelijöiden sitoutumisesta on Suomessa
            jo kokemusperäistä tietoa.
         
         
         Koska maataloustuotannon olosuhteet vaihtelevat huomattavasti
            eri puolilla EU:n aluetta, valiokunta korostaa vielä uudelleen
            sitä, että luonnonhaittakorvausjärjestelmän
            (LFA) ohella kohdennetut tuotantoon sidotut tuet ovat avainasemassa
            kestävän maataloustuotannon ylläpitämisessä niillä yhteisön
            alueilla, joilla on muutoin vaarana tuotannon loppuminen tai tuotannon
            yksipuolistuminen. Näillä voidaan tasapainottaa yhteisön
            eri alueiden välisiä maatalouden kilpailukykyeroja
            sekä myös eri tuotantosuuntien välisiä eroja.
         
         
         Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta pitää tärkeänä,
            että sekä maatalouden ympäristötuet
            että luonnonhaittakorvaus kuuluvat osarahoitettuina tukina
            II pilariin. Mikäli osa toimenpiteistä siirretään
            pilarista toiseen, on tärkeää, että niitä vastaava
            rahoitus siirtyy myös pilareiden välillä.
            Epäsuotuisten alueiden tukijärjestelmää koskevassa
            uudistuksessa LFA-alueet sekä maksettavan tuen taso tulee
            määritellä objektiivisten luonnonhaittaa
            koskevien kriteerien ja laskelmien perusteella eikä asetuksessa
            pidä olla tuelle keinotekoista kattoa. Koko Suomen tulee
            pysyä LFA-tukikelpoisena alueena.
         
         
         Maatalouden tukipolitiikalla ei voi ratkaista kaikkia ongelmia.
            Tärkeää on myös markkinoiden
            toiminta ja niiltä saatava tuotto. Koko yhteisön
            tasolla tulee kiinnittää huomiota maataloustuotteiden
            markkinoiden parempaan toimivuuteen, jotta ketjun kaikille osapuolille
            taataan tasavertainen neuvotteluasema ja oikeudenmukainen osuus
            markkinoilta saatavasta tuotosta. Alkutuotannon asemaa elintarvikeketjussa
            on parannettava. Valiokunta painottaa sitä, että maataloustuotannon
            säilyminen edellyttää sen kannattavuuden
            ja viljelijöiden tulojen turvaamista.
         
         
         Valiokunta toteaa, että komission esittämät tavoitteet
            maaseudun kehittämiselle muistuttavat pitkälti
            käynnissä olevan ohjelmakauden maaseudun kehittämisen
            tavoitteita. Keskeisiä tavoitteita ovat maatalouden kilpailukyvyn
            lisääminen, luonnonvarojen kestävä käyttö ja
            tasapainoinen alueellinen kehitys. Valiokunta yhtyy komission kantaan
            siinä, että toimenpiteiden tulee olla nykyistä paremmin
            kohdennettuja ja tavoitteellisempia.